jullie zijn welkom op het netwerk en zeker bij de beginnersavonden. Deze zijn vaak op dinsdag maar dat staat dus op de agenda van de NL divisie site. (ivao.org/nl)
op zo'n avond wordt er gevlogen van EHGG(groningen) naar EHEH(eindhoven) waarbij vanaf groningen alles wordt uitgelegd omtrend de Radio Transmissie. Daarbij zijn dus alle controllers aanwezig; Ground, tower, departure/arrival, Amsterdam Centre en verder naar eindhoven hetzelfde. Doel is om dus bekend te raken met het fenomeen ATC. ze hebben speciaal gekozen voor groningen en eindhoven omdat daar de procedures minder ingewikkeld zijn dan op Amsterdam. En daar amsterdam op een doordeweekse avond een van de drukste luchthavens is, is dat absoluut niet geschikt voor beginnende vliegers.
Voor je mee doet aan een beginnersavond zul je je moeten verdiepen in de materie. sids/stars (standaard instrument departures/ standard arrival routes) het instellen van de juiste luchtdruk (qnh) op bepaalde vlieghoogtes en voldoende inzicht in het vliegtuig zelf; voor dat laatste moet je echt wel weten hoe de navigatie werkt. Daarnaast is het slim om zo snel mogelijk aan de FSnavigator te gaan. deze module helpt je navigeren dmv een interactieve kaart met alle geografische punten en VOR/NDB bakens.
Voor de R/T heb ik hier 2 leuke documenten:
http://www.1c.nl/nl/instruct/files/EHAM_Departure_met_KLM202.pdf
http://www.1c.nl/nl/instruct/files/EHAM_Arrival_met_KLM202.pdf
mocht je gaan vliegen, praat dan niet alles na wat op dit document staat want bijvoorbeeld een Information Letter (information Charlie of Wiskey) verandert steeds, en verandert mee met de Metar die wordt uitgegeven door het weerstation op de luchthaven waar je heenvliegt/vertrekt.
Je kan ook gaan lessen bij een VA, zoals bovengenoemd de KLM-va. Hiervoor kan je je aanmelden als KLS'er. Hierbij moet je zowel theorie als praktijk examens doen. Slaag je uiteindelijk voor je virtuele PPL en CPL, dan krijg je een KLM registratie nummer en kan je overal op vliegen. Heb je al de nodige ervaring dan kan je een verzoek om vrijstelling indienen bij de Staff die je dan een apart examentje geven waaraan zij kunnen zien dat je de vaardigheden in de vingers hebt.
Ik geef wel alsvast de volgende waarschuwingen :roll:
denk er niet te makkelijk over en investeer wat tijd in het bestuderen van kaarten en procedures om anderen zo min mogelijk tot last te zijn. Op een rustige middag kan je gerust dingen vragen op de frequentie van de controller waar je je op dat moment onder bevindt, maar doe dat zo min mogelijk 's avonds om zo ergernissen van mede vliegers - die op short final hangen met hun 744 en nog geen landing clearance hebben gekregen - te voorkomen
ander belangrijk ding is dat het wel een "spel" is, maar zo gedraagt het zich niet. Het is net als IRL een serieuze zaak. Handel zo veel mogelijk binnen de richtlijnen. Geen moppentappen en geen langdradige verhalen, IRL mag je daarvoor ook je brevet inleveren, hier word je gewoon gekicked/gebanned. dus ook niet zingen
Ik hoop dat ik de vliegers hier wat enthousiaster heb gemaakt en dat ik jullie eens kan begroeten op het netwerk. 6 en 7 oktober zijn er de FS dagen in lelystad waar ik ook bij aanwezig zal zijn. Komt allen
