FT Tricopter probleem met een samengevoegde throttle en yaw

Ik heb een tijdje geleden de FT Tricopter gebouwd maar ik heb hem nog niet kunnen gebruiken,
er zit een probleem in de besturing van de multicopter. Als ik de throtte stick omhoog doe gaan alle motoren draaien maar de servo voor de yaw aan de achterkant verandert ook van positie en gaat een stuk naar de zijkant. als ik de stick naar links en rechts doe om de yaw te besturen gebeurt er niets. Als ik de tricopter aan de pc leg en in baseflight bij het kopje "receiver" kijk zie ik dat als ik de stick omhoog doe, de throttle omhoog gaat samen met de aux 2, met de yaw gebeurt niets. als ik de stick naar links en rechts doe voor de yaw zie ik dat aux 4 heen een weer gaat.

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen? Ik heb zelf niet echt verstand van baseflight aangezien dit mijn eerste multirotor is. Alvast bedankt
Knipsel.PNG

Stick omhoog

Knipsel 2.PNG

Stick naar rechts

ik heb geen flauw idee en als het zo was zou ik ook geen flauw idee hebben hoe ik het moet veranderen. Ik heb een turnigy 9x transmitter en een turnigy 9x 8ch receiver.

als je alles juist hebt aangesloten en alles op de stock instellingen hebt staan zou hij het moeten doen? heb je wel aangegeven in cleanflight dat het een tricopter is? als de servo alleen beweegt bij gas denkt de fc dat het een motor is, en geen servo. de aux kanalen hebben er volgens mij niks mee te maken, alleen de eerste 4.

De yaw doet het nu, met het opzij gaan van de linker stick gaat de servo heen en weer maar ook als ik de throttle omhoog doe gaat langzamerhand de servo draaien.

en de motors beginnen al met draaien zodra ik hem arm en gaan pas weer uit als ik disarm ookal zit de stick helemaal naar beneden

als je alles juist hebt aangesloten en alles op de stock instellingen hebt staan zou hij het moeten doen? heb je wel aangegeven in cleanflight dat het een tricopter is? als de servo alleen beweegt bij gas denkt de fc dat het een motor is, en geen servo. de aux kanalen hebben er volgens mij niks mee te maken, alleen de eerste 4.
Ik heb de settings een paar keer gereset en weer ingesteld dat het een tricopter is. als ik nu in cleanflight bij het receiver onderdeel de sticks beweeg klopt alles behalve dat als ik de throttle omhoog doe de aux 2 ook omhoog gaat

wat me nu ook is opgevallen is dat als ik in het motor onderdeel ga dat als ik hem arm en de throttle omhoog doe dat maar 1 van de motors omhoog blijft en de andere veel harder draaien, als ik bijvoorbeeld met de stick op half throttle ga staat 1 motor eerst op 1500, een op iets van 1400 en een op iets van 1300. Als ik de stick niet aanraak en hem gewoon door laat gaan gaat de motor die op 1500 stond langzaam omhoog totdat hij op max throttle draait, de motor van 1400 gaat langzaam terug naar iets van 1300 en die van 1300 gaat terug naar 1150 terwijl de stick op precies de zelfde plaats staat. daarnaast gaat ook de servo van de standaard positie (1500) omhoog naar 1760 terwijl ik hem niet eens opzij heb bewogen.
weet iemand hoe dit komt? het is geen hardware probleem lijkt mij want als ik gewoon de sliders van cleanflight gebruik, gebeurt er niets met de servo en blijven alle motoren hetzelfde.

Ergens in het menu van je zender zit een optie waarbij je de aansturing van de servokanalen kunt zien. Als er in de zender een mixer actief is dan zie je dat omdat als je één functie aanstuurt (stick beweegt) er twee servokanalen bewegen. Met actieve mixers gaat het nooit werken...

Zoek maar eens in de handleiding.

Ergens in het menu van je zender zit een optie waarbij je de aansturing van de servokanalen kunt zien. Als er in de zender een mixer actief is dan zie je dat omdat als je één functie aanstuurt (stick beweegt) er twee servokanalen bewegen. Met actieve mixers gaat het nooit werken...

Zoek maar eens in de handleiding.
ok bedankt ik zal ff gaan kijken

wat me nu ook is opgevallen is dat als ik in het motor onderdeel ga dat als ik hem arm en de throttle omhoog doe dat maar 1 van de motors omhoog blijft en de andere veel harder draaien, als ik bijvoorbeeld met de stick op half throttle ga staat 1 motor eerst op 1500, een op iets van 1400 en een op iets van 1300. Als ik de stick niet aanraak en hem gewoon door laat gaan gaat de motor die op 1500 stond langzaam omhoog totdat hij op max throttle draait, de motor van 1400 gaat langzaam terug naar iets van 1300 en die van 1300 gaat terug naar 1150 terwijl de stick op precies de zelfde plaats staat. daarnaast gaat ook de servo van de standaard positie (1500) omhoog naar 1760 terwijl ik hem niet eens opzij heb bewogen.
weet iemand hoe dit komt? het is geen hardware probleem lijkt mij want als ik gewoon de sliders van cleanflight gebruik, gebeurt er niets met de servo en blijven alle motoren hetzelfde.

Dit komt waarschijnlijk omdat je copter momenteel in angel (level) modus staat. Hij merkt dat de copter niet helemaal plat is, en probeert dit te corrigeren, wat niet lukt omdat de props er niet op zitten. Hij zal meer gas geven, om hem alsnog level te krijgen. Als gevolg gaan de motoren steeds harder draaien.

Als je op de turnigy 9x naar system settings gaat, en vervolgens naar display gaat, kun je alle inputs van je zender zien. Hier kun je even kijken of alles op de zender goed is ingesteld.

Dat de motoren draaien bij het armen kan iets met de trim zijn? Staan alle sliders op hun laagste stand als je de zender aan zet? Of de airmode vliegmodus staat, wat ervoor zorgt dat je motoren bij het armen draaien.

Ik weet niet of dit een goede tip is, dus laat de anderen hier eerst een mening over geven, maar waaarom niet de props erop en op een veldje een testvlucht doen? Dan kan je pas echt zien of er wat mis is.
Hoop dat je hem snel de lucht in krijgt.

Dit komt waarschijnlijk omdat je copter momenteel in angel (level) modus staat. Hij merkt dat de copter niet helemaal plat is, en probeert dit te corrigeren, wat niet lukt omdat de props er niet op zitten. Hij zal meer gas geven, om hem alsnog level te krijgen. Als gevolg gaan de motoren steeds harder draaien.

Als je op de turnigy 9x naar system settings gaat, en vervolgens naar display gaat, kun je alle inputs van je zender zien. Hier kun je even kijken of alles op de zender goed is ingesteld.

Dat de motoren draaien bij het armen kan iets met de trim zijn? Staan alle sliders op hun laagste stand als je de zender aan zet? Of de airmode vliegmodus staat, wat ervoor zorgt dat je motoren bij het armen draaien.

Ik weet niet of dit een goede tip is, dus laat de anderen hier eerst een mening over geven, maar waaarom niet de props erop en op een veldje een testvlucht doen? Dan kan je pas echt zien of er wat mis is.
Hoop dat je hem snel de lucht in krijgt.

Oh dat moet het zijn van de motoren, ik zal morgen even een testvlucht maken. Ik heb bij display gekeken en alles klopt alleen toch probeert de tailservo langzaam te draaien zodra de throttle omhoog gaat, het ziet er ook anders uit dan als ik zelf met de stick de positie van de servo verander, het gaat vrij langzaam en ziet er een beetje trillend uit, het is geen vloeiende beweging. Er is nog iets, ik weet niet of dat normaal is maar als ik de throttle helemaal naar beneden heb en dan de servo heen en weer beweeg gaat hij minder ver dan als ik de throttle verder omhoog heb, dat is opzich niet zo'n heel groot probleem maar ik vind het toch een beetje vreemd.
In elk geval bedankt en ik ga morgen na een testvlucht wel weer verder kijken.

Ik kon eigenlijk niet wachten met de testvlucht, ik was gewoon te nieuwsgierig naar de uitkomst dus heb ik het net gedaan.
De tricopter ging rondjes draaien om zijn eigen as en was eigenlijk totaal oncontroleerbaar. De motoren begonnen ook op verschillende momenten te draaien waardoor de een harder draaide dan de ander, het is dus helaas niet zo dat hij probeert te corrigeren en daarom 1 motor eerder en harder laat draaien dan de anderen, als ik op de tx zo weinig throttle gaf dat er net 1 motor ging draaien ging hij steeds harder draaien totdat die ene kant omhoog kwam, op dat moment zouden de andere motoren om te compenseren ook hard moeten gaan draaien en hem daarmee recht zetten maar dat gebeurde niet en de andere motoren gingen pas draaien zodra ik meer throttle gaf. Ik had hier een filmpje van en ook van de tilt die gaat kantelen als ik de throttle omhoog doe maar ik kan alleen fotos uploaden en geen videos :(

kalibreren doe je met de motor test in cleanflight? je zet alle sliders op zijn maximale, plugt de batterij in en zodra je de piepjes hoort zet je hem terug op het minimale.

kijk wel even in de handleiding van je regelaars, want voor elke regelaar kan dit proces iets ander zijn.

Back