Foutmelding Graupner X-3S afstandsbediening.

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Waldemar B, 28 mrt 2020.

Tags:
  1. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
    Beste allemaal,
    Ik heb een Graupner X-3S afstandsbediening en een Graupner R-3S No 3180 ontvanger en ik krijg de laatste tijd steeds een foutmelding op de afstandsbediening. Dat gaat gepaard met een piepsignaal.
    Ik heb de auto plus afstandsbediening 2 jaar geleden van mijn vader gekregen en hij weet ook niet wat het is. Ik kan nog wel gewoon met de auto rijden maar de afstandsbediening blijft dan piepen vanwege die foutmelding.
    De foutmelding is: MDI BAT (ze verschijnen om de beurt) en we hebben geen idee wat het betekent.
    En voor het geval het nuttig is: ik gebruik een NiMH 9,6V batterij en dat is de originele batterij van de afstandsbediening (de buggy heeft een NiMH 7,2V batterij). Als ik de accu van de afstandsbediening aan de lader hang is ie binnen 5 s al vol.
    Als ik de afstandsbediening aanzet gaat het voltage van 8.0 naar 7.1 volt volgens de display.
    We gebruiken een Graupner Ultramat 14 Plus No 6464 lader.
    Weet een van jullie misschien wat we moeten doen?

    Alvast bedankt!
    Groeten van Waldemar B
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat zegt de handleiding van de zender hier over?
     
  3. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
    In de handleiding staat:
    De batterij van de zender opladen De zender X-3S is standaard uitgerust met een oplaadbare NIMH-batterij met hoge capaciteit BNH-2000 TX (bestelnr. 2498.8TX). (Wijzigingen voorbehouden.) De standaard ingebouwde batterij is echter niet opgeladen. De accuspanning van de zender moet tijdens bedrijf worden gecontroleerd op het LCD-scherm. Als de spanning onder een bepaald niveau daalt, klinkt er een akoestisch waarschuwingssignaal en toont het display afwisselend de modenaam en het display, BBT: uiterlijk nu moet de werking onmiddellijk worden gestopt en moet de batterij van de zender worden opgeladen via de oplaadbus linksonder. Dit is alleen geschikt voor Graupner oplaadkabels! Gebruik a.u.b. geen laadkabels van andere fabrikanten, aangezien deze anders kunnen worden gepoold en de zender kunnen beschadigen! De positieve pool (rode kabel) wordt aangesloten op de 5,5 mm dikke metalen buitenmantel. De negatieve pool (zwarte kabel) is verbonden met de metalen binnenhuls met een boring van 2,2 mm.
    Dat heb ik vertaald met google translate uit het duits.

    Dus hij gaat piepen omdat de accuspanning te laag is. Een te lege accu.

    Maar als ik de accu aan de lader aansluit op het programma NiMH-automatic met als laadstroom 1A, dan zegt de lader na 2s "Auto End" wat betekent dat de accu vol zou moeten zijn. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je zegt dat de accu na 5 minuten vol is, omdat de lader dan afslaat?
    Accu's die ouder worden hebben inderdaad de neiging om een zgn "false peak" te geven. Soms moet je de lader een paar keer starten voordat die goed door gaat. Zeker als je met 1A of meer laadt moet de accu warm voelen als die afslaat.
     
  5. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
    Nee, na 2-5 seconden slaat de lader al af.

    Ik heb het net geprobeerd met 0,1A. Bij het starten van het programma verschijnt er "battery check" in beeld en dan gaat hij laden. Toen sloeg de lader na 3 seconden al af.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    2s auto end zegt mij dat de lader in lipo stand staat. Klopt dat
     
  7. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor zover ik na kan gaan bestaat de accu in je zender uit 8 cellen en heeft een nominale spanning van 9,6 volt. Volledig geladen en net van de lader zal de spanning (kortstondig) nog hoger zijn. Zo ergens tussen de 11 en 12 volt.Een spanning van 8 volt, tot wel 7,5 volt is wel erg laag. Dat kan wijzen op een aantal problemen.

    1. Eén of meer cellen in de accu zijn defect. Dan moet je de accu vervangen.

    2. Er gaat iets mis in het laadproces. Heb je altijd met dezelfde lader geladen en ging het in het verleden wel goed? Snelladers als een Ultimat 14 zijn niet zo geschikt om zenderaccu's te laden. Dat komt omdat er in de zender vaak een veiligheidsvoorziening in de vorm van een diode is aangebracht om schade door het per ongeluk kortsluiten van de stekkers van de laadkabel te voorkomen. Als je over een langzaamlader beschikt, laadt dan de zenderaccu eens met een laadstroom van 200 mA gedurende 14 uur. Als de accu dan nog niet goed werkt is de kans dat deze vervangen moet worden, wel erg groot.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik aangaf slaat de lader af op een valse vol detectie, door het laadproces opnieuw te blijven opstarten moet er een moment komen dat die wel langer door gaat. Is dat niet het geval is er wat meis met je accu en moet je een nieuwe accu aanschaffen.
     
  10. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
    Ik heb het 30 keer achter elkaar geprobeerd en toen stopte de lader elke keer ermee na 2 seconden.

    Ja, ik heb altijd met dezelfde lader geladen en dat ging in het verleden wel goed.Met hetzelfde programma kan ik wel de accu's van de auto opladen.
    We hebben geen langzaamlader. Maar we kunnen de Ultramat wel instellen op een hele lage laadstroom.

    Waarschijnlijk is de accu dus kapot.

    Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp!
     
  11. Waldemar B

    Waldemar B

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Gerwen (Nuenen)
    Hoi,
    Ik heb nu een nieuwe accu voor de afstandsbediening en het werkt weer helemaal goed. Het lag dus inderdaad aan de accu.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    soms kun je een oude accu weer een soort nieuw leven in blazen.
    beter wordt het er niet van.

    ik vermoed dat de "automatic" stand van je lader het probleem is.
    bij een goede accu werkt dit.
    bij een slechte moet je gewoon handmatig wel eens wat aanpassen.
    waarschijnlijk merkt de lader gewoon dat de accu niet goed is, en slaat daarom af.
    2sec is erg snel voor een lader om af te slaan, zelfs al is de accu vol.

    soms wil het helpen om even handmatig instellen.
    ontladen, daarna weer laden.
    ontladen met +/- 1 ampere. laden met 0,5 of zoiets.
    even opletten dat je bij het laden handmatig af en toe even checkt of de boel warm wordt of niet.
    per keer ontladen/laden zie je dan dat de accu weer meer stroom op gaat nemen.
    bij mij meestal bij keer 4 zit hij weer op bruikbare niveaus.

    als je weer eens twijfelt of het accu. lader of zender is.
     

Deel Deze Pagina