FPV quad op QX-9 gebaseerd met ArduFlyer.

Zo daar is die dan.
Mijn FPV Quad.

Hij is losjes gebaseerd op de quad van QuadroMax z’n QX-9, echter heb ik alleen naar het design gekeken en heb ik verder de quad zelf getekend.

Hier vinden jullie mijn design, Dit is echter alleen de onderste plaat.
De midden plaat is het zelfde met een staart en zonder de GoPro houder.
De boven plaat is een soort van gewoon ontstaan uit een restje wat ik overhad van de 2 350x150x2mm glasfiber platen die ik besteld had.
Uitprinten op A3 zonder Marges
http://www.levally.com/FPV-Quad/FPV-Quad.pdf
de armen zijn 190mm lang.

De GlasFiber platen en de Carbon buis komen bij www.carbonwinkel.nl vandaan
De motorsteunen en beugeltjes komen bij www.quadframe.com vandaan
Als FlightController gebruik ik hier een AdruFlyer van www.RCTimer.com
Voor de ArduFlyer heb ik de behuizing en power module besteld bij www.unmannedtechshop.co.uk

Om de Vibraties wat te absorberen heb ik in de behuizing 3 gaatjes gemaakt (m3) waarna ik deze heb gebruikt om het geheel vast te maken aan het frame. www.quadframe.com ? M3x8 vibration dampener

De motoren had ik nog liggen en de ESC’s komen bij HobbyKing vandaan Blue series 20A en zijn SimonK geflashed. (uiteraard :) )

Bij de ArduFlyer zit een mooi Telemetry systeem en GPS unit.
Het Telemetry systeem laat echter alleen gegevens zien op je PC en niet op m’n FRSky telemetry op m’n zender.
Hiervoor heb ik een IOBoard van www.JDrones.com besteld en met de juiste firmware geflashed.
Deze heb ik aangesloten samen de telemetry module op de telemetry poort waarna er een data kanaal naar m’n RX gaat die dan de benodigde data aan m’n zender door geeft.

Wat moet er nog op.

Een GoPro J en de FPV gear (nog niet aangeschaft)
Tevens wil ik nog een set SunnySky motoren hebben omdat dit nog eens ruim 200 gram gaat schelen qua gewicht m.b.t. de huidige motoren.

Hieronder de foto’s

De Draadjes J
Draadjes.JPG

Hier de regelaar voorzien van langere motor kabels en alleen nog de signaal kabel ( de spanning van de ESC gebruik ik toch niet )
RegelaarTop.JPG

RegelaarBot.JPG

ESC's met kleertjes aan
RegelaarsKlaar.JPG

Na wat zagen schuren en boren hier de GlasFiber onderdelen
OnderdelenFrame.JPG

Hier met Flyer en motoren
BasicWithMotorFlyer.JPG

geschuurd en spuiten maar
Spuiten.JPG

Hier de quad in onderdelen Laat de bouw maar beginnen
AlleOnderdelen.JPG

Als power distributie heb ik een stukje dubbel zijdig pcb gebruikt.
Hieraan zitten de ESC's een Deans connector voor de AMP power module.
en 3 JST connectoren voor FrSky telemetry voltmeter, IO-Board voor telemetry en toekomstige led aansturing en GoPro + FPV Gear.

PowerDistributuibboard.JPG

het geheel in elkaar gesoldeerd en de ESC Signaal kabels bij elkaar gevlochten waarna de contectoren in een 4 voudige stekker gaan op de juiste volgorde.

PDComplete.JPG

Hetgeheel nu in het frame monteren.
een klein stukje dubbelzijdig tape wat de regelaars op hun plaats houd tegen de onderplaat aan.
Het power distributie boardje heb ik voorzien van een 3mm gaatje en vast gezet een de bovenplaat met een nylon boudje, an het frame zit een ingekort nylonbusje van 5mm.
OpenQuad.JPG

Nu het geheel gebouwd :) (boven aanzicht)
in heb waar de LiPo komt te zitten een schok absorberend stuk foam geplaatst zodat de schroef koppen geen deuken maken in de LiPo en dit zorgt er gelijk voor dat de LiPo niet kan schuiven als deze op zn plaats gehouden wordt door de klitteband strap

BovenAanzicht.JPG

Op aanraden van garbungel heb ik de GoPro steun nog voorzien van een extra strookje GlasFiber.
Het geheel is nu een heel stuk steviger (wat zo'n smal strookje wel niet kan doen)
OnderAanzicht.JPG

en hier het Zij aanzicht.
zoals je kunt zien nog voldoende ruimte voor de FPV gear.

ZijAanzicht.JPG

het geheel weegt nu 1130 gram maar dan moet de FPV gear er nog op en komen er nog SunnySky motoren hierdoor zal hij niet veel zwaarder meer worden gezien de SunnySky per stuk ruim 50Gram lichter zijn dan mijn huidige motoren.

De Maiden

Gr
Thijs

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig!

Moet je Flightcontroller en je lipo niet wat verder naar voren. Ik vraag me af waar het zwaartepunt van de quadcopter ligt als er een camera op zit.

Ziet er wel erg netjes uit zo. :thumbup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Thijs,

Ik had al een voorproefje gezien, maar het ziet er zeer goed uit :thumbsup:
Ik hoop hem a.s. donderdag vliegend te kunnen bewonderen ;)

@ mennov,

Een ArduCopter based FC moet je zoveel als mogelijk in het midden plaatsen.
Dit heeft o.a. te maken met de Motor configuratie, hieronder een stuk uit de open source code:
Code:
// setup_motors - configures the motors for a quad
void AP_MotorsQuad::setup_motors()
{
    // call parent
    AP_MotorsMatrix::setup_motors();

// hard coded config for supported frames
    if( _frame_orientation == AP_MOTORS_PLUS_FRAME ) {
        // plus frame set-up
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_1,  90, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CCW, AP_MOTORS_MOT_2, 2);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_2, -90, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CCW, AP_MOTORS_MOT_1, 4);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_3,   0, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CW,  AP_MOTORS_MOT_4, 1);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_4, 180, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CW,  AP_MOTORS_MOT_3, 3);
    }else{
        // X frame set-up
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_1,   45, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CCW, AP_MOTORS_MOT_2, 1);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_2, -135, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CCW, AP_MOTORS_MOT_1, 3);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_3,  -45, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CW,  AP_MOTORS_MOT_4, 4);
        add_motor(AP_MOTORS_MOT_4,  135, AP_MOTORS_MATRIX_MOTOR_CW,  AP_MOTORS_MOT_3, 2);
    }
}
Als je de FC nu uit het midden gaat plaatsen, dan kloppen de aangegeven graden niet meer !
Dit kan gevolgen hebben op de vliegeigenschappen.

Bedankt mannen :)

De ArduFlyer zit pcies in het midden van de motoren maar op dit moment is het zwaartepunt nog niet correct ivm het missen van de GoPro.

zodra deze erop zit moet het geheel in balans zijn.
Tevens is het plan de Lipo nog te vervangen voor een S4 variant die wat korter is waardoor het zwaarte punt ook nog iets naar voren gaat.

voor de time being maar ff met exta gewicht klooien aan de voorkant :(

GoPro moet nog gekocht worden (ff wachten op vakantie geld)

Zit net ff te kijken en zowel mn motoren als mn ESC's ondersteunen geen S4
wordt dus volgende project (na de FPV gear :) )

Ziet er goed uit man! Zeer benieuwd naar prestaties. Mooi aan dit concept is dat je zelf de armlengte kan kiezen! Ik ben zelf heel erg tevreden met mijn 18cm lengte wat net 9inch props ondersteunt.

Enige wat ik aan jouw uitvoering kan opmerken is de tab aan de voorkant wat vrij grote inhammen heeft met de center frame. Denk dat je daar een zwakke plek hebt bij een crash en dat het zelfs wat flex kan veroorzaken misschien, waardoor je sneller jello kan krijgen bij hoge toerentallen.

zat ik later ook te bedenken toen het geheel al uitgezaagd was maar gevoels matig is dit nog erg stevig en kan het denk ik ook wel een flinke klap hebben.

Ik zou deze mogelijk kunnen verstevigen met een extra strookje glasvezel plaat vast gezet met Epoxy.

ben ook heel benieuwd naar de prestatie's heb al even geprobeerd voordat hij gespoten was en alle gear er nog niet opzat met deze motoren 1000kv en 10 inch props.
werkte zeker wel maar alles moet nog afgesteld worden.
maar hooverde met half gas :)

had voor contra gewicht aan de voorkant 2 Lipo's elk 1,3mah op de gopro steun geplaatst.

hoop vanavond nog ff een test te kunnen doen in mn woonkamer ;) ben te laat thuis om naar buiten te gaan.

Morgen vliegen in de grote zaal bij Marten77 :)

Hoi Thijs,

Ziet er allemaal goed uit ! , ben benieuwd naar de maiden.

@ Marten: Met de nieuwe mission planner kun je toch ook V frame selecteren ? . Dan heb je volgens mij ook al "redelijk" de juiste hoek ?

Maiden moet helaas nog even wachten :(

gister weer een ESC naar god gegaan.
Had een spare besteld maar die is ook al naar de klote.

NOOIT GEEN REDBRICK TROEP MEER!!!!!

heb nieuwe besteld maar bij HobbyKing vandaan zal dus nog wel 2 weken duren :(

Hey Thijs,

Desondanks dat er een ESC niet lekker werkte, is die gisteravond toch nog even in de lucht geweest en voelde (rekening houdend met het ESC probleem) toch goed aan.
De default waardes kloppen aardig volgens mij.

Laten we hopen dat HK je bestelling binnen twee weken levert :)

Zo Regelaard zijn binnen, aangepasten en in de quad verwerkt.
mn eerste post voorzien van iets meer informatie en foto's

ciao,

Hi tcarnal,

Even off-topic.
Ik zie op je foto's dat jij een groen geruit bureauonderblad gebruikt om te zorgen dat je bureau niet beschadigd.

Ik ben al een tijdje naar zoiets op zoek, maar helaas zonder resultaat.

Kun je mij ook vertellen waar je deze gekocht hebt?

Tuurkijk bij elke hobby winkel verkopen ze die wel maar die van mij komt bij de Action vandaan voor maar een paar eurotjes :)

Net heel even in mn woonkamer de lucht in gestuurd (moest gewoon :P) en ondanks dat de flight controller nog standaard staat hing die al redelijk stabiel.

Maar de echte maiden moet nog gebeuren.

Will Post the vid :)

Wordt een leger van QC-9 FPV Quads :) leuk om eens met zn allen te gaan vliegen :)
Moet alleen mn FPV gear nog hebben

Back