FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

een draaispoel voltmeter?
upload_2019-4-22_12-35-13.png

steffe

Handig tooltje, zoiets heb ik ook nodig voor mijn heli's - maar hoe heet het en waar is het te koop?
Er zijn diverse winkels waar je dit stukje gereedschap kan kopen, ze zijn alleen niet goedkoop zag ik wel.
Kijk b.v. eens HIER.
Maar volgens mij kan een "handige harry" zo iets ook zelf maken met een 3D printer. Je kan van die kleine stalen liniaaltjes kopen die je op het plastic kan lijmen. Een paar konische pennetjes door een goede kennis of handige buurman laten draaien of ook met de 3D printer maken.

Ernst, hartelijk dank voor de link en inspiratie! De pennen kun je los kopen en een houder voor een metalen liniaal is met mijn 3D printer zo gemaakt... :thumbsup:

Helaas fout...

dag ecstacy

dan zal het een isolatie weerstandsmeting zijn (om hoge weerstanden te meten - zoals isolatie weerstand- is er een hoge spanning nodig (via een tandwielsysteem en een generator) om toch een redelijke meetstroom te hebben...)

maar ik zie het verband niet met uw heli's?

Correct, het is een Evershed & Vignoles Megger Series 3 500V isolatie tester. Deze "Megger" instrumenten voor het meten van de isolatieweerstand van elektrisch apparatuur waren geïntroduceerd in 1903 door het Brits bedrijf Evershed & Vignoles.Bekijk bijlage 318308
Er is geen verband met mijn heli's, het was gerelateerd aan de post van Ernst Grundmann [https://www.modelbouwforum.nl/threa...deren-instrumenten.95221/page-95#post-3950698]

aha....door die heli zat ik op een verkeerd spoor......
ik bedoel......verkeerde landingsbaan

donderdag plaats ik een nieuw plaatje...
het staat in een vitrinekast op mijn werk.....

iedereen nog een prettige avond
steffe

Heb hier ook zo'n meetinstrument. Compleet met lederen etui. Maar met een klein verschil. De meetspanning is 250 volt.

een nieuwe opgave.....

een vintage instrument in de vitrinekast in de CCK (Centrale Controle Kamer)
dit instrument staat graag met de voeten in het water.....maar de rest moet wel in een droge omgeving staan.....
een paar kengetallen: 80 / -38,9 / 13,6
materialen: koper en brons...
dit instrument geeft bevelen naar een installatie..... :)

upload_2019-4-25_22-54-42.png

upload_2019-4-25_22-56-16.png

upload_2019-4-25_23-2-21.png

ra ra ra......

Bijlagen

• upload_2019-4-25_22-58-47.png
    upload_2019-4-25_22-58-47.png
    192,1 KB · Weergaven: 292
  • upload_2019-4-25_23-1-55.png
    upload_2019-4-25_23-1-55.png
    192,1 KB · Weergaven: 293
... zijn het 4 kwikzilver contacten, de bij een instelbare hoek contact maken (bv. voor een niveau meting)?

Laatst bewerkt:
helemaal juist :) :) :)

het is een ouderwetse contactgever
bij stijgende waterstand wordt er een tuimelaar gedraaid waardoor de kwik contacten worden gedraaid.....hierdoor wordt er een elektrisch contact gemaakt om een relais aan te trekken

upload_2019-4-25_23-38-58.png

en de nieuwe opdracht is voor....

Ecstacy

oeps....
juist?

sondes worden tegenover elkaar tegen de buitenzijde van een buis geplaatst waar men het vloeistofdebiet wenst te meten
de ene sonde stuurt een ultrasone geluidspuls naar de andere sonde
door de stromende vloeistof wordt de looptijd van de puls langer. uit deze "vertragingstijd" wordt het debiet berekend

stef

Back