Beste mensen,
Ik wou eerder reageren, maar moest nodig een filmproject afronden.
Iedereen bedankt voor jullie feedback

Jullie hebben allemaal gelijk.
Ik wil mijn Funcopter eigenlijk een autoleveling functie geven, dat als ik mijn zender (Futaba T10J) knuppels loslaat dat hij auto levelt.
Eerst dacht ik dat iedere FBL systeem dat zou hebben (FBL is nieuw voor mij), maar de tarot ZYX heeft dat niet.
Toen kwam ik erachter dat maar een aantal 3-axis heli gyros dat hebben.
Zoals de Naza-H (400 euro +, een beetje te duur).
Na wat onderzoek heb ik vorige week de Flymentor 3D gekocht (gyro systeem met autoleveling en een CCD camera sensor eronder wat de heli op positie houdt).
Ik heb 2 stuks van de Flymentor nu.
1 nieuw van hier:
http://www.localhobbyshop.nl/kds-flymentor-3d-kds-2007-a11-5.html
en 1 gekocht via speurders voor een klein prijsje voor mijn andere CP heli.
De Flymentor kan i.c.m. met flybar gebruikt worden, dus de FBL head hoeft dan niet op de Funcopter. Met een 3-keuze schakelaar op de TX kun je het ook weer op manual zetten.
Ik heb dus ook een CP heli de
Jamara E-rix 450, daar wil ik ook de Flymentor op zetten.
De Jamra was ook mijn eerste CP heli, in 2011 gekocht, door gebrek aan ervaring met heli vliegen was het de eerste keer al gecrasht, veel onderdelen waren stuk, tailboom hoofdas e.d.. Moedeloos geworden heb ik het een aantal jaren niet meer opgepakt.
Begin dit jaar wel weer, hij is opgeknapt en vliegt weer. Dankzij een donor heli wat ik via Marktplaats heb gekocht. Dat maakte het ook betaalbaar.
Ik heb voor de rest ook geofent op de simulator van Ikarus, daar ben ik wel goed mee, maar een echte RC heli vliegt toch heel anders vind ik (veel meer correcties nodig om te blijven hoveren).
Als de staart naar me toe is is het prima maar nose-in gaat het mis, dus een auto leveling functie zal meer vertrouwen geven.
Pasgeleden kwam ik de Funcopter tegen, het is wel wat crashbestendiger dan de Jamara, en de onderdelen ook wat goedkoper. Na een verkeerde val is van de Funcopter ook de rotorbladen en hoofdas stukgegaan. Dus het liefst wil ik dat het niet crasht, wie niet ;-).
Dus zo ben ik op zoek gegaan naar een autoleveling systeem, eerst dacht ik dat elk FBL/ 3-axis gyro systeem een autoleveling functie had.
Omdat ik nog een beginnend piloot ben vind ik zo'n auto leveling systeem wel heel handig vooraal voor bail out. Ik kan het altijd schakelen naar manual en de stabilisatie gains steeds lager zetten van de FM, en later volledig manual gaan vliegen.
Ik heb inderdaad gemerkt dat de Funcopter met wat wind zo omhoog geblazen wordt, en als ik ermee zak is het ook lastig om zijn rudder recht te houden door zijn lage RPM (tijdens het zakken) dus ik moet wel vliegen op windvrije dagen, of indoor.
Na dat ik met de Funcopter goed kan vliegen ga ik verder met de CP Jamara 450.
Ik ga deze week de Flymentor inbouwen, het is even uitproberen of het gaat lukken met zijn FP en lage RPM, anders ga ik het alleen op de CP heli inbouwen. Ik hou jullie op de hoogte
Ik heb trouwens in maart mijn eerste FPV Hexacopter gebouwd (voor mijn film werk) gebaseerd op de DJI F550 flame wheel (ik noem hem 'SkyWatcher') dit is de eerste video wat ik met mijn 'SkyWacther' gemaakt heb:
Dat was toen met een 2-axis gimbal opgenomen, nu heb ik inmiddels een 3-axis gimbal.
Bouwfotos:
VMP-SkyWatcher-photos.jpg
Ik wil ook nog een bouwverslag daarover maken.
Maar goed dat doe ik wel bij de multicopter sectie van jullie mooie forum