frequenties, waneer storen ze elkaar?

M7H,

Bruno heeft het gras al voor m'n voeten weggemaaid. Echt hou je nu maar bij dingen waar je wel wat van af weet, van de electronica duidelijk niet. Sorry als dit wat hard overkomt maar mijn haren gaan altijd omhoog staan als ik weer eens zo iets lees. Je maakt mensen bang met spookverhalen.
Een zender kan iets verkeert afgesteld staan ja. Maar dan gaat hij niet meer vermogen uitzenden en dat extra vermogen is dan ook geen rotzooi waar anderen last van hebben. De zender kan iets naast de juiste frequentie uitzenden. Hier zal je zelden last van hebben omdat de afstand tussen de kanalen ruim genoeg is. Zou je zo ver naast de frequentie zitten dat de buurkanalen er last van krijgen dan zal je eigen ontvanger ook grote problemen met de rijkweidte hebben.
De zender kan ook een te breed signaal uitzenden door verkeerde afregeling. Gelukkig kan dit zo goed als nooit zo breed worden dat de buurkanalen er last van krijgen. Ook hier zal je eigen ontvanger eerder last hebben dan de buurkanalen.
Al met al is de kans dat je gestoord zal worden door een buurkanaal gewoon heel erg vreselijk klein. De kans is nooit 0 maar wel heel erg klein.
Als je nu zo dom zou zijn dat je zelf aan de zender gaat knutselen ja dan zouden er dingen kunnen gebeuren die ik nu voor vrijwel onmogelijk houdt. Maar ja DAN BEN JE DUS WEL HEEL DOM BEZIG.
Ik schreef al dat de overgrote meerderheid van de modelbouwers met hun fikken van de binnenkant van de zender afblijven. Er zijn zelfs mensen genoeg die niet eens een extra schakelaartje durven in te bouwen. Dat is misschien wel een beetje overdreven maar ik kan het me wel voorstellen. Als je iets verkeerd doet met je zender dan kan dat grote gevolgen hebben. Je vliegtuig of heli kan uit de komen zetten op een manier die je niet voor ogen had toen hij omhoog ging. Je kunt je speedboot met een rotvaart weg zien spuiten en dan opeens, niets meer sturen en hem met een smak IN de kant zien boren. Of daar gaat je mooie autootje er van door en schiet de rijweg op. Daar wordt hij geplet door een voorbij komende vrachtwagen. En jij kan er niets aan doen!!
Dus voor allemaal geldt dat je NIETS moet veranderen aan de print in de zender. Nergens aan draaien om te kijken of hij dan beter gaat werken want dat zal NIET zo zijn. Als je er onoordeelkundig mee gaat knutselen dan maak je in eerste instantie het zendbereik voor jezelf alleen maar slechter. Pas in tweede instantie wordt de kans groter dat je anderen gaat storen.
Vertrouw je de zaak niet laat hem dan nakijken dat kost altijd minder dan zelf gaan knoeien en de crash die daar op zal volgen.
De kans is groot dat ik dit verhaal voor Jan met de korte achternaam (sorry Jan) heb zitten opschrijven omdat er gelukkig maar heel weinig mensen zijn die dus zo dom zijn. Toch kon ik het niet laten om het nog eens duidelijk te maken.
Heb je last van storingen ga dan ALTIJD eerst bij je zelf kijken. Trilt er niet ergens een metalen kwiklink tegen het metaal van de motor? Loopt de ontvanger antenne niet vlak langs een stalen stuurstang? Is de accu nog wel in orde (niet vergeten te laden)? En nog veel meer dat al lang eerder is besproken. Pas als je alle ander mogelijkheden uitgesloten hebt kan je misschien gaan denken aan storing van een buurkanaal. Dat moet je dan even op de grond uittesten met meerdere andere zenders op de kanalen net boven je en net onder je. Als er dan één zender is die storing opleverd dan is de kans groot dat er met die zender iets mis is. Wat veel vaker zal gebeuren is dat je last hebt van alle zenders van bijvoorbeeld het kanaal net onder je. Dan is er niets mis met die zenders maar is jouw ontvanger niet helemaal goed afgesteld. Gelukkig is ook daar wat aan te doen en kan je daarna weer veilig vliegen, rijden of varen.

Ernst, ik geef toe dat ik me absoluut niet bezig hou met electronica, maar kan me uit een vaag verleden herrinneren dat ik dit ooit heb geleerd tijdens electronica lessen op school, want ik zit wel in de electrotechniek....

Nu, het zal eigenlijk allemaal wel, sorry voor de spookverhalen....

ik ben weg....

In de indoor hal, kunnen reflecties en vage kruismodulatieprodukten (o.a. afkomstig van andere zenders) je ontvangst toch wel storen?

Op het veld vindt er geen kruismodulatie plaats?

Of is dit ook een spookverhaal?
lombergar-com_scream.gif

In een hal met veel metaal, in de betonnen muren, of een hele metalen constructie kunnen er vreemde dingen gebeuren. Doordat het signaal daar tussen de wanden heen en weer gaat kaatsen kan je zelfs gestoord worden door je eigen sigaal. Oké, het is een beetje ver gezocht maar onmogelijk is het niet.
De belangrijkste oorzaak van de storingen in de hal is echter het feit dat de ontvangertjes die bij indoor worden gebruikt meestal niet zo erg selectief zijn. Dit komt doordat die ontvangertjes zo klein en licht mogelijk moeten zijn. Om alleen de juiste zender uit de lucht te pikken worden er filters gebruikt. Lees dit verhaaltje eens door over de werking van de apparatuur.
Hoe meer filters hoe beter, hoe minder last van storingen van buurkanalen en allerhande kruismodulaties. Helaas zijn de onderdelen voor die filters vrij groot voor de relatief lage frequenties die in de modelbouw gebruikt worden. De indoor ontvangers hebben daarom meestal maar één filter in plaats van twee of drie. Hierdoor kan de ontvanger een stuk kleiner worden maar is hij wel duidelijk gevoelliger voor storende signalen. Om dat weer een beetje te verminderen wordt de ontvanger een stuk "zwakker" gemaakt. Ik bedoel hiermee dat deze ontvangertjes een veel sterker signaal van de zender nodig hebben om te werken. Die betekend weer dat de reikwijdte een heel stuk kleiner is. Omdat die ontvangertjes voor indoor bedoeld zijn is dat geen probleem. Het gebeurt maar zelden dat je in een hal mag vliegen kan die zo groot is dat de reikwijdte een probleem is. Voor buiten zijn de ontvangertjes veel minder geschikt. Er zijn diverse mensen hier op het forum die dat al gemerkt hebben. Al veel eerder dan met de "normale" ontvangers zit je aan de rand van de reikwijdte en dan komen de problemen van de gevoelligheid voor stoorsignalen heel sterk naar voren. Blijft wel over dat ook binnen deze ontvangertjes toch gevoelliger zijn voor stoorsignalen.
Zoals ik als schreef juist in zo'n hal met veel metaal kunnen de gekste stoorsignalen ontstaan en kan je zelfs door je eigen signaal gestoord worden. Iedereen die regelmatig indoor bezig is weet dat je in sommige hallen niet op bepaalde plaatsen kan staan omdat je daar totaal geen bereik hebt. Ook weet je al snel dat je niet met bepaalde mensen tegelijk bezig kan zijn ook al zitten ze op andere kanalen. En het gekke is dat je in de ene hal niet met jantje tegelijk van vliegen, varen of rijden maar in een andere hal kan dat wel zonder problemen.
Wanneer je buiten gaat vliegen, varen of rijden dan kan je het beste gebruik maken van een standaard ontvanger. Deze hebben minimaal twee filters waardoor ze veel minder gevoellig zijn voor stoorsignalen. Omdat de filters optimaal afgesteld kunnen worden zullen ze nog beter werken. Ook is de reikwijdte van deze ontvangers duidelijk beter dan van hun indoor broertjes.
Wanneer je met meerdere tegelijk op het veld staat kan daar ook kruismodulatie plaats vinden maar doordat de ontvangers die daar gebruikt (horen te) worden betere filters heben zal je daar duidelijk minder of helemaal geen last mee hebben. Zeker als je gebruik maakt van een dual conversion ontvanger zal je weinig problemen hebben.

Back