FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

dus tijd voor een tussendoortje......

wie eerst plaatst ......is aan de beurt

maar we mogen dirk niet vergeten
(ist ie aan het trainen voor de 11 steden tocht?.....:cool:)

UPLOAD_1469_28_09_2009_ijsschaatsen.jpg

steffe

Met een puntenslijper bovenop en rechts een loep om te kijken wat je geschreven hebt?

Nee hoor, bijna helemaal fout!

een of ander rekentoestel?
(met die cijfers aan de bovenzijde....)

maar wat met die rode en zwarte ruiters aan de omtrek???

steffe

Het is een makkie. Hoe heet dit ding?

Voor jou wel, Jan. Maar met elektriek en elektroniek moet je bij mij niet zijn. Zijn dat allemaal jumpertjes? Maar waarom de ronde vorm?
Ik ga wel even zoeken, maar geef mezelf weinig kans.

Enne, ik ben een fervent koffiedrinker, maar met een koffiemolen heeft dit volgens mij weinig te maken....

Groet,

Ad

Aha, stiekem gekeken naar de url...

Elektrieke dingen zitten hier niet in. Het apparaat is volkomen mechanisch. De ontwerper kwam in 1943 in Buchenwald terecht, waar hij de definitieve plannen uitwerkte. In 1947 werd versie 1 van het apparaat in produktie genomen in Liechtenstein. Op het plaatje staat versie 2.

Ik vroeg naar de naam, Steffe was alleen op de goede weg. Maar inderdaad, het is de Curta, de voorloper van de zakjapanner. Een zakliechtensteiner dus.

Hier een duidelijker plaatje:

koffiemolen.jpg

DIRRUK, NU JIJ WEER!!!

Maar inderdaad, het is de Curta

Ik herkende hem van het eerste plaatje niet, terwijl ik er wel eens eentje in handen (niet in bezit!!) heb gehad, moet in de jaren '60 geweest zijn.
Wij moesten het met de "gewone" rekenlineaal doen. Was ook een prachtig ding, ben hem helaas kwijtgeraakt.
Zelf heb ik ooit (eind jaren '60) een rekenlineaal voor het berekenen van trek- en drukveren gemaakt (veerconstante en sterkte). Het zou me nu heel wat tijd kosten om dat weer te reproduceren......

Groet,

Ad

Ik herkende hem van het eerste plaatje niet, terwijl ik er wel eens eentje in handen (niet in bezit!!) heb gehad, moet in de jaren '60 geweest zijn.
Wij moesten het met de "gewone" rekenlineaal doen. Was ook een prachtig ding, ben hem helaas kwijtgeraakt.
Ad

hallo Ad

hierbij een plaatje......om u weer op te vrolijken :cool:

DSC_3758%20(Large).JPG

steffe

hierbij een plaatje......om u weer op te vrolijken :cool:

Pure nostalgie, Steffe. Ik vraag me alleen af of je dat "vrolijk" mag noemen, geeft bij mij ook altijd een wat trieste nasmaak.
Maar mooi waren ze wel, ik had trouwens nog een houten (geplastificeerde schalen, maar de kern en schuifmechanisme was hout). Een Nestler, vrijwel zeker deze:

full

Kostte een kapitaal, wat voor mijn ouders best wel moeilijk was. En was in de tijd dat kleine zelfstandigen (mijn vader was tuinder) geen kinderbijslag en dat soort douceurtjes kregen. Ik begrijp nog steeds niet dat hij verloren is gegaan........

Laatst bewerkt door een moderator:
@baggeraar, is het een arm/hefboom?

Dirk die komt straks met iets waar de honden geen brood van lusten, legt dit draadje direct een jaar lam!! LOL

Back