Foto's van mijn Logo 400 na de kleine crash

Hoi,

Ik geef al een tijdje les met mijn logo 400. Afgelopen week had hij zijn eerste crash (helaas geen beelden van). Tijdens het lessen ging alles perfect niks aan de hand. De heli vliegt tijdens het lessen op relatief lage toeren om zo lang mogelijk te kunnen vliegen.

Toen ik de besturing overnam om een snelle stop beweging voor te doen, STOPTE ook de motor ermee. Dit in combinatie met lage toeren, en een stop beweging was ook meteen vrijwel alle energie uit mijn rotor. Het resultaat is dat de logo van circa 3 meter uit de lucht kwam vallen.

Schade:
- 3 keer een servo gear van de tuimelschijf (3x 6 Euro)
- landingsgestel gebroken (1x 9 euro)

De rest, assen , bladen , staartbuis alles PERFECT, niks kunnen ontdekken. Da kap is heel licht beschadigd, maar dat kan voor een les heli de pret niet drukken. Dit was mijn goedkoopste crash OOIT!!!. De heli vliegt nu ook weer, maar ik heb geen idee wat nu de oorzaak is geweest van die rare motor uitval. De akku was hand warm, regelaar ook.. En het was pas mijn 4e akku die dag (de 4e akku was met een pauze van 30 minuten na de 3e akku, dus genoeg afkoel tijd).

Geen idee wat de oorzaak is geweest, maar hij vliegt weer..

Hier enkele foto's

logo413.JPG

logo410.JPG

logo411.JPG

logo412.JPG

Groeten
Roel

Een beetje geluk hebben is nooit verkeerd, het is je gegund. Je hebt je landingsgestel weer gereed, maar het was ook "kans" om er een witte onder te plaatsen. Zelf vind ik de witte aanmerkelijk beter zichtbaar, goed voor de orientatie in de lucht.

De vreemde stop kan wel eens aan de Hacker combi liggen, ik heb dat helaas wel eens meegemaakt in het verleden. Ook niet een verklaarbare reden. Na de derde keer is het spul uit de heli verbannen ;) . Betrouwbaarheid staat op nummer 1!!

Succes, en hopen dat het niet weer voorkomt.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Zelfs mijn heli van Hobbyking doet dat niet.
Je zou tog eerder andersom denken, maar zoals ali al zegt, weg met de rommel!!!
Zo een goedkope crash was het dus niet.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als rommel wil ik het niet direct bestempelen. Ik zal eerst nog eens 1 keer afwachten, zou het dan weer gebeuren??. Waarom? Misschien heb ik wel iets fout gedaan. Autorotatie schakelaar aangeraakt, ik begin natuurlijk nu ook aan mezelf te twijfelen.

Maarja afwachten en verder gaan met lessen ;-)

Hoi,

Ik was afgelopen zondag wel zo stom om van idle up naar autorotatie te schakelen zonder er erg in te hebben. Wou terug naar normaal om te landen maar vlieg pas net idle up dus foutje is blijkbaar snel gemaakt.

Zat gelukkig ook niet zo hoog dus kwam nog net op zijn pootjes neer met bijna een blade stop en kiepte om.. Alleen een deuk in het rotorblad doordat die tegen de staart studs was geslagen.

Even later pas oeps dat was dus mijn eigen schuld ipv accu leeg.

Een lid met een vliegtuig met Hacker had ook problemen met het afslaan van de regelaar ondanks dat die bijna nieuw was en hij ook niet buiten zijn specs werd gebruikt.

Gr. Dennis

Ik heb een gelijkaardig voorval gehad.

Allereerst had ik problemen toen ik wou beginnen die dag. De ESC wilde niet initialiseren en de heli wilde niet optoeren. Ik dacht dat het aan de lipo lag. Na wat "gefoefel" aan de draden leek alles terug te werken.

Maar ik vertrouwde het niet helemaal en bleef heel laag hooveren. Opeens stopte de motor er gewoon mee, gelukkig op 0,5m hoogte maar.

Nadien heb ik de connectors van de motor enorm veel zitten draaien om de contacten ruwer te maken en er zeker van te zijn dat ze wel degelijk goed doorgaven.
Sindsdien niet meer voorgehad.

Dus misschien de connectors eens controleren? Misschien zie je vuil of merk je klein brandvlekjes op. Dit kan wijzen op slecht contact.

Ik heb hetzelfde met mn 250, op de een of andere manier krijgt die en brown out.. en ik heb geen idee waar het aan ligt...valt uit, gaat weer aan.. krijg het niet weg.

T zou kunnen te maken hebben met de regelaar/motor combi.. heb t met mijn scorp met zoon cheap ass turnigy motortje wel eens gehad dat ie in governer mode een timing fout maakte, waarbij die ook gelijk stil stond.. leuk hoor, autoroteren met een 450!

@molen, probeer die ''rommel'' eerst maar eens te betalen, denk dat Roel echt wel weet wat ie wel en niet gebruikt hoor..

Hoi,

@all, dit is geen reclame praatje voor Hacker, maar Hacker is wel jaren lang / decennia lang vooruitstrevend geweest in modelbouw motoren en regeleren. Er zijn inderdaad iets betere motoren en regelaren op markt, maar dat sluit niet uit dat Hacker minder goed is. Natuurlijk hebben alle merken wel eens een MINDER product op de markt gebracht. Maar ik geloof niet dat nu bij mijn motor regelaar combi daar spraken van is.
Voor de Logo 400 is deze aandrijf set echt TOP, zeker voor de setprijs waar Mikado het voor aanbied.

Back to topic.......
Vandaag weer een vlucht gemaakt met de Logo, inverted Idl1 en Idl2, flips Idl1 en Idl2, hooveren etc.. Niks mis mee, ik krijg het vermoeden dat ik misschien toch zelf iets fout gedaan heb.
Maar ik blijf zeker op mijn hoede!!

Ik ben benieuwd, die van mij zal eind deze maand wel af zijn. Leuk om mee te knallen op de wat kleinere veldjes.

Hoi,

Ik geef al een tijdje les met mijn logo 400. Afgelopen week had hij zijn eerste crash (helaas geen beelden van). Tijdens het lessen ging alles perfect niks aan de hand. De heli vliegt tijdens het lessen op relatief lage toeren om zo lang mogelijk te kunnen vliegen.

Toen ik de besturing overnam om een snelle stop beweging voor te doen, STOPTE ook de motor ermee. Dit in combinatie met lage toeren, en een stop beweging was ook meteen vrijwel alle energie uit mijn rotor. Het resultaat is dat de logo van circa 3 meter uit de lucht kwam vallen.

Schade:
- 3 keer een servo gear van de tuimelschijf (3x 6 Euro)
- landingsgestel gebroken (1x 9 euro)

De rest, assen , bladen , staartbuis alles PERFECT, niks kunnen ontdekken. Da kap is heel licht beschadigd, maar dat kan voor een les heli de pret niet drukken. Dit was mijn goedkoopste crash OOIT!!!. De heli vliegt nu ook weer, maar ik heb geen idee wat nu de oorzaak is geweest van die rare motor uitval. De akku was hand warm, regelaar ook.. En het was pas mijn 4e akku die dag (de 4e akku was met een pauze van 30 minuten na de 3e akku, dus genoeg afkoel tijd).

Geen idee wat de oorzaak is geweest, maar hij vliegt weer..

Groeten
Roel

Ik heb afgelopen zondag precies het zelfde gehad.
Ik hover eerst even en ga daarna over naar een vlucht, ik zet de bocht in en na het uitkomen van de bocht valt in-eens mijn motor uit, eerste reactie met een dalende heli meer pitch, maar zag al snel dat dat niet meer zou helpen en haal gelijk mijn stick terug en maak nog met de laatste energie een auto-rotatie.
Aangezien ik ook met een lage headspeed vlieg, zat er niet veel energie meer in, schade:

Logo SE canopy (2 vluchten oud)
Landingsgestel wit (2 vluchten oud)
Staart buis (2 vluchten oud)
Hoofd as
Fly-bar
1x servo swashplate

Dit was de 2 vlucht die de Logo maakte sinds hij was geüpgraded naar een 500SE:cry:

Nadat ik mijn heli na de crash ging testen deed de motor het gewoon weer.:confused:

Wat ik eerst zat te denken wat de oorzaak kan wezen is, omdat ik met een lage headspeed vlieg, dus ook een lager motor rpm, de motor misschien te veel ampère trekt en daardoor de regelaar er mee gestopt is.(het waaide ook behoorlijk)
Maar als dit aan de motor/regelaar combo kan liggen, dan ga ik dat maar eens veranderen.
Voorlopig zit ik op onderdelen te wachten dus voorlopig geen heli vliegen:puppydogeyes:

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb een mail naar Hacker gestuurd om te vragen of dit vaker voorkomt? En of zij een idee hebben wat het probleem kan zijn. We wachten maar af..

Ik heb op mijn 500 een Jive 100LV + een Hacker A40-10L
8-Pole, dit is een andere setup als bij een 400.

Maar waarom schakel je dan terug tijdens de vlucht? Ik hoor dat wel vaker maar snap dat niet echt. Als ik vertrek zet ik throttle hold aan, dan idle 1 of 2, midstick, throttle hold eraf en na het optoeren vertrekken. En bij landen omgekeerd. Rustig neerzetten, throttle hold aan, wachten tot ie stilstaat, dan terug naar normal en dan gas dicht.......

Hoi,

Ik was afgelopen zondag wel zo stom om van idle up naar autorotatie te schakelen zonder er erg in te hebben. Wou terug naar normaal om te landen maar vlieg pas net idle up dus foutje is blijkbaar snel gemaakt.

Zat gelukkig ook niet zo hoog dus kwam nog net op zijn pootjes neer met bijna een blade stop en kiepte om.. Alleen een deuk in het rotorblad doordat die tegen de staart studs was geslagen.

Even later pas oeps dat was dus mijn eigen schuld ipv accu leeg.

Een lid met een vliegtuig met Hacker had ook problemen met het afslaan van de regelaar ondanks dat die bijna nieuw was en hij ook niet buiten zijn specs werd gebruikt.

Gr. Dennis

Das goed balen zeg! Vlieg je nu met grotere bladen? En met welke RPM vlieg je? Als je teveel stroom trekt zou je controller een over current melding moeten geven, de YGE doet dat iig wel. Mijn nieuwe Logo 500SE viel de afgelopen weken ineens 3 keer uit. Ik heb een YGE100 ESC die ik een jaar zonder problemen op een Protos heb gebruikt. Volgens YGE was het static discharge of de motor. Door static doet de ESC gewoon een reset. In diezelfde week kreeg ik ook ineens een tail kick bij de Protos, was ook nieuw voor me. Ik heb de belt roller lageras doorverbonden aan de tailboom en vooraan de tailboom doorverbonden aan de motor mount. Toen de buitenkant van de belt 3 x met Graphite33 ingesmeerd met een wattenstaafje (sprayen wordt een smeerboel). Als ik nu met een ohmmeter voor op de belt meet en op de motor mount meet ik 500k ohm. Vervolgens de motorstekkerveertjes binnenin opgerekt zodat ze meer druk in de connector geven. en ben op de motor naar een 14T gegaan, en vlieg nu met 600 bladen op 2050 rpm. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.......

Ik heb afgelopen zondag precies het zelfde gehad.
Ik hover eerst even en ga daarna over naar een vlucht, ik zet de bocht in en na het uitkomen van de bocht valt in-eens mijn motor uit, eerste reactie met een dalende heli meer pitch, maar zag al snel dat dat niet meer zou helpen en haal gelijk mijn stick terug en maak nog met de laatste energie een auto-rotatie.
Aangezien ik ook met een lage headspeed vlieg, zat er niet veel energie meer in, schade:

Logo SE canopy (2 vluchten oud)
Landingsgestel wit (2 vluchten oud)
Staart buis (2 vluchten oud)
Hoofd as
Fly-bar
1x servo swashplate

Dit was de 2 vlucht die de Logo maakte sinds hij was geüpgraded naar een 500SE:cry:

Nadat ik mijn heli na de crash ging testen deed de motor het gewoon weer.:confused:

Wat ik eerst zat te denken wat de oorzaak kan wezen is, omdat ik met een lage headspeed vlieg, dus ook een lager motor rpm, de motor misschien te veel ampère trekt en daardoor de regelaar er mee gestopt is.(het waaide ook behoorlijk)
Maar als dit aan de motor/regelaar combo kan liggen, dan ga ik dat maar eens veranderen.
Voorlopig zit ik op onderdelen te wachten dus voorlopig geen heli vliegen:puppydogeyes:

Alles is geaard dus daar zal het probleem niet zitten.
Ik vloog met een rpm van +/-1600, met 600 bladen.
En ik heb nu ook een 14t tandwiel besteld en ga daar maar eens mee proberen, hopelijk dat het nu niet meer voorkomt.
Had mijn eerste crach toch anders voorgesteld:wink:

Tja, kan ik me voorstellen. Maaruh, is een 14T niet nog teveel? Jouw motor is ook een 1100KV toch? Ik heb met 600 bladen en 14T 2050 toeren dus als jij maar 1600 toeren draait lijkt me 14T aan de hoge kant. Of heb jij een andere main gear erop? (ik heb module .7 153T)

Alles is geaard dus daar zal het probleem niet zitten.
Ik vloog met een rpm van +/-1600, met 600 bladen.
En ik heb nu ook een 14t tandwiel besteld en ga daar maar eens mee proberen, hopelijk dat het nu niet meer voorkomt.
Had mijn eerste crach toch anders voorgesteld:wink:

Ik heb een 153t main gear, en ga het eerst met een 14t proberen.
Ik zal ook nog eens een 13t bestellen en kijken wat het beste voor mij is.

Maar waarom schakel je dan terug tijdens de vlucht? Ik hoor dat wel vaker maar snap dat niet echt. Als ik vertrek zet ik throttle hold aan, dan idle 1 of 2, midstick, throttle hold eraf en na het optoeren vertrekken. En bij landen omgekeerd. Rustig neerzetten, throttle hold aan, wachten tot ie stilstaat, dan terug naar normal en dan gas dicht.......

Heb je gelijk in, zou ook makkelijk kunnen. En ook veel veiliger betreft de fout die je kan maken tijdens het schakelen.

Ik heb dit ook gehad met de Logo 500, welliswaar voorafgegaand door wat sputterend optoeren. Er bleek dus een slechte verbinding te zijn tussen 1 van de motordraden. Niet meteen het vertrouwen verliezen op je spullen, het zijn vaak kleinigheidjes ;)

Back