FPV, multicopter videos enz

Spektrum icm 1.3 werkt ook voor geen meter. Aub alleen niet generaliseren: wij halen 1.3km met Futaba Fasst en 1.3Vtx (wel kanaal 5 of 9 kiezen)

Spektrum noemen wij ook tegenwoordig Pechtrum, het laat zich raden waarom dat is;)

5.8 is opzich niks mis mee, zolang je een zichtverbinding blijft houden zonder obstakels. Het hangt er dus vanaf waar je wilt gaan vliegen. Ik vlieg met de mini's nog wel eens in bossen, dan heb je weinig aan 5.8

Spektrum werkt prima, zeker met DSMX... nog nooit problemen mee gehad, en ik vlieg niet alleen quads met spektrum zoals je in mijn handtekening kunt zien, ze staan hier nog allemaal heel op de kast (vanwege het vervroegde sinterklaas weer:onweer: in ons landje, dit weekend maar eens mijn schoen zetten met een winterpeen erin) met 500+ vluchten.

Hoe je de ontvanger plaatst is wel belangrijk in het model... ontvanger en sateliet moeten haaks op elkaar staan, de antennes maken dan dus een soort van kruis met elkaar... en coveren van alle kanten het signaal. Doe je dit niet, of vlieg je met 1 sateliet FPV, dan word spektrum zeer snel Pechtrum:D. 1 sateliet is prima voor LOS vliegen, in combi met FPV houd het feest snel op met 1 sat idd.

Er vliegen denk ik veel meer mensen met Spektrum omdat het goedkoper is (om het al niet eens te hebben over de HobbyKnoepert ORANGE DSMX/DSM2 receiver lijn die niet eens van Spektrum is maar wel ten onrechte als verantwoordelijke word aangezien), dus hoor je ook veel meer problemen. Dit zijn dus ook vaak beginners vanwege de aantrekkelijke prijs, en hebben nog nooit van antenne plaatsing gehoord, de failsafes vliegen je dus letterlijk en figuurlijk om je oren. De failsafes die ik met mijn Mini heb gehad waren omdat ik het opzettelijk aan het opzoeken was, en dus ook niet moet zeiken. Een keer houdt namelijk alles op, ook UHF en 1,3 video

Mbt 5,8ghz: Deze frequentie is erg plug en play en compact... werkt makkelijk samen met 2,4ghz... geen gezeik met filters e.d. Met goede antennes kun je prima achter obstakels vliegen, mits je in de buurt blijft en rekening houd met je 2,4ghz...

De ellenlange discussies over Spektrum:agrue:Futaba moeten eens afgelopen zijn, met DSMX werkt Spektrum geweldig, voor heel wat minder geld als een Futaba en ligt nog fijner in de hand ook, zeker als je met je duimpjes vliegt.

Ik zit er over na te denken om voor mijn volgende FPV project over te stappen naar 1,3/UHF en dan lees je al heel snel dat het plaatsen van elektronika/antennes en afstellen van de componenten erg veel voeten in de aarde heeft (bv: 433mhz x3 = 1299mhz)... Uiteindelijk heb je beter bereik en zijn de mogelijkheden eindeloos...maar dan is 5,8ghz toch wel erg makkelijk.

Onderstaande filmpjes zijn gevlogen met mijn "Pechtrum:D DX8" en 5,8ghz, ik had zeker zat glitches... maar zo snel mogelijk er doorheen vliegen en je hebt dan niet de neiging om een pestklap op je bril te geven net zoals vroeger bij die oude tv's als je storing had:hammer:

Bij het Jungle filmpje had ik vrijwel geen grote glitches omdat je niet ver gaat. even doorspoelen naar 0:54 aangezien ik dit filmpje niet ge-edit heb. Leuke crash op het einde vanwege een eigenwijs takje:evilbat:, en een school-voorbeeld:teacher: waarom een pieper een must-have is op een Mini:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie zal de eerste zijn hier op het MBF die in HD gaat FPV-en????

Heb vanmorgen ook een mail gehad over die kit.. Snel even opgezocht, dat pakketje kost iets van een 2200 dollar niet? Laat dan maar hoor :-)

Ik dacht dat jan v brenk hier op het forum hem gaat proberen hij gaat ze dacht ik ook verkopen op rc-planes.nl

mini h quad

Ik ben tot het besluit gekomen dat ik eerder opgesomde kit dan toch maar niet ga aanschaffen. Ik denk dat ik toch maar voor een 5.8 ghz zender/ontvanger ga. Echter aangezien ik geen 2dehands spullen vind momenteel dacht ik eraan om zo goedkoop mogelijk een setje samen te stellen om een eerste FPV ervaring op te doen. (nogmaals, ik heb nog helemaal geen FPV spullen) Dus ik dacht eraan om deze samenstelling te kopen:

Display
53706.jpg

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Zender/ontvanger
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
43724.jpg

antennes
35654.jpg

Camera: er staan misschien 20 verschillende camera's op hobbyking en weet niet waar op te letten:
FPV & Telemetry>FPV>Cameras

Graag jullie mening hierover (en niet, dat is goedkope prul, koop dat toch een fatshark van 300 euro, dat is nu eenmaal het punt, ik wil momenteel geen 300 euro spenderen aan een bril alleen). De goedkope DIY bril is bedoelt als een eerste ervaring, als het me aanstaat kan ik later gewoon upgraden naar een fatshark en de zender, ontvanger en camera gewoon behouden.

Edit: Ik las net voor die TX/RX dat deze antennes worden aangeraden:
44643.jpg

http://hobbyking.com/hobbyking/stor...it_Circular_Polarized_Antenna_Set_RP_SMA.html

Ik ben tot het besluit gekomen dat ik eerder opgesomde kit dan toch maar niet ga aanschaffen. Ik denk dat ik toch maar voor een 5.8 ghz zender/ontvanger ga. Echter aangezien ik geen 2dehands spullen vind momenteel dacht ik eraan om zo goedkoop mogelijk een setje samen te stellen om een eerste FPV ervaring op te doen. (nogmaals, ik heb nog helemaal geen FPV spullen) Dus ik dacht eraan om deze samenstelling te kopen:

Display
53706.jpg

Zender/ontvanger
43724.jpg

antennes
35654.jpg

Camera: er staan misschien 20 verschillende camera's op hobbyking en weet niet waar op te letten:
FPV & Telemetry>FPV>Cameras

Graag jullie mening hierover (en niet, dat is goedkope prul, koop dat toch een fatshark van 300 euro, dat is nu eenmaal het punt, ik wil momenteel geen 300 euro spenderen aan een bril alleen). De goedkope DIY bril is bedoelt als een eerste ervaring, als het me aanstaat kan ik later gewoon upgraden naar een fatshark en de zender, ontvanger en camera gewoon behouden.

Edit: Ik las net voor die TX/RX dat deze antennes worden aangeraden:
44643.jpg

http://hobbyking.com/hobbyking/stor...it_Circular_Polarized_Antenna_Set_RP_SMA.html
Prima setje zou alleen de antenne bij dennisk hier op modelbouwforum laten maken die werken echt heel goed

Ok, thanks, maar voor de 10 euro die de antenne's kosten ga ik ze alvast mee bestellen, dan kan ik later nog kijken voor echte kwaliteitsantenne's. de enige reden dat ik twijfelde aan die eerste (goedkoopste) antennes is dat daar bij staat dat de aansluiting SMA is en bij de 2de (rode en blauwe omhuizing) staat RP-SMA. Bij de TX/RX staat ook RP-SMA. Waar slaat dit juist op?

Het enige dat ik dus nog nodig heb is een geschikte camera en een omvormer om van mijn 4S batterij naar 12 volt te gaan. Maar dat is opgelost met een simpele BEC van een paar euro's denkik

Ok, thanks, maar voor de 10 euro die de antenne's kosten ga ik ze alvast mee bestellen, dan kan ik later nog kijken voor echte kwaliteitsantenne's. de enige reden dat ik twijfelde aan die eerste (goedkoopste) antennes is dat daar bij staat dat de aansluiting SMA is en bij de 2de (rode en blauwe omhuizing) staat RP-SMA. Bij de TX/RX staat ook RP-SMA. Waar slaat dit juist op?

Het enige dat ik dus nog nodig heb is een geschikte camera en een omvormer om van mijn 4S batterij naar 12 volt te gaan. Maar dat is opgelost met een simpele BEC van een paar euro's denkik

SMA/RP-SMA is de connector-soort aan de antenne... RP-SMA past dus niet op een SMA connector. Als jou VTX een SMA aansluiting heeft, moet de antenne ook een SMA aansluiting hebben, hetzelfde is dit met een RP-SMA aansluiting.

Je 4S lipo zou ik niet omvormen naar 12V... dit is omslachtig en niet efficient. Wij gebruiken een Pololu stepup die van jou 5V video output 12V maakt voor de camera.
http://www.pololu.com/product/2117

EDIT: ik zie dat je een BOSCAM wilt kopen, deze kan een andere Voltage hanteren voor je video uitgang, dit zou je even moeten checken. Immersion 600mw en Fatshark 250mw zenders hebben een schone 5V video uitgang, zodat je ook geen rare lijnen in je beeld krijgt als je volgas geeft omdat de voltage dan inkakt.

EDIT 2: Ik heb even voor je gezocht, en de Boscam zendt dezelde spanning die hij binnenkrijgt ook uit... je hebt dus idd een stepup/stepdown van 12V nodig om van elke spanning die hij binnenkrijgt 12V te maken.

Laatst bewerkt:
Ok, duidelijk. Iemand die ervaring heeft met de boscam antennes die hierboven staan? Of kan ik het best houden bij cloverleafs die RP-SMA aansluiting hebben?

En iemand een voorstel voor een geschikte camera? Ik geraak niet uit aan de grote keuze..

Ik vlieg zowel 5.8 en 1.3 als video :).
Beide hebben hun voor en nadelen. Als je bijvoorbeeld 1.3 met goede antennes vliegt heb je niet eens glitches en je kan heel ver gaan zonder schrik effect. Je hebt hooguit wat kleine verkleuringen achter obstakels. In een parkeergarage is 1.3 absolute winnaar.
5.8 blijft lekker makkelijk en plug and play. Werkt eigenlijk super goed in een straal van 100 meter en zelfs achter en door obstakels. Mijn absolute keuze op de minis. 1.3 is zoveel gezeik om goed te krijgen en dan zeker op 3S.
Op een 4S machine met een UBEC ertussen is 1.3 wel plug and play.

Moet zeggen dat ik totaal geen verschil in scherpte en kleuren tussen 5.8 en 1.3 merk. Het is eigenlijk vergelijkbaar met hetzelfde cameras.

De camera moet liefst zo klein mogelijk zijn. Ik heb een DJI F550 met een Simpele Gimbal die op en neer kan worden bestuurd (niet zelf stabiliserend), het idee is om een kleine camera onder de go pro op de gimbal te monteren

Edit: Dus iets dergelijk zoek ik dus:

49423s.jpg

Alleen staan er zeer veel soortgelijke camera's op hun website, rond dezelfde prijs van 40-50 euro

Mobius kan je ook gebruiken als fpv;)

Maar bij deze mini fpv:

Lang geleden! Maar me mini is eindelijk klaar! En kon niet wacht om te vliegen :D!! Was alleen nog teveel wind helaas

Veel oefenen op manual mode ;)

Op een 4S machine met een UBEC ertussen is 1.3 wel plug and play.

Moet zeggen dat ik totaal geen verschil in scherpte en kleuren tussen 5.8 en 1.3 merk. Het is eigenlijk vergelijkbaar met hetzelfde cameras.

Fijn om te weten, moet mij nog verder inlezen met wat ik ga aanschaffen... er komt een hoop nieuws uit, en dan is wachten vaak een goed alternatief.
Ik heb namelijk geen zin in plug en plof, wel plug en play;)

Ik zit erg te denken aan een blackout 330/400 of spider hex met UHF/1,3...
Wat ik wil gaan doen met FPV loop je toch vrij snel tegen de limieten aan met 2,4 en 5,8.

Ik zie toch wel verschil tussen DVR footage van 1,3 /5,8. Het beeld lijkt toch iets scherper te zijn met 5,8. Maar met een dominator is het beeld ook kleiner dus valt het misschien ietsje minder op. Van de week door een Fatshark predator V2 gekeken, en het beeld was scherper dan mijn Attitude vanwege kleiner FOV in de Predator.

Nog steeds tevreden met de scherrer UHF? Aangezien UHF nu ook al in module vorm te verkrijgen is in combinatie met bijvoorbeeld een FrSky Taranis. Al lees ik daar ook wel weer plug en plof verhalen over. (doordat de antenne bijna tegen/in je zender zit... krijg je dus weer storing en moet je de boel gaan sealen) Dus dan werkt zon aparte aluminium box zoals de scherrer wel het beste, maar is minder plug en play op het veld.

Ook zit ik te wachten op een officiele 1,3 ghz Nextwave module van Fatshark. En een 2nd batch (zonder kinderziektes) Dominator V2/HD. Een groundstation past namelijk niet in mijn broekzak.

geduld, geduld... :oops:

Allemaal goed en wel dat je met een mobius ook fpv kan doen.. Geen idee waarom je daar blijft op terugkomen als ik zeg dat ik een gopro heb en een zo klein mogelijke camera onder de gopro wil plaatsen? Een mobius is een pak groter en zwaarder dan die kleine 5v cameratjes

Back