Regelgeving:
Er zijn regels op gesteld voor de Modelvlieger.
De tegenstanders van FPV vallen met name over het zendvermogen en het overtreden van "Regeling Modelvliegen" 2b en 2c.
Of je nu voor of tegenstander bent, deze artikelen zijn niet eenduidig.
De tegenstander van FVP interpreteert de artikelen anders dan een FVP-vlieger. Het is niet aan modelbouwer om te oordelen, maar daar heb je jurisprudentie en rechtspraak voor.
Waar ik mij aan erger is dat er hier posters zijn die menen alle wijsheid in pacht te hebben over de regelgeving. Met echte jurisprudentie en rechtelijke uitspraken komen ze niet (want die zijn er ook niet).
Ze schrijven hun mening op, niet meer en niet minder.
Wat is er dan niet eenduidig aan die 2 stukjes van de regelgeving?
Selectieve knip
Verzekering:
Mijn aansprakelijksheid verzekering dekt het FPV-vliegen. Ze maken namelijk geen onderscheid tussen modelvliegen en modelvliegen in de FPV vorm. Het is voor de verzekerings maatschappij allemaal modelvliegen. Ik heb dat bericht zwart op wit staan van mijn verzekeringsmaatschappij. En ik heb helemaal geen dure speciale verzekering.
Daarom erger ik mij aan posters die roepen dat je niet verzekerd bent. Dit zonder enige fundatie. Net alsof ze de wijsheid hebben alle polisvoorwaarden van alle modelvliegers van buiten te kennen.
De verzekering kijkt niet altijd naar de wet. Het hangt in deze er ook vanaf op welke wijze jij dit bij je verzekering hebt aangebracht. Als jij al begint met ik heb een modelvliegtuigje en heb daar een camera op gemonteerd waardoor het lijkt alsof ik in de cockpit zit dan zien hun dat nog steeds als modelvliegen. Zeg je echter in plaats van modelvliegtuigje dat je een drone bestuurd dan verandert de zaak.
Kapot maken van de hobby,
Waar ik mij ook aan erger is dat er modelbouwers zijn die roepen dat de FPV-piloten de hobby kapot kunnen maken.
Dit terwijl er op youtube genoeg filmpjes te vinden zijn van brandstof boten die varen binnen de bebouwde kom en recreatie plassen, brandstof auto’s op straat rijden en voor (geluids) overlast zorgen, zwevers die ver boven de toegestane hoogte vliegen enz. enz.
Naar mijn mening, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Wat ik mij nog het meeste aan erger is dat er modelbouwers zijn die in ieder FPV-topic beginnen te zeuren over regels, verzekering en kapot maken van de hobby.
De FPV’ers gaan toch ook niet in ieder boot of auto topic roepen:
- gebruik je wel de juiste frequentie met het toegestane zendvermogen?;
- je bent niet verzekerd!;
- je zorgt zo voor overlast je overtreed de regels!;
- je maakt zo de hobby kapot!;
Zo dat moest eruit..
Tja, sommige dingen zijn idd krom. Zo zijn er zover ik weet geen directe wettelijke regels voor rc-auto's. Het enigste waar ze je op kunnen pakken is dat je het overige verkeer in gevaar kan brengen wat rc-auto's betrefd. De verzekeringen hebben hier wel een regeltje (dat overigens bijna niet te controleren valt) bij een ongeval veroorzaakt met rc-auto's mogen die auto's niet sneller kunnen rijden dan 40 Kmh, dan valt het nog onder speelgoed. Kunnen ze aantonen dat jou rc-auto sneller is dan heb je pech en mag je waarschijnlijk zelf betalen.
Voor bootjes is zover ik weet helemaal niks geregeld op wettelijk gebied.
Echter, als je met FPV vliegen de regels intrepeert zoals ik velen de laatste tijd heb zien doen leg je het bij een rechter helaas af.
De regeling modelvliegen is wat mij betrefd duidelijk genoeg, en zolang voor FPV vliegen geen aparte wettelijke regels gemaakt zijn blijft het modelvliegen.