Frank Turbine TJ67

Hoi allemaal,

na lang twijfelen en op zoek zijnde naar een vervang motor voor mijn Harpoon (die nu eindelijk eens moet gaan vliegen), heb ik besloten een Frank Turbine TJ67 te kopen (weliswaar tweedehands).

Eergisteren alles op de testbank gezet en succesvol op kerostart een viertal starten gedaan.

Frank_Turbine_02.jpg


Meer foto's

Nu wordt het enkel nog inbouwen, hoop er alleen snel tijd voor te vinden !

Groetjes,

Davy
 
Kijk dat is altijd een leuke koop, een 2de hands die het direct goed doet :D

hoop er alleen snel tijd voor te vinden !
Daar MAAK je toch tijd voor ;-)


Succes verder ermee en tot ziens :-)
 
Berto,

Ja hoor, ik had de verkoper EERST gevraagd de motor te laten lopen enkele keren. Daarna pas tot de koop overgegaan.

Tijd maken, da's juist. Alleen, je moet het lijstje eens zien van "kleine" reparaties dat hier nog ligt en dan nog de bouw van een nieuw toestel op de plank... Zal dus zoeken voor een gaatje worden.

Groetjes,

Davy
 
zin an

@Davy.

Wat een vluchtje sturen met een jet met je kan doen.
Nu proberen de Harpoon voor JOP gereed te krijgen, anders maak jij maar wat vliegtijd met de Velox :wink: zelf kom ik vermoedelijk weinig aan vliegen toe die dagen daar in jetcity.
Ik zie trouwens dat Uwe Kannapin deze Frank turbine heeft geserviced, moet dus goed zijn.

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Ger,

wat was het heerlijk om met je Velox te mogen vliegen. Zorg er maar zeker voor dat je de zender nogmaals bijhebt op JOPS. Sowieso probeer ik voor mijn turbine ook tijd te maken. Maar met een aantal communie feesten in het verschiet, weet ik niet of ik hem op tijd klaar ga hebben;..

Groetjes,

Davy
 
Hoi allemaal,

het zit me niet mee. Het lijkt me alsof het turbine vliegen me niet gegund is.

Nadat ik de motor op de teststand 10 keer heb laten draaien, heeft mijn pa alles ingebouwd in mijn Harpoon. Gisteren had ik eindelijk wat tijd om alles te proberen vooraleer ik het toestel zou meenemen naar het veld.

Dus allles lekker buiten gezet en proberen. Maar, er gebeurde niks. De startmotor gaat wel draaien, maar voor de rest gebeurt er niks. Je hoort wel de kleppen en de pomp werken maar er kwam helemaal geen benzine naar de motor.

Vandaag dus met goede moed naar pa zijn thuis en nog eens geprobeerd. Op de duur was alles bijna gesloopt uit het toestel, maar ondertussen kwam er wel kero naar de motor.

Maar daar stopt het dan ook weer. De ECU zegt F-PULSE en de startmotor gaat rustig draaien, daarna wat meer, dan komt er HEATING UP, maar na 1 minuut gaat alles in de status "Flame out" terwijl er zelfs nog geen ontsteking is geweest.

Ik heb alles gecontroleerd en in de ECU zit alles identiek als er voor. Qua hardware hebben we alles geprobeerd maar niks wil lukken.

Er zijn wel een aantal minieme verschillen. Misschien dat het daar aan ligt, maar ik ben echt de moed volledig kwijt.

Wat zijn de verschillen ?

1. Bij het testen gebruikte ik op de ontvanger rechtstreeks een NiMh pakketje van 4 cellen. Nu steken er 2x 2S1P pakketten op de EMCOTEC. Die Emcotec stak er bij de testen dus ook niet op.

2. Bij het testen had ik rechtstreeks een 3S1P pakket naar het ECU bakje. Nu steekt die wat verder naar voren (langere kabels).

3. Bij het testen had ik geen tank noch hoppertank. Het ging rechtstreeks uit de bus met kero.

4. Het piezo signaalgevertje is vervangen (biepje-projet-io-ex-turbine). De polariteit is daarbij gecheckt.

Moest er iemand zijn die me terug moed kan geven, dan graag, want nu is die me volledig in de schoenen gezakt.

P.S. Er is 1 ding waar ik nog echt over twijfel. En daar weet ik zelf niet of dit een probleem kan zijn of niet. Bij het testen stond de turbine 180 graden omgekeerd, nl met de bougie naar boven. Nu heeft mijn pa die naar onder gemonteerd. Weet niet of dat een probleem kan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Mr.


Als de plug aan de onderzijde zit dan kan hij "vollopen" en dan is het vanzelfsprekend, dat hij niet meer wil.

Ik had nog de vraag wat gebeurt er met de temperatuur als je start?

Groetjes,


Henri
 
Henri,

bedankt voor je antwoord.

Mijn pa blijft volhouden dat de bougie niet gebruikt wordt aangezien er geen "kapje" over zit. Hij zegt dat die via een kabel aan de linkerkant wordt aangestuurd.

Maar als hij wel wordt gebruikt, dan is het vrij normaal dat die verzuipen gaat.

De temperatuur blijft trouwens gewoon gelijk aan de buitentemperatuur !

Groetjes,

Davy
 
He hallo Dave,

Misschien moet je hem weer op de testbank zetten zoals eerst,en dan kijken of hij wel werkt. zoja dan heb je erna een fout gemaakt.
gebruik dan ook de spullen op de testbank 1 voor 1 en dan vindt je de fout mischien.
Ik heb er ook geen verstand van maar zo zou ik het dan doen.
En ik weet zeker dat iedereen je wel helpt met de oplossing.
Komt zeker goed.
Groetjes Ger en zie je in Belgie
 
het is heel simpel Davy je gas ontsteekt niet , das alles.
Alles je gas onsteekt ,dan hoor je een plop , en dan direct gaat de startmotor weer draaien , en zie je de temp naar 100 graden gaan .

Gooi de gas klep er maar eens vantussen , en kijk eerst op je testbank , of ie als je direct met het gasbusje erop onsteekt, niet te ver open draaien he, anders staat alles in de fik .

Probeer dat eerst maar , als er niets lukt dan hoor ik het wel van je , zul je toch een keer langs moeten komen joh.;)

Succes ,

Martin.
 
ik snap er even geen moer meer van.

Je zei dat je kerostart had , maar er zit gewoon een gloeiplug boven op.

Die kerostart zit dus onder heb ik nu begrepen , die ,moet je omdraaien , want ik denk dat dit gaat niet werken .

De keroburner moet naar mijn weten boven zitten dacht ik tenminste
De kero moet langs de stift de kamer in komen .
Leg je de stift op z,n kop , dan denk ik dat niet meer zo lekker zal werken .
Gewoon omdraaien , zoals op de test bank , en op nieuw proberen.

Groet,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
frank turbine

@Davy.

Alles weer terug inbouwen in de kist.
De spanning naar je ECU is toch wel direkt vanuit je ECU accu toch? voor de kerostart heb je waarschijnlijk toch die 3S lipo nodig, tenminste als de kerostift nog 12 volt is, want de nieuwe hebben allemaal 6 volt stiften, ook de stroomkabels moeten niet te lang zijn want dat is alleen maar spanningsval en vereist een aangepaste ECU instelling.
De hele mikmak meenemen naar Theo, zondag volgende week.
Het moet wel heel raar gaan wil ik de ProJET ECU NIET voor je ingeregeld kan krijgen.
Ik neem ook wel een reserve 6 volt keroburnertje mee zodat het daar niet vanaf hoeft te hangen.

Niet wanhopen verder, komt allemaal in orde, jij gaat gewoon met de Harpoon omhoog op Pampa's :wink:

Ger.
 
Oei,het spijt me te horen dat je er zoveel problemen mee hebt...
Nochtans alles werkte naar behoren,niet?
Toen ik de turbine kocht is mij verteld dat de kerostarter langs de binnen kant ingebouwd is.Het klopt dat de gloeiplug niet gebruikt word,maar ik zou ze toch zo monteren zodat deze bovenaan staat(misschien dat de ingebouwde kerostarter zo ook bovenaan komt).
Toen ik de turbine kocht werd er op de ECU een 3s lipo gebruikt ipv een 2s.
Dit kan ook misschien een probleem zijn nu.

Ik ben ook totaal geen specialist,maar misschien ben je er wat mee.

Mvg,
Luc
 
hij moet altijd met de plug naar boven davy....
de kerostift stift zit van binnen op dezelfde hoek.
ondersteboven werkt hij niet

ten tweede start je nu zonder smering.
daar de eerste smering werkt via het val prinipe als hij eenmaal draait maakt dit niet veel meer uit.
nu je op de kop start valt de smering eerst naar onder..
 
Hoi Davy,

ik lees net ook dat je geen kero naar de turbine ziet gaan. Heb je zo'n UAT als hopper ingebouwd, en dan toevallig met de dop naar boven? Als deze niet helemaal 100% goed ontlucht is, zal 'ie geen of slech brandstof aanzuigen (hij pompt dan in eerste instantie lucht).

Heb ik bij een eerste inbouw ook gehad, mijn oplossing was de hopper onder een hoek plaatsen (of tijdens de eerste start je toestel even kantelen ;) )

Als íe geen brandstof krijgt, zal 'ie ook niet lopen. (lees ook dat de temp. niet oploopt, dus lijkt inderdaad geen brandstof te krijgen)

Te vaak zonder smering starten is inderdaad niet zo handig.. Haal voor de eerstvolgende test de hoppertank dr es tussenuit..

Tot pampas!
 
Hoi allemaal,

ik kreeg het goede nieuws vanmiddag dat mijn pa gesproken had met Sandor die hem nu alles tot in het kleinste detail heeft uitgelegd.

Aanzuiging van de kero lukte trouwens nu wel hoor. Pompje zoog in het begin niet goed aan, was waarschijnlijk leeg gegaan bij het inbouwen.

We gaan volgende week ASAP de motor omdraaien en dan opnieuw proberen.

@Martin : de turbine is idd kerostart. Maar heeft wel een bougie ! 'k Weet eigenlijk niet of die enige functie heeft (buiten het gat toehouden) ???

P.S. Bedankt voor de steun trouwens, het voelt goed aan dat jullie me eindelijk echt de lucht in willen met de turbine !

P.S. Viper : er valt jou niks te verwijten. Ik heb jou gevraagd de turbine werkend te tonen en heb hem zelf erna ook nog xx keer gestart. Pa heeft gewoon iets mis gedaan ! :-)

I'll keep you posted !

Groetjes,

Davy
 
en?

Hee Davy, nog alles in orde gekomen met de Frank?

Ger.
 
Ger,

tot mijn spijt is het niet gelukt. Ik ben maandag bij pa geweest en toen hebben we nog enkele malen getest. Maar wil dus niet (meer) starten... :-(

Aangezien jouw huisje zo ver woont van het mijne en Sandor een stuk dichter woont, dacht ik er aan om bij hem langs te gaan.

Maar, op dit moment geniet ik van een heerlijke vakantie en ben dus vrij ver van huis waardoor ik nu niet kan gaan. Zo snel ik thuis ben, bel ik ff met Sandor. Als hij tijd voor me heeft, dan gaan we verder testen. Moest dat bij hem niet lukken, dan geef ik je een belletje (stuur je me in PB even je mobiel nr ?).

Het vliegen VOOR Jets over Pampa komt natuurlijk nu volledig in het gedrang (of het zou moeten zijn dat we het goede nieuws krijgen dat we tijdens de week in de vakantie mogen vliegen).

Groetjes,

Davy
 
Davy, ik heb je al een PB gestuurd.
Turbine is eerder van mij geweest en ik heb je ook al in de PB wat andere tips gegeven.

Maar ik denk dat het probleem in de 3S lipo zit, je lipo levert te weinig stroom, moet minimaal 2400 mah pakket zijn.
Ik heb in het begin exact hetzelfde gehad, 1800 mAh 3S lipo van Tjap Tjoi merk, kreeg ik exact dezelfde teksten in het scherm, toen ik een goed merk 3S 2400 eraan koppelde liep ie meteen.
De gloeiplug bovenop wordt niet gebruikt, er zit een gloei-element ingebouwd , is allemaal door Rescue Turbinen Service gedaan, als je vragen hebt kan je ook gewoon daar naartoe bellen. RESCUE Turbinen- Service !!

Nog even over de brandstoftoevoer, als je handmatig brandstof naar de turbine wil pompen dus ook je pomp en ventielen testen dan kan je op het knopje op de printplaat met het ledje en de 2 RJ45 connectors drukken, de pomp gaat dan lopen en de ventielen gaan open.
Je kan dit trouwens ook via de Projet doen, in het menu.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Back
Top