Freedom 20 repareren en Folie aanbrengen. maar nog niet zo makkelijk

Om maar even in huis te vallen.

Ik heb al een paar vragen gesteld enz hier, en ben alweer een stukje verder op weg.

Maar zal mij even in kort voorstellen.

Ben Paul 49 jaar woon alleen met mijn 2 dochters alleen in Zuid-Limburg te Konings Bosch ,En ben dus All in One in huis.
werkt momenteel niet vanwege ik weer zware last heb van zwaar ongeluk jaren heen, dus ben ik met deze hobby begonnen wat ik vroeger nooit echt de tijd voor had, maja veel thuis en de hele dag met poetsdoekje rondgaan is niet mijn ding, alles wordt mooi bijgehouden maar beperk het met iedere dag een deel zodat ik zelf niet last krijg,

Maar tot zoverre dat weer.

Ben nu momenteel met een kist bezig waar wat stukken aan waren, en inmiddels gerepareerd vleugel moet nog zitten wat gaten in. !! en langzamerhand beginnen met folieen van de body.
maar valt tegen als je dat nog nooit gedaan hebt, maar oefening baart kunst.

weet niet wie ik hier zichtbaar de foto's moet plaatsen.

miss dat iemand mij dat kan uitleggen.

gr...

Hallo Paul,
Welkom hier op het forum. Zal wel even duren voordat je weet hoe je met het forum het beste kan werken, je weg er intuïtief in te vinden.
Hebben een goede zoekfunctie met filters, maar dan nog is het soms lastig om je informatie boven water te krijgen.

Vraag aan een moderator om je draadje te verplaatsen naar 'bouwverslagen', onder kopje 'modelvliegtuigen'
Hier hoort het eigenlijk niet helemaal thuis? Wellicht ook wel? Voordeel van het bouwverslag is dat je al je ervaringen bijeen hebt. Technische vragen kan je dan bijvoorbeeld elders heel kort stellen, heb je ook vlot antwoord.

Over het folieën staat er inmiddels bijzonder veel op YouTube. Wel je zoektermen in het Engels stellen, anders tref je niet snel iets. Maar het medium staat er werkelijk afgeladen mee. Daar kan geen MBF uitleg van 1 uur tegenop. Wat je wel nodig hebt is goede folie. HobbyKing heeft goede budgetfolie, de modelbouwhandel in NL heeft helaas te prijzig aan het worden Oracover folies. Naar keuze en wens.

Voor goed en net resultaat heb je eigenlijk een foliebout nodig. Het gaat ook met een strijkijzer. Maar de foliebout is lichter en beter stuurbaar in de hand en de temperatuur is behoorlijk af te stellen.

Plaatsen van foto's... ik lees oude beschrijvingen die eigenlijk zouden moeten worden opgeschoond. Is niet gebeurd. Maar wellicht als je zoekt op YouTube... tref je een MBF instructie?

Maar er zijn zoal 3 manieren?
1 In de bovenbalk staat het kopje 'Media' en daar kan je een eigen Album aanmaken. Aanklikken en proberen,het wijst zich zelf. Daar kan je foto's in plaatsen.
2 Je kan plaatjes linken die op het internet staan bij online host, of plaatjes van andere sites. Dit kan je doen via het 'tikmenu' als je bijdrage aan het tikken bent. Je kan kiezen via het 'prentbriefkaart' of 'Camera' logootje.
Mouse over geeft informatie.
Bij het laden van een algemeen plaatje moet de hele http-regel gekopieerd worden. De MBF software helpt je daarbij.
3 Je kan ook pardoes een platje in je berichtje meenemen. Dan is het belangrijk dat je plaatje niet te zwaar is.
Dan laad je stukje tekst niet meer goed. Zelf houd ik een breedte aan van 1000 pixels en de hoogte variabel.
Wederom op het internet of op de PC zijn er hulpmiddeltjes om te resizen naar geschikt formaat.
Het forum geeft zelf aan welke extensie geschikt is voor plaatsen. Meestal zal het .jpg zijn. En vooral niet te zwaar maken, maar licht bewaren. Numeriek als dat kan, gebruik ik thans factor 5 tot 6 uit een schaal van 12 stappen.

Ik sleep (drag and draw) de plaatjes direct vanaf m'n hardeschijf in het tikvenster. Houd m'n vaste breedte van 1000 px aan. Met de cursor kan je de foto een nette positie geven.

Het helpt om je verhaaltje te ordenen en te structureren... voor de leesbaarheid...

Gr Bas

zo.. ff verplaatst naar een plekje waar je meer reacties krijgt ;-)
Als je ooit een mod zoekt, kun je ook het bericht "melden"
wij als mod krijgen dan boven in beeld jouw vraag te zien. en 1 mod pakt deze "handeling"op.

Repareren van een vleugel is een leuk klusje..
is een vrij kritisch ding.

Als daar meerdere gaten in zitten, zou ik zowieso aanraden om de oude folie eraf te halen.
dit gaat het handigste met de foliebout, als de lijm warm wordt laat deze ook (deels) los.
wel opletten dat je de bout goed schoonmaakt naderhand, die lijmresten zijn erg hardnekkig op nieuwe folie ;-)
vraag maar niet hoe ik dat weet...

Daarna is het de vraag wat voor vleugel het is, de bouwmethode.
schuimkern, hout ingedekt?
ribben, met indekking?
ribben zonder hout erover?
etc.

zitten alle lijmverbindingen nog vast...
kun je o.a. checken door beide einden van de vleugel te pakken, en door beide te draaien kijken hoe torsiestijf het geheel nog is.
gevoel hiermee.. een niet ingedekte vleugel, zonder bespanning, is niet extreem sterk.
Belasten her en der. voelen trekken. kijken of alles vast zit.

Folie is niet moeilijk. meer een trucje, wat je vaker moet doen om handig te worden.

Nou bij deze.

1. bij diverse folie zaten gaatjes plus scheurtjes in.
2, her en der was wat los
3.ander stukje balsa erin gezet
4, vleugel is te zien, ( Gat )

dusja heb hem maar helemaal gestript.
alle verlijmingen nagekeken en wat los is zit weer vast, Maar helaas wordt ie niet meer die kleur, ben momenteel al bezig met foliën, maar begin paar keer staart kant overnieuw begonnen, maar mee en mee gaat het wel iets beter,
zoek ook dergelijke dingen op youtube op,

Proberen of lukken gaat.
204922-b4eec76b4d5b07956a9a2be4eb5bbe04.jpg
204924-68a546a56a30e93fa349f201f1a7307c.jpg
204923-1d45851dbd2fbb64ffd044a10a1f51b4.jpg
204926-161107a6cba6b00127750c01af6062ca.jpg
204927-0a103dcbf75ddbd49816a0b07cc31335.jpg
204925-69c4d0dab09e97c20974578a7af77b1b.jpg
204928-77cdefe3945568ed7c4cbf494baf85a2.jpg
204929-e97364e7cba8cd2eb918e4542e2965db.jpg
204930-e7061f0eee36ea35523ef906e2c8d188.jpg
204931-d8e797e8fa940a4763109677909f7fcb.jpg

Mooi zo Paul! Plaatjes goed gelukt :)

Met een foliebout op +100 graad... of strijkijzer... en een stuk dik garagepapier er tussen... kan je al deppend met papier er tussen... al je folieresten wegnemen.
Folie laat zich ook het beste verwarmd wegnemen. Wellicht lukt dat met een haarföhn op de heetste stand? Zelf heb ik er een speciale hitte gun voor. Maar om dat nu allemaal aan te schaffen voor dit ene vogeltje? Wellicht op termijn als het alles bevalt meer gereedschappen verzamelen.
Met K2r kan je eventueel motorvetten uit het balsa weghalen. Ook remmenreiniger doet het een en ander... maar pas op voor de lijmnaden. Kunnen zomaar ongezien gelost worden. Alles dus met beleid in in stapjes.

Als je het allemaal kaal hebt kan het geen kwaad alle lijmnaden te checken. En te kijken of alles recht staat. Kan met witte watervaste houtlijm, PU bruislijm of met CA-secondenlijm. De Wibra heeft goedkope tubetjes. Je kan het ook van bekend merk ZAPP aanschaffen. Komt in verschillende smaken. 'Thin' en 'medium' denk ik het meest handig?

Ik zie dat het middenstuk van je vleugel geglast is met epoxy en glasweefsel. Zou dat laten zitten. Als het niet glad genoeg is, kan je het voorzichtig opschuren tot mooi vlak en als het moet met 50 grams gelasweefsel (geen glas-mat, dat is speciaal en alleen voor polyester!!!) weer een beetje bijwerken... om weer sterkte te krijgen voor alle elastieken waarmee de vleugel wordt vast gezet aan de romp. En dat zijn er meestal behoorlijk wat.

Haaks? Zoiets als dit bijvoorbeeld... Veel plastic... of lichte winkelhaken uit karton...als het maar haaks 90º is komen goed van pas...

DSC_2779-LR.jpg

Zet je folie op met ongeveer -100º Celsius. Alles goed naar alle hoeken uitstukken. Dan eerst de buitenste raamwerk hechten, dan het vlak, tenslotte de randen afwerken. Neem de folie ruimer, zodat je er eventueel aan kunt sjorren met je fikken. Warmtebestendig worden ze op den duur wel.
Bende scherpe scharen verschillende grootte, helpen bij het snijden, niet knippen, langs de vleugellijsten. Met een v-bekje aan de punt van de schaar, zoef je zo door de folie... zonder 1 knip beweging...

Heb je alles op z'n plaats gestreken, dan kan je de folie doorhechten en krimpen door je bout op ergens tussen de 120 en 150 graad te zetten. Dan trekt de folie snaarstrak zonder kreukels, en zet het zich evenwichtig over het gefoliede oppervlak.

Niets anders dan het netjes inpakken van een cadeautje... (sigaar uit eigen doos, in deze m'n ACE Cloud Dancer sigaar, vers in het pak). Meer van dit soort plaatjes in m'n eigen restauratieverslagje van deze kist... naar ik hoop inzichtelijk.

DSC_2770-LR.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
:thumbsup:dankje Bas voor de Info

zo kom ik weer een stapje verder in het gebeuren.

en mooi gedaan ziet er heel mooi strak uit jou kist. :koud:

maar dit is de eerste kist die ik nu zoverre gedaan heb en als gefolied is kan de rest weer erop enz.
enja dan na de volgende patiënt. heb er nog een paar staan die ma half en bijna half af zijn, helaas niet door mij gedaan maar door de vorige eigenaars,

maar als deze af is gaan we de volgende doen, welke weet ik nog niet, dat zien we straks wel als deze op zijn eind loopt :yes:

Staat nog voor af te maken een.

Telemaster.
Mustang p51.
Piper Cup 1,40m met stukken.
DH2C_Beaver.
Taxie met stukken.

Dus vervelen zal ik mij niet .:thumbsup: enja nog genoeg te foliën,,,

Je moet er even handigheid in krijgen. Het is ook best aardig werk. Wat ik zo kan zien op de foto gaat het helemaal niet zo slecht. Tegendeel. Ja, ik het al heel wat kisten onder handen gehad. Maar heb ook wat lappen oude folie, en met verloop van wat jaartjes merk je dat de folie verouderd, zelfs op de rol en wordt het lastiger er strak mee te werken. Ik noem het dan dooie folie. En dan wil het niet meer. Mocht je in het tweede hands circuit oude folie tegen komen, het volle pond alleen als het ook werkelijk kakelvers is!?

Hallo Bas.

Ja het valt best tegen nog, eerste kist zal niet zo super worden,maar geduld is een goede zaak en leer aldoende wel bij.

was nog even bezig geweest.

full

www.hobbyin.nl had een folie-handleiding op de site staan. Die is met de vernieuwde site verdwenen, althans, ik heb 'm niet kunnen vinden.
Daarmee zorg je toch juist voor meer bezoekers/bekendheid zou ik zeggen.

Hallo Ron,

Die kan ik ook niet vinden daar Handleiding folie.
maar ben ondertussen weer wat verder,
ik weet het is mijn eerste kist met foliën en ben er ook niet echt tevreden over, maar alles moet je leren, en het wordt mijn leer kist en heb die ook met overige stukken folie gedaan wat allemaal over was, ene beter als de andere, maar mag de pret niet drukken.
we gaan gewoon lekker door. volgende kist wordt met nieuwe folie gedaan, maargoed eerst deze maar eens klaar krijgen.:thumbsup:

204986-e98f61962c678eb9155b53ba9593a239.jpg
204984-117d3f1631dbd4e3b017592316c73258.jpg
204985-2584578f89c4c09502a66f5b7758dca2.jpg
204932-345284508712353d5f9351aaa35fdf8d.jpg
204987-809a9aac293e39b263b522fd42e842c5.jpg
204988-a45379ede06b8124de726750d1e2f85a.jpg

tipje...
zorg dat alle randen overlappen, en goed dichtgeseald zitten.
brandstof komt er vlot tussen, en dan is de lijm nutteloos.

bij electro kun je simpeler af.. brandstofkist moet echt dicht zitten

Die overlap is idd is zeker wel handig,on ontbeerlijk!
In geval van nood kan je heldere/kleurloze Oracover bestellen en kan je naden nog wel extra aflappen met 1cm per kanthoek stoken. Als je dat voorzichtig bij +75º aanbrengt, kan je behoorlijk de bellen uitdrijven.

Om ezelsoren te voorkomen knip ik mijn hoekjes altijd rond af op de punten. Vooral bij rompen bekleden.
Aangezien Oracover maar aan 1 kant plakt, kan je aan de niet plakkende kant ook kleefstof aanbrengen. Dat spul heet Oracover Heisssiegelkleber... je met 3x s ofwel 'ringel-ßs'. Deze lijm is speciaal bedoeld om lijmverbindingen te herstellen die zwak worden, hout iets voor te impregneren mocht er iets vet aan zitten en je te lui bent de boel goed te ontvetten... zoiets... of cadeauverpakkings-sluitingen volledig te verkleven op alle raakvlakken.

De lastige aansluitingen van de folie overgangen 'kielvlak naar romp' kan je sealen met dunne secondenlijm. Wel heel erg opletten dat je geen zakkers over de hele kist krijgt.
Wat ook heel goed werkt is 'Canopy-Glue' waar je normaal gesproken glasheldere kabinekapjes of ruitjes aan de romp mee vast zet... Daarmee sluit je zo een naadje ook perfect af.

Bij de overgang romp - stabilo heb ik hier een epoxy-rupsje aangelegd. Wel eerst de folie beschermd met blauwe schilderstape, zodat de boel strak oogt..

Rupsje epoxy aangelengd met glasparel-micro-balloons... dat maakt de vloeibare epoxy pasta achtiger, mooi plamuurbaar. Afstrijken met een plastic 'cretikaartpasje', dat geeft een mooi strak genoeg resultaat. De achterlijst van de staart is ook 'ingepakt' als een cadeauverpakking, dus mooi ingevouwen. Met de Heißsiegelkleber van Ora de niet klevende zijdes aangestreken en na iets indrogen met de bout verlijmd. Zo seal dat stuk perfekt. En die staart wordt daar altijd moddervet van de brandstofvetten uit de uitlaat, die daar graag zich mogen afzetten...

DSC_2795-LR.jpg

Gr Bas

Hoi.

Ik heb de rode folie overal 1 cm laten overlappen en de witte valt eroverheen, dus dat zit wel goed,

maar is pas eerste kist en kom best nog met diverse vragen hier als ik iets niet weet, tot zoverre mag ik wel tevreden zijn, wordt leer kist voor mij met vliegen, :)

Druppeltje cyano op speldepunt en die langs/door de naad trekken. Onzichtbaar :)

edit: te snel, Bas had al een dergelijke, en betere, suggestie.

Laatst bewerkt:
Back