frequentie cristallen voor de 40 MHz band

Jammer, dat je de eigenaar van zo'n zender niet kunt verplichten om deze eens in te leveren voor controle bij de servicedienst. Er zou dan wat meer over gezegd kunnen worden.

Zo'n afstralingspatroon kan eigenlijk alleen maar als er aan zo'n zender is geklooid. Ook bij defecten is het praktisch uitgesloten, dat er een extra afstraling op zijbanden ontstaat.

Wat nogal eens voorkomt is, dat men extra accucellen bijplaatst of dat er in het hoogfrequent module is gesleuteld. In beide gevallen levert dit vrijwel geen winst in zendvermogen, maar wel een gigantische berg storingen op zijbanden en harmonischen. Ook doe-het-zelf externe accuconstructies zijn foute boel. Je ziet nog wel eens lieden, die een 12V Pb-accu onder de zenderbehuizing hebben geplakt. Zelfs een accu via een telefoonsnoer ben ik wel eens tegengekomen.

Zenders die zo slecht presteren zijn dus fout en zullen naar de servicedienst moeten voor controle/reparatie. Gelukkig hebben jullie dus die enkeling te pakken gekregen voordat hij/zij problemen kon veroorzaken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het gebruik van die apparatuur dus niet helemaal zinloos is.
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je ook geen wonderen mag verwachten van die scanner. Het is een hulpmiddel en echte slechte zenders die dus veel storing veroorzaken zal je wel degelijk eruit halen. Jammer genoeg zal je ook apparatuur af kunnen keuren die wel goed is maar doordat de scanner niet zo nauwkeurig is als fout wordt aangezien.
Als wij een show op ons veld hebben en er komen gastvliegers dan neem ik mijn frequentiemeter mee om te controleren of de zender ook echt op het opgegeven kanaal zit. Het is tot nu toe slechts één keer gebeurt dat iemand vertelde dat hij op kanaal 68 zat maar dat het 70 bleek te zijn. Of het deze kanalen echt waren weet ik niet maar dat maakt niets uit. Verdere controles kan ik niet doen daar heb ik de apparatuur niet voor. Zo'n ACT ontvanger met bijbehorende spullen heb ik ook al eens willen kopen. Ik heb het toen ergens eens werkend gezien. Het ziet er leuk uit maar er wordt naar mijn mening door veel mensen veel te veel van verwacht. Ook het opsporen van mogelijke andere zenders in de lucht blijkt in de praktijk niet helemaal te werken zoals men denkt dat het werkt. Wanneer er iemand op het veld z'n zender aanzet zal dat direct door de scanner "gezien" worden, geen probleem. Maar nu is er iemand een kilometer of 2 verderop bezig. Die wordt door de scanner niet meer opgepikt maar wanneer jij met je vliegtuig omhoog gaat kan de ontvanger in je vliegtuig hem wel heel makkelijk ontvangen. Wanneer die persoon verderop op jou kanaal zit heb je een probleem, je ondervindt flinke storingen. De scanner zegt dat er niets aan de hand is maar ondertussen.
Dus gebruik die scanner gerust maar vertrouw niet blindelings op de uitkomsten. Storingen blijven mogelijk zonder dat je weet of ooit zult weten waar het vandaan komt. Als je een zender tegenkomt die heel erg fout lijkt dan moet je eerst enkele andere tests doen voordat je die zender echt afkeurt. Laat de eigenaar het ook eens met een ander kristal proberen en zoek er iemand bij die naast zijn kanaal zit voor een test. Gaat dat allemaal goed dan is er niets aan de hand. Krijg je toch storingen of vertrouw je het toch niet helemaal dan kan je hem/haar aan de grond, van de baan of op de wal houden. Jammer maar dan moet die apparatuur eerst gecontroleerd worden.

Dit is mij helemaal uit het hart gegrepen, Ernst. Aan de ene kant juich ik het gebruik van dit soort apparatuur enorm toe en aan de andere kant ben ik zeer huiverig voor de conclusies, die de gebruikers er aan verbinden.

Wat namelijk veel te veel voorkomt bij shows en wedstrijden, is dat bij het gebruik van spectrum analysers, scanners en frequentietellers apparatuur wordt afgekeurd, waaraan totaal niets mankeert.

In Duitsland worden bij wedstrijden nogal eens spectrum analysers gebruikt. Je zou dan mogen verwachten, dat deze het duidelijkste beeld leveren en dat de gebruiker met zo'n kostbaar apparaat weet om te gaan. Toch krijg ik af en toe wedstrijdvliegers met afgekeurde zenders langs, waaraan niets mankeert. Het daaropvolgende jaar wordt zo'n zender dan vrolijk goedgekeurd en zelfs als zeer goed beoordeeld.
Met scanners, waarvan de gevoeligheid te hoog staat, krijg je ook de intermodulatieprodukten van de 1e orde in beeld. Als je dan 2 zenders aanzet, krijg je op z'n minst 4 kanalen in beeld. Voor niet-elektronici: in de lucht mengen signalen met elkaar en leveren zo weer nieuwe frequenties (die echter veel minder sterk zijn). Dit zijn de produkten van de 1e orde. Deze mengen ook weer met elkaar en met de zendersignalen, maar dan zijn ze zo zwak, dat ze te verwaarlozen zijn. Als de gevoeligheid van de scanner nog hoger staat, krijg je de geringe rotzooi in beeld, die naar zijbandjes afstraalt. Dit is echter niet-interessante informatie. Tenslotte heb je ook nog te maken met de bandbreedte van de scanner en is het bijna niet te doen om een meetopstelling te maken, waarbij alle zenders even sterk gemeten worden. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik verwacht dat zenders op z'n minst 10 meter verwijderd moeten zijn om verschillen in afstralingspatronen van antennes te ondervangen (zo'n 1,5 meter lange hengel van een Graupner MC15 geeft op korte afstand beslist een ander beeld dan zo'n 1 meter sprietje van een Robbe Starion). Het goede gebruik van zulke apparaten is dus erg afhankelijk van degene, die het bedient en vooral van de conclusies die deze er aan verbindt.
Tenslotte frequentietellers. Deze zijn helemaal een ramp als men niet goed weet hoe zo'n ding gebruikt moet worden. Vroeger leende ik mijn zelfbouw-frequentieteller wel eens uit aan verenigingen, vergezeld van uitgebreide instructies. Bijna onveranderlijk kreeg ik dan later toch nog allerlei barre constateringen te horen. Dat een gemoduleerd ppm-signaal nooit gelijk is aan de kristalfrequentie is vaak niet bekend en de afwijking, die men moet aflezen vereist zelfs enige ervaring. Bij de meeste merken komt de gemiddelde waarde van het ppm-signaal zo'n 1 kHz lager uit. Bij oudere MPX-zenders is dit zo'n 1,3 kHz (langere frame-rate).
Vervolgens, en dat is nog beroerder, is zo'n apparaat niet in staat de meeste AM-zenders te meten. De teller wijst dan van alles aan. In een ander draadje kon ik al lezen, dat dit het bewijs was, dat zo'n AM-zender dan over alle frequenties storing leverde.

Waar het dus bij het gebruik van al deze apparaten op aan komt is, dat men altijd grote schroom moet betrachten bij het trekken van conclusies. Zoals Ernst al opgaf kun je bij verdachte apparatuur altijd even verder testen. Neem bij voorkeur een installatie, die direkt op het kanaal er boven werkt. Als deze storingvrij kan blijven werken is er beslist niets aan de hand.

hallo

ik begrijp jan volledig met zijn verhaal
en het is dus ook niet zo dat we zomaar iemand uitsluiten van een wedstrijd of showvaren

ik hou wel een oogje in het zeil en als ik een afwijking vaststel dan doe ik de wedstrijd eventjes vertragen om te kijken of iedereen zijn besturing werkt en geen hinder ondervind van het storende toestel

meestal staan de deelnemers op een vaste plaats opgesteld en vandaar uit is het ongeveer 10 meter tot de tent waar de scanners staan
deze afstand is voor alle deelnemers ongeveer even ver

dan doe ik daar terplaatse een afstands test met de mensen die het dichtst naast de storende zender frequentie zitten
hebben die geen hinder van het signaal dan gaat alles gewoon zijn gangetje en wordt er gestart of er niets gebeurt is

op de papieren maak ik wel een melding dat deze zender in het oog moet gehouden worden

in het ergste geval wordt er van zender en ontvanger gewisseld als de installatie werkt met de normale graupner, futaba, robbe, hitec stekkertjes.

zodat de wedstrijd normaal verder kan verlopen

een scanner is een hulp middel dat je kan helpen en waarschuwen dat er iets mis KAN gaan .
het hoeft daarom niet dat het daarom VERKEERD gaat
maar liever een keertje tevroeg gewaarschuwd dan eenkeer telaat

groeten raf

Deden ze het allemaal maar op deze manier, Raf. Op deze wijze wordt de apparatuur op de juiste manier gebruikt. Van mij mag je dus weer gewoon tegen het club-bestuur praten :wink: .

Bij modelvliegen zou het zelfs nog wel een beetje strenger mogen als er meerdere modellen gelijktijdig in de lucht zijn.

Mijn bezwaar geldt meer de mensen, die enorme paniekaanvallen krijgen als ze iets afwijkends zien en de spannende Indianenverhalen, die er daarna aan vastgeknoopt worden.

Ik werd vorig jaar bij 'n wedstrijd in Duitsland gedisqualificeerd wegens storing veroorzaken .
(spiegelfrequentie? als mijn zender aanging had een ander storing)
Zender via RCWorld naar Jan , en uitleg gevraagd en gekregen van Hans Delamarre .
Of er idd wat was met mijn QuartronicF-14 of dat het aan die andere zijn ontvanger lag ,
is niet belangrijk , zekerheid voor alles.

Goh, ik wist niet dat bestuurbare autotjes ook op de 40Mhz mochten?

was dat niet alleen voor schepen en vliegtuigen??

Gezien bij onze vliegclub vlakbij een modelauto racebaan club zit....
Ik heb aan de andere kant nog niet veel problemen gezien met storing. maar het komt wel af en toe voor dat er onverklaarbare butsjes in de lucht zitten zeg maar.

Maar als daar meer van die dubieuze lui rondlopen met illegale kristallen, en andere geimporteerde rotzooi???

Ik sta op het punt een nieuwe zender te kopen op de 40Mhz en over te stappen vanaf de 35Mhz.

Maar als ik dit zo lees, waag ik liever mijn vlieguig (die dan dus wel meteen stuk is, in tegendeel van een autotje die alleen even een raar bochtje maakt) niet aan...

houd graag een beetje rekening met je mede hobbyisten, ook van een andere model tak!

en koop dus ff een fatsoenlijke kristallen set.

Rico.

Rico van Dijk zei:
Maar als ik dit zo lees, waag ik liever mijn vlieguig (die dan dus wel meteen stuk is, in tegendeel van een autotje die alleen even een raar bochtje maakt) niet aan...

houd graag een beetje rekening met je mede hobbyisten, ook van een andere model tak!

en koop dus even een fatsoenlijke kristallen set.

Rico.

Auto's mogen ook gewoon op de 40 mHz, dus ik zou maar even goede afspraken gaan maken met die autoclub in de buurt :wink:. De meeste autojongens zitten zelfs op 40, omdat daar meer kanalen beschikbaar zijn en er minder last van storing zou zijn.

Overigens heb ik ook wel eens een auto goed stuk zien gaan door storing, dus het kan zeker voor jou helemaal geen kwaad om de buren eens een hand te gaan geven :wink:

oh. ik wil er best eens een middagje gezellig komen buurten hoor :wink:

probleem is vaak dat als het al mooi weer is én ik heb een beetje tijd over dat ik lekker ga vliegen :P

maareh. mijn zender doet iets van 3-5 km. en die van een gemiddelde model auto coureur? ook zo iets?

ik zal eens gaan kijken hoeveel km die clubs uit elkaar liggen.

ik weet wel dat onze vliegclub MVA met de vliegclub G&E hele duidelijke frequentie afspraken hebben omdat die dus echt midden in elkaars berijk zitten.

mvg
Rico

Rico van Dijk zei:
maareh. mijn zender doet iets van 3-5 km. en die van een gemiddelde model auto coureur? ook zo iets?

De vlieger zal wel last hebben van een coureur maar niet anders om.
Dit omdat de auto op de grond rijdt en een vliegtuig in de lucht. (Doh ;) )

Oftwel signalen bereiken een vliegtuig veel makkelijker dan auto's.

Rico van Dijk zei:
Goh, ik wist niet dat bestuurbare autotjes ook op de 40Mhz mochten? was dat niet alleen voor schepen en vliegtuigen??... ...
Ik sta op het punt een nieuwe zender te kopen op de 40Mhz en over te stappen vanaf de 35Mhz. ...
35MHz is sinds november 1999 weer gereserveerd voor vliegtuigen (zie deze discussie, ik zou dus zeker een 35MHz zender kopen, mede vanwege de auto-club in de buurt. Een overzicht van RB frequenties in Nederland:
http://home.hetnet.nl/~ronvans/ -> frequenties

Back