Fourstar 60

Dat glasvezelband zeker doen! Geeft erg veel sterkte. Met een beetje dunne CA lijm of nog beter half uurs epoxy wordt het geheel er veel sterker mee. Let even op als je epoxy gaat gebruiken, goed afplakken eromheen, en warm stoken met de fohn wordt epoxy waterdun en trekt goed in het hout. Epoxy niet te dik opbrengen is er later weer lastig af te krijgen. Goed gedaan is het bijna niet te zien en voegt erg veel sterkte toe en is ook niet zwaar.

In de jaren 90 was er een zwever van Robbe de Calibra Soft(2m sport zwever), hier zat de vleugel (styropor/abachi beplankt) in drie stukken in de doos. De stukken(1,5 cm dik op het dikste punt) werden koud styropor op styropor zonder verbinders tegen elkaar gelijmd, daarna met 1 cm brede glasvezelband op dezelfde manier versterkt en was daardoor praktisch onverwoestbaar. De boodschap is doen dus die glasvezelband!

t4645-126-thumb-mvc-024f.jpg

In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je de tussenschotten moet nalopen met middeldikke CA lijm, je vleugel kan niet sterk genoeg zijn! Immers het is best een flinke oppervlakte, de krachten zijn best fors te noemen zeker als je lekker gaat doorvliegen. Steek je gestrekte arm maar eens uit het raam als je 80 rijdt en voel de krachten op je hand:-).
 
Laatst bewerkt:
Glasmat maak ik altijd op maat leg die dan op z'n plaats en begin in het midden met epoxy gebruik een oud bankpasje o.i.d. en stijk de lijm naar de buitenkant van de glasmat wel opletten voor losse draden wordt netjes glad en de folie gaat er zo overheen zie je bijna niets van.
 
Dat glasvezelband zeker doen!

In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je de tussenschotten moet nalopen met middeldikke CA lijm, je vleugel kan niet sterk genoeg zijn! Immers het is best een flinke oppervlakte, de krachten zijn best fors te noemen zeker als je lekker gaat doorvliegen. Steek je gestrekte arm maar eens uit het raam als je 80 rijdt en voel de krachten op je hand:-).


Geen CA gebruiken. Bruis en epoxy maken een zeker zo sterke constructie. En bruis is veel mooier te schuren. En epoxy zo zuinig aanbrengen dat je het niet hoeft te schuren...

Frank.
 
Beetje epoxy gebruiken voor het matje .
Ik gebruik alleen nog 24 uurs harz voor epoxy verlijmingen (of uhu endfest 300)
5 en 30 min epoxy heb ik verband uit mijn hobby hok .
(heb nog een dubbele tube van bisonkit die de volgende bezoeker/koper mee mag nemen voor noppes) :D

Op mijn FS60 en ook de Trainer 1600 zit helemaal geen GFK matje meer op de naad .

Als de bijde vleugel delen mooi aan elkaar passen zonder naad geeft dat matje ook geen extra sterkte is mijn mening.
De verbinder neem de krachten op .;)

Mvg Johan
 
Vanmorgen de glasvezelband erop gelijmd.
Ik heb het gedaan met 30min epoxy. Beetje bijverwarmen met de fohn zodat hij mooi dun wordt.
Ik zag er een beetje tegenop maar het is me meegevallen.
 
Daar heb je gelijk in Johan.

Nu kom het volgende onderdeel waar ik even goed over na moet denken:het uitmeten van de motorsteunen.
Ik had van Sanka het advies gekregen de motor 2 graden schuin en naar beneden te zetten.
Dus dat wordt even puzzelen om dat voor elkaar te krijgen.
 
Ik heb tussen de motordragers trillingsdempers geplaatst. Scheelt herrie voor zover je van herrie kan spreken met een viertakt :-). Vervang die rare amerikaanse maat schroeven voor M4, mocht er iets gebeuren met die schroeven dan kun je gewoon m4 gebruiken die overal verkrijgbaar zijn, hoef je de romp niet open te slopen. Ach en die twee graden schuin daar hebben ze ringetjes voor uitgevonden.
 
Laatst bewerkt:
Vervang die rare amerikaanse maat schroeven voor M4, mocht er iets gebeuren met die schroeven dan kun je gewoon m4 gebruiken die overal verkrijgbaar zijn, hoef je de romp niet open te slopen.

Binnen de club hebben we al 10 - 12 Fourstars , dus die schroeven zijn wel binnen bereik . :D

Mvg Johan
 
@ plotterwelt,

Lucky you met die schroeven! :-), Bij ons zijn ze ook wel die fourstars maar ik had nog een grote zak van die contramoeren M4 liggen die ga ik niet meer opmaken. en M4 boutjes had ik nog volop en met inbus krijg je makkelijk op zijn plaats.
 
Laatst bewerkt:
De moeren zijn al ingewisseld tegen gewone m4.

Ik had van Sanka begrepen dat de punt van de spinner in het midden moet staan. Dus komen de motorsteunen niet in het midden.
Of ik heb het verkeerd begrepen.
 
Even een vraagje voordat ik verder kan/ga.

Ik heb op de volgende manier de prop bevestigd.
foto0044.jpg

ipv de orginele ring, moer en contramoer heb ik alleen een ring en de bevestegingsmoer voor de spinner erop zitten.
Waneer ik de orginele spullen gebruik kan de moer voor de spinner er niet meer op omdat er niet genoeg draad is.
Het wordt natuurlijk geborgd met loctite.

Is dit verstandig en verantwoord???

mvg Frank
 
Dat zou kunnen johan. Dan zal hij toch minimaal 5mm dunner moeten zijn, en dat zal hij niet zijn denk ik.
Maar als het op "mijn" manier ook kan ben ik er tevreden mee.

mvg Frank
 
De laatste dagen niet helemaal stil gezeten, alleen niet veel tijd gehad om dit draadje bij te houden.

foto0046.jpg


Nu kan ik bijna beginnen met de neus en deck modificaties.

En nog even een vraagje: hoe dik moet ik de beplanking van het deck nemen??
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je de rug, of de neus beplanking?

De neus zoals volgens de bouwbescchrijving, en de staart 1.5 a 2 mm.
Houd wel rekening met een a twee extra spantjes net voor de staart (tussen de locaties van de originele), omdat je je model daar vaak vast zult pakken.
 
Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update.

Het begint nu toch echt op een vliegtuig te lijken.
Maar er is nog vanalles te doen voor de fly-inn.
-elektronica inbouwen.
-neusje afwerken en bevesteging maken.
-balsa blokje tegen de wingtips zodat folie beter blijft zitten.
-alle roeren aansluiten op de servo's.

Genoeg te doen dus, maar gelukkig heb ik nu overdag tijd om te bouwen.

De rug ingedekt.
foto0055.jpg


Het neusje.
foto0053.jpg


Het geheel tot zover.
foto0048.jpg


foto0052.jpg
 
Back
Top