Foto's van zelf gemonteerde voorlichten !Artikel aangepast!

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door transparent, 22 aug 2003.

  1. transparent

    transparent Guest

    Artikel is iets aangepast!!! Parallelschakeling, 2 penlites (ipv 9 Volt), andere lampjes, lichtkappen. Zie de rest van het artikel

    Beste medemodelbouwers,

    Na een aantal foto's gezien te hebben van medemodelbouwers met lichten in hun modelauto, leek het mij ook een leuk idee om dit zelf te proberen. Maar nadat ik zag dat dit maar liefst 30 euro (belachelijk :x )kost voor voor- en achterlichten leek het mij beter om maar zelf iets te maken.

    Er zijn misschien vast wel betere manieren, maar ik heb gewoon spulletjes gebruikt die ik nog had liggen en dit was gewoon gratis, misschien dat ik in de toekomst wel mooiere lichten koop.

    Hieronder zal ik een kleine uitleg geven hoe je het kan maken, zodat je eventueel zelf op ideeen kan komen.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Zelf voorlichten monteren op je RC Car

    Benodigdheden:

    - 2 (fiets)lampjes รก 2,2 Volt per stuk
    - paar draadjes
    - kroonsteentje
    - schakellaartje
    - 2 Penlites + houder om draadjes aan te sluiten
    - oud cassettebandhoesje, dit is gebruikt om de lampjes in te monteren

    +/- 5 uur van je vrije tijd. Zolang? Ja ik heb er wel zo lang over gedaan, passen, vijlen..., passen, weer vijlen etc.....

    [​IMG]

    OUDE FOTO Op deze foto kan je zien hoe ik het hoesje heb gebruikt, ik heb er een paar gaten in gemaakt waar de body posten in vallen, voor de rest heb ik de hoekjes rond uitgevijld waar de lampjes invallen. Overigens zit er naast het linkse lampje het schakelaartje, waarmee de lampjes aan en uit gezet kunnen worden.

    [​IMG]

    Ik heb ff een nieuw cassettebandhoesje gebruikt, zodat het er ff wat netter uitziet. Voor de rest heb ik ff (voorlopig) 2 papieren om de lampjes gemaakt, zodat het licht niet meer aan de onderkant uit de auto komt.

    [​IMG]

    OUDE FOTO Foto met lichten aan, zonder kap.

    [​IMG]
    Zo ziet het er na de 'upgrade' uit :) Het leuke nu is dat het licht niet meer aan de onderkant door kap schijnt. Bovendien zijn de lichten nu pssies op de goede hoogte, bij het vorige hoesje was het ene lampje iets hoger dan het andere lampje, maar dat is nu dus (door het goed uit te meten) verholpen


    [​IMG]

    OUDE FOTO Foto met lichten aan, met kap. Overigens heb ik de kap aan de binnenkant moeten aftapen, omdat anders het licht gewoon door de kap heen schijnt. Verder heb ik achter de voorlampjes een laag verf moeten weg vijlen, zodat het licht beter door de blauwe verf heen schijnt.

    [​IMG]

    Fototje van opzij. Hier is trouwens ook een leuke ideetje te zien voor degenen die dat mooi vinden natuurlijk. Ik heb namelijk de letters op mijn banden wit gemaakt. Ik heb dit gedaan met de verf die ik over had van mijn kap. Hiervan heb ik een beetje op een plastic bakje gesporten, waarna ik mijn band er een paar keer op het gedrukt. Het resultaat, witte letter op de band :D Het slijt er wel een beetje af na een paar keer rijden, maar toch vind ik het er vet uitzien

    Het cassetebandhoesje heb ik enkel gebruikt als montage middel. Ik kon de lampjes namelijk niet aan mijn body posten monteren want dan zaten ze niet recht achter de 'stickervoorlichten', dus toen heb ik het hoesje gebruikt om ze op te monteren, zodat het geheel redelijk stevig is. De stippellijntjes is het gedeelte van het hoesje wat ik eraf heb gezaagd/gevijld.


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Eventuele vragen/ opmerkingen hoor ik graag.[/b]
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heb je het ook in een soort van technische tekening?(hoe je dat met het cassetebandje enz hebt gedaan..Mischien voor de wat minder tecnische mensen (ik denk dat die hier niet zoveel zijn maarja) de schakeling?
     
  3. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    zo zou het kunnen denk ik (graag zeggen als ik het fout heb) maar zit wel goed denk ik.

    [​IMG]

    trouwens hoeveel volt / ampere hebben fietslampen ??
     
  4. transparent

    transparent Guest

    Ja ik heb ze dus in serie geschakeld. En de lampjes zijn 2,6 V/ 3 Ampere. Dus ik vrees dat ze niet al te lang mee gaan :? . Maar dat maakt niet zoveel uit, kan altijd lampjes zoeken die iets hoger voltage aankunnen.
     
  5. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    of er een weerstand tussen zetten :D
    alleen dan kan je beter een printplaatje maken maar dat word voor sommigen te ingewikkeld.


    moet wel zeggen dat een fietslampje een mooier effect heeft dan een led.
    ziet er mooi uit namelijk


    je zou er ook nog 2 achterlichten bij kunnen maken dat verlaagt de spanning ook weer ;)


    ||
    ||
    V

    ziet er idd erg goed uit.
     
  6. transparent

    transparent Guest

    Ow bedankt voor het compliment, ik had namelijk ook het idee dat deze meer licht gaven dan zo'n klein ledje.......

    Tsja en achterlichten ga ik denk ik ook nog wel een keer doen, maar dan wil ik ook remlichten gelijk maken en dat wordt iets moeilijker verhaal. Ik heb zowieso geen zin om mijn ontvanger open te maken voor een 'elektronisch remsignaal' dus denk dat het een soort schakelaartje wordt die wordt ingedrukt als ik rem, dus gewoon mechanische schakeling zeg maar. Maar daaar moet ik nog ff een keer de tijd en de zin voor maken, maar als het zover is dan laat ik zeker even de foto's zien plus een beschrijving.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ik vind ut er zeer stoer uitzien... 8)
    Maar als je voor lampjes heb...moet je er natuurlijk achter ook hebben he.
    Anders staat dat natuurlijk niet
     
  8. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    idd remlichten word moeilijker maar is voor de knutselaar wel te doen denk ik.

    al vind ik remlichten eigenlijk niet zo heel nodig, als ze gewoon branden is opzich mooi genoeg. maar zou wel tof zijn als het er wel op zit hehehe

    suc6 met je auto en (elektronica) hehehe :lol:

    zodra ik mijn creatie klaar heb post ik hem ook wel eens
     
  9. lauterbacher

    lauterbacher Guest

    ik vind tof die lampjes
    mooi gemaakt :lol:
     
  10. Guest

    Guest Guest

    [En de lampjes zijn 2,6 V/ 3 Ampere


    :lol: ja hoor

    je hebt ze nou op 4,5 volt dus zullen ze ongeveer 1,5 ampere per stuk trekken volgens jou. :roll: Dan zou je wel een zwaardere accu nodig hebben...
     
  11. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    ja lijkt mij ook hoog ja
    bij conrad hebben ze deze:
    [​IMG]
    U (V) 6
    P (W) 0,6

    das dus P = Ux I dus I= P/U = 0,1 Ampere (als ik de berekening goed heb)
     
  12. BlackFox

    BlackFox Guest

    hehe, is wel knap gemaakt.En je hebt ineens een beetje een wit neonlicht effect :wink:
    Nu maar hopen dat je lampjes sterk genoeg zijn om mee rond te rijden.
     
  13. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zit er inderdaad Kewl uit!!! :D

    als ik jou was zou ik nog iets om de lampjes maken dat het alleen uit de voorkant van de kap komt en niet onder de kap vandaan dan is het echt kewl :D een ssort reflector laat maar zeggen!!
     
  14. BlackFox

    BlackFox Guest

    ja, zoals de de fietslampen ook hebben, gewoon beetje verkleinen :wink:
     
  15. tim

    tim

    Lid geworden:
    20 jul 2003
    Berichten:
    213
    Locatie:
    breskens
    die lampjes zijn heel mooi gemaakt :)

    bij conrad kan je ook printplaatjes met modules kopen en dan maby met ledjes en dan kan je een night rider effect maken lijkt mij ook wel stoer
     
  16. Marcel_22

    Marcel_22 Guest

    ja maar als je je auto dan te pletter rijd kan je weer een nieuw print plaatje gaan bestellen :wink:
     
  17. hilbren

    hilbren Guest

    vegeet dan niet gelijk een nieuwe auto te bestellen!!

    maar even serieus, wie rijd z'n auto nou aan puin :?
    suggestie als je nog een keer nieuwe kap gaat kopen koop er dan een van hpi, sommige kappen hebben uitsparingen voor de lampen. en daar kun je heel mooi witte leds inbouwen.

    [​IMG]
     
  18. tim

    tim

    Lid geworden:
    20 jul 2003
    Berichten:
    213
    Locatie:
    breskens
    jah dat zou een hele mooie oplossing zijn ja en dan zou je ook met led's kunnen werken
    het is toch meer voor de show lijkt mij dan dat je het voor de lichtopbrengst doet :)
     
  19. hilbren

    hilbren Guest

    die witte led's van tegenwoordig zijn toch aardig verblindend, ik heb er hier een liggen, die leds worden ook wel gebruikt voor kleine zaklampjes. Als je dan twee in elke koplamp stopt...
     
  20. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik denk dat ik maar is wat gaat kijken of het kan Hil ff een keer me lampen eruit halen en dan van die witte led's inbouwen lijkt me wel kewl en dan dd iets verzinnen voor me achterlichten want een gat in me kap vind ik niet mooi!!

    weet iemand daar iets voor?
     

Deel Deze Pagina