FS-120 Surpass 2, niet aan te krijgen...

Hallo,

Vandaag kon ik hem niet laten liggen, een oude Saphir ( f3a achtige) met een fs120 surpass motor. De motor zag er prima uit, alleen kon het toestel hier en daar wel even opgeknapt worden.
De motor van het toestel afgeschroeft, kleppendekseltje eraf, en hier en daar wat schoon gemaakt.
Daarna het carburateurtje weer gangbaar gemaakt en doorgespoten met wat verse methanol.
De motor op een plankje geschroeft en starten.

Nou, niet dus;). Ik heb verder helemaal geen ervaring met 4-takt en weet dus ook niet wat ik moet stellen, hoe ik moet stellen, en of dat de motor wat is.

Ik deed het als volgt:

Ik schroefte de motor op een plankje, met daarop een tankje. Aangesloten zoals het bij de 2-taktjes ook gebeurt.
Sproeier vanuit dicht, 2 slagen open gedraait.
Even choken met het klepje, knijper erop en aanslingeren maar.

Jemig wat een compressie, soms even een pofje maar daar bleef het bij. Opnieuw even choken, en aanslaan. Nadat ik een keer of 15 aangeslagen heb ( en inmiddels een lamme arm kreeg) liep hij!. eventjes maar, en viel weer uit.

Daarna de gehele plank om gedraait, zodat nu, de methanol door in ieder geval binnen zou blijven en de cilinder in zou "vallen" De methanol bleef nu mooi doorvloeien. Nog een paar hengsten aan de prop, maar ook hier weer wat pofjes.
Uit eindelijk ook aan de gang gekregen, maar naar heel wat keren hengsten en kloten. Hier en daar wat gedraai aan de sproeier ( vaak arm, vaak midden, vaak rijk), mocht ook niet helpen.

vragen:
Wat doe ik nu verkeerd?
10% inplaats van 5%nitro gebruiken?
Hoe stel ik de klepjes?
En klopt het dat je altijd het motortje hoort tikken bij het aanslaan? ( het geluid komt onder vanuit de nokkenas)
Daarnaast wat meer info over de motor? Ik heb gelezen dat het een 89er is?

Het gaat om deze motor i.c.m een reso pijpje:
http://www.modelshopleeds.co.uk/catalog/images/L-OS35530.jpg
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Hoe ver heb je de motor uit elkaar gehaald? Je hebt de kleppendeksels eraf gehad, ook de klepspeling gecontroleerd?

Heb je even gekeken of de kleppen doen wat ze moeten doen?

ja die doen wat ze moeten doen. heb ze goed gangbaar gemaakt.
Klep speling nog niet gecontroleerd, vandaar misschien mijn vraag?
Alleen het carbje eraf gehaald(naaldje eruit enz), en het kleppen dekseltje.

ja die doen wat ze moeten doen. heb ze goed gangbaar gemaakt.
Klep speling nog niet gecontroleerd, vandaar misschien mijn vraag?
Alleen het carbje eraf gehaald(naaldje eruit enz), en het kleppen dekseltje.

De klepspeling kom wel eens de oorzaak zijn. 0,1 mm voor uitlaatklep en 0,05 mm voor de inlaatklep. Sproeier voldoende "open"? Dan natuurlijk de vraag of hij goed op "tijd" staat.

Klepspeling luistert niet zo nauw.. als alles goed schoon is, aandraaien tot hij er net op ligt. Het mooist is om met voelermaatjes (nog mooier: meetklok) te meten, maar volgens Dennis (Hobby In, importeur Saito) is het voldoende om de kleppen op het oog zo aan te draaien dat je net geen speling meer hebt.

Voordat je aan dingen gaat draaien.. de standaarddingen al gecontroleerd? bv. de gloeiplug?

Compressie heeft ie dus wel, als je hem ronddraait, zie je dan ook de kleppen werken?

Zo ja, zou ik eerst nog even opnieuw proberen te starten.. iets meer primen en mss iets hoger voltage op de plug.

Bedankt:) Morgen even proberen.
Hoe zit het met dat getik wat je hoort? Het lijkt duidelijk vanaf de krukas kant te komen..
En ik gebruik 2-takt methanol met 5% nitro, is dit voldoende? De verkoper vertelde mij dat de methanol van tegenwoordig ook voor 4 taktjes gebruikt kan worden..

Je hebt de nokkenas niet los gehad?
Klepspeling is mijns inziens wel redelijk belangrijk.
Heb regelmatig gehad dat een motor slecht startte omdat de klepspeling niet goed was.
Klepspeling hoeft niet per se met voelermaatje, als je er een dubbelgevouwen sigarettenvloetje tussen doet dan zit je redelijk in de buurt.
Dus de speling is een dubbelgevouwen vloetje.
De klepjes voel je, als het stoterstangetje naar beneden staat, een klein beetje bewegen.
Veren ze nog wel, want de veertjes kunnen wel eens stuk gaan.

Dan zet je de hoofdsproeiernaald 2,5 slag open.
Heb je ook de drukaansluiting op de uitlaat op de tank aangesloten?

Dan de gasklep helemaal open en net zo lang tegen de prop tikken tot de motor verzuipt.
Je krijgt hem dan alleen nog met geweld door de compressie.
Zodra je veel kracht moet zetten dan moet je stoppen.

Gasklep op 0,5 tot 1mm open zetten.
Gloeiplugklem aansluiten (hou de prop vast want de motor kan een klap geven) en sla de motor hard door de compressie.
Binnen 2 tot 4 klappen moet hij leven.
Als ie niet aanslaat binnen die 4 klappen is er iets niet goed.
Verkeerde plug (heb je wel een OS-F plug), gloeiaccu leeg?

Als dit alles de motor niet tot leven kan wekken dan zou ik als ik jou was even naar een vliegclub in de buurt gaan.

Succes,

Gert-Jan

Remy kom er anders maar even bij mij mee langs. Dan hebben we dat ding zo aan het lopen. Net wat hezik zegt even goed primen zorgen dat de plug goed is en aan slaan. Btw zit er geen pomp op de deze

Ik heb verder nog niet de klepspeling gecontroleerd. ben van plan het motortje weer te laten lopen als hij op mijn saphir zit ( mooie naam;)!)

GJVO
Ik zal dit alles zeker even gaan proberen, bedankt:)

Ruben, bedankt voor je reactie, ik kom graag een keer langs!
Aangezien het mijn eerste 4-takt is ( op aanraden van jou, en de knoop doorgehakt door Sanka), leer ik graag hoe het beste om te gaan met de 4 takt.
Ik laat je wel even weten als hij op het rompje van mijn saphir ziet.
( nog even een net servo plankje maken, en hier en daar wat opknappen)

Bedankt voor de reacties

Remy,

gewoon een keer langs komen met de motor en dan stel ik ook meteen even de kleppen voor je. Heb daar het juiste gereedschap voor in huis.

Als het om een ouder type Saito gaat, dan moet ook de stationaire afstelling goed staan.
Bij de oudere typen is dat een messing schijfje op de carburateur (aan de sproeiernaald en de brandstof aanvoer) dat verdraaid kan worden. Op het motorhuis en dat schijfje staan merktekens.

Ik heb zojuist mijn bijdrage aan Modelbouwforum (vrienden van het ModelbouwForum) weer overgemaakt. Binnenkort kan ik weer foto's uploaden en zal ik een foto plaatsen.

Vrienden van het Forum

Laatst bewerkt:
Klepspelling veroorzaakt dat tikken, is normaal. Teveel klepspeling kan geen kwaad, alleen zakt het vermogen dan wat in. Te kleine spelling is veel erger, de kleppen kunnen dan gaan lekken, vooral de uitlaatklep eerst. Die krijgt dan geen kans meer om warmte af te voeren via de klepzitting en verbrandt.
Als ik het zo hoor, dan is het een kwestie dat je er bijna bent. De motor geeft wel thuis, maar jij hebt de deurbel nog niet gevonden.

Met verse OS-F plug en peut met 5% olie, 15-18% olie, moet de motor gelijk te starten zijn. Voor een test mag gewone 2T peut ook wel even.
Mijn methode.
Gas open en even goed choken met de vinger op de uitlaat. Nu perst de motor via de tank brandstof in de carburateur. Zonder uitlaatdruk even zekr weten dat de motor genoeg aanzuigt en "nattig" begint te klinken als je het gas dicht doet en wat aan de prop draait. (zonder te gloeien)
Dan de plug laten gloeien en door de spinner vast te pakken, een korte snelle zet tegen de compressie geven in de verkeerde richting. De motor mag niet door de compressie gaan.
Als er mengsel in de cylinder is, en de plug gloeit, dan komt er een ferme ontbranding die de motor in de juiste richting zal starten.
Gas houdt je iets boven idle, om zeker te weten dat de motor blijft lopen. Later kun je het juiste idle punt vinden.

Hmm,

Ga het allemaal eens proberen. Mijn 2.ccc tucano combatter is nu klaar, kan in dezer dagen de os op de saphir monteren. en ga er dan weer verder mee aan de slag!Ik laat even horen hoe het gegaan is.

@ Ruben, ik laat het je nog even horen binnenkort, bedankt!

Back