Friesland 1663: Bevestigen beslag op de rusten

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik ontdek steeds meer leuke plekken op dit forum.

Ik loop namelijk tegen een probleem aan bij het bouwen van de Friesland 1663 met de bouwdoos van Mamoli.

Zoals op de foto is te zien ben ik een aardig end gevorderd en ben ik aangekomen bij het bevestigen van de rusten. Dit zijn de plankjes (oneerbiedig) die aan de zijkant van de romp gelijmd moeten worden voor de mast tuigage.

Echter op de tekening kan ik niet terug vinden welke beslag ik moet aanbrengen voor de masttouwen. Het gaat om het beslag om de touwblokken te bevestiggen.
Als ik op de hoofdtekening kijk dan heb ik 42 stuks beslag nodig voor de rouwblokken. Echter van het beslag aan de linkerkant heb ik er echter maar 10 .

In het zakje aan de rechter kant heb ik er veel meer maar die zijn niet gelijk aan die van p de tekening.
https://www.modelbouwforum.nl/media/20240301_154120.269259/

Weet iemand die deze boot/schuit al heeft gebouwd welk beslag er gebruikt moet worden bij de rusten.
Deze rusten wil ik namelijk gelijk aanbrengen met het beslag om dat de rusten erg dun zijn om te verlijmen met de romp en anders weer makkelijk afbreken.

Als er extra informatie nodig is over mijn bouw dan zal ik de zeker verstrekken en in de toekomst zal ik mijn account wat bijwerken en voorzien van wat leuke details oven mijn bouw.

Hartelijk dank alvast.

Richard

Bijlagen

• 20240301_154120.jpg
    20240301_154120.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 120
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-de-friesland-1663-mamoli.271612/page-4
In Alex zijn verslag kan je zien dat niet iedere jufferblok (touwblok) dezelfde bevestiging heeft. Boven de geschutpoort zit een kortere versie. Wellicht dat het verschil in aantal daaraan ligt.

En welkom hier op het forum

Hoi Thephan,
Dank voor je zeer snelle reactie.
Ik heb net de foto's bekeken en ik zie inderdaad welke jufferblok er gebruikt wordt. Dat is het beslag uit het zakje aan de rechterkant. Nu nog kijken waar het beslag van de linker kant bevestig moet worden.
Het is leuk puzzelen met de tekening en de bouw want niet alle maten kloppen.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-de-friesland-1663-mamoli.271612/page-4
In Alex zijn verslag kan je zien dat niet iedere jufferblok (touwblok) dezelfde bevestiging heeft. Boven de geschutpoort zit een kortere versie. Wellicht dat het verschil in aantal daaraan ligt.

En welkom hier op het forum

Goedemorgen,

ik heb de bevestigingen destijds gescratched, ik was niet helemaal tevreden met de bijgeleverde bevestigingen.

Maar erg leuk dat er weer een Friesland gebouwd wordt. Ben erg benieuwd hoe deze er verder uit komt te zien.

Groeten,

Alex

Goedemorgen,

ik heb de bevestigingen destijds gescratched, ik was niet helemaal tevreden met de bijgeleverde bevestigingen.

Maar erg leuk dat er weer een Friesland gebouwd wordt. Ben erg benieuwd hoe deze er verder uit komt te zien.

Groeten,

Alex

Hoi Alex,
Dank voor de verwijzing en inderdaad het is goed te zien dat niet ieder jufferblok de zelfde lengte heeft. Ik ga eens kijken hoe ik de rusten en de jufferblokken netjes kan bevestigen.
Zodra ik dat heb gedaan zal ik wat foto's posten.
Groeten,

Richard

Hoi Thephan,

Bedankt voor de tip. Ik zal er rekening mee houden al zal het lastig zijn omdat de masten nog niet staan. Ik zal dus een inschatting moeten maken over de stand van de ijzers naar de masttop.

:worship:

Hoi Alex,
Dank voor de verwijzing en inderdaad het is goed te zien dat niet ieder jufferblok de zelfde lengte heeft. Ik ga eens kijken hoe ik de rusten en de jufferblokken netjes kan bevestigen.
Zodra ik dat heb gedaan zal ik wat foto's posten.
Groeten,

Richard
Hoi Alex,

Het heeft even geduurd maar ik heb een goede manier gevonden om de ijzers om de jufferblokken te monteren. Ik heb ze gemaakt van 1mm zwart ijzerdraad. De rechter maak ik nog even opnieuw. Die is net te hoog.
20240802_102433.jpg

Ik vouw het ijzerdraadom de jufferblokken en draai het 3x rond. Knip de rechterpen af. De linkerpen buig ik onder de juiste hoeken t.o.v. de romp rond een speld en knip die vervolgens af onder het wat dikkere gedeelte.
Ziet er beter uit dan de originele. Die zijn veel te lang en komen voorbij de kanonnen.
Groeten,
Richard

Back