FT Viggen, scratch build

Frits37

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
In de hoop dit draadje af te kunnen sluiten met een vliegend exemplaar, wil ik graag mijn bouwvorderingen op deze plek bijhouden.

Ik vind de SAAB Viggen een bijzonder mooi toestel, het is mijn favoriete jet (vandaar ook de '37' in mijn forumnaam). Nu ik sinds een half jaar met deze mooie hobby bezig ben, kruipt uiteraard het bloed waar het niet gaan kan en heb ik het plan opgevat om een vliegende Viggen te gaan bouwen. Omdat mijn vliegkunsten zich nog in het beginstadium bevinden (buddybox, om precies te zijn) leek het me niet handig om gelijk met een groot en duur model te beginnen. Bij toeval kwam ik op de site van Flite Test een Viggen tegen die van foambord was gemaakt en volgens de jongelui fantastische vliegeigenschappen heeft, zowel op lage als hoge snelheid. Ze zijn er zo enthousiast over dat ze er niet alleen een foam bouwpakket van hebben uitgebracht, maar zelfs de tekeningen gratis online hebben gezet. Plus een uitgebreide instructiefilm van ruim een uur. Het toestel krijgt uit 85 beoordelingen bijna de volle 5 sterren.

Nu zijn de bouwpakketten van FT niet al te duur, rond de 3 tientjes, maar de verzendkosten he, die doen je hier de das om. Zolang ze nog niet in Europa zitten, kun je de prijzen rustig verdubbelen om ze hier te krijgen.

Ik heb dus de tekeningen geprint (geplot op A1), heb alvast de electronica aangeschaft incl. een 70mm EDF en ben begonnen. Van een clubgenoot (Jasper, super!) kon ik een paar platen foambord overnemen. Het meest simpel zou het zijn om de tekeningen op het foambord te plakken en de boel uit te snijden, maar voor de zekerheid heb ik een tussenstap genomen: van de tekeningen heb ik op een paar oude, gebruikte platen fotokarton sjablonen gemaakt die ik ga gebruiken om de contouren op foambord over te nemen. Op die manier gaat er niet veel mis als ik een fout maak: een nieuw onderdeel is zo gesneden. En bovendien, als ik ooit een tweede wil maken, dan heb ik alle sjablonen die ik nodig heb.

De sjablonen heb ik gemaakt ik door de onderdelen uit de plot te knippen en met spuitlijm (action, wie anders) op het fotokarton te plakken en vervolgens uit te snijden. Ik had er 4 platen van 50 x 70 cm voor nodig, maar omdat een enkel onderdeel dubbel nodig is, red ik het in het echt nét niet met die 4. En de spanwijdte is een paar milimeter breder dan 70 cm, dus dat past ook nét niet, maar dat neem ik maar voor lief.

De huidige stand van zaken: de sjablonen zijn uitgesneden:
sjablonen_zpsryww9pj8.jpg

De grote deltavleugel heeft in het echt een 'zaagtand' die het FT model niet heeft. Omdat het zo karakteristiek is, heb ik die toch enigszins aangebracht. Op de zaagtand zit in het echt een radar sensor, die ga ik namaken met een carbon staafje, 3mm doorsnede.

Planning: dit weekend de eerste 'echte' onderdelen uitsnijden, vouwen en lijmen. Daarvoor moet ik dan wel alle hulplijnen op het foambord overnemen, die ingesneden en verdiept moeten worden. Hopelijk heb ik een beetje maatvast gewerkt.

Meer over de FT Viggen:
Algemeen artikel: http://www.flitetest.com/articles/ft-viggen
Over de bouw: http://flitetest.com/articles/ft-viggen-build

Zoiets moet het worden (kaal, ik maak er een zogeheten splinter camo versie van):
9844d4b5323a9708c1ef2ad2e51f7544.jpg

o ja, deze mist de canards. Die maak ik uiteraard wel.

Edit: o ja, en ik ga de onderkant zeker versterken met glasvezel.

Edit 2: het aardige van dit model is ook dat de neus 'los' zit. Als je crasht, heb je met een beetje geluk alleen een kapotte neus die je makkelijk kunt vervangen. FT levert op verzoek ook als extra 3 sets neuzen... Met een sjabloon is dat ook goed te doen ;-)
 
Laatst bewerkt:
.
Gaaf project Frits.

Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo van de jets, maar een SAAB Viggen vind ik echt heel erg gaaf!
Het is een prachtige en zeer aparte kist.

Ik heb dit jaar in een SAAB Viggen mogen zitten.
Ik had een paar minuten daarvoor in een MIG 21 gezeten waarvan de cockpit erg nauw en klein was.
In de SAAB Viggen zat ik met m`n 1.88 meter daarentegen prima!

full


full


Het was deze kist:

full


Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Je bedoelt mijn dochter Iris?

full


:D:D

Groeten, Ramses
.
 
Leuke foto's :)

Ik was je inderdaad iets voor: maart 2006 en ik was denk ik de eerste Nederlander die in die cockpit zat. Een ploeg van de Zweedse luchtmacht was nog bezig om het toestel te demilitariseren. Ze hebben de cockpit even voor me 'aangezet' waarbij alle metertjes wakker werden en het kompas (de ring om het radar display) actief werd.Bijzondere ervaring :)

demil%20mrt%202006_zpstxrfw2xl.jpg
 
.
Ojaa, dat is gaaf zeg... :)
Dat zal inderdaad een heel bijzondere ervaring geweest zijn, super!
Hoe kom je zo dicht op het vuur?

Succes met de bouw van jouw Viggen!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik was vrijwilliger bij het Aviodrome, dan zit je toch iets dichter bij het vuur. Ik had gehoord wanneer die Zweedse ploeg zou komen, dat was op een maandag waarop het park niet voor publiek geopend was.

Update: de main wing (moet nog iets netter worden gemaakt) is vanavond gedaan. Ik heb de 'radar sensors' geplaatst bij de zaagtanden en een versteviging van carbon in de vleugel gemaakt. Nog niet fraai, maar dat komt t.z.t. wel bij de afwerking. Er komt nog een geprinte onder- en bovenkant op. Zie hier:
decals-minipic-png_1392054522.jpg




main%20wing_zpsneyiwz2n.jpg
 
Nee, sorry, ik heb het op een plotter geprint en ben nog aan het nadenken over een goede lijmmethode. Ik wil geen kreukels ;-)
 
Spuitljim van Bison, en er voor zorgen dat beide te lijmen zaken even warm zijn. Dus niet de tekening vers uit de plotter en het model uit de koude schuur.

Succes, mooi project!

Hugo
 
Update: het bouwen gaat verder.

DSC_3216_zpsmdburmjq.jpg

romp op de vleugel gelegd om een indruk te krijgen (vleugel ligt ondersteboven)

DSC_3218_zps5lbnmxbf.jpg

EDF (70mm) en regelaar gemonteerd

DSC_3217_zpsoyy6oahx.jpg

Bovenkant van de romp, ESC wordt met verlengsnoertje verbonden met de motordraden.

Dit is mijn eerste foamboard project. Vallen en opstaan dus ;)
 
Ik heb inmiddels ook een andere manier gevonden om het papier uit de plotter op het model te lijmen (voorlopig alleen een proefstuk): ik heb het foam met blanke PU lak ingesmeerd en het papier op de natte lak bevestigd. Het voordeel t.o.v. spuitlijm is dat je naar hartelust kunt schuiven met het papier, om eventuele vouwen en bobbels eruit te halen. Het zijn nogal grote oppervlaktes. De lak fungeert als lijm.
 
De methode om de print uit de plotter met PU lak op het toestel te bevestigen was toch niet optimaal: er kwamen bobbels onder het papier. Niet groot, maar toch. Daarna geprobeerd met ‘modge podge’ (een soort verdunde houtlijm, tip van mijn dochter). Dat gaf een strakker resultaat op een proefstukje.


Gisteren heb ik de grote vleugel er aan de onderzijde mee beplakt. Dat ging goed, maar helaas blijkt de foamplaat bij de droging van de lijm iets krom te trekken. Uitzetten en krimpen blijkt elkaar niet op te heffen. Hopelijk trekt het weer recht als ik de bovenkant beplak. In het ergste geval moet ik een nieuwe vleugel uitsnijden, maar dat is gelukkig geen hele grote klus.
 
Awel, het bouwen ging sneller dan het bijhouden van dit draadje ;) Hij is bijna af. De bouwwijze wordt meer dan prima verteld in de instructiefilm van FliteTest, dus dat hoef ik hier niet te herhalen. Wat misschien wel het vermelden waard is zijn de dingen die niet helemaal goed gingen en wat ik er anders aan heb gedaan.

Wat ging er niet goed? Nou, zoals ik het gedaan heb: eerst sjablonen maken en daarna in foam uitsnijden betekent eigenlijk 2 fysieke vertaalslagen. Dat komt de precisie niet ten goede. Vooral de gaten voor de 'nokjes' zijn wat dat betreft niet eenvoudig. Ik heb de hoeken daarvan met een speld door het sjabloon heen in de foam geprikt, maar om het dan precies recht uit te snijden met een mesje dat groter is dan de breedte van het gat, in schuim dat ook niet altijd volledig egaal is..... mwah. Dat kan beter. En het lijmen van grotere lengtes: ik heb er een ander lijmpistool voor gekocht en dat ging gelukkig beter. Het foam snijdt ook niet altijd even lekker: soms wil je mes rond een steviger stukje gaan in plaats van er recht doorheen.

Het printen van de 'skin' ging wel goed, het plakken toch minder. Met name rond wat ingewikkelder vormen ging het toch wat bobbelen. De strijkbout (laagste temperatuur) bracht er wat orde in, maar helemaal weg zijn ze niet. Enfin. Met het resultaat ben ik niet ontevreden. Het is mijn eerste eigenbouw en dus ook de eerste poging met foamboard.

Een paar plaatjes en een filmpje tot slot (nog niet van de maiden, die komt nog).

IMG-20151019-WA0002_zpsu1rdixsn.jpeg

De onderkant van de vleugel beplakt

DSC_3230_zpswukmwx1b.jpg

De staart met 'pitot tube' en een kleine antenne erachter

DSC_3228_zpsrnxbqyfg.jpg

Een sensor van de RWR (radar warning receiver), op de hoek van de 'zaagpunt' die niet standaard in het model zit

DSC_3223_zpsrmobn5lm.jpg

Het begint ergens op te lijken

IMG-20151025-WA0023_zpslil8hdta.jpeg

Bijna klaar.

Intussen ook de servo's op de elevons aangesloten en de onderkant in de glasvezel/epoxy gezet.

En het beloofde filmpje: test van de afterburner (met uitgeschakelde motor), dank aan hneijdam
 
Back
Top