Prima, dan hoef je daar waarschijnlijk niet verder te zoeken.
Telemetrie heeft hier geen invloed op. Maar wie weet was de ontvangst voorheen al net zo "slecht" maar omdat je daar geen melding van kreeg wist je het niet. En, wat is slecht? Je hebt het over een waarde van 45. Wat houdt dat in? Als dat 45 van de 100 is vind ik het nog niet zo slecht. Iets minder dan de helft van de signaal sterkt is nog steeds een prima ontvangst. Als het 45 van 1000 is zou ik me wel zorgen gaan maken.
Daar moet je heel erg voorzichtig mee zijn! "Gewoon een draadje" kan heel makkelijk fout gaan. De antenne, met name de lengte ervan, is echt heel belangrijk. Die antennes van Futaba zijn echt niet zo maar draadjes! De lengte is heel precies, dat komt op de halve millimeter nauwkeurig!!!
Dus de antennes zo maar vervangen zou ik niet zo snel doen. Dat de importeur zegt dat het geen probleem is kan ik me niet voorstellen. Het is best mogelijk dat de antenne door verschillende andere antennes vervangen kan worden maar niet door "gewoon een draadje".
Neen, dat is onmogelijk. Het vermogen van de zender zal
nooit meer worden door een andere antenne. De enige manier waarop je het vermogen van een zender kan verhogen is de zender zelf veranderen. Dus de elektronica binnenin veranderen.
Wat je wel kunt doen is een richt antenne gebruiken. Dan wordt het vermogen wat normaal gesproken in alle richtingen wordt uitgezonden gebundeld en slechts in één richting uitgezonden. Je kan het vergelijken met een lamp die licht in alle richtingen uitstraalt. Als je daar een reflector achter zet wordt het licht gebundeld en in één richting uitgestraald. Het voordeel is dat je in die richting meer licht hebt maar achter die reflector is er geen licht meer.
Zo
lijkt het dus alsof de zender sterker is maar dat is niet zo. Het grote nadeel is dat je de antenne constant op de ontvanger gericht moet houden omdat de ontvanger anders de zender niet meer zal "zien".
Daarbij komt dat het vergroten van het zendvermogen veel minder effectief is dan het verbeteren van de ontvangst.
Mijn advies is dus eerst goed kijken naar hoe sterk de ontvangst nu werkelijk is. Zoals ik al schreef is die ontvangst sterkte 45 uit 100 of 45 uit 1000? In het eerste geval zou ik me nog helemaal geen zorgen maken.
Kijk dan eens naar de antennes van de ontvanger. Zijn de originele antennes er nog? Zo ja zet die er weer op en ga testen. De kans is behoorlijk groot dat de ontvangst dan duidelijk beter zal zijn.
En hoe zijn die nieuwe antennes gemonteerd? Zijn ze gesoldeerd? Bij dit soort zaken is heel secuur solderen van levensbelang. Goed solderen, de juiste lengtes, schoon werken, de juiste materialen en zo voort zijn echt zeer belangrijk. Hoe hoger de frequenties hoe belangrijker dit wordt.