free pcb software

Ron,

..en zo zijn er nog een groot aantal van deze programma's die gekoppeld zijn aan de fabricage van de ontworpen printen. Heb je het uitgeprobeerd? Wat zijn de beperkingen en kan je het layout printen? Ik wil de printjes zelf kunnen maken (blijft altijd goedkoper en we zijn tenslotte hollanders... :D ...Ikwil het printje altijd NU hebben)
Eagle is ook gratis en werkt perfect. Sprint is net niet gratis en werkt nog veel beter.

Hans Delemarre

Ik gebruik Eagle CAD (www.cadsoft.de). Dit bevalt mij, en vele anderen zeer goed. De light versie is beperkt tot 2 layers en een printgrootte van 100x60mm (uit het hoofd). Geen pin beperkingen oid.

Zelf voor een autodidact electronica knutselaar als ik is het programma goed te doorgronden en zijn er snel bruikbare resulaten mee te behalen. Ouput in standaard Gerberfiles, hpgl, ps, bitmap, ...... Op hun eigen nieuwsserver is een uitgebreide community waar vragen snel beantwoord worden, zowel door gebruikers als door medewerkers van het bedrijf.
Uitgebreide bibliotheken meegeleverd, verdere bibs te downloaden of zelf te maken (schijnt ook niet moeilijk te zijn.

EJK

Ik gebruik software van: http://www.labcenter.co.uk/.
Ares is het PCB pakket. / Isis is voor schema's etc.

Je kunt het gratis uitproberen (met 100 pins beperkingen).

De lite-versies van paketten kun je steeds verder uitbreiden naar behoefte (tot en met simulaties van geprogrammeerde processoren in schakelingen).
(best leuk om software te schrijven voor een PIC en deze zo te testen in je schema (werkt niet 100% hoor))
De prijzen zijn voor de lite-versies zijn best redelijk.

ik gebruik ook eagle, op school hebben we er een kennismakingsles in gehad en daarna was het de bedoeling dat je er zelf mee verder gaat. bevalt prima, al hebben ze lang niet alle ic's in de bibliotheek. en om het zelf te maken zou ik nog even het een en ander moeten uitzoeken.

Groet, Kor van essen

@Kor,

De nieuwere versies hebben standaard alle dil behuizingen in de bibliotheek staan. Als je je datasheet daarnaast legt kun je simpel alle verbindingen maken.

EJK

Ultiboard bestaat inderdaad nog, ik heb er ooit een 'student version' van gehad en kwam daarom in aanmerking voor een upgrade (lucky me) die upgrade heb ik echter nooit geinstalleerd...

ik heb het gewoon niet meer nodig.
Vroeger gebruikte ik ook Easy-PC, da's geen autorouter maar je krijgt er wel mooie layouts uit.

Kris

Ach die autorouter van ultiboard was toch ruk. Als je het zelf met een beetje inzicht doet krijg je er 10 keer geoptimaliseerdere prints uit.

Als je eenmaal een positief hebt (sporen zijn zwart en wat weg moet is doorzichtig) zaag je uit een stukje fotogevoelige printplaatje een passend stuk dat iets groter is dan de uiteindelijke print. Belichten met een ultra violet bron (hoogtezon) of nitraphot lamp. De belichtingduur moet je experimenteel bepalen, maar komt al vlug in de buurt van 10-12 minuten. Dan ontwikkelen in een oplossing van 0,7% natronloog (bij een goede drogist te krijgen 7 gram per liter water. nooit water bij de natronloog korrels doen maar de korrels in het water anders volgt een heftige reactie). Na de ontwikkeling (op tijd stoppen anders verdwijnen ook de sporen) etsen in ferrichlorideoplossing (wederom bij diezelfde drogist te verkrijgen) waarin je ook een beetje zoutzuur doet.
Na het etsten sporen schoon maken met aceton en printje op exacte maat zagen en boren waarna je kan solderen. Dit hele proces duurt bij mij zo'n 20-30 minuten....
Het positief maak ik door uit het ontwerpprogramma (Sprint 4.0) een afdruk te maken op een transparant stuk plastik (overhead sheet) en dat in twee lagen overelkaar te plakken zodat zwart echt ondoorlaatbaar is voor het UV licht. Daarmee is overbelichten bijna uitgesloten. Positief klemmen tussen glas en houtplaatje om strooilicht langs de randen van de sporen te voorkomen.)

Hans Delemarre

waar koop je zon overhead sheet (plastic folie om op te printen) en kan dit met een gewone printer ,
en waar koop je fotogevoelige printplaat
b.v.b Marijn

Dat hollandse pakket van Baas heet Layo. Ik gebruik het ook al lange tijd. Het is wel complex maar werkt heel mooi. Er is vreselijk veel mee mogelijk en het kan schema's van diverse cad software "lezen" om er dan een print van te maken. Je hoeft dan maar weinig handmatig te doen om een hele mooie print te krijgen.
Helaas is het wel een duur pakket en voor hetgene ik er nu nog mee doe is het eigenlijk te veel van het goede. Toch is het een fijn pakket waar ik blij mee ben.

Back