foto 102 mm Schottel

Hoi Jan Vos,

Ik denk dat Martin er gestrande Marinemannen komt bergen:P

gr,
wouter

Helaas voor jou Wouter, stranden Marineschepen niet zo snel, staan te veel Nautische Officieren op de Brug die steeds Peilingen maken. :lol: :lol: :lol:

Hallo.

Ja iets om te slepen daar zeg je zowat.
Het zal wel duwen worden.
Ik flans wel een paar duwbakken in elkaar van een redelijke afmeting.
Met watertanks ofzo, nu nog wat tekeningen en aan de slag.
1:25 moet wel ergens oplijken.

Gr Martin.

Hallo.

Het is weer even geleden maar er wordt aan gewerkt.
Heb nu een motor die heel goed werkt op het stroompje van de servo
en sterk genoeg is.

Heb het motortje van de servo los gesoldeerd en daar komt nu de
aandrijfmotor voor het wormwiel op. (Een idee van de Forem leden)

schottelxy8.jpg

Ik hoop binnen een week of twee nog eens te water tegaan.

Gr Martin.

Martin Verhage
Volgens mij.
Krijg onze Martin heeeeeeeeeeeeeeel veel :roll: :roll:
Zakgeld van ze.n LADY
Als ik zo eens naar al die verbouwingen machinekamer bekijk :oops: :oops:
mvg
Frederik :D :D

Ha frederik.

De Lady loopt ook wel eens voor bij en dan denk ik.
Dat heb ik heb ik nog nooit gezien :D
En dan krijg ik ste vast als antwoord,, OOO dit dit heb ik allang hoor. 8O

JA JA natuurlijk. Je kent dat vast wel.

Ach laat ik dan ook maar eens wat bestellen. :wink:

Ben aan het sparen voor een andere zender.

Gr Martin.

Martin Verhage
Ik heb nog gereedschap in huis uit de tijd dat ik nog voer
Vraag ze gewoon waar heb je dat nu weer gekocht
En soms bestaat het al niet meer in de winkel
Nou jij en dan ik
mvg
Frederik

Frederik.

Gereedschap heb ik ook zat.

Loop soms bij de gamma sta ik voor het gereedschapsrek en denk ik wat zal ik eens meenemen.
Maar ja ik heb alles al, en loop ik weer maar door.

Affijn ik ga nog wat doen.

Gr Martin.

Hallo.

De schottels besturen gaat prima en lopen zelfs zacht naar het eindpunt en de nul
stand. (rechtuit)
Al gaat dat best wel langzaam dat laatste stuk,maar dat maakt het net echt.

Ik ga me nu op de afwerking van de Westhinder zelf richten.
hij komt testaan bij Vereniging Zuid Zuid West tijdens de Modelbouw beurs in Goes

In het weekend van 23 en 24 februari 2008.

Gr Martin....

Beste Martin,

Hier een late reactie op je topic.
Ik ben van plan binnenkort een Smit Mississippi te gaan bouwen en daar zitten ook schottels onder met ongeveer dezelfde diameter schroef.
Hoe hebben de messing tandwielen onderin je schottels zich gehouden in twee jaar vaartijd?
Heb je veel last van slijtage gehad of valt dat mee.
Verder hoop ik veel aan je informatie te hebben die ik in draadje vindt om zelf de schottels te gaan bouwen.

Met vriendelijke groet,

William

Ha Wiggie.

Wel het gaat prima.
Nog geen lekkage of slijtage.
Heb alleen de speling wat afgesteld.
En de mix van olie en schroefasvet vervangen
dat was wat zwart.

Ik hoop dat je wat hebt aan dit topic William.
Bedankt voor de reactie.

Gr Martin.

Ik heb er zeker wat aan Martin.

Ik heb net de tekeningen voor de onderkant klaar.

Maak hem alleen niet van RVS zoals bij jou. Daar mis ik nog even de draaiervaring voor denk ik.
Ik heb via twee erg aardige mannen van de lokale draaierij een mooi stuk messing rond 40 mm op de kop weten te tikken waarmee ik aan de slag ga.
Het overige zal er ongeveer hetzelfde uitgaan zien denk ik.

Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen toch?

Ik laat er wel wat foto's van zien.

Groetjes, William

Hierbij de eerste vorderingen.

Van messing de de schottel en van aluminium de doorvoer door de romp.
Het principe is grotendeels dat van Martin,

De doorvoer met lager
2604a41c4436506d.jpg

De andere zijde met keerring
2604a41c41ef0c82.jpg

De onderste gondel van de schottel
2604a41c41e8b5df.jpg

Het opgaande deel
2604a41c4432932d.jpg

Het geheel tot nu toe
2604a41c41e3bff7.jpg

Voor de eerste keer ben ik er best trots op.

De bedoeling is dat er een 100 mm vierbladsschroef op komt te zitten met een 110 mm tunnel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Wiggie,

het ziet er heel erg goed uit. 1 klein puntje is dat messing en aluminium in combinatie met water kunnen gaan reageren. Ik heb al verschillende malen gezien dat aluminium bv. met messing schroefjes was vastgezet en dat levert heel vaak "groene roest" op. Zeker als je een keer in brak / zout water vaart moet je goed opletten.

Verder ga zo door, ASD is en blijft voorlopig de toekomst bij sleepboten.

Gr. Ron

Bedankt Ron,

Het is overigens nog wel de bedoeling om de ruimte tussen het lager en de keerring vol te zetten met schroefasvet zodat het contact tussen het aluminium en het messing tot een minimum beperkt blijft.
Verder wordt het messing en het aluminium aan de buitenzijde nog geverfd zodat hopelijk ook de corrosie hiervan tot een minimum beperkt blijft.

Ik ben niet van plan om in brak water te gaan varen, zoet water is mij al heftig genoeg, haha.

Wiggie,

Long time no see hier op het forum ;). Maar ik sluit mij bij ron aan hoor mooi stukje werk en daar mag je best trots op zijn. Overigens wat is de functie van de stelbusjes in die aluminium ring ? is dat voor de blokkeering van de lagers ? Je kunt je lager en je kering ook lijmen met loctide 601 dit is speciaal voor lagers en je kan het ook weer loskrijgen en tevens maak je een waterdichte laag tussen je behuizing en lagerhuis. Op deze manier kun je ook je kering lijmen dan weet je in iedergeval dat die zijde ook waterdicht is. Maar schrik niet van de prijs want goedkoop is die loctide niet ;)

Gr Martin :D

Wiggie,

Long time no see hier op het forum ;). Maar ik sluit mij bij ron aan hoor mooi stukje werk en daar mag je best trots op zijn. Overigens wat is de functie van de stelbusjes in die aluminium ring ? is dat voor de blokkeering van de lagers ? Je kunt je lager en je kering ook lijmen met loctide 601 dit is speciaal voor lagers en je kan het ook weer loskrijgen en tevens maak je een waterdichte laag tussen je behuizing en lagerhuis. Op deze manier kun je ook je kering lijmen dan weet je in iedergeval dat die zijde ook waterdicht is. Maar schrik niet van de prijs want goedkoop is die loctide niet ;)

alweer zo'n handige tip
ik heb de schroefjes er boven op inzitten om inderdaad het lager te borgen .
Het madeschroefje zorgt ervoor dat het lager niet kan meedraaien in de doorvoer.
Ik ga wel even kijken voor de loctite, zeker de keerring is lastig te plaatsen.
Of de sparing is te klein zodat de ring er niet ingaat, of de sparing is te groot zodat de keerring meedraait.
Het mag dan misschien wat kosten, je doet er ook weer jaren mee.

Posted via Mobile Device

Ooefff, de loctite is binnen...
Het was inderdaad een rib uit mijn budget , 47 euro voor een potje van 50 ml.
Ik ben uitgekomen op de loctite 660. Is ook geschikt om de gondel op het verticale deel te lijmen volgens de beschrijving .
We gaan het zien, we gaan het beleven.
Alsnog bedankt voor de tip!

zodan zit de winkel op de hoek ;) maar je hebt het ook van 10 mml dat is iets goedkoper en als je er niet veel van nodig hebt. Ik heb hier ook nog 542 dat is eigenlijk bedoelt voor tussen het schroefdraad van hydraulischekoppelingen en dat gaat ook als de brandweer ;)

Maar ben benieuwd

Ik heb inderdaad de winkel om de hoek zitten, het is een grote automaterialenhandel die ook aan particulieren levert.
Het nadeel daarvan is dat ze helaas geen kleine verpakkingen hebben.
De eerste zit inmiddels definitief in elkaar, heb er alleen nog wel voor de zekerheid een RVS schroef bijgezet, just in case. Je zal het meemaken op het water, dat je noeste arbeid door een loskomende verbinding op de bodem van de sloot terechtkomt.

Back