frequenties, waneer storen ze elkaar?

hallo, ik snap eigelijk niet zo veel van frequenties...wanneer storen deze nu elkaar? alleen als bijv. ik en een ander iemand precies hetzelfde nummer hebben. of hoe zit het anders?

alvast bedankt voor het beantwoorden 8) 8) 8)

heeuj
Het stoort elkaar alleen als jij en je "vriend " bijv een 40 mhz zender hebben met hetzelfde kristal .

Dus heb jij een 40mhz zender en kristal nr. 50 , en iemand anders ook dan storen jullie elkaar.

Als je gaat rijden gewoon even vragen of iemand hetzelfde nummertje heeft :wink:

ja, ik heb een 27 mhz zender en op het kristal staat nummer 27.195 en zo'n groen flapje wat er uit komt staat het nummer 5 op. moet je daar naar kijken? naar de nummertje die er buiten hangen?
maar nou heeft bijv. marderfreak kanaal 40.358
zegt ie? kan het alleen storen als je precies hetzelfde nummertje hebt wat er buiten aan hangt of moet je ook naar die 5 cijferige nummers kijken?

rc auto tr-4w zei:
ja, ik heb een 27 mhz zender en op het kristal staat nummer 27.195 en zo'n groen flapje wat er uit komt staat het nummer 5 op. moet je daar naar kijken? naar de nummertje die er buiten hangen?
zegt ie? kan het alleen storen als je precies hetzelfde nummertje hebt wat er buiten aan hangt of moet je ook naar die 5 cijferige nummers kijken?

Dat '5 cijferige' nummertje staat in verband met dat andere nummer. Dus het maakt niet uit waar je naar kijkt, maar zorg wel dat je beide nummers kent van je kristal want soms staat bij een ander maar een van beide getallen en je moet het wel kunnen vergelijken.

Greetz.

Bart

en als ze dus allebei precies hetzelfde zijn kun je niet met elkaar rijden? alleen als ze allebei precies hetzelfde zijn?

greetz

Je moet kijken naar de frequentie die op je kristallen staan en niet naar een eventueel groen flapje die ook foutief erop gemaakt kan zijn.....

Als je allebei op dezelfde frequentie zit, dan wint de Sterkste zender en zal die ene zender dus 2 auto's besturen.......
(je mag het proberen, maar het gaat gegarandeerd fout)

rc auto tr-4w zei:

Goed, die 27.195 is de frequentie waarop hij werkt
Nr 5 slaat op de 5e band in de 27 Mhz.....
kanaal 40.358 bestaat niet.....

hier vindt je een overzicht van alle LEGALE frequenties die je in Nederland mag gebruiken...

http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

let op, de 35 Mhz is alleen voor vliegtuigen.

en het gaat zeker goed wanneer je verder uit elkaar zit qua frequentie...

M7H zei:
Als je allebei op dezelfde frequentie zit, dan wint de Sterkste zender en zal die ene zender dus 2 auto's besturen.......
(je mag het proberen, maar het gaat gegarandeerd fout)
Dat klopt niet, wanneer er 2 zenders op hetzelfde kanaal aanstaan dan heb je storingen en niet zo'n klein beetje ook. Vliegen, varen of rijden kan je vergeten dat lukt echt niet meer. Dat de sterkste zender het van de zwakkere overneemt is in vrijwel alle gevallen een sprookje. Dat kan wel gebeuren maar dan moet die ene zender wel heel erg veel sterker zijn dan de andere. Bij modelbesturingszenders zal je dat niet tegen komen dus kan je dat overnemen echt vergeten.

Let ook goed op, de getallen die op het kristal staan kunnen soms heel anders zijn dan de frequentie die bij dat kanaal hoort. Het kristal is dan b.v. 17.515MHz en er staat kanaal 63 op. Dat klopt toch wel want kanaal 63 is 35.030MHz en laat die 17.515 nu precies de helft zijn. Er zijn namelijk zenders die met een verdubbelaar werken die de frequentie van het kristal verdubbelt en zo toch op de 35MHz uitkomt.
Let dus goed op en schrijf het kanaalnummer met een goede stift op het kristal als dat al niet gedaan is. Zorg en ook voor dat je de zender en ontvanger kristallen niet omdraaid. De boel gaat niet kapot maar het werkt van geen kanten meer.
Er is al veel meer over dit onderwerp geschreven, zoek dat eens op en lees het door. Veel en belangrijke info voor iedere modelbouwer!

in 40 Mhz kunnen andere freqenties soms elkaar ook storen!!! ik weet niet of dit ook het geval is bij 30 Mhz en 27Mhz. ik zit in dat geval, ik moet dus ook eerste vragen of die piloot z'n zender afzet.

P.S. bij ons op de show vragen de piloten(meestal van grote toestelen) soms om de hele band vrij te houden 8)

El Barto

M7H zei:
... hier vindt je een overzicht van alle LEGALE frequenties die je in Nederland mag gebruiken...
http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html
let op, de 35 Mhz is alleen voor vliegtuigen.

Zowel voor AM als FM geldt deze tabel. Ik ken de maker van die tabel erg goed, sympathieke kerel ;)

Om te voorkomen dat meerdere mensen op dezelfde frequentie vliegen (varen, rijden) gebruik je een frequentiebord. Elke frequentie één eigen wasknijper, alleen degene die die knijper in zijn bezit heeft (op de antenne) mag zijn zender aanzetten op dat kanaal.

Er zijn mensen die bang zijn dat andere zenders (dus op andere kanalen) hun ontvanger kan storen. Als je spullen in orde zijn is dat echt niet het geval. Ik kan me er iets bij voorstellen als je een heel mooi en groot model hebt waar je heel veel uren en geld in hebt gestoken dat je dan vraagt of je het luchtruim voor jezelf mag hebben. De kans op storing van je collega vliegers is zo goed als niet aanwezig dus daarom hoeft het niet. Maar als er andere modellen om je heen vliegen en je moet alles extra in de gaten houden dan vlieg je met zo'n model niet lekker. Als je dan moet landen en een ander is net bezig dan sta je met het zweet in de handen te hopen dat alles goed zal verlopen. Allemaal extra stress die je kan voorkomen door alleen te vliegen.
Wanneer je toch stroring hebt van andere zenders (op andere kanalen dus) dan is er iets mis met de apparatuur! Of jou ontvanger is niet helemaal goed afgeregeld of die andere zender is niet helemaal in orde. Nu mankeert er zelden iets aan een zender maar als je er zelf aan gaat zitten sleutelen zonder dat je daar de juiste spullen en kennis voor hebt dan kan je de boel vernaggelen. Gelukkig zijn de meeste modelbouwers wel zo verstandig dat ze niet zelf aan de zender gaan sleutelen dus de kans op fouten daardoor is ook heel erg klein.

De ontvanger is wel een mogelijke bron van problemen. De ontvanger krijgt gedurende het gebruik wel het één en ander te verduren. Harde landingen, trillingen, een enkele crash en nog meer van dat soort dingen. Dat de ontvanger na verloop van tijd een klein beetje ontregeld raakt is dus niet helemaal verwonderlijk. Het is dus niet onverstandig om de ontvanger zo af en toe eens grondig na te (laten) kijken. Zeker als je last hebt van storingen door andere zenders op naburige frequenties. Zo'n controle en eventueel afregelen kost minder dan een crash en het geeft je ook een goed gevoel, je weet dat je met goede spullen bezig bent.

oke bedankt, ron die wasknijpertjes he! ik heb een er van der groen klein bantje/strookje wat bij mijn zender zat. ik wist niet wat ik daar mee moest doen. is dat die '"wasknijper"? moet ik die dan op mijn antenne zetten als ik met meer mensen rijd?

ron van sommeren zei:
Zowel voor AM als FM geldt deze tabel. Ik ken de maker van die tabel erg goed, sympathieke kerel ;)

Ik weet het Ron, ik heb hem ff van je gestolen uit een ander topic op dit Forum.......

Ernst Grundmann zei:
Er zijn mensen die bang zijn dat andere zenders (dus op andere kanalen) hun ontvanger kan storen.

Nou, als een zender niet helemaal lekker is afgesteld en iets teveel vermogen leverd bestaat de kans dat hij een signaal uitzend dat boven zijn voedingsspanning ligt, hierdoor krijg je hogere harmonische en deze kunnen storing veroorzaken in hoger gelegen frequenties.

Je ziet ook vaak dat juist mensen die laag in de band zitten nergens last van hebben, en hoger in de band hebben wel eens storing......

Tsjah Ernst, dat zeg je goed. Als je spullen in orde zijn...

Ik zorg er goed voor, maar heb liever niet dat mijn ophanging naar zijn grootje gaat door een lapzwans die zijn zaakjes niet op orde heeft...

Regeren is vooruit denken!

Soms, heel soms kan het gebeuren dat bij gelijktijtig gebruik van 3 verschillende kanalen er toch storing optreedt! Dan hebben ook 3 modellen last van deze storing. Om welke kanalen het hier gaat weet ik niet meer, want het is erg lang geleden dat ik het heb uitgerekend. De oorzaak lag in het feit dat deze 3 kanalen een spiegelfrequentie opwekten van 455 khz. Hierdoor werd het middenfrequent verstoord. In de praktijk zal het zelden voorkomen, maar het kan gebeuren.

Groetjes Hans.

M7H zei:
Nou, als een zender niet helemaal lekker is afgesteld en iets teveel vermogen levert, bestaat de kans
dat hij een signaal uitzend dat boven zijn voedingsspanning ligt, hierdoor krijg je hogere harmonische en deze kunnen storing veroorzaken in hoger gelegen frequenties.

Je ziet ook vaak dat juist mensen die laag in de band zitten nergens last van hebben, en hoger in de band hebben wel eens storing
......
Uhh, zo ongeveer als bruine koeien chocolademelk geven.....
Dat er wat fout kan gaan bij een verkeerd afgeregelde zender klopt wel, maar wat je daarna beschrijft klopt niet. Een eindtransistor werkt al in klasse C, je kunt hem dus moeilijk nog verder oversturen. Als er iets mis is in de richting die je suggereert, komt dat meestal doordat de filters tussen eindtor en antenne niet goed staan afgeregeld (voor de frequentie waarop het apparaat werkt).
Je suggestie over deze oorzaak van verschil in storingsgevoeligheid is niet te rijmen met de logica der natuurwetten en kan dus naar het rijk der fabelen worden verwezen.
Leuker kunnen we het niet maken..... :wink:

Back