fp heli met rotorkop die eraf springt bij crash

Dag heren

Ik ben op zoek naar een leuke fp heli die een rotorhead heeft die eraf springt bij een crash.
Met andere woorden eentje die je op de main shaft er terug makkelijk kunt opklikken.
Tot afgelopen weekend had ik een gws mini dragonfly die zulks een rotorkop had.
Ik had ergens gelezen dat een Hummingbird dit ook had.
Mijn interesse in de (Z)Walkera 4#3 is nu wel verdwenen omdat typisch voor deze toestellen de kop vlug afbreekt.
ik had een jaar of 3 geleden ook een Esky heli en voor mij was de fun er vrij vlug af met dit wederkerend probleem.
Mochten jullie mij types/ merken van fp heli's kunnen aanbevelen met deze rotorheads, hoor ik het graag :)

wat denk je van de (Z)Walkera Hm4#1 ?
deze kop is helemaal in elkaar geklikt met plastic onderdelen...
ik zou wel een aantal lagertjes voor de rotorkop op voorraad hebben want deze zijn (meestal) weg op het moment dat de rotorkop los schiet,

heb hem zelf ook maar nu met aluminium rotorkop zodat deze niet meer los schiet

ik heb het net even opgezocht en ik bedoelde met de zwakke rotorkop in feit de center hub set.
Dit is zo fragiel dat bij een crash tegen de grond een van de in V staande plastieken pinnetjes onherroepelijk afbreken met als gevolg het demoteren van een hoopje werk

hoezo wat je verkeerd doet ? haha

als je net begint met heli vliegen, en net op het moment komt dat het trainingskruis eraf gehaald word heb je nog redelijk vaak dat de heli omvalt. slaat vaak het blad tegen de grond. met een plastic afklikbare kop schiet de kop er dan vanaf om de schade te beperken. als dit gebeurt met een kop die vast blijft zitten trek je alles kapot en krom,

moet eerlijk zeggen dat ik het tot nu toe erg fijn heb gevonden dit systeem en dat het me toch heel veel onderdelen heeft bespaard.

idd, zo denk ik erook over.
Als je heli vliegt gaat het af en toe mis,
ik kan zeer goed nose in vliegen en achterwaarts etc....
Alleen vind ik het een klote systeem als de rotorhead afbreekt.
Ook al vlieg je nog zo goed, een windvlaag of een andere factor kan er altijd voor zorgen dat je Heli een eigen leven begint te leiden !
De GWS mini Dragonfly heeft een leuk systeem hiervoor.
Bij een crash "spat" de kop er als het ware af waardoor de schade bijna nooit leidt tot het breken van plastieken onderdelen.

Mijn vraag was dus welke merken jullie kennen die dit systeem gebruiken bij een standaard helitje?

Klopt Michael !

Alleen hebben de esky heli een rotorkop die past op de center hub, het is net die center hub die heel fragiels is, kijk maar eens naar dat onderdeeltje, het is een soort V-stelling waarop de rotorhead klikt.
bij een crash breekt de center hub af omdat net dit een zeer teer punt is.

jah dat klopt dat zit voor zover ik kan zien ook op bijna iedere fp. alleen moet ik zeggen dat die van de esky honey bee fp wel erg groot is ja.

bij de ''z''walkera's zit er ook wel een soort van V-stelling alleen is die hier wel veel minder. bij mijn eigen Hm4#1 heb ik hier nooit problemen van gehad. het enige wat er is is dat die uitsteekseltjes die die metalen pinnetjes (van swashplate naar rotorhead) recht houden na een aantal keer wel verbuigen en na een hele tijd afbreken. dit is mischien 4 x gebeurt tot nu toe in 2 maanden tijd.

verder is het wel een groter probleem dat als je rotorkop weg vliegt je bijna altijd 1 of 2 van de lagertjes kwijt bent die op de center hub zitten. als dit vaak gebeurt is raken die verbindingen ''uitgelubbert'' en moet je je center hub en rotorhead vervangen omdat de heli dan bij een wat hardere landing al zijn rotorkop laat vliegen.

maar dit kun je oplossen door de hm004 rotorkop erop te zetten, die zit wat dat betreft wat vaster.

dat is echt wel balen als de lagertjes telkens zoek zijn na een crash.winstgevend zaakje voor esky als mensen dit telkens moeten kopen,lijkt me toch een afknapper

ja dat is wel zo, maar als je het bekijkt is het wel logisch dat die dingen eraf schieten.

op het moment dat de rotorkop wegvliegt komen die lagertjes los vrij te zitten, omdat de rotorkop meestal nog met een redelijke snelheid draait worden ze door de centrifugale kracht weggeblazen laat maar zeggen.

maar! hier kan je iets aan doen:
op het moment dat je die lagertjes gaat monteren een klein druppeltje secondelijm op de pinnetjes smeren waar die lagertjes op komen te zitten. op het moment dat je rotorkop dan wegvliegt houd de secondenlijm die lagertjes op die pinnetjes.

dit is wel een tijdelijke oplossing iedere x maar de lagertjes blijven nu in ieder geval VEEL langer zitten.

Loop je dan geen risico dat de vrijloop van de lagertjes gehindert wordt door de lijm?
bij mijn vorige Heli GWs mini dragonfly heb ik ontelbare "hits" gehad van het raken van de pallen met bv grond of andere obstakels en ik moet zeggen dat deze niet kapot te krijgen zijn.
Aangezien ik houw van verandering en beu ben gekeken op het design van Gws wil ik nu toch eens iets anders
Ik moet zeggen dat ik nog niet echt een keuze gemaakt hebt in welke fp ik zeer binnekort mijn centen investeer.
Ze hebben allemaal wel + en - op variabelen.
Zoveel keuze en zoveel bevindingen, een mens wordt soms helemaal gek van het overaanbod.

Laatst bewerkt:
haha ja klopt helemaal gelijkt in, nee ik denk niet dat de lagertjes worden gehinderd ze draaien maar een heel klein aantal graden en redelijk langzaam he. je moet wel zorgen dat je allen de binnenkant dan lijmt.

verder heb je erg gelijk ik denk dat wel 9 van de 10 mensen een andere heli aanbieden dat is toch meer een keus voor jezelf denk ik. ik heb op het moment de hm4#1 en ben er zeer tevreden mee, vind het een goede beginnersheli die toch wel crashbestendig is (voor zover dat kan) en toch wel redelijk wat fouten toelaat...

maar ja, dat is mijn mening

ik hou zeker en vast rekening met jouw positieve bevindingen en vindt hem verder ook leuk ogend.Tevens is het ook belangrijk rekening te houden met de algemene indruk die velen hebben over 1 bepaald merk/ type.
Anders zou men wel gek moeten zijn om tegen de wind in te gaan ;)
Dus ik ben benieuwd naar de bevindingen en blijf alles goed opvolgen.
Eens ik meer overtuigd ben ga ik over tot aankoop :)

haha isgoed :)

vind trouwens ook dat walkera veel onderdelen van andere heli's goed toepasbaar zijn op andere types bv:

ik begin het nu langzaamaan wel minder te vinden dat ik de rotorkop vaak kwijt ben. heb nu een aluminium rotorkop van de Hm4G3B besteld. dat is monteren en vliegen.

zo is er ook nog een ander soort landingsskid beschikbaar die er vele malen beter uitziet en veel steviger is.

en als je de heli wat sneller en preciezer wilt hebben kun je een speed300 en een betere staart motor op je heli zetten. hierbij dan nog een lipo accu en je hebt echt een geweldige heli.

hij ziet er idd leuk uit ja, ik heb de metalen kop en swashplate net besteld voor op mijn hm4#1. ik zou de grote verschillen niet weten alleen dat hij wat kleiner is en op 3,7V ipv 8,4V vliegt.

verder is het voordeel wel dat er een 2,4Ghz zender erbij zit

en voor dat zelfde geld heb je ook de startset van de hm4#1
hm4#1 ready to fly,
trainingskruis
simkabel voor op de computer
8AA batterijen voor in de zender
en een crashkit (die je zeker nodig hebt)
en nog een extra accu!

Alleen hebben de esky heli een rotorkop die past op de center hub, het is net die center hub die heel fragiels is, kijk maar eens naar dat onderdeeltje, het is een soort V-stelling waarop de rotorhead klikt.
bij een crash breekt de center hub af omdat net dit een zeer teer punt is.

Er is ook een aluminium hub leverbaar. Die breekt niet zo snel af.
Zelf vlieg ik er ook mee.
EHB009_05.jpg

Het enige nadeel is dat ze een 2 mm boutje hebben gebruikt om de hub te borgen. Bij een harde crash is de kans groot dat het asje (3mm) afbreekt.
I.p.v. een 2mm boutje gebruik ik een 1mm pinnetje. In de hub zitten dan 2 messing busjes (2mm uitwendig/ 1,1mm inwendig).

Gr.
Peet

Back