Friendly F5J van Fa. Schuster ...

Willem, hoe is het met de torsiestijfheid van rudder en elev?
Als het niet zo sterk is, zou ik nog wat 45graden houtjes er tussen doen.

1645FB6D-9EEF-4B75-998C-489358190012.png
 
Lyckele, met het stabilo twijfel ik nog ff, niet zo stevig als ik dacht. Kielvlak is veel steviger. Heb weinig gelezen over versteviging op de Friendly.
Ga eerst maar ff verder met bouwen ;-).
Inmiddels het puzzeltje van het hoogteroer ook gelijmd.
8a2e462574cfb55ba3e058bbd09d82c0.jpg
 
Voorbereidingen voor de midden-vleugelbouw. Deze latten (3x8mm) worden tegen de balsa verlijmd, daarop komen de ribben. Hetzelfde gebeurt ook voor de bovenzijde van de vleugel.
Hier wordt zorgvuldigheid aangeraden ;-).
upload_2018-3-11_13-47-53.png
 
  • Like
Reactions: J.B
Lyckele, met het stabilo twijfel ik nog ff, niet zo stevig als ik dacht. Kielvlak is veel steviger. Heb weinig gelezen over versteviging op de Friendly.
Ga eerst maar ff verder met bouwen ;-).
Inmiddels het puzzeltje van het hoogteroer ook gelijmd.
8a2e462574cfb55ba3e058bbd09d82c0.jpg
Heeft geen versteviging nodig. Twijfelde eerst ook maar nadat het folie er op zat en het met 2 boutjes op de romp zat . Was de stevigheid voldoende
 
Vanavond plankjes balsa wegen en stapeltjes van gelijk gewicht verdelen. De zwaarste komen op de midden-vleugel.
Dan de balsa tot 1600mm verlengen en aan de onderligger verbinden. Hierop komt een ribbenhouder en het middenstuk. De ribben hebben zo makkelijk een gelijke afstand.
Het resultaat zal ik snel op de foto laten zien.
 
Veel schuren, veel passen en dan is ie eindelijk gelijmd. Eigenlijk verlijm je alleen de ribben aan de ligger en de achterligger.
In de handleiding staat beschreven eea te dubbel checken aangaande de ribben, deze hebben n heel klein verloop. Er komt n mooi rondhout op de voorkant, die kun je gebruiken voor het checken van de uitlijning. Ik moest toch enkele ribben omwisselen.

2d1950142f1f10d05f08f986403e507b.jpg
 
Vleugelverbinderdoosje inlijmen, voorlijst lijmen. Plaatjes voor de schroeven inlijmen en schuren. Flapslijsten ingelijmd. Lekker bezig en gaat lekker..... Vanavond de bovendekking passend maken.
8afe6119d394723081192ccc97cefdbb.jpg
f82e6e28e96ba31b4aaf99666fda5f20.jpg
de8df0ba3dae891d32aeb44b580f1196.jpg
 
Na een weekend lekker vliegen weer even bezig met wat kleine detailleringen op en in de vleugel. Het servo afdekplaatje wordt nieuw gemaakt, eindelijk iets wat niet past in deze kit ;-)

5dab66a2acc7bddf3e63f5f527d525c5.jpg


a3b4eed512ddbc44864f4b838b88bdc3.jpg



En zoals te zien, er moet nog genoeg geschuurd worden.
a1276a032ffd54a946925467f96e570f.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de eerste opzet voor de vleugels met ailerons. Ook hier even opletten omdat de midden-ribben-verbinder een heel klein beetje taps toeloopt. Je ziet het meteen wanneer je er de ribben opschuift. Wanneer de buitenribben er te diep inzakken kun je het beter ff omdraaien. ;-)
d560b409f45ad418bb09fbfca173f8ef.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: J.B
Tijd om even rustig aan het "huis" te werken. Zorgen dat alles geschuurd is, passen, nog eens passen, beetje schuren, nog eens passen en dan toch maar lijmen.
De verbinder zit er strak in. Als de indekking klaar is wordt de verbinderingang op maat geschuurd. Eea moet dan strak in elkaar passen.

bcca140a99da2888f10d7dac26accae4.jpg
1eaba9d37fb8575ee83170787208b7da.jpg
 
Back
Top