Frank Turbine TJ67

Hoi allemaal,

het schaamrood komt me op de wangen...

Vandaag voor de 6de keer al met de Harpoon richting pa. Want hij wilde "toch nog wat proberen".

Alles dus weer in elkaar en alles opnieuw STAP voor STAP testen. Eerst alles uitgemeten, alles ok... Daarna alles stap voor stap losgemaakt en terug vast.

En wat zien we daar ??? Een knik in de brandstofleiding vanuit de pomp naar de motor (naar het T-stuk)... Potverdorie nog eens aan toe zeg.

"Ach pa, het kan toch niet aan dat (goed verborgen) knikje liggen ?". Dus toch maar even een stukje afknippen, terug aansluiten en ....

Poef... Motor vertrekt van de eerste keer...

Betekent dus dat we al WEKEN aan het zoeken zijn en nu alles opeens is opgelost !! Eén ding was wel anders vandaag (extraatje) en dat was dat ik nu een dikkere accu had (3S 3200 mAh).

De motor staat afgesteld op 118000 toeren. Vond wel dat dat hij bij vol gas redelijk veel lawaai maakt en precies ook wat stottert. Ik ga hem de volgende dagen ook eens testen op 120000 toeren.

Groetjes,

Davy

Hahaha, nou, je weet nu wel hoe alles in elkaar zit...
Heb je later weer wat aan.
Motor loopt bij 120.000 inderdaad wat lekkerder maar ik heb even gekeken bij wat voor toerental hij nog 10 kilo levert en ik kreeg van herr Frank 118.000 door.
Vandaar die 118.000.

Succes er mee!

GJ

He Davy.

Zo zie je maar, goed nadenken en regelmatig kontroleren, gelukkig is het nu in orde.
Nu nog effe een stuk of 10 vluchtjes ermee maken en dan knallen met dat ding op Pampa.

See you, Groet Ger.

Hehe, hoe zoeiets kleins zoveel zorgen kan geven :lol:

Je zoekt het niet snel in de leidingen want je bent al snel van mening dat "dat het toch niet kan zijn" echter blijkt de praktijk vaak anders uit te wijzen.

Maar mooi dat alles nu lootp zoals het hoort, en nu de lucht er mee in :yes:

Succes.

hoi allemaal,

je denkt er idd niet echt meer over na.

Nu, de Harpoon is een kist waarin je erg weinig plaats hebt om alles mooi te steken. Pa had nu wel alles mooi op klitteband gezet en dan met tie-wraps aangetrokken. De pomp, die we dus duidelijk hoorden draaien, was volgens ons dus niet het probleem...

Maar goed, ik ga nu proberen dit weekend (als het weer wat meezit) met het toestel te vliegen. Dan zien we daarna wel weer...

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

Het heeft allemaal veel langer geduurd dan gehoopt, maar vandaag was het dan eindelijk de grote dag. De Harpoon ging mee naar het veld.

Eénmaal aangekomen was er even de angst dat ik niet zou kunnen vliegen, omdat bij ons 4 man aanwezig moet zijn vooraleer een jet mag vliegen. Pas na een spannend uur, was er genoeg volk aanwezig.

Alles gecheckt en daarna de turbine in gang. Taxien naar het veld, laatste checkup en... take-off...

Het toestel vliegt fantastisch. Heb bijna niks moeten trimmen. Na een rondje of 5 op vol gas probeerde ik op hoogte even half gas. Ging goed. Daarna trok ik de gas bijna toe, ging ook nog goed...

Maar toen kwam het, ik gaf terug gas en voelde dadelijk dat de turbine niet opnam. Na 3 angstige seconden sloeg de motor uit. Niet met een "normale flame-out wolk", maar gewoon uit.

Daarna het toestel rustig gebocht, snelheid blijven houden en klaar gezet voor de landing. Echter, het was WINDSTIL en dus kwam het toestel VEEEEEEEL te snel binnen. Op de helft van het veld stond het toestel op de grond, maar de remmen hadden enkel het effect dat het toestel omhoog wipte.

Tot mijn verbazing bleef hij toen nog zo snel doorzweven dat het toestel uiteindelijk terecht kwam in de heide... Na het ophalen bleek het neuswiel helemaal gebogen te zijn. Ook het linkerwiel is wat verbogen. Voor de rest bleek alles wel nog ok.

Rest me nu 2 dingen :

1. Wielen herstellen
2. Uitzoeken waarom de motor uitviel.

De ECU gaf "OVERTEMP" aan, wat me doet denken dat de motor te warm is geworden ? Zou dat kunnen ? En zo ja, wat doe ik daaraan ?

P.S. Na een rondje of 6 dus, weliswaar op vol gas, was de tank toch al voor 3/4de leeg. Is dit normaal ?

Vriendelijke groeten,

Davy

Overtemp lijkt me niet goed, misschien dat je thermocouple stuk is? Normaal gesproken komt dat tijdens te vlucht niet voor...

Na 6 minuten je tank 3/4 leeg is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je tank ;) maar 't klinkt mij wel gezond in de oren hoor :)

Hoi davy,
Kijk eens hoever dat de thermo koppel in de konis zit , deze mag max 2 a 3 mm zijn maar.
En kijk eens wat de temperatuur is op het display voordat je start , anders moetje deze even in het menu 72 (temperature sensor) zetten op 20 a 23 graden.
Hoe hoog staat de waarde bij menu nr 23 (acceleration temp.-limit) .

gr vosje :)

Ja ,en nog wat , uitlezen en kijken hoe warm die daadwerkelijk geworden is ,en niet gelijk de egt probe veranderen.

Want er kan makkelijk wat anders aan de hand geweest zijn .

Na 6 minuten je tank 3/4 leeg is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je tank ;) maar 't klinkt mij wel gezond in de oren hoor :)

Er ligt maar 2 liter in ! Dus het kan wel normaal zijn ! Is wel iets wat ik dus in de toekomst goed moet inplannen !

Kijk eens hoever dat de thermo koppel in de konis zit , deze mag max 2 a 3 mm zijn maar.En kijk eens wat de temperatuur is op het display voordat je start , anders moetje deze even in het menu 72 (temperature sensor) zetten op 20 a 23 graden.Hoe hoog staat de waarde bij menu nr 23 (acceleration temp.-limit) .

Pat, ik zal dat allemaal controleren als de Harpoon terug thuis is, nu is die bij pa voor herstelling.

De temperatuur stond bij het starten op 30 graden wat op dat moment zeker een normale temperatuur was.

Koenieboy sprak me er net ook nog even over aan om te controleren hoever de temperatuur regeling er in zit... Dit zullen we dus ook even controleren !

Bedankt voor de tips jongens, er komt zeker een vervolg aan...

Davy

Bij 30 graden buiten kan de motor best wel eens oververhit raken. Als de max temp bv op 750 staat dan ga je daar makkelijk overheen. Bekijk het op de grond eens goed bij elke gasstand MET alle kleppen en deksels op de kist.

Hoi allemaal,

toch even laten weten dat ik gisteren de 2de vlucht heb gemaakt met de turbine. En het was de eerste zonder enig probleem. Ook een erg mooie landing (al zeg ik het zelf) maakte de vlucht af...

Na de 1ste vlucht hadden we ontdekt dat de hittesensor 6mm diep stak, deze hebben we nu teruggebracht naar 1 a 2 mm...

Nu hopen op nog veel meer mooie vluchten !

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

toch even laten weten dat ik gisteren de 2de vlucht heb gemaakt met de turbine. En het was de eerste zonder enig probleem. Ook een erg mooie landing (al zeg ik het zelf) maakte de vlucht af...

Na de 1ste vlucht hadden we ontdekt dat de hittesensor 6mm diep stak, deze hebben we nu teruggebracht naar 1 a 2 mm...

Nu hopen op nog veel meer mooie vluchten !

Groetjes,

Davy

davy door de termosensor terug te brengen naar 1 a 2 mm ben je jezelf eigenlijk aan het bedriegen.

bij het soort regelingen dat jij hebt en zoals jetcat ze gebruikt moet de sensor er 10mm in en naar achter gebogen zijn (met de stroom mee).
de fadec is de enigste die dit anders heeft en idd maar 1 a 2mm naar binnen kijkt.
als je dan je temp boven hoge waarden zijn ligt het ergens anders aan..

Sandor,

vertel a.u.b. meer. Ik ben uitgegaan van de VELE reacties die ik kreeg op de eerste uitval (was het een flame-out ?) bij mijn eerste vlucht. Iedereen zie me dat het lag aan de temp sensor.

Nu we dit hebben aangepast, werkt hij opeens wel. Ik heb geen controle gedaan na de vlucht voor max temp en zo, misschien had ik dat beter wel gedaan.

Ik heb gewoon aangenomen wat iedereen me vertelde en als dat dan ook nog eens het probleem oplost, ja, dan ga ik ervan uit dat er wel wat van aan is.

Maar ik ben altijd bereid om bij te leren, dus graag meer info over wat ik eventueel kan doen als het toch gewoon allemaal te warm wordt ?

Groetjes,

Davy

Toen ik de turbine verkocht aan degene die hem jou verkocht heeft was ie prima.
Temperaturen waren OK, hij was helemaal nagekeken door Uwe Kanapin.
Lijkt me dat de temperatuursensor gewoon op de goede plek zat.

Stuur hem anders gewoon even op naar Uwe, Rescue Turbinen Service, die kent de turbine.
Dan weet je zeker dat er niets aan de hand is.

Grts Gert-Jan

Toen ik de turbine verkocht aan degene die hem jou verkocht heeft was ie prima.
Temperaturen waren OK, hij was helemaal nagekeken door Uwe Kanapin.
Lijkt me dat de temperatuursensor gewoon op de goede plek zat.

Stuur hem anders gewoon even op naar Uwe, Rescue Turbinen Service, die kent de turbine.
Dan weet je zeker dat er niets aan de hand is.

Grts Gert-Jan
En vermits ik hem nergens voor gebruikt heb in de tijd dat hij bij mij gelegen heeft(heeft zelfs de eerste maal terug gedraait om aan Davy te tonen) moet hij nog steeds ok zijn.

Mvg,
Luc

Back