Frsky taranis x9d plus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jama, 3 aug 2015.

  1. jama

    jama

    Lid geworden:
    26 mei 2014
    Berichten:
    23
    hallo,

    sinds een paar maanden heb ik een taranis X9D plus.
    hij bevalt me prima maar er valt me een ding op waar ik niet echt vertrouwen in heb.
    als ik de zender dicht in de buurt van de ontvanger heb dan verbreekt regelmatig het contact. dit kan ik nog begrijpen omdat alles geconcentreerd op de ontvangst antenne staat. (al heb ik dit nooit gehad bij futaba)
    maar afgelopen weekend heb ik dit ook in de lucht gehad op een hoogte van 150mtr. toen kwam de melding dat het signaal kritische was. de melding staat ingesteld op 45.
    is er iemand die dit ook heeft of hier een oplossing voor heeft.

    gr jan
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.057
    Het verbreken van de verbinding als de zender en ontvanger dicht bij elkaar komen heb ik ook. Ik heb meerdere ontvangers van FRSKY en het komt alleen voor bij de X8R ontvangers. Zodra er een meter tussen de ontvanger en de zender zit is het weer goed. Tijdens het vliegen heb ik altijd goed ontvangst en nog nooit storing gehad met deze combinatie
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.057
    Let er wel op dat je de antennes onder de goede hoek monteerd.

    [​IMG]
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Hoe is het met de plaatsing van de antenne(s)?
    Veel ontvangers hebben twee antennes, plaats die zo dat ze onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar staan en plaats ze zo dat er altijd minimaal één de zender kan "zien". Houdt daarbij rekening met het onderstaande:
    Als er iets "tussen" de ontvangst antenne(s) en de zender zit wat elektrisch geleidend is zal dat de ontvangst belemmeren. Ligt de antenne bijvoorbeeld vlak langs een metalen stuurstang. Of misschien langs een kabel van de accu naar de regelaar. Of.... vul maar in. Onder een bepaalde hoek kan die kabel of stuurstang of vleugel koppelbuis enz. enz. tussen de antenne(s) en de zender in komen en dan zal de antenne de zender niet meer kunnen ontvangen.
    Zorg er dus voor dat de antenne(s) zo ver mogelijk weg zijn van andere elektrisch geleidende materialen. En pas op, koolstof is een elektrisch geleidend materiaal dus blijf daar ook bij uit de buurt.
    Succes.
     
  5. jama

    jama

    Lid geworden:
    26 mei 2014
    Berichten:
    23
    de antenne's hebben een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar. eentje ligt langs de romp en de ander ligt in een kunststof pijpje haaks de over het middenschot.
    de romp is van epoxy en daar zit geen carbon in.
    in de montage t.o.v. de futaba is niets veranderd en toen had ik nergens last van. (was wel zonder telemetrie dus geen terugmelding)
    op de ontvangers zitten wel andere antenne's op gewoon een draadje zoals ook bij futaba. dit zou volgens de importeur geen probleem zijn.
    nu heb ik gelezen dat je ook een andere antenne kunt gebruiken waardoor het vermogen van de zender meer word.
    heeft iemand hier ervaring mee.

    gr jan
     
  6. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Er is een verschil tussen de "telemetry lost" melding en de RSSI melding.
    Als de zender dicht (<1m) bij de ontvanger is dat is overstemt de zender het signaal van de ontvanger waardoor je de "telemetry lost" melding krijgt. Dit is geen probleem.
    (Je ontvanger is ook een zender bij een 2-way telemetry setup zoals bij de Taranis)

    Tijdens het vliegen een RSSI warning krijgen is wel iets om naar te kijken. Als je een vlucht logt dan kan je daar soms wat info uit halen.
    Probeer ook eens of het met een bepaalde orientatie van het model is. Evt. met spotter die de RSSI voor je in de gaten houd terwijl je vliegt. Of met een range test en iemand die het model draait.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.980
    Locatie:
    Raalte
    Je hebt dus hetzelfde gehad bij de futaba setup, maar daar had je geen telemetrie dus hoorde je het niet. Als je je logs terug kijkt zul je zien dat er waarschijnlijk net 1 spike een fractie van een seconde onder de waarde van 42 komt. Je zult ook hebben gemerkt dat je nooit de controle verloren hebt. 42 of iets daar onder is nog zat om normale controle te houden. Waarschijnlijk heeft het te maken met een bepaalde oriëntatie van het model waardoor net een antenne iets minder 'line of sight' heeft. Heb zelf t idee dat de ontvanger dan snel overschakelt naar de andere antenne en dan die melding geeft. Als je de alarm waarde op 40 zet is het hele verhaal al een stuk minder vaak aanwezig. Tis vaak net die 42 die t m doet. Heb het zelf ook vaak in mijn f5j zwever waar de neus volgestouwd is met allerhande geleidende materialen.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Prima, dan hoef je daar waarschijnlijk niet verder te zoeken.

    Telemetrie heeft hier geen invloed op. Maar wie weet was de ontvangst voorheen al net zo "slecht" maar omdat je daar geen melding van kreeg wist je het niet. En, wat is slecht? Je hebt het over een waarde van 45. Wat houdt dat in? Als dat 45 van de 100 is vind ik het nog niet zo slecht. Iets minder dan de helft van de signaal sterkt is nog steeds een prima ontvangst. Als het 45 van 1000 is zou ik me wel zorgen gaan maken. :)

    Daar moet je heel erg voorzichtig mee zijn! "Gewoon een draadje" kan heel makkelijk fout gaan. De antenne, met name de lengte ervan, is echt heel belangrijk. Die antennes van Futaba zijn echt niet zo maar draadjes! De lengte is heel precies, dat komt op de halve millimeter nauwkeurig!!!
    Dus de antennes zo maar vervangen zou ik niet zo snel doen. Dat de importeur zegt dat het geen probleem is kan ik me niet voorstellen. Het is best mogelijk dat de antenne door verschillende andere antennes vervangen kan worden maar niet door "gewoon een draadje".

    Neen, dat is onmogelijk. Het vermogen van de zender zal nooit meer worden door een andere antenne. De enige manier waarop je het vermogen van een zender kan verhogen is de zender zelf veranderen. Dus de elektronica binnenin veranderen.
    Wat je wel kunt doen is een richt antenne gebruiken. Dan wordt het vermogen wat normaal gesproken in alle richtingen wordt uitgezonden gebundeld en slechts in één richting uitgezonden. Je kan het vergelijken met een lamp die licht in alle richtingen uitstraalt. Als je daar een reflector achter zet wordt het licht gebundeld en in één richting uitgestraald. Het voordeel is dat je in die richting meer licht hebt maar achter die reflector is er geen licht meer.
    Zo lijkt het dus alsof de zender sterker is maar dat is niet zo. Het grote nadeel is dat je de antenne constant op de ontvanger gericht moet houden omdat de ontvanger anders de zender niet meer zal "zien".
    Daarbij komt dat het vergroten van het zendvermogen veel minder effectief is dan het verbeteren van de ontvangst.

    Mijn advies is dus eerst goed kijken naar hoe sterk de ontvangst nu werkelijk is. Zoals ik al schreef is die ontvangst sterkte 45 uit 100 of 45 uit 1000? In het eerste geval zou ik me nog helemaal geen zorgen maken.
    Kijk dan eens naar de antennes van de ontvanger. Zijn de originele antennes er nog? Zo ja zet die er weer op en ga testen. De kans is behoorlijk groot dat de ontvangst dan duidelijk beter zal zijn.
    En hoe zijn die nieuwe antennes gemonteerd? Zijn ze gesoldeerd? Bij dit soort zaken is heel secuur solderen van levensbelang. Goed solderen, de juiste lengtes, schoon werken, de juiste materialen en zo voort zijn echt zeer belangrijk. Hoe hoger de frequenties hoe belangrijker dit wordt.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.980
    Locatie:
    Raalte
    Frsky levert standaard de PCB antennes op de x8. Ik neem aan dat je deze vervangen hebt door de standaard non-pcb antennes, dus de frsky co-axjes met de juiste connector. De antennes zijn namelijk verbonden met sma connectoren, en niet gesoldeerd. Het is inderdaad geen probleem deze te vervangen, zolang je dat maar met de juiste componenten doet.

    Verder is het getal 42 een RSSI waarde die geloof ik tot max 100 loopt.
     
  10. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    Ik heb de zelfde meldingen met de XR8 ontvanger in de epsilon.
    Kreeg diverse meldingen low rssi en critecal,zelfs 6meldingen rssi van 0 in 3sec.
    Heb er 60cm antennen,s aangezet en achter uit de romp laten komen(de epsilon romp bevat veel koolsof tot achter de vleugel.)
    Dit gaf veel verbetering,af en toe low rssi (45) en 1 piekje naar nul, op 400mtr.
    Hier kan ik wel mee leven,zal het weekend eens kijken met de tc piper,daar zitten de orginele pads antenne,s in,maar heb daar nog niet naar de logs gekeken,in ieder geval geen alarmen gehad..
     
  11. jama

    jama

    Lid geworden:
    26 mei 2014
    Berichten:
    23

    hallo ernst,

    bedankt voor je reactie.
    de antennes die ik heb vervangen zijn de originele van frysky en niet zomaar door een draadje.
    ik weet dat het laatste stukje zeer belangrijk is. ook zijn ze voorzien van de originele connector.
    zoals je zegt is 45 niet zo slecht maar bij welk getal ben je echt de verbinding kwijt.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.269
    Locatie:
    Woerden
    Dat is moeilijk te voorspellen maar bij 0 (nul) zal het duidelijk zijn dat je niets meer ontvangt.
    Het vervelende is dat die RSSI waarde een arbitraire waarde is. Het hangt helemaal van de fabrikant af welke waarde er wordt weergegeven. Ik schreef al als het 45 uit 100 is zal er weinig aan de hand zijn maar het kan dus ook 45 uit 1000 zijn of 45 uit 500 of 45 uit 50. Daarom is het moeilijk te voorspellen bij welke "waarde" jij problemen kan verwachten.
    De enige manier om daar achter te komen is testen. Doe dat niet in de lucht maar op de grond. Een bijkomend voordeel is dat je dan ook minder ver weg hoeft omdat het signaal verlies vlak boven de grond groter is dan in de vrije lucht. En schakel de motor uit dan kan er eigenlijk niet mis gaan.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina