Fourstar 60

Hier ga ik proberen een verslag bij te houden van de bouw en modificatie van een Sig Fourstar 60. Dit is mijn eerste zelfbouw project dus er zullen gaanderweg wel wat dingen zijn waar ik tegenaan loop.
Maar we gaan er het beste van maken.

Het project is dus een Fourstar 60 van Sig.
De motor wordt een ASP 15cc 4takt.
De modificaties zullen zijn:
-een mooi neusje
-een kleinere cockpit
-turtledeck beplanken
-de 2 servo's (Hitec 225BB) voor het hoogteroer achterin
Misschien dat me tijdens de bouw nog te binnen schiet (tips altijd welkom).

De linker vleugelhelft is inmiddels al klaar, maar daar heb ik geen foto's van. Dit verslag begint dus met de rechter vleugelhelft.

De ribben zijn genummerd en geschuurd. De mainspar doubler is gelijmd en ligt te drogen. De trailing edge en bottom trailing edge zijn vastgezet op de tekening.
foto0016.jpg

Het kan zijn dat is dingen verkeerd benoem, maar ik gebruik de benamingen zoals zij is de instrukties staan. (correct me if i'm wrong;))

Een four star wil ook eens gaan bouwen, succes ermee, ga het volgen.

Freek

Vanmorgen weer het nodige kunnen doen.
Ik hoop de vleugel voor het weekend klaar te hebben zodat ik met de romp kan beginnen.

foto0026.jpg

foto0027.jpg

Kijk eens 2 foto,s terug :D boven de vleugel is een doorsnee van de vleugel te zien op de tekening.

De roeren worden er aangezet bij de FS , dus niet uit de vleugel gesneden.

Daarom is deze kit ook meer voor de bouwende beginners als de Piper die jij maakt .

Mvg Johan

Prachtige combinatie. Ik ben erzelf ook een aan het bouwen. Ook met een ASP 15 CC fs. Schoot lekker op. Afgelopen dinsdag geprobeerd de motor in te laten lopen. Ging falikant fout. Motor kwam uit de teststand ging langs mijn hand, kortom middagje ziekenhuis en 18 hechtingen wijzer. Uiteraard was de teststand wel getest. We hadden er met 2 man aangehangen om ons te overtuigen van juiste bevestiging. Dus wees gewaarschuwd als je die ASP laat inlopen. Ik ben nu van plan de kist te electrificeren.

Success gewenst met de bouw.

Nu heb ik een probleem.
Ik heb de instrukties niet goed gelezen en de vleugel aan beide kanten ingedekt.
Het is eigenlijk de bedoeling dat de onderkant pas gedaan wordt waneer de beide vleugeldelen aan elkaar zitten.
Het probleem is nu dat ik de vleugelverbinder niet goed kan lijmen.

Ik heb eigenlijk geen zin om alles er weer af te halen.
Wie weet een oplossing????

mvg Frank

Ja hoe kwam dat loskomen nu? Het ging zo snel dat het eigenlijk niet met zekerheid te zeggen is. De motor was bevestigd op een stuk watervast multiplex van 16 mm dik. Geschroeft met bouten moeren en ringen er tussen. Dit hele geheel geklemd tussen een bankschroef die aard en nagelvast op de lastafel van het bedrijf waar ik werk vastzat. Volgens mij heeft de motor een dusdanig harde terugslag gegeven dat hij er uitschoot en is daarna aangeslagen met pijnlijk gevolg. Onderwijl gaat het met mijn hand weer veel beter gelukkig zijn er geen pezen/zenuwen geraakt want alles werkt weer normaal. Is nog wel een beetje dik en pijnlijk maar had veel erger kunnen aflopen.

Nu maar weer terug naar de bouwplank en wachten op de Firma Merker uit Duitsland op mijn uitlaat is nu 6 weken onderweg. Veel telefoontjes gepleegd maar veel onduidelijk gebrabbel uit deze bierworst Duitser, veel emailtjes gestuurd, uiteraard nooit antwoord gekregen. Jammer ik had de 114 vooruitbetaalde euro's beter kunnen besteden.

Ik heb de beplanking pas gedaan na dat de verbinder goed verlijmd was met 30 minuten epoxy. Even gefohnt na het opbrengen wordt het waterdun en trekt het er goed in. Voordeel van het daarna beplanken, je krijgt veel minder kier tussen de vleugels.

Ja ik weet het. Achteraf is het natuurlijk logisch. Beginnersfout(je)

Ik moet het nu oplossen.
Ik zit eraan te denken om "luikjes" tussen de ribben in de beplanking te snijden. Deze kan ik daarna weer dichtlijmen.
Ik ben bang dat ik de ribben kapot maak als ik de hele beplanking eraf ga halen. En dan ben ik nog veel verder van huis.

mvg Frank

Ik had ze er ook al ingeplakt. Later losgemaakt. gewoon weggesneden de ribben gespaard en wat op de ribben bleef zitten met een dremel schuurschijfje verpulverd. Zat bij mij gelijmd met witte pattex express houtlijm. Ik had dus dezelfde fout, hoewel ik al jaren actief ben in modelbouwland.:-)

Laatst bewerkt:
De vleugeldelen zijn in het echt met elkaar verbonden.

Ik heb de delen met 30min epoxy gelijmd. Is het nu nog nodig om er een glasvezel-band overheen te zetten??

dmv "luikjes" in de beplanking te snijden alles toch goed kunnen verlijmen.
foto0035.jpg

Daarna weer netjes dicht gemaakt.
foto0039.jpg

De servo-rails erin gemaakt.
foto0040.jpg

Back