FS-120 Surpass 2, niet aan te krijgen...

Hallo,

Vandaag kon ik hem niet laten liggen, een oude Saphir ( f3a achtige) met een fs120 surpass motor. De motor zag er prima uit, alleen kon het toestel hier en daar wel even opgeknapt worden.
De motor van het toestel afgeschroeft, kleppendekseltje eraf, en hier en daar wat schoon gemaakt.
Daarna het carburateurtje weer gangbaar gemaakt en doorgespoten met wat verse methanol.
De motor op een plankje geschroeft en starten.

Nou, niet dus;). Ik heb verder helemaal geen ervaring met 4-takt en weet dus ook niet wat ik moet stellen, hoe ik moet stellen, en of dat de motor wat is.

Ik deed het als volgt:

Ik schroefte de motor op een plankje, met daarop een tankje. Aangesloten zoals het bij de 2-taktjes ook gebeurt.
Sproeier vanuit dicht, 2 slagen open gedraait.
Even choken met het klepje, knijper erop en aanslingeren maar.

Jemig wat een compressie, soms even een pofje maar daar bleef het bij. Opnieuw even choken, en aanslaan. Nadat ik een keer of 15 aangeslagen heb ( en inmiddels een lamme arm kreeg) liep hij!. eventjes maar, en viel weer uit.

Daarna de gehele plank om gedraait, zodat nu, de methanol door in ieder geval binnen zou blijven en de cilinder in zou "vallen" De methanol bleef nu mooi doorvloeien. Nog een paar hengsten aan de prop, maar ook hier weer wat pofjes.
Uit eindelijk ook aan de gang gekregen, maar naar heel wat keren hengsten en kloten. Hier en daar wat gedraai aan de sproeier ( vaak arm, vaak midden, vaak rijk), mocht ook niet helpen.

vragen:
Wat doe ik nu verkeerd?
10% inplaats van 5%nitro gebruiken?
Hoe stel ik de klepjes?
En klopt het dat je altijd het motortje hoort tikken bij het aanslaan? ( het geluid komt onder vanuit de nokkenas)
Daarnaast wat meer info over de motor? Ik heb gelezen dat het een 89er is?

Het gaat om deze motor i.c.m een reso pijpje:
http://www.modelshopleeds.co.uk/catalog/images/L-OS35530.jpg
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt: