fotoverslag Robbe Charter ( veeeel foto's )

• Topicstarter Topicstarter andry
  • Startdatum Startdatum
Ok nou ja das mooi maar ik heb er i.e.g absoluut geen spijt van dat ik een overpowerde charter vlieg met lelijke spies. Kijk als ik een goede 4cc tot mijn beschikking had had ik die gebruikt natuurlijk, maar ook met een 6,5cc en aangepaste vleugelhoek kun je er hartstikke mooi mee vliegen.

Nu heb ik iemand op Msn die een
3,5 cc heeft voor zijn charter ben
benieuwd hoe het vliegt.

Trouwens mensen wees gerust
ik koop met de beurs in Dortmund
een 4cc mvvs voor mijn charter :D

M.v.g.

Andry Sappe´

Mannen mannen wat een mooie discussie, en het leuke, iedereen heeft gelijk!
Een Charter is, net als een Taxi 1, ontworpen voor een 3,5cc. Daarmee heb je (van de tekening) een goedmoedig model dat met een lage normale snelheid veel fouten van de leerling vergeeft en er niet agressief op reageert.
Tenzij het een heeeel oudbakken roestig 3,5-je is zou een grondstart nooit een probleem moeten zijn met goede wielen op een normale vliegpiste.
Even terug naar de basis.
Als lucht een over een lichaam een langere weg af moet leggen (snelheid van de lucht moet omhoog)dan daalt de druk ten opzichte van de lucht aan de andere kant van het lichaam waar de lucht niet wordt gedwongen om de snelheid te verhogen.
Het profiel van een charter (en Taxi) heeft en vlakke onderkant die recht door de lucht gaat en op die manier lift geeft afhangkelijk van de snelheid. Dat wordt bepaald door de hoek van het stabilo tov de vleugel.
Het mooie is nu dat als een leerling niet goed met zijn hoogteroer omgaat hij dus contninu hoogte voor snelheid in zal ruilen en omgekeerd. Het profiel van deze trainer en de instelhoek zullen dat tegenwerken. (bij normale motorisering van 3,5-4cc)
10 tegen 1 dat een andere instelhoek en zwaardere motor het toestel wel leuker maakt (voor de leraar) maar niet beter voor de student.

Als je snel en zonder veel ingrijpen van de leraar wilt leren vliegen, houd het toestel dan orgineel.
Wil je een toestel waar je meer vertikaal mee kunt, ga je gang en modificeer naar hartelust, maar dan had je beter geen Charter kunnen kopen.
Als je goed leert vliegen met een normale Charter zul je dus ook tegelijk leren om aan energie mangement te doen. Iets wat veel studenten nooit hebben geleerd en dat blijft hun ook jaren achtervolgen. Zeker als ze nog eens aan kunstvlucht willen beginnen.
Potentieele energie (hoogte) en kinetische energie (snelheid) hebben een mooie relatie bij een vliegtuig. Je moet leren het een en het andere in elkaar om te zetten. De orginele Charter (of Taxi) helpt daarbij, de veranderde veel minder.
Net als bij echte vliegtuigen regel je met je motorvermogen niet zozeer je snelheid maar veel meer of je gaat stijgen of dalen. Bij de orginele Charter werkt dat heel mooi. Met een bepaalde hoeveelheid gas blijf je mooi op hoogte en is het toestel vrij stabiel zodat je lekker kunt leren sturen met beperkte uitslagen. Dalen is gas terug, stijgen gas erbij.
Een Charter met 6,5cc (en super domping, geen gezicht) en kleine of negatieve instelhoek word een gas-open-rag-bak. Precies hoe het niet moet.

Volgend hoofdstuk : Het bespannen

Ik heb ongeveer de hele romp nu bespannen op een paar stukjes na.
Ik heb een normale strijkbout gebruikt en het werkt super.

Nu ben ik beland bij het bespannen van de vleugel.
De vleugel van een Charter heeft vind ik een lastig stukje
namelijk de vleugel tip die omhoog wijst. Nu is mijn
vraag hoe moet ik de vleugel in 1 geheel bespannen inclusief
de omhoog wijzende tips?

M.v.g.

Andry Sappe´

Foto's van een bespanen romp

afb19857.jpg

afb19885.jpg

afb19884.jpg

afb19859.jpg

Zo weer genoeg voor vandaag

Groetjes

Andry

afb20339.jpg

Mijn tank inbouw

Vraagje is dit volgens de foto en jullie goedgekeurd ?

even een vragje wat heeft het voor nu om hem op de zelfde dag nog een schopje om hoog te geven

Back