M7H,
Bruno heeft het gras al voor m'n voeten weggemaaid. Echt hou je nu maar bij dingen waar je wel wat van af weet, van de electronica duidelijk niet. Sorry als dit wat hard overkomt maar mijn haren gaan altijd omhoog staan als ik weer eens zo iets lees. Je maakt mensen bang met spookverhalen.
Een zender kan iets verkeert afgesteld staan ja. Maar dan gaat hij niet meer vermogen uitzenden en dat extra vermogen is dan ook geen rotzooi waar anderen last van hebben. De zender kan iets naast de juiste frequentie uitzenden. Hier zal je zelden last van hebben omdat de afstand tussen de kanalen ruim genoeg is. Zou je zo ver naast de frequentie zitten dat de buurkanalen er last van krijgen dan zal je eigen ontvanger ook grote problemen met de rijkweidte hebben.
De zender kan ook een te breed signaal uitzenden door verkeerde afregeling. Gelukkig kan dit zo goed als nooit zo breed worden dat de buurkanalen er last van krijgen. Ook hier zal je eigen ontvanger eerder last hebben dan de buurkanalen.
Al met al is de kans dat je gestoord zal worden door een buurkanaal gewoon heel erg vreselijk klein. De kans is nooit 0 maar wel heel erg klein.
Als je nu zo dom zou zijn dat je zelf aan de zender gaat knutselen ja dan zouden er dingen kunnen gebeuren die ik nu voor vrijwel onmogelijk houdt. Maar ja DAN BEN JE DUS WEL HEEL DOM BEZIG.
Ik schreef al dat de overgrote meerderheid van de modelbouwers met hun fikken van de binnenkant van de zender afblijven. Er zijn zelfs mensen genoeg die niet eens een extra schakelaartje durven in te bouwen. Dat is misschien wel een beetje overdreven maar ik kan het me wel voorstellen. Als je iets verkeerd doet met je zender dan kan dat grote gevolgen hebben. Je vliegtuig of heli kan uit de komen zetten op een manier die je niet voor ogen had toen hij omhoog ging. Je kunt je speedboot met een rotvaart weg zien spuiten en dan opeens, niets meer sturen en hem met een smak IN de kant zien boren. Of daar gaat je mooie autootje er van door en schiet de rijweg op. Daar wordt hij geplet door een voorbij komende vrachtwagen. En jij kan er niets aan doen!!
Dus voor allemaal geldt dat je NIETS moet veranderen aan de print in de zender. Nergens aan draaien om te kijken of hij dan beter gaat werken want dat zal NIET zo zijn. Als je er onoordeelkundig mee gaat knutselen dan maak je in eerste instantie het zendbereik voor jezelf alleen maar slechter. Pas in tweede instantie wordt de kans groter dat je anderen gaat storen.
Vertrouw je de zaak niet laat hem dan nakijken dat kost altijd minder dan zelf gaan knoeien en de crash die daar op zal volgen.
De kans is groot dat ik dit verhaal voor Jan met de korte achternaam (sorry Jan) heb zitten opschrijven omdat er gelukkig maar heel weinig mensen zijn die dus zo dom zijn. Toch kon ik het niet laten om het nog eens duidelijk te maken.
Heb je last van storingen ga dan ALTIJD eerst bij je zelf kijken. Trilt er niet ergens een metalen kwiklink tegen het metaal van de motor? Loopt de ontvanger antenne niet vlak langs een stalen stuurstang? Is de accu nog wel in orde (niet vergeten te laden)? En nog veel meer dat al lang eerder is besproken. Pas als je alle ander mogelijkheden uitgesloten hebt kan je misschien gaan denken aan storing van een buurkanaal. Dat moet je dan even op de grond uittesten met meerdere andere zenders op de kanalen net boven je en net onder je. Als er dan één zender is die storing opleverd dan is de kans groot dat er met die zender iets mis is. Wat veel vaker zal gebeuren is dat je last hebt van alle zenders van bijvoorbeeld het kanaal net onder je. Dan is er niets mis met die zenders maar is jouw ontvanger niet helemaal goed afgesteld. Gelukkig is ook daar wat aan te doen en kan je daarna weer veilig vliegen, rijden of varen.
Bruno heeft het gras al voor m'n voeten weggemaaid. Echt hou je nu maar bij dingen waar je wel wat van af weet, van de electronica duidelijk niet. Sorry als dit wat hard overkomt maar mijn haren gaan altijd omhoog staan als ik weer eens zo iets lees. Je maakt mensen bang met spookverhalen.
Een zender kan iets verkeert afgesteld staan ja. Maar dan gaat hij niet meer vermogen uitzenden en dat extra vermogen is dan ook geen rotzooi waar anderen last van hebben. De zender kan iets naast de juiste frequentie uitzenden. Hier zal je zelden last van hebben omdat de afstand tussen de kanalen ruim genoeg is. Zou je zo ver naast de frequentie zitten dat de buurkanalen er last van krijgen dan zal je eigen ontvanger ook grote problemen met de rijkweidte hebben.
De zender kan ook een te breed signaal uitzenden door verkeerde afregeling. Gelukkig kan dit zo goed als nooit zo breed worden dat de buurkanalen er last van krijgen. Ook hier zal je eigen ontvanger eerder last hebben dan de buurkanalen.
Al met al is de kans dat je gestoord zal worden door een buurkanaal gewoon heel erg vreselijk klein. De kans is nooit 0 maar wel heel erg klein.
Als je nu zo dom zou zijn dat je zelf aan de zender gaat knutselen ja dan zouden er dingen kunnen gebeuren die ik nu voor vrijwel onmogelijk houdt. Maar ja DAN BEN JE DUS WEL HEEL DOM BEZIG.
Ik schreef al dat de overgrote meerderheid van de modelbouwers met hun fikken van de binnenkant van de zender afblijven. Er zijn zelfs mensen genoeg die niet eens een extra schakelaartje durven in te bouwen. Dat is misschien wel een beetje overdreven maar ik kan het me wel voorstellen. Als je iets verkeerd doet met je zender dan kan dat grote gevolgen hebben. Je vliegtuig of heli kan uit de komen zetten op een manier die je niet voor ogen had toen hij omhoog ging. Je kunt je speedboot met een rotvaart weg zien spuiten en dan opeens, niets meer sturen en hem met een smak IN de kant zien boren. Of daar gaat je mooie autootje er van door en schiet de rijweg op. Daar wordt hij geplet door een voorbij komende vrachtwagen. En jij kan er niets aan doen!!
Dus voor allemaal geldt dat je NIETS moet veranderen aan de print in de zender. Nergens aan draaien om te kijken of hij dan beter gaat werken want dat zal NIET zo zijn. Als je er onoordeelkundig mee gaat knutselen dan maak je in eerste instantie het zendbereik voor jezelf alleen maar slechter. Pas in tweede instantie wordt de kans groter dat je anderen gaat storen.
Vertrouw je de zaak niet laat hem dan nakijken dat kost altijd minder dan zelf gaan knoeien en de crash die daar op zal volgen.
De kans is groot dat ik dit verhaal voor Jan met de korte achternaam (sorry Jan) heb zitten opschrijven omdat er gelukkig maar heel weinig mensen zijn die dus zo dom zijn. Toch kon ik het niet laten om het nog eens duidelijk te maken.
Heb je last van storingen ga dan ALTIJD eerst bij je zelf kijken. Trilt er niet ergens een metalen kwiklink tegen het metaal van de motor? Loopt de ontvanger antenne niet vlak langs een stalen stuurstang? Is de accu nog wel in orde (niet vergeten te laden)? En nog veel meer dat al lang eerder is besproken. Pas als je alle ander mogelijkheden uitgesloten hebt kan je misschien gaan denken aan storing van een buurkanaal. Dat moet je dan even op de grond uittesten met meerdere andere zenders op de kanalen net boven je en net onder je. Als er dan één zender is die storing opleverd dan is de kans groot dat er met die zender iets mis is. Wat veel vaker zal gebeuren is dat je last hebt van alle zenders van bijvoorbeeld het kanaal net onder je. Dan is er niets mis met die zenders maar is jouw ontvanger niet helemaal goed afgesteld. Gelukkig is ook daar wat aan te doen en kan je daarna weer veilig vliegen, rijden of varen.