FPV vuurwerk Nieuwjaar

de vraagstelling is niet raar, alleen de vraag is waarom dit dan alleen in combinatie met fpv gevraagd wordt.
er zijn zoveel clubs die in een vliegweekend nachtvliegen organiseren, ook zijn er vele draadjes waarin zaken gevraagd worden voor het nachtvliegen, daar hoor je echter niemand de vraag stellen mag dit dan???

Het is een logische gedachte dat dit in het kader van FPV wel gevraagd wordt. Als je een beetje FPV kenner bent, weet je dat er te vaak zonder spotter gevlogen wordt en dat je zichtveld niet optimaal is (je kan niet achter je kijken, in de meeste gevallen).

Desalniettemin, het is en blijft een interessant vraagstuk, mag je wel, of niet in de nacht modelvliegen (of het nu op een club is waar op zicht gevlogen wordt, of een FPV'er die in de wijde omtrek een leuk veldje gespot heeft om te vliegen).

Het is een logische gedachte dat dit in het kader van FPV wel gevraagd wordt. Als je een beetje FPV kenner bent, weet je dat er te vaak zonder spotter gevlogen wordt en dat je zichtveld niet optimaal is (je kan niet achter je kijken, in de meeste gevallen).

zoals je weet vlieg ik zelf ook fpv. in de regeling modelvliegen staat dat de gezagvoerder op de grond blijft en derhalve goed zicht op het modelvliegtuig en omgeving moet hebben. met fpv verplaats je het zicht nu vanuit het vliegtuig. moet je dan nog steeds goed zicht op het vliegtuig en omgeving hebben??. de meeste 1:1 vliegers kunnen ook niet achter zich kijken en vaak ook de vliegtuigen niet horen. wat is dan het verschil... en zo kunnen we nog uren door discussieren

Desalniettemin, het is en blijft een interessant vraagstuk, mag je wel, of niet in de nacht modelvliegen (of het nu op een club is waar op zicht gevlogen wordt, of een FPV'er die in de wijde omtrek een leuk veldje gespot heeft om te vliegen).
en als je ervan uitgaat dat we visueel vliegen dan zou dat alleen mogen tijdens de uniforme daglichtperiode (tenzij je een ontheffing hebt), dus het antwoord zou nee moeten zijn.

Hoi, voor wat betreft het UDP vliegen (Uniforme Daglicht Periode) je kunt zeggen 'ja, maar ik vlieg/vloog aan de randen van de nacht!'

Dit is een keertje gebeurd op Rotterdam Airport, Tineke Netelenbos, Minister van Transport had toen besloten dat Rotterdam maar dicht moest in de avond, want enkele omwonenden klaagden over vliegtuiglawaai (je verwacht het niet, mooie vinex gekocht omdat de gemeente dat mogelijk maakt, en dan wordt je wakker van een vliegtuig...).

En toen kwam ze aan met haar F 28 of F 70, en Rotterdam zei 'Sorry, we zijn gesloten, bedankt voor uw belangstelling !'

Maargoed, toen mocht het later wel, maar dan 'aan de randen van de nacht.'

Dus....

Als ze er op dat niveau al niet uit komen... gaan wij toch lekker op het MBF denken er wel uit te komen? Haha.
Ga maar lekker discussieren .. ik bouw en vlieg liever.. (dag en nacht).

Goh ik dacht een goedlopende topic met een matig filmpje.
Reacties waren weer te verwachten.

Blijft erg gezellig.

RCExplorer is wel leuk bezig. Beetje rustige omgeving maar het idee was leuk.

Volgend jaar ga ik het ook zo doen :P neh neh neh neh nehhhh

Gedoe over zicht en veiligheid is gewoon onzin. Als ik 500m naast de snelweg vlieg en de controle kwijtraak kan ie daar ook neer komen. We blijven allemaal afhankelijk van elektronica.
FPV'ers willen hun spullen graag houden die die zorgen wel voor nette installaties voor de afstanden groter worden. En met nachtcamera's is het zicht beter dan op zicht vanaf de grond (zelfs t.o.v. daglicht. Want op 500m je model goed zien valt ook niet altijd mee.
En een FPV'er heeft daar nooit last van. Blijft allemaal net zo goed zichtbaar of je op 50m zit of op 10km.

Zo ik ben weer weg....

mod doe er eens wat aan dit loopt uit de hand op het hele forum dat gedonder.
knapen bouw draden maken ze niet maar door zieken wel stop dit gedonder eens.

Nee gek hè dat niemand dat meer doet want bij ieder dingetje valt er wel weer iemand over.

Het bouwen van een FPV model op zich is hier al een probleem, als je dan begint over iets van meer dan 25mW of over zend bereik dan breekt de pleuris weer uit.

Dus iedereen past netjes. Waagt iemand weer eens wat te plaatsen komen de regel ne*kers er gelijk weer aan.

Dus idd. Van mij en vele anderen mag het hele FPV weg hier.

SLOTJE!!! Maar dan voor alles. Waardering kan toch niemand meer opbrengen.

Het bouwen van een FPV model op zich is hier al een probleem, als je dan begint over iets van meer dan 25mW of over zend bereik dan breekt de pleuris weer uit.

Dus iedereen past netjes. Waagt iemand weer eens wat te plaatsen komen de regel ne*kers er gelijk weer aan.
Het is jammer dat het draadje over de toekomst van FPV op het MBF een slotje heeft, daarom reageer ik maar (offtopic) hierop.

Zelf ben ik inmiddels actief met FPV bezig, heb best wel wat te posten op dat gebied maar d.knoppers heeft zeker gelijk wat mij aangaat: als je op het MBF iets post over FPV dat een fractie buiten het wettelijk toegestane komt of dat het volgens sommigen niet FPV zou zijn omdat het niet om een modelvliegtuig gaat, je vrij snel commentaar wat niets meer met het draadje zelf te maken heeft.
Voor mij is er maar 1 Nederlandstalig forum waar ik vrij hierover kan posten en dat is m'n clubforum. Zelfs het fpvforum wat een afsplitsing is van dit subforum is voor mij te beperkt aangezien het daar alleen over modelvliegen gaat en waar de kennis vooral over bepaalde apparatuur gaat (dat is de indruk die ik ervan heb). Voor mij blijft alleen nog een groot internationaal Engelstalig forum over waar ik de indruk heb dat men daar elkaar respecteert met wat een ieder aan het doen is, en eigenlijk vind ik dat prima............

Zoals d.knoppers aangeeft mag van mijn part dit hele subforum ook wel weg, ik kan de personen die hier telkens weer komen klagen en zeuren gerust op 1 hand tellen, het zijn telkens dezelfde personen, die naast het feit dat ze over de duizenden berichten niks nuttigs toevoegen aan het forum zelf nog nooit fpv gedaan, en wellicht nog nooit in het echt gezien hebben. Werkelijk mannen die niks nuttigs toevoegen aan de maatschappij, helaas zijn er telkens wel zulke stereotypes... Marginalen noemen we dat in Belgie. Het moet gewoon dringend ophouden dit hier. Buiten dit is het modelbouwforum uiteraard een super bron van informatie, maar helaas heeft alles wel zijn kinderziektes.

In plaats van het aangaan van de discussie wordt het in bovenstaand bericht op de man gespeeld. Forumleden met een andere mening dan de jouwe zijn dan meteen stereotypes en marginalen. Een niet zo heel vriendelijke bejegening.

Dat op de man spelen komt de laatste tijd steeds vaker voor op het forum. Helaas...

Dat je FPV wilt vliegen moet je zelf weten. Maar je moet het niet vreemd vinden dat daar discussies door ontstaan...

Dan moet je het ook niet vreemd vinden dat er ook genoeg modelbouwers (lees.. niet alleen FPVers) hier inmiddels stront ziek van worden.
Telkens opnieuw wordt met name het MBF getracteerd op "niets brengende discussies"
Maar ga vooral door.... wordt het nog stiller en blijven alleen de beginners en moraal ridders over. Voel je vooral niet aangesproken.

In plaats van het aangaan van de discussie wordt het in bovenstaand bericht op de man gespeeld. Forumleden met een andere mening dan de jouwe zijn dan meteen stereotypes en marginalen. Een niet zo heel vriendelijke bejegening.

Dat op de man spelen komt de laatste tijd steeds vaker voor op het forum. Helaas...

Dat je FPV wilt vliegen moet je zelf weten. Maar je moet het niet vreemd vinden dat daar discussies door ontstaan...

Ik ga nergens op de man in spelen hoor, forumleden met een andere mening zie ik zelf graag komen, creativiteit in uiting is iets wat wonderbare dingen kan opleveren. Maar mensen die keer op keer moeten blijven zaniken over facts & gebeurtenissen die al 100 keer gepasseerd zijn, zijn een ander paar mouwen. Wat jij nu zelf neer typt is ook op de man in spelen, met name op mij, en u richten op mij dat ik zelf geen mening mag hebben over meningen op het forum, ik heb meer de indruk dat het een spelletje voor jou is. Nu, we zijn allen modelbouwers, en we hebben wellicht voornamelijk dezelfde visies, maar er zullen altijd wel disputen ontstaan, en dit uitwerken op elkaar via een sociaal medium is gewoon verkeerd, beste is dat hier eens een veegborstel doorgaat en dat iedereen gewoon in zijn hobbyhok kruipt of gaat vliegen! Want door je hiermee bezig te houden degenereer je je naar het steentijdperk!

Of hier.

afstand-vergroten

Want dat was ook al weer een No-no.

En dan zeggen ze dat wij FPV'ers hier de oorzaak van zijn.
Zoals ik al zei je kan nergens over beginnen of je krijgt te horen dat het niet mag.

Dus idd mijn kilometers verre vluchten met erg mooie/leuke filmpjes blijven weg op het forum.
Incl gebruikte zend elektronica etc.

slotje.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed,

Nog één filmpje om back on topic te geraken en voor de goeie orde :

1 : Die Easystar met leds (halverwege het filmpje) is geen telegeleid vliegtuig laat staan dat het FPV is.

2. belichting was niet goed zodat het eruit ziet alsof het nacht is.

3.Ook al spreken die luidjes Vlaams het is ergens in de jungle van Borneo gemaakt.

4. My name is manuel, I'm from Barcelona, I no nothing.

Stevo;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is dit op het strand van Blankenberge..

Mag dat dan in Belgie, 's nachts modelvliegen? In Nederland is dat verboden.
:-) :-) :-)

Back