fp heli met rotorkop die eraf springt bij crash

ik vloog (en vlieg) met honeybee fp,
het maakt inderdaad erg uit, daarom zou ik bij de eerste hopjes, waar jij al voorbij bent zo te zien, op de straat gaan.
en in de fase daarna boven gras, heb ik idd ook gedaan, scheelt veel.
daarnaast vind ik de esky een prima ding ( heb echter geen vergelijk)

ik begin er ook meer en meer van overtuigd te raken dat deze heli zijn geld waard is.
Zeker gezien de alu opgrades die ervoor beschikbaar zijn :)
Vlieg je met lipo's, zo ja dewelke.
Eens je met lipo's vliegt passen deze niet meer in de batterijhouder, ik verneem graag hoe dit best opgelost wordt.
ik ga er enkel mee buiten vliegen en vraag me af of bv windkracht 2 voor deze heli niet te zwaar is.

@ murdock, ik krijg de link niet open, kan ook aan mijn (tijdelijke trage) hotspot liggen

De link werkt wel maar Hobbycity is bij mij ook ongelofelijk traag..

Een zeer goede update is de SuperSkids. Dan heb je een veel breder landingsgestel, een staartversteviging voor de tailboom en een batterijhouder voor diverse lipo's en er is genoeg ruimte om daarmee te schuiven zodat je zwaartepunt goed komt te liggen.

Mocht de tailboom eens breken dan kun je bij een vliegershop oid een metertje koolstof halen, kan je weer even vooruit.

@ Murdock
ben ik zeker van plan, de standaar skids breken vlug af (ik spreek uit ervaring)
Bij mijn gws Dragonfly waren de grootste kost de skids en bevestiging aan de onderplaat van het frame. ik heb het niet zo voor koolstof.

Ik vond deze winkel die een heel leuke aanbod aan upgrades in stock heeft
>Upgrades Honey Bee FP :
Hij wordt ook meteen voorzien van 850x motor met 11.1V lipo set.
Wel vraag ik me af of iemand reeds een goede staartmotor ergens gevonden heeft die langer meegaat dan pakweg 20 vluchten

heeft iemand bij Aerotronic aangekocht, dan hoor ik het graag.
ik koop er dan meteen een hele set upgrades bij :)

Wat ik ook leuk vindt is dat er een mogelijk is om van een fp een conversie naar cp te maken.
maw leuke toevoeging van upgrades en mogelijken die deze heli blijkbaar nog stabieler maken.

Hmm, ik loop wat achter :D

Mijn piccolo komt bij quartel in pijnacker/nootdorp vandaan.
Zij hebben me de eerste keer ook uitgelegd hoe je zo'n ding afsteld ed.
Dat is misschien iets waar je over na kan denken, in een winkel kunnen ze alles aan je uitleggen en stellen ze hem de erste keer voor je af. Als je een heli van internet afhaalt moet je zelf gaan zitten klooien, en dat kan de eerste keer heel frustrerend zijn als je niet goed weet wat je doet.

BTW, als je met de piccolo naar buiten wilt, moet je goed op de wind letten (is trouwens bij alle heli's van die maat).
Dit type heli kan beter tegen wind als een dubbelrotor heli, maar ze vinden veel wind nog steeds niet prettig.

Zelf heb ik eigelijk altijd boven beton gevlogen met dit apparaat. Dat zorgde soms ook voor harde landingen :mrgreen:
Gras dempt de klap meer denk ik.

ik zoek meestal landbouwgebieden op waar geen verkeer, geen huizen en geen mensen vertoeven.
Als ik dan voel ik ben hem "kwijt" vangt de aarde of hoge grasbegroeingen de klap beter op.
ik heb ervaring met boven beton te vliegen, dan gaat er idd veel meer stuk :(
ik twijfel nu alweer ik of niet beter bij fp zou blijven.
de esky belt die ik in gedachten had heeft soms rare kuren die qua afstelling heel wat ervaring vragen.
en ja, ik ga de heli in een shop kopen, service vindt ik zeker met heli's heel belangrijk naar het afstellen toe.
ik ken dan ook niemand persoonlijk die heel wat afweet van heli's of me er zou kunnen bij helpen.
i'm on my own, enkel de shop kan mij hierbij bijstaan

hey crazykuki het is mischien niet slim om boven gras of losse grond te beginnen met vliegen, zorg ervoor in het begin dat je boven beton vliegt. waarom ? als je dan neerkomt en de hele klapt om slaat de rotor niet helemaal vast in het gras. dus qua rotorkop gaat het je heel veel schelen als je op beton begint met vliegen.

en zorg er ook voor dat je op een halve meter boven de grond blijft totdat je goed kan hooveren. waarom ? als je een halve meter boven de grond blijft en je voelt "ik raak hem kwijt" is het niet zo'n probleem als je hem meteen laat vallen, dit moet je dan ook meteen doen want als je gaat proberen om hem te redden ga je aan die stick lopen rukken en voor je het weet zit je op 5m hoog en zie hem dan nog maar eens heel naar beneden te krijgen ;)

dit is gewoon een tip van mij heb het zelf nu ook al vaak zat meegemaakt en de schade die je op een halve meter boven het asfalt krijgt valt egt REUZE mee.

ben ook een paar keer van de zelfde hoogte bij ons in de tuin in het gras terecht gekomen en dat heeft mij heel wat meer onderdelen gekost.

en ik zou als ik jouw was FP nemen zoals ik al eerder had verteld. omdat deze kleine helicopters vaak heel zenuwachtig zijn en er veel minder afstelling aan vast zit en veel minder onderdelen opzitten zodat als je crasht er ook minder kapot kan gaan.

wil je toch voor CP ga dan meteen voor een grotere versie, deze vliegen veel vaster.

dus toch mischien de "Z"Walkera Hm4#1 ? ik begin met die van mij steeds meer schik te krijgen :D heb er gister een alu rotorkop opgezet en ga vandaag even kijken hoe die vliegt.

Dag Michael,

ik ben idd van gedachte (voorlopig) verandert.
Momenteel heb ik reeds prijsbestek gevraagd voor een esky fp met full upgrades, skids,motor,pallen,alu-rotor, hub set....
Ik heb reeds contact opgenomen met 2 shops en eens kijken wat voor een antwoord daaruit komt de volgende dagen.

Het stadium van hoveren ben ik gelukkig wel al voorbij, ik kan al wat meer :)
Ik heb gewoon schrik dat als er toch wat mis mocht gaan, ik met cp veel te duur af ben.
In Augustus ga ik dan toch voor een cp maar eerst nog serieus gewennen met the real deal (fp) ipv te oefenen op de simulator.
In Reflex vlieg ik altijd met cp heli's met windkracht 4 tot 5 en veel turbulentie om alvast te leren om de onverwachte wind vlagen te kunnen opvangen.
Als ik vlieg zonder wind kan ik al vrij vlot simpele 3D figuren uit de mouw schudden.
Dat boeit me dan ook zo aan heli, de moeilijkheidsgraad die erin blijft zitten.
bij vliegtuigen is dat veel makkelijker, daar vlieg ik reeds +/-17 jaar mee :) en daar ben ik nu wat op uit gekeken.
het enige waar ik nog af en toe met vlieg is mijn Kyosho Minium

Als je in de sim met CP heli's vliegt, dan zal je er een totaal andere stick reactie in trainen dan je nodig hebt voor de besturing van een Fixed pitch heli.
De overstap van Fixed naar CP is vaak een moeilijke omdat mensen dan erg gewend zijn aan het vliegen op toerental.
Stick omlaag is minder toeren en rustig zakken bij een fixed pitch heli.
Doe je dit bij een CP in idle-up modus, dan kan je je heli uitgraven ;)
Een CP heli met vast toerental en variabele pitch vliegt vele malen eenvoudiger met veel wind.
Je hebt dan beschikking over even groot negatief als positief pitch bereik en kan je de stijging en daling veel beter corrigeren.
Je kan een CP heli in normal mode ook zo afstellen dat hij wat meer weg heeft van een fixed pitch heli.
Dat kan andersom dus niet....

Grt,
Eric

Dag Eric,

daar heb je zeer groot gelijk in :-)
Alleen is het voor mij best moeilijk om de juiste keuze te maken.
Ik weet dat beiden een ander gevoel hebben, alhoewel ik nog niet zoveel met iemands cp heb kunnen vliegen.

aangezien ik nu maar een heel krap budget heb, om eerlijk te zijn iets van een 200 Euro.
Zou ik het zeerste betreuren mocht ik dan omwille van een stuurfout, inschatting of op een bepaald moment gebrek aan zelfvertrouwen...mijn cp te pletter vliegen.

De laatste heli waar ik mee vloog was een Gws dragonfly fp.
1.5 jaar geleden vloog ik daar helemaal niet zo goed mee...met veel crashes tot gevolg.
ik heb dan mbt de rc hobby even een pauze ingelast.
tot ik 3 maand geleden opnieuw Reflex bovenhaalde en tot mijn verrassing was ik plotseling in staat tot maneuvers die ik vroeger niet kon.
Nu heb ik echt het gevoel dat ik de heli alles laat doen wat ik echt wil.(op sim)
Dat was iets wat plotseling gekomen is.
Vandaar mijn twijfel....
eerst nog even met een fp oefenen en er volop voor gaan...
of een cp aankopen en misschien door de angst voor een crash in het hoofd mezelf moeten inhouden.
Want zo beschouw ik heli net als met vliegtuigen vliegen.
Vol zelfvertrouwen je toestel alles laten doen wat jij wil, lekker gecontroleerd.

Want zo beschouw ik heli net als met vliegtuigen vliegen.
Vol zelfvertrouwen je toestel alles laten doen wat jij wil, lekker gecontroleerd.

Ik heb ook een CP (King) maar mijn favoriete heli is nog steeds de HoneyBee FP. Want daarmee kan ik lekker ontspannen rondscheuren. Met die King moet je goed weten wat je doet, en dat geldt eigenlijk voor iedere heli groter dan een HoneyBee.

Mijn esky is besteld, en daarna komt er een leuke cp :-)
idd, een fp is lekker om wat mee rond te raggen, is een cp ook maar veel delicater :)

Ik vlieg nu al een jaar met die King en dankzij de ervaring met de HoneyBee FP ben ik nog nooit gecrasht. Heb wel 2x een rotorblad moeten vervangen en 1x de hoofdrotoras maar verder vlieg ik er al mee rond in idle mode. Een minpuntje is dat ie vrij klein is, dus je moet niet te ver weg vliegen vanwege de zichtbaarheid. Die Belt is wel iets groter.

Dat is nou net mijn bedoeling :)
eerst nog een maandje of 2 - 3 rondraggen met de fp.
gaat er wat, low cost repairs no stress !
Dan pas gaan voor het serieuze werk :)

Back