Funcopter V2 FBL kop?

Beste mensen,

Ik wil graag mijn Multiplex Funcopter (V2) converteren naar een FBL (flybarless) heli.

Ik heb al een 3 axis gyro (Tarot ZYX) en een FBL kop met een hoofd asdiameter van 5mm.
Maar de Funcopter heeft een 4mm hoofd asdiameter dus dat past niet.

Kennen jullie een FBL kop met een 4mm hoofd asdiameter?
Ik denk dat de Funcopter een 450 size heli is. Dus volgens mij moet het een 450 size kop zijn met een 4mm hoofd asdiameter.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Alvast bedankt.

Funcopter is een tik kleiner.. EN het is een FP (fixed pitch) heli, waardoor er nog wat verschillen zijn tegenover een 450..

Meeste 450 maatjes hebben tegenwoordig een 6 mm hoofdas. 5 mm komt inderdaad ook nog voor, maar al wat minder.
waarschijnlijk ben je beter af als je een 4mm buisje probeert te vinden met een kleine wanddikte..
Als het maar goed gecentreerd zit, en blijft zitten.

Hou wel alvast in je achterhoofd dat de meeste stabilisatiesystemen gemaakt zijn voor CP heli's.
hun toerental is hoger, aansturing wat directer, veel vermogen.
op een FP reageert het allemaal net even anders, veel meer toerenafhankelijk. Kan zijn dat je even een tijd bezig bent om het vliegend te krijgen, en daarna om het goed vliegend te krijgen..

Maar dat was de hobby toch :D

Mij lijkt het een beetje ver gezocht om een fp te gaan ombouwen naar fbl.. op het einde van de dag blijft het een fixed pitch heli he..

Nu ergens was het wel een goed idee van mpx deze heli en de 2de versie zal wel behoorlijk vliegen maar ik zou zeggen als je echt graag en regelmatig heli vliegt en je kan er al goed mee overweg zou ik men geld wat bewaren voor is een leuke (2de hands) 450 fbl cp heli.

Maar is een persoonlijke mening he :)

Mvg.

Tja. Vroegah heb ik leren vliegen met een piccolo fp v2.
Eenzelfde soort apparaat, misschien een tik kleiner.

Ikarus had daar op een gegeven moment brushless ombouw sets voor.
En ombouwsets om er een cp van te maken.

Voornaamste is dat je die swash omhoog en omlaag kan bewegen, zodat je pitch aan kunt sturen.
Daarvoor heb je een 3e servo nodig. Of een constructie om het alsnog te doen..

Ben zelf begonnen met de Funcopter V2 als eerste heli. Puur omdat hij erg crashbestendig is ;)
Qua vliegen vliegt hij uiteindelijk moeilijker dan mijn huidige Trex600. Alleen de zenuwen krijg je er bij de Trex veel meer bij :D
Nadeel van de Funcopter is het FP systeem. Hierdoor wordt de staart en ook de rest van de heli zeer slecht bestuurbaar als je weer naar beneden wilt (minder toeren). Bij een CP heli heb je daar geen last van. Ben het met easy eens dat je beter iets meer geld kunt investeren en voor een CP heli kunt gaan.

Beste mensen,

Ik wou eerder reageren, maar moest nodig een filmproject afronden.

Iedereen bedankt voor jullie feedback :)
Jullie hebben allemaal gelijk.

Ik wil mijn Funcopter eigenlijk een autoleveling functie geven, dat als ik mijn zender (Futaba T10J) knuppels loslaat dat hij auto levelt.
Eerst dacht ik dat iedere FBL systeem dat zou hebben (FBL is nieuw voor mij), maar de tarot ZYX heeft dat niet.

Toen kwam ik erachter dat maar een aantal 3-axis heli gyros dat hebben.
Zoals de Naza-H (400 euro +, een beetje te duur).

Na wat onderzoek heb ik vorige week de Flymentor 3D gekocht (gyro systeem met autoleveling en een CCD camera sensor eronder wat de heli op positie houdt).
Ik heb 2 stuks van de Flymentor nu.
1 nieuw van hier: http://www.localhobbyshop.nl/kds-flymentor-3d-kds-2007-a11-5.html
en 1 gekocht via speurders voor een klein prijsje voor mijn andere CP heli.

De Flymentor kan i.c.m. met flybar gebruikt worden, dus de FBL head hoeft dan niet op de Funcopter. Met een 3-keuze schakelaar op de TX kun je het ook weer op manual zetten.

Ik heb dus ook een CP heli de Jamara E-rix 450, daar wil ik ook de Flymentor op zetten.
De Jamra was ook mijn eerste CP heli, in 2011 gekocht, door gebrek aan ervaring met heli vliegen was het de eerste keer al gecrasht, veel onderdelen waren stuk, tailboom hoofdas e.d.. Moedeloos geworden heb ik het een aantal jaren niet meer opgepakt.
Begin dit jaar wel weer, hij is opgeknapt en vliegt weer. Dankzij een donor heli wat ik via Marktplaats heb gekocht. Dat maakte het ook betaalbaar.

Ik heb voor de rest ook geofent op de simulator van Ikarus, daar ben ik wel goed mee, maar een echte RC heli vliegt toch heel anders vind ik (veel meer correcties nodig om te blijven hoveren).

Als de staart naar me toe is is het prima maar nose-in gaat het mis, dus een auto leveling functie zal meer vertrouwen geven.

Pasgeleden kwam ik de Funcopter tegen, het is wel wat crashbestendiger dan de Jamara, en de onderdelen ook wat goedkoper. Na een verkeerde val is van de Funcopter ook de rotorbladen en hoofdas stukgegaan. Dus het liefst wil ik dat het niet crasht, wie niet ;-).

Dus zo ben ik op zoek gegaan naar een autoleveling systeem, eerst dacht ik dat elk FBL/ 3-axis gyro systeem een autoleveling functie had.
Omdat ik nog een beginnend piloot ben vind ik zo'n auto leveling systeem wel heel handig vooraal voor bail out. Ik kan het altijd schakelen naar manual en de stabilisatie gains steeds lager zetten van de FM, en later volledig manual gaan vliegen.

Ik heb inderdaad gemerkt dat de Funcopter met wat wind zo omhoog geblazen wordt, en als ik ermee zak is het ook lastig om zijn rudder recht te houden door zijn lage RPM (tijdens het zakken) dus ik moet wel vliegen op windvrije dagen, of indoor.
Na dat ik met de Funcopter goed kan vliegen ga ik verder met de CP Jamara 450.

Ik ga deze week de Flymentor inbouwen, het is even uitproberen of het gaat lukken met zijn FP en lage RPM, anders ga ik het alleen op de CP heli inbouwen. Ik hou jullie op de hoogte :)

Ik heb trouwens in maart mijn eerste FPV Hexacopter gebouwd (voor mijn film werk) gebaseerd op de DJI F550 flame wheel (ik noem hem 'SkyWatcher') dit is de eerste video wat ik met mijn 'SkyWacther' gemaakt heb:

Dat was toen met een 2-axis gimbal opgenomen, nu heb ik inmiddels een 3-axis gimbal.

Bouwfotos: VMP-SkyWatcher-photos.jpg

Ik wil ook nog een bouwverslag daarover maken.
Maar goed dat doe ik wel bij de multicopter sectie van jullie mooie forum :)

Laatst bewerkt:
een fp heeft meestal een motor op de staart.
op zich zou dit geen enkel probleem op mogen leveren tijdens dalen.

alleen, een staart moet het koppel van de hoofdrotor verwerken.
valt dat weg, klopt ineens de gain settings etc niet meer, dus staat de gevoeligheid opeens veel te laag.
geef je een tik gas, schiet de staart een stuk weg. opeens een klap koppel wat je er tegenaan gooit..

probeer rustig je correcties en inputs te geven.
liever vele kleine correcties, dan 1 grote.

Qua self levelling: zoals je al gemerkt hebt, is dit nog een soort van zeldzaam.
en om eerlijk te zijn, raad ik het je niet aan. Mijn mening, er zijn er ook weer genoeg die er anders over denken.

Helicopter vliegen begint met de hoover.
en vanuit daar bouw je dit uit.
Gaat het mis, ging je waarschijnlijk harder dan je achterhoofd aankan. dus een tikkie terug..
Normaal ga je eerst tail in links en rechts heen en weer vliegen.
de heli plaatsen, heli houden waar jij hem wilt hebben.

dan ga je misschien eens voorzichtig proberen de heli een kwart te draaien, side in.
volledig leren hooveren.
misschien voor je langs vliegen, en op het eind langzaam draaien tot de andere zijkant naar je toe staat.
doe dit in het begin dichtbij, anders lijkt het bij de draai veel op nose in, en dat komt later pas..

Bij alles wat je doet, verzin je vooraf wat je bailout wordt.
bij nose in is dit een stevige tik op de staart, zodat hij weer tail in komt te hangen (en je het wel in de vingers hebt)
doe dit echt op tijd, anders kan niets een heli nog redden.

ga je dus inverted, trek je een keer hard aan de elevator of aileron. die poten moeten weer omlaag..
en zo is er voor alles wel iets.
maar verzin het even voor je het doet.
doe het 3 fouten hoog, scheelt ook veel schade.

Mijn anti selflevel komt voort uit het vervangen van vaardigheden...
er zijn er genoeg die zo gewend zijn aan die ene, magische reddingsknop dat ze niet eens meer proberen hun heli te redden.
terwijl dat meestal echt nog wel kan..
tuurlijk, het geeft een stuk vertrouwen. dat helpt heel erg.
maar het geeft ook een stuk fout automatisme. En geeft een vals zelfvertrouwen als je dan toevallig een keer een heli zonder self level tegenkomt.

De Funcopter heeft geen aparte staartmotor. Hij is wel erg crashbestendig. Ben er meerdere keren ook van grote hoogte mee naar beneden gekomen. De overbrenging naar de staartrotor is niet perfect waardoor deze nog wel eens uitvalt. Ben ook eens volgas dwars door de bomen in de slootwal gecrasht omdat ik te gek ging doen. Ook toen geen schade. Belangrijk is dat je het gas dichttrekt voor de impact. Heb er een paar maanden veel mee rondgevlogen, alleen een paar servo's en een hoofdrotoras verbruikt ;)

@jdejager thanks voor je feedback :- ).

@Student
Dankjewel voor je feedback.
Dat kan ik me ook voorstellen. :) de Funcopter wordt inderdaad aangedreven door de hoofdas zoals Jdejager het al zei, geen aparte motor.
Ik heb de Funcopter al 3x uit fatale crashes gered toen het waaide.
Ik ga een beetje spelen met de Flymentor maar zal het zeker niet de hele tijd gebruiken, dat is ook saai (gelukkig kan het ook gewoon uit), het leuke van heli vliegen is ook dat hele uitdaging :).

Inderdaad dat is ook zo wat je zegt goed oefenen met side-ins en nose-in, geduld hebben ;-).
Goeie tip van al een plan hebben voor bail out daar ga ik ook mee oefenen.

VMP

Ah, dat kan inderdaad verklaren waarom de funcopter misschien wat bijzonder reageert bij afdalingen ;-)
mijn piccolo had een losse motor op de staart..

nadeel daarvan is dat het altijd een beetje achter de muziek aan loopt. voordeel is dat het (bijna) compleet bomproof is ;-)

En inderdaad, de uitdaging is exact waarom ik ooit ben begonnen met heli's
niet zoveel ruimte nodig. en jouw fantasie is eigenlijk de grootste beperking qua figuren..
Grootste nadeel is dat je inderdaad een hoop geduld moet hebben ;-)
heb je minder geduld, moet je crashkosten gaan betalen..

ja, klopt. Die link is nog gericht op het oude forum (vrij recent om gegaan), en nog lang niet alles werkt zoals het moet.
beetje behelpen, maar we komen er wel weer.

Qua heli's.
Dat 3D in de naam moet je niet naar kijken. veel van die mini dingen hebben dat.
maar ja, x, y en z as = 3d, dus iedere heli doet 3d.
maar das niet wat jij bedoelt ;-)

de enigste 2 mini cp heli's waar ik ervaring mee heb, zijn de mcpx en de mcpx BL.
de mcpx is gewoon een volwaardige 3d heli. Hij kan alles.
alleen is deze heli meer gericht op de beginner, is wat kleiner en tammer.
hierdoor mist hij ook eigenlijk net dat beetje "oempf" om echt lekker rond te raggen.
Ook de staart mist dat beetje oempf, waardoor je bij flips en een beetje fout pitch management in no time de heli achterstevoren hebt hangen.
terwijl dat waarschijnlijk niet de bedoeling was.
MAAR, hij is vlot genoeg om lekker rond te kunnen vliegen. windkrachtje 3 wordt spannend, maar het kan.
binnen kan ook. beetje ruimte wel aan te raden natuurlijk..
en veel crashes lopen schadevrij af, zolang je het gas maar dichtgooit als je een crash aan ziet komen.

De mcpx BL is net een tik groter, en heeft een stuk zwaardere motoren.
deze zou ik, ondanks dat hij ook weer niet zoveel groter is, niet in huis vliegen.
erg veel vermogen. erg agressief van nature. veel hoger toerental.
deze kun je eigenlijk in alle hoeken gooien, door het vermogen trekt hij zich er meestal wel weer uit.
maar, het blijft een erg schichtig ding. mug op steroiden.
Vlieg je hem buiten, kun je deze proberen. wil je met name ook binnen oefenen, zou ik hem overslaan.
of je moet ene lege garagebox hebben...

Al die andere mini en micro heli's heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
al kan ik je wel melden dat het niet handig is om grotere heli's binnen te proberen.
de mcpx kan nog net, de bl vind ik al te heftig worden. 1 klein missertje, en je tv kan vervangen worden.

Een maatje groter heb je ook de align 150 nog. je hebt Blade (horizon hobby) nog, zij hebben veel spul in het gamma. andere merken zijn er ook genoeg, die staan me ff niet bij.
weer een tikkie groter de 250.
Alleen zijn deze heli's net ff een andere slag qua opbouw en inrichting, heel hoge toerentallen etc. Absoluut niet binnen aanzetten als je niet 100% zeker bent dat dit goed afloopt.
eigenlijk gewoon niet doen.

Bepaal voor jezelf eerst wat je verwacht van een heli.
wil je lekker leren vliegen, met name buiten.. wil je een heli die met je mee groeit, en in principe alles aankan wat je kan verzinnen, ga voor een 450.
liefst eentje waar een beetje reservedelen van te vinden zijn. align, thunder tiger, blade als voorbeeld.
de clones kun je naar kijken, maar vaak moet je daar een deel van de interne delen vervangen voor originele onderdelen, waardoor je eigenlijk nog niet meteen opschiet.
Maar, 450 kan alles.
ik vlieg de mijne ook nog steeds. was mijn 2e heli...
ik vlieg er mee tot windkracht 4, daarboven wordt het iets teveel vechten tegen de wind. niet dat hij het dan niet doet, meer voor mezelf.
rustig genoeg om te leren, agressief genoeg om later leuk te blijven.

bij micro's ben je vrij vlot uitgevlogen als er wind om de hoek komt..
en de woonkamer wordt niet groter ;-)

je kunt ook de 600 a 700 overwegen...
met een goede begeleiding vliegt dit geweldig..

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg Student.

Waar kan ik de mcpx in Nederland kopen? Via google kom ik het niet snel in Nederland tegen.

De Align 150 ziet er ook leuk uit:

http://www.hobbymaniac.nl/products/13890/Align-T-REX-150-DFC-Combo--BTF/

Kan ik in ze gewoon mijn Futaba R3008SB inbouwen? Ze komen niet met een TX en RX zo ver dat ik zie.

Een 600 of 700 heli staat ook bovenaan mijn wish list! Een Align T-rex zal zeker een goeie zijn voor zo'n size? Ik kijk ook vaak op Marktplaats e.d. voor koopjes, nieuw vind ik ze op dit moment een beetje te duur.

Gisteren zag ik een Art Tech genius 500 size heli voor 175,- op marktplaats, maar of het kwalitatief durabel is..

Van Align zijn er veel meer onderdelen beschikbaar lijkt me.

Klopt zo wat allemaal wat student zegt en ook, fbl is waar iedereen mee vliegt en het ziet er strak uit en vliegt zo ook wel..

Maar 1 ding mag je niet vergeten. . De 2de hands acro flybar heli's die je nu soms voor echt weinig geld kan kopen vliegen ook zeer goed en hun grenzen liggen 9 kansen van de 10 veel verder dan jou persoonlijke grenzen..

Ik zelf vlieg momenteel een 550 size raptor,ouder beestje met flybar, missch wel 13 jaar oud. maar ik vlieg hem nu al een half jaar wekelijks meerdere keren (ja ook de gehele winter door,ben niet bang van wat sneeuw aan de skids.
En hij blijft het zeer goed doen en ja ik "gooi" hem ook in de acro. prijs die ik hem betaald heb is beduidend minder dan een fbl 550 maar het plezier dat ik er al mee gehad heb is even groot als een fbl.

Ik bedoel maar je kan voor vrij weinig geld zeer mooie degelijke helis kopen als je jezelf over de fb kan overzetten.

Mvg

Hoi Easy,

Inderdaad.
Maar wat voor merk/model bedoel je als je het hebt over 'acro' heli's?

Als ik aan acrobaat denk dan denk ik aan de Goblins :-D die zijn ook mooi.

Mvg,
VMP

nou, wel ff een grote bedenking bij de 2e hands markt...

een heli is een ding wat kan crashen.
verschrikkelijk veel heli's worden gekocht door beginners, wordt mee gerommeld en geklooid. en als het niet lukt, gaat het de verkoop in.
of gecrashed en half gerepareerd.
of electronica kapot. of half, wat het nog vervelender maakt aangezien je vaak eerst een crash krijgt vanwege die half werkende rommel.

niet dat iedereen halve rommel te koop aan bied.
zeker niet. maar er is wel extreem veel zooi. en veel eigenaren verkopen het als "bijna nieuw"
koop je tweedehands, MOET het voorgevlogen worden.
geen excuses. het moet.
kan het niet, is dat vaak een smoes omdat het ergens niet werkt.

alleen optoeren is niet ok.
is een beginner bij ons in de club mee opgelicht. vanaf hoover begon het gerommel.

dit is waarom ik geen 2e hands koop, tenzij ik de verkoper 100% vertrouw, en het voorgevlogen is.
en ik heb ondertussen 8 jaar ervaring met heli's, dus kan ik ook een beetje een goede mening vormen.
maar ik kan nog steeds niet in het verleden kijken of alles precies is gegaan zoals men zegt..
een verse heli, nieuw of oud, gaat hier 100% uit elkaar , om alles na te lopen.

qua hollandse shops, http://www.rcheliparts.nl/nl/blade-e-flite/7281-mcp-x-bl-bnf-by-blade-blh3980-605482074510.html

of quartel in pijnacker.

kunnen je erg veel over het spul vertellen.. en helpen indien nodig.

o ja, acro is in principe alles wat geen schaalheli is ;-)

mikado
goblin
align
gaui
thunder tiger
henseleit
protos
jr

etc..

Ja da klopt ze zijn idd zeer mooi en ik vermoed ook zeer degelijk maar euhm.. de prijs.. laat ons zeggen dat je dan wel bij de duurdere merken terecht komt ;)

Wat ik bedoel is bvb een fb trex 500 of 450 of een 1ste versie fb mini titan 450 van thunder tiger. of een blade 450 3ď maar die is nogal zwak opgebouwd vind ik persoonl. Die titan 450 heb ik (en denk ook student) mee leren vliegen, zeer leuke helitjes en ook leuk om aan te werken. of een E550 raptor,komen soms ook occasie te koop en nu align zo populair is kan je goede zaken doen als je van het merk Thunder tiger helis koopt. 550 is een super stabiele heli en indrukwekkend modelletje toch al.

Kijk onderdelen zijn altijd het duurste, heli vliegen is niet duur zeg ik altijd (bedoeld de standaard modellen he) het is het crashen dat het duur maakt. en hoe groter je gaat hoe duurder maar al deze helis zijn zeker (zwaar) acro geschikt, je mag niet vergeten dat ze bvb tien jaar geleden ook al wel deftig acro vlogen met rc helis. Ga je echt voor het stevige 3d werk.. ja dan gaan deze niet (volledig ) voldoen.

Hoe je het ook draait of keert een groter model vliegt ook stabieler, toen ik bvb van 450 overschakelde op 550.. wat een verschil.. en dat zal iedereen beamen ook al is het fantastisch hoe goed en stabiel de moderne micro's zijn, het blijven toch zenuwachtige "muggen" tov de grote jongens.

Maar de onderdelen zijn een stuk duurder ook van de grote,wel vliegen ze ook met wat deftige wind beter en stabieler door hun (veel) groter gewicht en is het makkelijker om eraan te sleutelen.

Maar de crashes zijn ook harder natuurlijk en bij gevolg de kosten hoger.

Denk dat die 150 van align een ton power heeft in verhouding maar omdat hij zo klein is moet je hem echt al heel goed kunnen volgen ook natuurlijk.

Zou wel voor een iets of wat bekend merk gaan kwestie van gemakkelijk onderdelen te vinden.

En idd laten voorvliegen als je occasie koopt.. maar ik heb nog geen probl gehad met occasies.

Mvg

nou, wel ff een grote bedenking bij de 2e hands markt...
verschrikkelijk veel heli's worden gekocht door beginners, wordt mee gerommeld en geklooid. en als het niet lukt, gaat het de verkoop in.
of gecrashed en half gerepareerd.

Daar heb je zeker een sterk punt, de donor heli wat ik voor de E-rix 450 had gekocht was ook gecrasht, terwijl de verkoper zei dat dat nooit gebeurd was, er zat zelfs een bon bij van een crash kit :p (van Quartel modelbouw).
Maar gelukkig had ik het gekocht voor onderdelen. De donor staat nu op mijn kast, die andere vlieg ik dan mee :).

Ik woon in Overijssel en de meeste advertenties zijn toch van ver dus echt langsgaan om het uit te testen is voor mij lastig. Maar dat is zeker een goeie tip als men dingen koopt voor grote bedragen.

Ik ga dan toch liever doosparen voor een nieuwe, als ik bijvoorbeeld een grote bird koop zoals de 600,700.

Ik had mijn E-rix 450 trouwens via Quartel MB Zwolle gekocht, maar die is helaas gesloten. Jammer ik weet zo snel niet of er een andere (heli) modelbouw winkel in Overijssel is. Weten jullie er een in Overijssel?
Gelukkig zijn jullie er wel :).

Ja da klopt ze zijn idd zeer mooi en ik vermoed ook zeer degelijk maar euhm.. de prijs.. laat ons zeggen dat je dan wel bij de duurdere merken terecht komt ;)
Denk dat die 150 van align een ton power heeft in verhouding maar omdat hij zo klein is moet je hem echt al heel goed kunnen volgen ook natuurlijk.
Zou wel voor een iets of wat bekend merk gaan kwestie van gemakkelijk onderdelen te vinden.

Dankjewel voor de feedback Easy :-).

Back