Ik heb al geruime tijd problemen met de funcub qua vibraties.
Ik gebruik de Himax 3522 (tuning) motor, en ik moest van bij het begin een metalen (alu) motorhouder monteren om resonanties de kop in te drukken.
Dat ging prima, tot ik een lichte crash had, op de neus.
Motoras verbogen.
Ik heb de as vervangen, prop opnieuw gebalanceerd, maar toch kreeg ik onwaarschijnlijke trillingen eens voorbij driekwart gas.
Heb dan de ganse neus wat verstevigd, nieuwe prop en prop adapter gekocht, zelfs nieuwe motor gekocht, allemaal zonder succes.
Ik heb de prop al tig keren opnieuw gebalanceerd (ttz nagekeken, in alle richtingen de balans uitgestest, op een magnetische balancer), als de motor draait zie je dat de prop ook netjes oplijnt, ttz in 1 vlak draait, aan de tips.
Ik kan me echt niks anders meer voorstellen dat ik kan elimineren als oorzaak van trillingen, tenzij ik de hele motorisatie verwijder en hem als zwever gebruik.
Het is echt een designfout van dit model, dat de minste vibratie voor onnoemelijke problemen kan zorgen. Lees er ander fora maar eens op na, hoeveel mensen dit probleem hebben.
Ik ga nu als laatste ultieme poging ook een houten versteviging van de voorkant monteren, want op deze manier is ie niet vliegbaar.
Een mede clublid had hetzelfde voor, en heeft gewoon een nieuwe romp gekocht, alles overgebouwd, en weg was het probleem (met dezelfde motor en prop).
Daarna kocht hij een acromaster, terug vibraties. Alu motor ophanging gemonteerd : weg probleem.
Als je een plastic ophanging in een piepschuimen romp ophangt, en je hebt de pech dat de eigenfrequentie van die combinatie binnen het frequentiebereik ligt van de minste trillingen die de motorisatie vertoont, krijg je dus ernstige resonantieverschijnselen.
Ik gebruik de Himax 3522 (tuning) motor, en ik moest van bij het begin een metalen (alu) motorhouder monteren om resonanties de kop in te drukken.
Dat ging prima, tot ik een lichte crash had, op de neus.
Motoras verbogen.
Ik heb de as vervangen, prop opnieuw gebalanceerd, maar toch kreeg ik onwaarschijnlijke trillingen eens voorbij driekwart gas.
Heb dan de ganse neus wat verstevigd, nieuwe prop en prop adapter gekocht, zelfs nieuwe motor gekocht, allemaal zonder succes.
Ik heb de prop al tig keren opnieuw gebalanceerd (ttz nagekeken, in alle richtingen de balans uitgestest, op een magnetische balancer), als de motor draait zie je dat de prop ook netjes oplijnt, ttz in 1 vlak draait, aan de tips.
Ik kan me echt niks anders meer voorstellen dat ik kan elimineren als oorzaak van trillingen, tenzij ik de hele motorisatie verwijder en hem als zwever gebruik.
Het is echt een designfout van dit model, dat de minste vibratie voor onnoemelijke problemen kan zorgen. Lees er ander fora maar eens op na, hoeveel mensen dit probleem hebben.
Ik ga nu als laatste ultieme poging ook een houten versteviging van de voorkant monteren, want op deze manier is ie niet vliegbaar.
Een mede clublid had hetzelfde voor, en heeft gewoon een nieuwe romp gekocht, alles overgebouwd, en weg was het probleem (met dezelfde motor en prop).
Daarna kocht hij een acromaster, terug vibraties. Alu motor ophanging gemonteerd : weg probleem.
Als je een plastic ophanging in een piepschuimen romp ophangt, en je hebt de pech dat de eigenfrequentie van die combinatie binnen het frequentiebereik ligt van de minste trillingen die de motorisatie vertoont, krijg je dus ernstige resonantieverschijnselen.