Fr15-s motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Il_cinque, 9 mrt 2020.

Tags:
  1. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Hoi,

    ik ben nieuw hier en heb recent voor mijn zoontje een electrische rc auto gekocht. Hij vind t geweldig om ermee te rijden maar vond samen rijden dus nog leuker. Dus heb ik er nog maar een gekocht en gelijk 1 voor mama erbij. Dus dolle pret.
    Nu leek het me leuk eens met een nitro auto te rijden en heb een tamiya ndf01 thunder op de kop kunnen tikken. Ik weet wel wat van motoren maar dit is toch heel anders.
    Het starten is een gedoe en meer een toevalstreffer.
    Om het in orde te krijgen wil ik terug naar de fabrieksinstellingen en van daaruit verder. Wie kan me vertellen wat deze instellingen zouden moeten zijn. Ik vind hier en het www zo gauw niets terug.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.662
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak hoofdnaald 1,5 slag (dus volle rotaties vanaf volledig dicht) open
    luchtspleet carb op +/- 1 mm
    mengselschroef glad met behuizing. ligt een beetje aan hoe deze op die motor zit.

    let ook even op de gloeiplug. als die rot is, start hij ook slecht.
    als de driver (die pen die je erop zet) niet goed geladen is, start het ook slecht.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.677
    Locatie:
    Sassenheim
    https://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?/topic/62921-fr15-s-manual-or-settings/

    Dat moet je op weg helpen.
    Maar gezien het al een oudere auto is heb je dus een 2e handsje gekocht? Bij 2e hands zonder enige kennis van zaken heb je te maken met mogelijk een versleten plug, verouderde brandstof tot zelfs een versleten motor en bij nieuw heb je altijd de ellende van de inloop van de motor.

    Factory settings klinkt heel leuk maar is nooit de juiste/optimale setting, vaak aan de rijke kant maar als er een andere uitlaat of brandstof wordt gebruikt kan het ook aan de arme kant zijn. Gebruik in ieder geval altijd een auto brandstof en geen vliegtuigzooi.

    Als het een 2e hands is doe je er goed aan om een verse gloeiplug te plaatsen.
    Verder is het handig om goed in te lezen hoe een motor af te stellen op basis wat de motor jouw verteld. HPI heeft een mooie DVD over inloop t/m het afstellen, die is op youtube te vinden.

    https://www.youtube.com/watch?v=UgcsspHeg1g

    Die hele factory setting zal je boeien als je weet hoe een motor kunt opstarten en afstellen.
     
  4. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Het is inderdaad een 2e handsje. Het doel ervan was om eens met een nitro auto te spelen, maar doordat ik hem niet aan de praat krijg / kreeg ben ik me eens goed gaan inlezen. (de vorige eigenaar had m in no-time aan de praat, dus heeft het waarschijnlijk met mijn onkunde te maken).
    Ik heb inmiddels het systeem gecontroleerd, geen lekkage of zo te vinden.
    De gloeiplug die werkt (licht mooi orange op), ik heb wel een nieuwe maar nog niet gemonteerd omdat de originele lijkt te werken.
    Inmiddels krijg ik de auto steeds beter gestart echter heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om ermee te rijden zodat ik hem dan verder kan afstellen (meestal is er savonds tijd en iets met straatgenoten)

    De meeste how-to's die beginnen met "zet alles op fabrieksinstellingen" en ga van daaruit verder...en juist de fabruiksinstellingen die vond ik niet.

    Ik ga ermee aan de slag en zal updaten wat de resultaten zijn.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.677
    Locatie:
    Sassenheim
    OK, als de verkoper hem zonder problemen heeft gestart lijkt het mij dat het zoeken naar fabrieksinstellingen onnodig is. In dit forumdeel staan een aantal topics bovenaan gepinned, lees die eens door (in ieder geval de 1e paar pagina's)
    De fabrieksinstelling is een instelling waarbij de motor startbaar is en in een zekere mate ook bruikbaar maar nooit optimaal. Als je niet bang ben om aan alles te schroeven en weet hoe je de motor moet afstellen zal die factory setting echt overbodig zijn.

    Wat betreft de gloeiplug, daar wordt vaak heel fout over gedacht. Dat de draad gloeit wil niet zeggen dat die goed is. Het gloeien zorgt ervoor dat er ionen worden afgestoten die als een katalysator een chemische reactie met het mengsel aangaat. Het verbeterd en versnelt de ontbranding. Dat kan alleen als de gloeidraad zuiver is, dat is zichtbaar aan een blanke zilverkleurige draad. Is de draad dof grijs of zwart geblakerd zal de plug niet optimaal werken en dus de motor ook niet.
     
  6. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Dan zal ik rap de gloeiplug eens onder de loep nemen en er uit voorzorg de nieuwe inzetten :D.
    Eens zien of dat verschil maakt.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.677
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het draadje er goed glimmend uit zit (de 1e wikkeling mag wel bruin/zwart verkleurd zijn) is er niet direct een reden om hem te vervangen.
     
  8. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Ik heb de gloeiplug bekeken en die ziet er mooi blank uit. Vergelijkbaar met een nieuwe.
    Ik had vandaag de mogelijkheid om een testrit te maken. (Starttechnisch gaat het al beter, ik onderga een stijle leervurve)
    Nu gebeurde het volgende: Starten ging ok, dan de motor warmgedraaid en dat ging ook ok.
    Ik laat de auto van me wegrijden 50-75mtr en hij komt goed op toeren met een blauw pluimpje. Daarna afremmen en omdraaien om terug te komen, maar daar komt ie niet meer op toeren.
    Bij volgas op de zender leek het wel of de auto tegengehouden wordt.
    Daarna stationair draaien ging wel weer goed. Iemand suggesties waar te zoeken?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.677
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat doet de motor precies als je terug wilt rijden?
    - helemaal geen toerenverandering?
    - toerenverandering maar wordt degengehouden?
    - In toerental stotteren?
    - veel toeren maar geen beweging?

    1) remmen kan somseen aardige aanslag op de ontvangeraccu zijn, zeler als deze wat minder is kan de spanning laag getrokken worden en daardoor de ontvanger in een failsafe schieten maar dat is meestal even voor een seconde.

    2) De rem kan blijven "plakken". De motor wil wel mar de auto dan niet. Zorg dat de remschijf en de remplaatje volledig vrije beweging hebben.

    3) Stotteren in toerental kan duiden op te arm, in dat geval even de hoofdsproeier een klein tikje verder open zetten, meestal kan een 1/8e slag voldoende zijn.

    4) Veel toeren maar geen beweging duidt op een missende aandrijving. Zeker bij auto's met een versnellingsbak komt dit vaak voor, dan slip de oneway bearing van de 1e versnelling. Weet niet of je auto 2 versnellingen heeft...
     
  10. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Het lijkt erop dat de auto wordt tegengehouden.
    De gasschuif gaat open maar de motor komt niet op de toeren.
    Ik heb de rem gecontroleerd en die komt goed vrij zodra ik stop met remmen (in ieder geval op de werkbank). Zou het nog kunnen dat de boel door uitzetting gaat vastlopen?

    Ik heb wel een theorie bedacht:
    Bij starten komt er wat meer brandstof in het systeem waardoor de auto wel wegaccellereert, hij kan dan naar hoge toeren klimmen. Wanneer er dan geremd wordt is het systeem ontdaan van overtollige brandstof.
    Daarna weer accellereren wil niet en alles mechanisch in orde is lijkt het een afstelling. Ik kan me dan voorstellen dat de LSN niet goed staat en waarschijnlijk te weinig brandstof krijgt om op te pakken aangezien bij teveel brandstof de boel zou verzuipen?
    Plausibel of niet?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.677
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kan maar laat je niet foppen.
    Als e op vol toeren bent geweest en je laat het gas los, je laat het weer opkomen en de motor reageert slecht daarop is het meestal eerder de HSN. Er moet namelijk wat mengsel onderin de motor achter blijven, als die op hoog toeren de motor geheel leeg spoelt is er geen reserve meer om het daarna direct op te pakken. En daarbij, de HSN regelt ook voor een deel de LSN.
     
  12. Il_cinque

    Il_cinque

    Lid geworden:
    9 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ga het proberen en hoop het weekend daar tijd voor te vinden.....
     

Deel Deze Pagina