FPV maiden flight

Hallo FPV vliegers,

IK ben al een tijdje actief in RC vliegland en op het forum. Ik heb redelijk wat gevlogen; Trex 450 / 500, Cessna schuimmodel, Calmato Sport en SIG Fourstar, altijd met veel plezier. Begin dit jaar ben ik met een opleiding begonnen waardoor ik geen tijd meer heb een hele zaterdag of zondag (of allebij) naar de club te gaan en dus heb ik alle kisten verkocht. Naja m.u.v. de heli's dan. Mijjn idee was om een simpel toestelletje te kopen zodat ik die hier in het weiland 's-avonds tussen de boeken door even uit kon laten.

Dit is een easystar geworden. Omgebouwd naar Brushless en ailerons en al redelijk wat vluchten mee gemaakt. Over een week heb ik vakantie van school en is het idee geboren er een FPV kist van te maken. IK heb een fatshark 5.8 set bij Estore gekocht samen met de standaard camera.

Ik heb een "pod" gebouwd waar de camera op staat met twee 9g servo's. ze staan nu nog vast (lees: niet aangesloten) maar wellicht wil ik die ooit nog eens gaan gebruiken. Achterop staat de zender 100mw van Fatshark. Eigenlijk alles exact zoals je ze overal ziet bij de easystar.

Ik heb de zender geprogrammeerd in Heli mode zodat ik op de "cyclic-stick" ailerons en elevator heb en de bediening van de camera op de andere stick. Om de throtle te bedienen heb ik twee standen geprogrammeerd als flightmode. De rudder heb ik via een extra kanaal gemixed met de ailerons.

Dit weekend heb ik een paar rondjes gevlogen met de apparatuur aan boord. Eerst een dummy vlucht met een gewicht aan boord gelijk aan de apparatuur, en daarna met de FPV POD. Eerst had ik de zender aangesloten op de ontvanger voor stroom. Maar dat was geen succes. De easystar ging allemaal gekke dingen doen met de zender aan. Dus nu heb ik een tweede lipo (2s) erbij gelegd om de AV zender van stroom te voorzien.

So far so good, dit weekend wilde ik de maiden doen samen met een vriend als om een rangetest uit te voeren in vlucht. Dus hij de bril op ik vliegen. Maar dat lukte door de stroom perikelen allemaal niet. We hebben hem toen maar uitgelopen als rangetest.

Vandaag was het heerlijk weer en ik kon het echt niet laten om een rondje te gaan vliegen. Ik vlieg tussen de weilanden bij een plas met als enige obstakel een hoogspanningslijn welke ik gemakkelijk kan ontwijken. Alle checks gedaan, AV zender aangezet en nadat ik hem op een flinke hoogte had gebracht snel de bril opgezet en daar gingen we! Wat een super ervaring..... :banana::banana:

Vliegen ging goed, al merkte ik in het begin dat ik instinctief met mijn hoofd aan het draaien was naar het geluid van de easystar. Het duurde even voordat ik doorhad dat dat dus niet meer hoeft. Daarna betrapte ik me erop dat ik naar beneden stond te kijken. Een aantal fietsers zal wel gedacht hebben.....

Allemaal super dus. Maar een ding viel me wel op, en dat is het bereik van de set. Ik heb eigenlijk alleen maar achtjes om mezelf heen gevlogen en bij het uiteinde van de achtjes verloor de set heel snel zijn beeld. Eerst een paar kraakjes en daarna helemaal weg. Ik heb op het forum een aantal keer gelezen dat de set qua kanaal setting niet op de factory stand moet staan, dus heb ik het kanaal verzet. Maar ik kan uit die posts niet halen wat nou precies de bedoeling is van het verzetten van het kanaal. Want in het boekje staat dat je op zoek moet naar het kanaal met de minste storing en daar je zender op af moet stellen. Dat heb ik gedaan, maar geeft me dus geen geweldig bereik...... wellicht heeft iemand aar ideen over?

Maar al met al een geweldige ervaring, binnenkort heb ik vakantie van school en gaan we goed los. Ik heb nog een eagletree OSD in bestelling staan dus ik hoop dat die snel binnenkomt.

Hoeveel meter is je bereik nu?
En wat voor antennes gebruik je, ik neem aan de standaard omni's?

Met de 200mW set die ik had is 500 meter te doen met omni's. Wel heb je heel snel in de bochten storing, waarbij soms het beeld inderdaad helemaal wegvalt. Kan je echt aanraden om cloversleafs te gebruiken op 5.8Ghz, heb nu een paar vluchten hiermee gedaan en is een verademing t.o.v. De omni's.

Heb jij misschien wat meer info over die coversleafs? Want wat je schrijft klinkt heel herkenbaar. Bedankt voor de tip iig.

Hoeveel meter is je bereik nu?
En wat voor antennes gebruik je, ik neem aan de standaard omni's?

Met de 200mW set die ik had is 500 meter te doen met omni's. Wel heb je heel snel in de bochten storing, waarbij soms het beeld inderdaad helemaal wegvalt. Kan je echt aanraden om cloversleafs te gebruiken op 5.8Ghz, heb nu een paar vluchten hiermee gedaan en is een verademing t.o.v. De omni's.

Volgens mij heeft die video zender sowieso een 3s lipo nodig om op zijn volledige vermogen te werken. Maak een sander style lc filter en sluit de fpv gear aan op je 3s vlieg accu.

Volgens mij heeft die video zender sowieso een 3s lipo nodig om op zijn volledige vermogen te werken. Maak een sander style lc filter en sluit de fpv gear aan op je 3s vlieg accu.

Ok, ik kan er ook een tweede 3S accu bijleggen. Maar ik vermoed dat het meer in de antenne zit. ik heb inmiddels wat filmpjes gezien en mijn ervaringen zijn gelijk aan het verhaal van de coversleaves.

Maar zo te zien zijn ze overal uitverkocht. Is er een plekje in de buurt van NL waar die dingen verkocht worden?

De cloverleafs kan je even contact opnemen met fransbr hier op het forum. Ik zou toch wel met 1 accu gaan vliegen. Heeft alleen maar voordelen.

Back