frequentie-logica???

Theo Coenen zei:
Bij kleine testjes die ik op de club gedaan heb met die ontvangers blijkt dat ze nu al redelijk veilig zijn en alleen luisteren naar de zender die het eerste aanstond op dat kanaal. Komt de andere zender te dicht bij dan slaat alles op slot of gaat in de failsafe mode. Desondanks blijft het gebruik van meerdere zenders op dezelfde frequentie nu nog af te raden.

Niek zei:
Typ nooit noooit Ernst, Theo en ik hebben het al geprobeerd.

Moek eens langskomen met een quadra?
Mag jij een zender aanzetten op dezelfde freq.

Peter Berg heeft eea slim DSP progje gemaakt wat dit blijkbaar vrij goed doet.

Ernst Grundmann zei:
Het systeem is NIET bedacht om met twee zenders op hetzelfde kanaal te kunnen vliegen. Dat het wel, een beetje, kan betekent alleen dat deze manier van storingsonderdrukking heel goed werkt. Als je nu gaat verkondigen dat je dus ook met twee zenders tegelijk op hetzelfde kanaal kunt werken gebruik je het systeem verkeerd en zullen er gegarandeerd brokken volgen. De mensen die de ontvangers daar in Engeland demonstreerden waarschuwden daar ook heel duidelijk voor!

Niek zei:
?? Heb ik ooit beweerd dan dat dit voor gebruik 2 zenders tegelijk is???

NEE!

Potifar zei:
maar, zodra de storende zender een (veel) sterker signaal aan de ontvanger levert, dan scheidt de ontvanger (elke ontvanger!) er gewoon mee uit.

dus: extra beveiliging: ja
dus: twee vliegtuigen op hetzelfde kanaal: nooit.

Niek en ook ikke hebben steeds aangegeven dat het niet de bedoeling is om met dit systeem met 2 zendinstalaties tegelijk op hetzelfde kanaal te gaan vliegen. Wel laten wij zien dat het een redelijk veilig systeem is. Mocht het onverhoops gebeuren dat je aan het vliegen bent en een clubgenoot zet per ongeluk ook zijn zender aan op jou kanaal dan merk je dat wel aan je model maar je crashed niet direct en hebt tijd om de ander te waarschuwen zodat hij de zender alsnog uitzet.

En even voor de duidelijkheid voor iedereen, Nee dit systeem is niet 100% veilig om met 2 zenders op hetzelfde kanaal te gaan vliegen/rijden/varen.
De zenders te dicht bij elkaar 100% uitval van de ontvanger (deze gaat naar neutraal op alle roeren of in de failsafe) "stoorzender" verder weg dan werkt de ontvanger trager en dit merk je gelijk aan je stuurreacties.

Back