Ik liep al een tijd rond met de gedachte zelf een jet van scratch te tekenen en dan te gaan bouwen. De eisen zijn:
- Niet te groot, een romplengte van ca, 2 m.
- Relaxed te vliegen
- Schaal model
- Houtbouw, want ik ben niet van plan een serie te gaan maken.
- Mooi vliegbeeld (dat is wel subjectief).
- Zeer gedetaillerd ontwerpen. Mijn ervaring is dat het relatief heel veel tijd kost om nog alles uit te moeten zoeken als je een kit hebt waar alleen 'de grote lijnen'zijn uitgezet (Zoals bv de kit van Mick Reeves). Ook zitten er vaak veel fouten in die kits. Dan maar liever wat meer tijd stoppen in de voorbereiding. De bedoeling is uiteindelijk al het houtwerk en aluminium te frezen. Kleine details waarschijnlijk 3D printen.
De keuze is zoals de titel van dit draadje al aangeeft gevallen op de de Fouga Magister. Niet echt een heel unieke kist. Van deze kist is een aantal kits en ARF's voor handen. De schaal loopt uiteen van 1: 8 tot 1:3. Vooral de kit van Philip Avonds is een prachtig model en een bron van inspiratie.
Na het verzamelen van veel materiaal, zoals aanzichten, tekeningen, foto's e.d. begonnen met tekenen.
Als tekenprogramma gebruik ik Rhino. Ik heb niet veel ervaring met 3D tekenen, maar al doende leert men.
Om te beginnen worden de aanzichten op de juiste grootte als achtergrond in de verschillende viewports gezet en is het een kwestie van de contouren overtrekken en de doorsnedes die bekend zijn op de juiste plaatsen te zetten.
Het lukt niet om een mooie vorm te krijgen met de spanten die in de bovenste tekening staan. Daarvoor is het verloop te groot. Na wat puzzelen blijkt dat de oorspronkelijke ontwerpers ook maar mensen van vlees en bloed waren. De romp vorm is opgebouwd uit een ellipsvormide doorsnede waarvan de verhouding tussen de beide assen gelijk blijft. De motor gondels bestaan uit een halve cirkel met een recht deel er aan. Door combinatie van deze vormen (plus die van de cockpit) lukt het aardig om een mooi verlopende romp te krijgen. Nadat je 'de huid' van romp hebt kan je de spanten e.d. gaan construeren, maar voordat we daar aan gaan beginnen eerst de vleugel.
Het origineel heeft een vrij dikke vleugel (18 % bij de wortel). Ik heb gekozen voor een Naca2415 (15%) bij de wortel welke verloopt naar een Naca2412 (12%) bij de tip. Ook nog naar een ClarkY profiel gekeken, maar deze levert teveel lift voor deze kist. Als mijn berekeningen kloppen ligt de overtreksnelheid rond de 14.5 m/s. Met 45 gr flaps loopt dit terug tot 13 m/s. Dit alles bij een aangenomen gewicht van 8 kg. Als daar interesse voor is kan ik later nog wel uitleggen hoe ik hieraan kom.
Nadat de contour van de vleugel is getekend eerst een keuze gemaakt voor de retracts en wielen. Gekozen is voor een electron retract. Deze gelijk ook maar 3D getekend. Voor het wiel is de keuze gevallen op een 90 mm diameter wiel met elektrische rem van Intairco. Helaas kan ik de dikte van het wiel nergens vinden. Ik neem even aan dat deze niet groter is dan 30 mm. Het valt nog niet mee het wiel passend in de vleugel te krijgen. Bij de eerste pogingen steekt een deel van het wiel aan de bovenzijde door de vleugel. Door de retracts niet precies 90 gr ten opzichte van de langsas te plaatsen lukt het wel. Het wiel komt dan iets gedraaid in de vleugel en volgt de bovencontour van het vleugel profiel. Een andere mogelijkheid is de retract een slag van 85 graden in plaats van 90 te laten maken. De poten ga ik zelf maken en ik overweeg ze iets langer dan origineel te maken want de Fouga staat ontzettend laag boven de grond.
Daarna waren de flaps aan de beurt. De Fouga heeft zgn Fowler Flaps. Het draaipunt van de flap ligt dan buiten het vleugelprofiel. Maar we gaan de scharnieren daar natuurlijk niet aanbrengen. Net als het origineel en het model van Avonds wordt de flap door een rail geleid en is de aandrijving verborgen. Daarover later meer. Het bepalen van de verschillende draaipunten van de flaps, de ligging en de kromming van de rails is trouwens nog redelijk lastig o.a. omdat de profieldikte verloopt. Uiteindelijk is het gelukt. Een betere manier om te leren 3D ontwerpen is er niet denk ik.
Wordt vervolgd.
Cees
- Niet te groot, een romplengte van ca, 2 m.
- Relaxed te vliegen
- Schaal model
- Houtbouw, want ik ben niet van plan een serie te gaan maken.
- Mooi vliegbeeld (dat is wel subjectief).
- Zeer gedetaillerd ontwerpen. Mijn ervaring is dat het relatief heel veel tijd kost om nog alles uit te moeten zoeken als je een kit hebt waar alleen 'de grote lijnen'zijn uitgezet (Zoals bv de kit van Mick Reeves). Ook zitten er vaak veel fouten in die kits. Dan maar liever wat meer tijd stoppen in de voorbereiding. De bedoeling is uiteindelijk al het houtwerk en aluminium te frezen. Kleine details waarschijnlijk 3D printen.
De keuze is zoals de titel van dit draadje al aangeeft gevallen op de de Fouga Magister. Niet echt een heel unieke kist. Van deze kist is een aantal kits en ARF's voor handen. De schaal loopt uiteen van 1: 8 tot 1:3. Vooral de kit van Philip Avonds is een prachtig model en een bron van inspiratie.
Na het verzamelen van veel materiaal, zoals aanzichten, tekeningen, foto's e.d. begonnen met tekenen.
Als tekenprogramma gebruik ik Rhino. Ik heb niet veel ervaring met 3D tekenen, maar al doende leert men.
Om te beginnen worden de aanzichten op de juiste grootte als achtergrond in de verschillende viewports gezet en is het een kwestie van de contouren overtrekken en de doorsnedes die bekend zijn op de juiste plaatsen te zetten.
Het lukt niet om een mooie vorm te krijgen met de spanten die in de bovenste tekening staan. Daarvoor is het verloop te groot. Na wat puzzelen blijkt dat de oorspronkelijke ontwerpers ook maar mensen van vlees en bloed waren. De romp vorm is opgebouwd uit een ellipsvormide doorsnede waarvan de verhouding tussen de beide assen gelijk blijft. De motor gondels bestaan uit een halve cirkel met een recht deel er aan. Door combinatie van deze vormen (plus die van de cockpit) lukt het aardig om een mooi verlopende romp te krijgen. Nadat je 'de huid' van romp hebt kan je de spanten e.d. gaan construeren, maar voordat we daar aan gaan beginnen eerst de vleugel.
Het origineel heeft een vrij dikke vleugel (18 % bij de wortel). Ik heb gekozen voor een Naca2415 (15%) bij de wortel welke verloopt naar een Naca2412 (12%) bij de tip. Ook nog naar een ClarkY profiel gekeken, maar deze levert teveel lift voor deze kist. Als mijn berekeningen kloppen ligt de overtreksnelheid rond de 14.5 m/s. Met 45 gr flaps loopt dit terug tot 13 m/s. Dit alles bij een aangenomen gewicht van 8 kg. Als daar interesse voor is kan ik later nog wel uitleggen hoe ik hieraan kom.
Nadat de contour van de vleugel is getekend eerst een keuze gemaakt voor de retracts en wielen. Gekozen is voor een electron retract. Deze gelijk ook maar 3D getekend. Voor het wiel is de keuze gevallen op een 90 mm diameter wiel met elektrische rem van Intairco. Helaas kan ik de dikte van het wiel nergens vinden. Ik neem even aan dat deze niet groter is dan 30 mm. Het valt nog niet mee het wiel passend in de vleugel te krijgen. Bij de eerste pogingen steekt een deel van het wiel aan de bovenzijde door de vleugel. Door de retracts niet precies 90 gr ten opzichte van de langsas te plaatsen lukt het wel. Het wiel komt dan iets gedraaid in de vleugel en volgt de bovencontour van het vleugel profiel. Een andere mogelijkheid is de retract een slag van 85 graden in plaats van 90 te laten maken. De poten ga ik zelf maken en ik overweeg ze iets langer dan origineel te maken want de Fouga staat ontzettend laag boven de grond.
Daarna waren de flaps aan de beurt. De Fouga heeft zgn Fowler Flaps. Het draaipunt van de flap ligt dan buiten het vleugelprofiel. Maar we gaan de scharnieren daar natuurlijk niet aanbrengen. Net als het origineel en het model van Avonds wordt de flap door een rail geleid en is de aandrijving verborgen. Daarover later meer. Het bepalen van de verschillende draaipunten van de flaps, de ligging en de kromming van de rails is trouwens nog redelijk lastig o.a. omdat de profieldikte verloopt. Uiteindelijk is het gelukt. Een betere manier om te leren 3D ontwerpen is er niet denk ik.

Wordt vervolgd.
Cees
Laatst bewerkt door een moderator: