Free Air Jerry

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sven, 12 nov 2009.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ben bij het rommelen opzolder een model tegen gekomen die ik totaal vergeten was.
    Namenlijk de Jerry, van Free Air.

    [​IMG]

    Meer info: RC Kicks Ass: Jerry (Free Air)

    Het is een lief klein 55cm spanne EPP vleugeltje, zou tussen de 105 en 135gram vliegklaar moeten zijn.
    Ik vroeg me af of deze fruitvlieg mischien leuk aan te kleden is om lekker mee binnen rond te raggen dit seizoen.
    Ik moet binnenkort weer een bestelling doen bij hobbyking, dus als er daar wat bij elkaar te scharrelen is, zou mooi zijn. ;)

    Ik wou zoiso al beginnen met een Zippy 2s 350mAh 20C lipotje, zodat die ook op mijn miss amerika kan.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 350mAh 2S 20C $3.79
    Is hier nog een leuke ESC/Motor/Prop sok aan te breien?
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
  3. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Aha, En vliegt dat een beetje, Ferdy?
    Ik heb net het batterij bakje gemeten dat al is voorgesneden in die jerry, daar zou precies een rhino pack in passen.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.79

    Het gewicht is enkel 6 gram meer dan de orginele graupner 350mAh packs die ik voor mijn miss america had,
    dus dat kan daar ook wel op mee denk ik.
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Vliegt helemaal niet verkeerd. Ben er blij mee ( voor mij is de swift een altijd en overal meeneem wingetje)

    Ik heb er nu deze LIPO in zitten: LiPo 7.4V 540MAH (20C) van rc technics. Beetje zwaar maar ik ben eigenlijk nog steeds tail heavy
    Deze zijn onderweg Turnigy 500mAh 2S 20C Lipo Pack

    Met die Rhino kom je denk ik prima uit ( wel even iets lichter bouwen dan ik deed ;) )
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik dacht dan aan deze setup:
    ESC: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20
    Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : AX 1806N 2100kv Brushless Micro Motor (19g) $8.25
    Accu: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.79
    Prop: HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-5030 127x76mm) $0.78
    Ontvanger: HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8 R4 4Ch 2.4GHz Receiver $22.95
    Servos: GWS IQ-080 (4 grams servos die ik nog heb liggen)

    Dat is bij elkaar nog geen 34 dollar, en weegt in totaal 59.3 gram.
    Et toestel weegt zelf leeg 30.6 gram.
    Dat zou dan betekenen dat het toestel vliegend 89.9gram zou moeten wegen.
    Plak er dan 20 gram aan voor lijm en montage van de motor, dan is het nogsteeds maar iets van 110 gram.
    Volgens de doos is dat precies op de pik. ;)

    Maarrrr, ik zie bij de reviews van dit motortje wel dat ze er vaak tot aan 7 diameter props op hangen bij 2cell.
    Dus is dit echt wel hetzelfde motortje Ferdy?
    Er zijn er wel een paar die 5x3 vliegen maar die hebben dan ook 3 cellen.

    Volgens mij moet ik trouwens ook nog n stukje omhoog met de regelaar, ik zie piekstroom van 10A in de reviews.

    edit
    Ik heb et vermoedden dat dit de jouwe is: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5432
    Ze zijn er namenlijk in meerdere kv. versies en deze is 2500kv ipv 2200kv.
    En deze laat in zijn reviews wel veel gebruikers met 5x* propellors zien.
    Bijvoorbeeld 5x3 op 2 cell geeft 225 gram thrust. en zuipt volgas 6.4A.

    Deze accu past trouwens ook nog: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7305
    Hij is 610mAh en 35 gram, 150mAh en 6.5 gram meer dan de accu die ik eerder noemde.
    Met die laatste accu zou ik dan 5.7 minuten 100% gas kunnen vliegen, 7.6 minuten op 75% en 11 minuten op 50%.
    En ik vermoed met 225 gram thrust dat je vast niet altijd plankgas gaat vliegen. ;)
    Dan weegt dat gebakje inmiddels 116.5 gram en de doos geeft aan 105~125 gram vlieggewicht.
    Zou mooi in et midden zitten hiermee.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009
  7. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ik vlieg mijn mini toch echt met de 2100 met een 5x3 ....
    Op vol gas recht omhoog maar eigenlijk trekt i dan net te veel. Mijn mini weeg 135 gram ( iets aan de zware kant) en vlieg meestal tussen 50% en 75%.
    Het hoeft van mij dan ook geen "powerhouse" te zijn als ik er maar gezellig mee rond kan vliegen
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb een 60cm zagi die ik vloog met deze motor, HobbyKing Online R/C Hobby Store : AX 1306N 2200kv Brushless Micro Motor (9g) $16.00 en die 6A tgy regelaar.
    Op 2s 400 met gunther prop (ook gws 5X4,3 gevlogen) , vloog prima maar ging niet verticaal door, maar kon wel uit normale vlucht een looping trekken. Woog zoon 100g.

    Motor is stuk en nu wil ik er een op hebben die hem wel verticaal door laat gaan.
    Deze heb ik nu ervoor klaarliggen, HobbyKing Online R/C Hobby Store : C2222 Micro brushless Outrunner 2850kv (15g) $9.99
    Ik had de hoop weer een gunther te kunnen gebruiken maar dat lijkt mss niet te kunnen, 4X4 zou ook al behoorlijk wat stroom moeten trekken volgens een andere forumer die hem op een mini zagi heeft, maar hij zei dat het daarmee wel lekker wat power had. Hij had 2s 450 hyperion G3.
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Nando, dat eerste motortje ziet er geinig uit, maar erg weinig data tevinden.
    Ik weet niet wat dat gaat doen met 2 cellen, en hoeveel thrust eruit zal komen.
    Die 2e motor vind ik niet verstandig voor mijn wing.
    "With a 5X3 prop yields 145 g thrust at 7A"
    Das erg mager en zuipt als een ketter vergeleken met die van Ferdy.

    Ik heb ook nog deze setup liggen van een gecrasht projectje:
    Motor: 1908-2050 brushless motor Aero-nuts.com
    ESC: Danlions PULSO DL11A+ brushless ESC Aero-nuts.com
    Prop: EP0530 (5x3)

    De Kv lijkt me wat aan de lage kant, en eigenlijk vloog het met een Aero-nuts 3S1P 11.1v 1000mah accutje.
    Ik weet niet wat et doet me 610mAh. 2 cells.
    Bovendien is die motor ook nog es 20 gram zwaarder, ook de ESC is een dot zwaarder, en die wings zijn bere snel staartzwaar..
    Deze setup was eigenlijk voor een 60cm wing van windrider (microbee) om mee buiten te vliegen.
    Dus tsja.. denk niet dat et kan eigenlijk. Kan ik beter iets van die hobbyking spullen pakken?
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    :yes:

    30g+ meer is echt teveel.
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Er zijn meer dingen dan thrust alleen. Ik houd niet zo van die statieshe thrust metingen, word veel te veel waarde aan gehecht.

    Ik heb er wel vertrouwen in dat straks lekker gaat, het word gewoon ff een goeie prop uitzoeken.

    En verschillende reviewers verschillende data,
    "it pulls vertically a little racer of 140 gr with a 4X4 GWS propeller. measurement:[...] 5.2A"

    Als hij een 140g vleugeltje verticaal trekt zal hij dat met een 110g vleugeltje ook wel doen ;)

    Ik denk dat die gebruiker die jij poste hem gewoon overbelaste, toeren kakken in en stroom stijgt.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Eeeuh ohja, wat verder omlaag staat meer info. :)
    En met jou motor gaat er ook weer 4 gram van mijn totaal gewicht af.

    Dus dan als update de setup:
    ESC: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20
    Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : C2222 Micro brushless Outrunner 2850kv (15g) $9.99
    Accu: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 610mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $3.92
    Prop: HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-4040 102x102mm) $0.80
    Ontvanger: HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8 R4 4Ch 2.4GHz Receiver $22.95
    Servos: GWS IQ-080 (4 grams servos die ik nog heb liggen)

    Totaal gewicht: 103.4gr. + 20 gr. lijm/carbon marge, zeg 125 gram vliegklaar.
    Totale kosten: 48,86 dollar (33,70 eurotjes)

    Gaat met die 2850Kv. wel janken als de ziekte volgens mij.
    Hopen dat de mede vliegers niet gaan zeuren over overlast. ;)
    Wat moet ik hier eigenlijk van verwachten? in 2 seconden de zaal door?
    Of KAN het ook rustig vliegen?

    Die motor van jou vreet ook maar 5.2A volgas op een GWS 4x4.
    Dus dat veranderd de vliegtijd ook enorm.
    Vliegtijd Volgas 7.0 minuten, op 75% 9.4 minuten, op 50% al 14.1 minuten.
    Dat gaan die shockflyers snel zat zijn denk ik. :lol:
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik denk dat die accu wel naar 450mah mag, voor het gewicht. Hoe lichter hoe beter het vliegt.
    Ik kon met mijn 60cm span 100-110g zagi ook rustig vliegen, of dat met die jerry ook lukt hangt een beetje van het ontwerp van het toestel af, die motor kan ook wel langzaam draaien.
    Vloog altijd erg leuk, lekker tegen het plavond aan botsen en weer opvangen. Of gewoon tegen mensen aan. Ding kon met de vorige motor gewoon volgas tegen mezelf aan zonder enige vorm van pijn...

    Zoals ik al zei licht deze motor klaar. Maar is nog niet in gebruik genomen, zal nog moeten kijken hoeveel sec hij erover doet.
    Mijn SUltimate kan het in ruim 3 sec, en dat voelt heel snel, normale tijd is ~8sec van muur tot muur gok ik zo.

    Mijn ervaring is dat je al snel te snel vliegt, indoor had ik ook niet echt de behoefte aan meer power dan met die 9g 2200kv motor.

    Die andere forummer met die motor had het trouwens over behoorlijk wat meer stroom met die 2850 motor en 4X4 op 2s 450 hyperion G3. Vandaar dat ik nog niet zo zeker ben van de prop.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Terug zakken naar 450 zou zorgen voor ruim 10 minuten half gas.
    Eigenlijk ook wel genoeg idd, en het schaaft toch weer 6.5 gram af.
    Ben er ook net achter dat een maat van mij ook een jerry heeft,
    450 accutje met bijna etzelfde motortje, enkel die van hem is veel meer Kv en weegt een gram of 3 minder.
    Zijn spul weegt vliegklaar 95 gram, wel met een iets zwaardere ontvanger.
    Dus lichter motortje en zwaarder ontvanger dat weegt tegen elkaar af.
    In principe zou de mijne dan ongeveer ook zo licht moeten worden na het bouwen.

    95 grams wing met jouw motor, moet leuk zijn, toch?

    8 seconden van de ene kant naar de andere, das nog vrij vriendelijk vind ik. ;)
    Ik heb er eens een paar gezien die klapte plat tegen de muren aan terwijl ze op en neer gingen, dat was echt niet meer dan 3 seconden. ;)
    Dat moet ik nu ook weer niet hebben natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Gister even de C2222 geprobeerd, en heeft vermogen zat voor zo'n klein vleugeltje. Ik heb hem op een foxje. Er kan rustig, maar ook behoorlijk snel mee gevlogen worden. Een klein racertje.
    Revieuws zijn wat slecht, echter heb ik er opzich wel plezier van. Met 5x3 word hij nauwlijks warm, met een 4,1 x 4,1 wat warmer, naar niets om zorgen over te maken.
    Dit combineren met een 500mah zippy, en lange vliegtijden gegarandeert. Mijn fox weegt 108 gram vliegklaar, en gaat prima in een erg kleine zaal.

    Echter heb ik meer plezier van deze motor:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5358

    Word nauwlijks warm, stuk efficieënter dan de C2222, en een stuk lichter. Komt nog bij dat de mount, veeele malen makkelijker is dan de C2222. Hij is goedkoper ook, kan een kleinere ( en dus goedkopere) regelaar voor gebruikt worden, nouja enz:D

    Ik heb er nog een bij besteld.. Mensen keken mij vreemd aan als ik zei dat ik al de hele avond op een 2s 500mah lipotje vloog..
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2009
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    He jammer Ramsus, mijn C2222 is al onderweg. ;)
    En inderdaad met een 500mAh zippy!

    Welke propmaat neem je zelf het liefst?
    Of is het een beetje thrust Vs. snelheid met die twee?

    Ik heb er zelf deze bij besteld: HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-4040 102x102mm) (6pcs/set) $3.18

    Volgens berekeningen zou mijn jerry amper de 100 gram moeten passeren. ;)
    Ben benieuwd, zo licht heb ik iig nog niet met rolroeren gevlogen.

    Die andere motor had ik ook al gezien, echter vond ik een propellor van 7" op een wing van 20" wat gortig. ;)
    Dan had ik ook de elevons uit moeten gaan snijden trouwens, bij de jerry past er maar 5" tussen.
    Ik zie ook het probleem van de motormount niet, lijkt me juist lekker compact op die manier,
    maar dat zal ik nog wel zien als ik het moet gaan opbouwen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  17. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ben benieuwd hoe dit kleine beestje gaat vliegen :)
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb ook een paar keer gevlogen met m'n 2222, had nog 1 4" prop, een 4X2,5 gws, daarmee voldoende thrust om de zagi verticaal rond te laten spinnen tegen m'n hand :D en voldoende snelheid om m'n slecht bestuurbare (das tijdelijk) zagi te hard te laten gaan indoor.
    Maar die 1e prop ging snel stuk, en 5X4,3 en een gunter zijn te groot, maar met weinig gas werd de motor niet te warm.

    Ik heb wat propellers besteld, 4X25 en 4X4, ik ben wel tevreden met de preformance tot nu toe.

    De montage van de 2222 prefereer ik boven die andere.

    Een fox heeft op een heel andere manier vermogen nodig.
    Die andere motor heb ik ook nog liggen, stuk (mijn schuld), nooit gebruikt
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Met 4x2.5 GWS propje nog meer dan 1:1 thrust?
    Volgens mij is dat motortje dan toch eigenlijk veel te overpowered? :p

    Wel fijn dat het zelfs met zon kleine prop nog kan beesten,
    dat betekend dat je eigenlijk met halfgas al tehard gaat.
    Dat vliegt dan toch volgens mij ook gewoon bijna een uur op zon accu als je halfgas rond tuft?
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Jup, duidelijk over 1:1, hij duwde hard genoeg tegen m'n hand aan om op de plek te blijven spinnen, iets wat ik met m'n vorige 9g 2200kv motor niet voor mekaar kreeg.
    Als de zagi goed bestuurbaar zou zijn (was nu het een en ander mis) dan kan ik volgas wel aan indoor (maar das niet relaxed vliegen ;)), als die toeren met een 4x4 erin blijven dan zal dat wat veel zijn maar mss wel mogelijk.

    De thrust zegt overigens weinig over hoeveel gas je moet geven tijdens het vliegen. Je moet ook een bepaalde snelheid hebben voor het vliegt.
    Ik heb zeer sterk het vermoede dat je met de 4X4 langer zou kunnen vliegen. En dat voor indoor, de 4X2,5 leuker vliegt. Daarnaast kunnen mijn oude 400 accu's niet zoveel stroom meer leveren. Maar ik ga het zoiezo allemaal proberen.
     

Deel Deze Pagina