Full Contact Combat vliegen?

Waarom 2 cellen?
De meeste motortjes vliegen ze toch op 3 cellen?
Of is het voltage van die A123 cellen soms een stuk anders dan gewone film lipos?

3 cellen 2200's is te zwaar (ducktape ook trouwens). Voltage van A123 is lager dan lipo's. Maar de "ARMC" setup vliegt daar prima mee. Ik vlieg ongeveer 10 minuten nu met 2 cellen 2200.
Het is inderdaad kritischer voor de bec, gisteren was er het eerste geval op 2,4 (spectrum) die waarschijnlijk als gevolg van onderspanning op de BEC een ontvanger reset had.

Maar als alles werkt, dan krijg je zoiets.
DSC_8413.jpg.jpg

De reden dat we 2s 2300 A123 vliegen en niet 3 is idd vanwege gewicht. Nu zou je ook voor 4s 1100 kunnen gaan, dat weegt ongeveer hetzelfde, en je neemt ongeveer dezelfde energie mee. Maar dan konden wij geen stevige/stevig monteerbare motoren vinden.
We vlogen in het begin van de lifopo setup met binnenlopers. Puur omdat je die met 2 tywraps op een plankje kon vastmaken. En dat werkte zo geweldig bij de oude sp400.
Toen kocht ik op enig moment deze motor: 4300KV Outrunner Brushless Motor for 64mm Ducted Fan (EDF) Type 2810D-01A | HiModel (Hobbycity had dit soort motoren nog niet)
Ik duwde de as naar de andere kant, prop saver erop met een gunther (of nep gunther, D5xP4.5 Pushing Propeller | HiModel ). En ik kon hem zo tegen een plankje aan monteren met een tywrap. Motor is nog steeds heel na meer dan een jaar, terwijl ik nog geen enkele andere buitenloper zo lang heb zien leven in een zagi. En hij deed het beter dan de binnenloper's.

Ik gebruik een towerpro regelaar, daarmee met fasst 2,4 en assan nog geen problemen gehad met onderspanning oid.
Ik geloof dat johan een SupperSimpel heeft, hij vliegt er probleemloos mee, ik kreeg hem niet lekker werkend (bleef de motor terug regelen). Welke die spectrum gebruiker heeft weet ik niet.

Je kunt ook de regelaar open maken, en de rode draad die naar de ontvanger gaat los solderen, en dan weer vast solderen aan de rode draad die naar de accu gaat.
Op die manier word je ontvanger direct gevoed door 2s A123, wat best gebruikelijk is.

Hmm verrek ja, daar had ik nog niet over gedacht,
2 cellen kan een probleem zijn met de 6v die een 2.4ghz ontvanger wil.
Heeft iemand ervaring met een directe 2s Lifopo voeding op een assan ontvangertje?
Gewone lipo is teveel, maar zoals gezegt, die A123 zijn lager in spanning, dus zou kunnen misschien.
Gaan je servos dan ook niet zeuren met zon stuiter voltage?

Himodel ben ik zeer over te spreken, daar komt mijn assan bende namenlijk ook vandaan. ;)
Maar hoe frobbel je die rare snuiterd nou op een wing?
Met een hout constructie bakje of iets dergelijks?
Met zon tiewrapje ala sp480 gaat niet lukken denk ik.
En inderdaad zon outrunner is niet bepaald stevig,
een goeie kleun tegen je prop en et zit al scheef.

Wat mij ook een beetje dwars zit is dat ik die Lifopo packs vandaan moet halen.
Zelf die dingen solderen kan ik iig niet, heb eens zitten braden met NiMH cells, das best moeilijk!

Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met assan en een towerpro regelaar op 2s A123, in een zagi.

Ik heb daarnaast ook al een assan ontvanger direct op 2s lipo, en een op 2s lipo met een diode (-0,7v), werkt allemaal prima.

Met zon tiewrapje ala sp480 gaat niet lukken denk ik.
Dat is nou precies waarom we die motor hebben, dat kan wel!
En de hoeveelheid klappen die hij al heeft overleefd...:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ik zocht een foto op onze club site, niet gevonden. Ik zal er 1 maken voor je.

Laatst bewerkt:
Motor_montage_zagi.jpg

Zoals je misschien kan zien is hij om z'n as gedraaid, het tape dat erom zit is er om dat te voorkomen. Dat werkt niet foutloos ;) de motor draden houden hem nu op de plek icm de tape.
Ik wil er een stukje af vijlen zodat hij een platte kant heeft, volgens mij moet dat goed werken.

Volgens mij worden regelaar series die niet helemaal perfect zijn als "super simpel" gedumpt. De gebreken hoeven niet altijd een probleem te zijn, maar het kan handig zijn om de beperking te weten.
Voorbeelden van beperkingen:
- BEC met hoge minumale accuspanning. een goede bec kan van 5.5V-in nog 5V-uit maken. Een slechter type chip heeft meer spanningsverschil nodig. Gevolg: werkt wel bij 3S, maar niet met 2S.
- Slechte of oude software. (een (niet helemaal standaard) motor loopt niet, of slecht regelgedrag, of niet programeerbaar met kaart.
- Geen manual of hoort niet bij de regelaar.

Ik vlieg trouwens met 3S A123 1100 vastgelijmt in mijn swift, maar niet als combat. Ik heb wel eens gezien hoe Nando met z'n maat combat vliegt. Wat een agressie ;-)

Laatst bewerkt:
Owww op die fiets!
Ik dacht al, wat is dat voor een halve inrunner/outrunner, maar zo kan et idd.

Zijn er niet wat makkelijkere inrunnertjes bij hobbyking dan?
Gewoon can motors, desnoods die met gesneden vinnen,
zodat ze lekker happen op waar je ze tegenaan tiewrapt?

BS2835(1).jpg

Als Kv4300 werkt met 2S A123, dan zou je:
ca. Kv2900 moeten hebben voor 3S A123 en
Kv2150 voor 4SA123 of 3Slipo met een gunter prop (4S A123 = 3S lipo. A123=2.7V per cell, lipo 3.3V per cell onder belasting)
Daar zal toch wel wat voor te vinden zijn. Mischien zijn de dunne asjes van 2 of 2.3mm wat kwetsbaar.

Laatst bewerkt:
waar kunnen jullie zulke epp platen halen?
wij hbben nu ook enkele testzagi's gesneden, maar uit gewoon piepschuim
combat-zagi-bouw

gaat goed, alleen is die wat minder stijf dan mn oude zagi. maar ik denk dat dit komt ook door de ceder liggertjes die erin zitten(veel buigzamer dan vurenhout)

als motortje heb ik deze.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Bell 2409 1600kv Outrunner $5.99

maar we zijn idd op zoek naar een leuke setup van hc maar zo goedkoop mogelijk... wel lipo's.
mss de wingspan naar 80 brengen en met kleiner materiaal 1300/1500mah??

Laatst bewerkt door een moderator:
We halen ze in zwartsluis, weet de naam zo niet. Maar dat kan enkel per pallet tegelijk, kost een paar honderd euro, maar dan heb je wel wat.

Zijn er niet wat makkelijkere inrunnertjes bij hobbyking dan?
Een binnenloper kan ook wel, maar met binnenlopers van gelijk gewicht hadden we wat problemen met de temperatuur, waarschijnlijk door onze lage spanning-hoge stroom setup.
Op 4s 1100 A123 zou dat dus misschien beter gaan.

Deze motor werkt gewoon beter dan een stuk of 5 binnenlopers die we getest hebben (allemaal budget, geen neu ofzo :neutral:), en dit is net zo makkelijk te monteren. De plank moet je voor beide maken, enige verschil is dat deze 3cm uitsteekt...
Die finnen tegen rond draaien zijn opzich wel makkelijk, maar ik denk dat als ik er zo een paar keer met een vijl overheen ga dat het ook goed is..
Als Kv4300 werkt met 2S A123, dan zou je:
ca. Kv2900 moeten hebben voor 3S A123 en
Kv2150 voor 4SA123 of 3Slipo met een gunter prop (4S A123 = 3S lipo. A123=2.7V per cell, lipo 3.3V per cell onder belasting)
Daar zal toch wel wat voor te vinden zijn. Mischien zijn de dunne asjes van 2 of 2.3mm wat kwetsbaar.

Ik vloog voorheen met een 2200kv binnenloper op 3s lipo. Was behoorlijk vergelijkbaar.

Maar van de soort motoren die we nu gebruiken nog geen met een lager kv dan 3000 kunnen vinden.

Ik zou niet minder accu willen meenemen dan nu, een goede 10 minuten vliegen, en net zo lang laden (12min ~). Ik heb 2 accu's en gebruikte 1 10A lader en kan continu, zonder pauze blijven vliegen.
Dus 2s 2300 of 4s 1100. voor 4s 1100 zou dat dan dus icm een binnenloper worden, en die zijn idd wel te vinden.
Nooit met 4s 1100 geëxperimenteerd, misschien kom je op een betere setup. Maar deze voldoet aan al onze eisen, meer vermogen dan een sp400 6v/7s nimh, Gunther prop, stevig!, 10min (+) vliegtijd, niet te duur.

Hmm ja even met een dremel een platte kant op die motor hossen en dan flink klemmen moet al wel genoeg zijn dan?

Waar halen jullie die Lifopo packs vandaan eigenlijk?

Ik pak liever een setup die zich al bewezen heeft.
Zelf experimenteren heeft me vorige week al een kist gekost. ;)

Hmm ja even met een dremel een platte kant op die motor hossen en dan flink klemmen moet al wel genoeg zijn dan?

Waar halen jullie die Lifopo packs vandaan eigenlijk?

Ik pak liever een setup die zich al bewezen heeft.
Zelf experimenteren heeft me vorige week al een kist gekost. ;)

En de andere 2 identieke kisten zullen niet veel later volgen vermoed ik ;)

Hahah ja daarom vind ik het dus tijd voor een stel butsbananen.
Die krengen kun je zo gek mee doen als je zelf wil, die krijg je niet in 1 seizoen kapot.

Alleen eventjes de setup bij elkaar harken. ;)

Ik heb deze cellen van hobbycity, GENUINE A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell w/ tabs

Door de tab's die eraan zitten zeer makkelijk te solderen. Als je 2 draden aan elkaar kan solderen moet dit ook lukken.
Ik heb het via ~3cm draad gedaan, omdat ze dan kunnen verdraaien tov elkaar, had niet gehoeven. Nu zou ook de 2 tabs aan elkaar solderen, zoals meerdere clubgenoten dat geloof ik hebben.

Nog even iets over het toestel.
Ik vind het om zo te vliegen niet het leukste toestel, hij is niet super snel, niet zeer wenbaar, dan kun je beter een swift kopen.
Hij is voor mij enkel voor de combat (en dat doet ie goed), en heel af en toe om door dingen te vliegen die net enkele cm groter zijn dan de zagi zelf (dus tien keer crashen en dan 1 keer heel blij zijn ;))

M'n bladwijzermapje voor zagi zooi,
4300KV Outrunner Brushless Motor for 64mm Ducted Fan (EDF) Type 2810D-01A | HiModel
HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS Park F Servo 18g/.13sec/1.9kg $10.25
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro W30A Brushless Speed Controller $11.99
D5xP4.5 Pushing Propeller | HiModel
Aluminum Collet Prop Shaft Adapters for 3.17mm Motor Shaft | HiModel
?3 Aluminum Prop Saver | HiModel
HobbyKing Online R/C Hobby Store : High stength fiber tape 24mm x 50mtr $7.02 !!!!!!! (foto daar klopt niet, het is kruisverstevigd)
https://www.hobbycity.com/hobbycity..._Systems_26650A_LiFePo4_Cell_w/_tabs_(Dev_Kit)
Spare gear set for GWS PARK/GS Series servos | GWS (wel handig om reserve te hebben, hoewel se maar zelden stuk gaan.)

Dan nog pu lijm (bizon constructie lijm)
een staaf 5mm koolstof
Een beetje 6mm depron voor de ailerons en tippen.
En 8 kleine magneetjes, zodat de tippen kunnen wegklappen.

Mocht je nog in Dortmund komen, dan kan je A123 vinden bij Willkommen bei Akku-Onlineversand of battmann. Liefst met tab nemen, want de cellen kunnen slecht tegen solderen.

Natuurlijk ook te bestellen. Ook als 2S pakket zie ik:
A123 Zelle / 2300mAh / 6,6V / 26C / 2s-1p 2er Reihe, 27,90 € - Modellbau Holzwarth

Ook lindinger kan (goedkope verzendkosten)
Modellbau Lindinger Onlineshop

Verder heeft graupner A123 in het programma (dus overal te bestellen), maar ze hebben er wel dure graupnerstickers op geplakt.

Uhm, die heb ik 2X in mijn laatste post gelinkt...

A123 verkoopt maar 2 cellen, 1100 en 2300, die kun je met lipjes en zonder kopen.
En als pakket, maar dan betaal je 1,5X de prijs (of meer).

Back