Funcub vibraties

Ik heb al geruime tijd problemen met de funcub qua vibraties.
Ik gebruik de Himax 3522 (tuning) motor, en ik moest van bij het begin een metalen (alu) motorhouder monteren om resonanties de kop in te drukken.
Dat ging prima, tot ik een lichte crash had, op de neus.
Motoras verbogen.
Ik heb de as vervangen, prop opnieuw gebalanceerd, maar toch kreeg ik onwaarschijnlijke trillingen eens voorbij driekwart gas.
Heb dan de ganse neus wat verstevigd, nieuwe prop en prop adapter gekocht, zelfs nieuwe motor gekocht, allemaal zonder succes.
Ik heb de prop al tig keren opnieuw gebalanceerd (ttz nagekeken, in alle richtingen de balans uitgestest, op een magnetische balancer), als de motor draait zie je dat de prop ook netjes oplijnt, ttz in 1 vlak draait, aan de tips.
Ik kan me echt niks anders meer voorstellen dat ik kan elimineren als oorzaak van trillingen, tenzij ik de hele motorisatie verwijder en hem als zwever gebruik.
Het is echt een designfout van dit model, dat de minste vibratie voor onnoemelijke problemen kan zorgen. Lees er ander fora maar eens op na, hoeveel mensen dit probleem hebben.
Ik ga nu als laatste ultieme poging ook een houten versteviging van de voorkant monteren, want op deze manier is ie niet vliegbaar.
Een mede clublid had hetzelfde voor, en heeft gewoon een nieuwe romp gekocht, alles overgebouwd, en weg was het probleem (met dezelfde motor en prop).
Daarna kocht hij een acromaster, terug vibraties. Alu motor ophanging gemonteerd : weg probleem.
Als je een plastic ophanging in een piepschuimen romp ophangt, en je hebt de pech dat de eigenfrequentie van die combinatie binnen het frequentiebereik ligt van de minste trillingen die de motorisatie vertoont, krijg je dus ernstige resonantieverschijnselen.

:
Ps , heb je nog tijd om een setje biglift vleugelribben te snijden .?
Gewoon dezelfde die jij ook voor jou BL hebt gemaakt .
Komt ja vrijdagmiddag weer.

Ik ben nog op vakantie en kom waarschijnlijk niet ruim van te voren terug ( zaterdag )
maar ik zal het proberen, en anders stuur ik ze naar je op geen probleem, het zou alleen wel leuk zijn als het iets kouder is in de ruimte waar de CNC staat :)

vibraties

Ik vlieg mijn FunCub ook met de bijgeleverde set van multiplex,en ook ik heb geen last van de trillingen waar iedereen over praat. Ik heb hem 'gewoon' volgens de beschrijving gebouwd, niets verstevigd. Ik heb zelfs de prop niet gebalanceerd. Ik heb een keer mijn prop moetwn vervangen, nadat deze in het gras had geharkt, en er zo een stuk was afgebroken. Nieuwe prop erop en gaan als de brandweer.

Bij mij doet hij het ook al ruim een jaar, zonder problemen.

Ik deel niet de mening dat de constructie waardeloos is. Wellicht gewoon een maandag ochtend gevalletje?Ik ben wel van mening, dat je de voorgeschreven aandrijving het beste kan gebruiken, aangezien de hele FunCub hierop is afgestemd qua bouw. Leg maar eens een Ferrari motor in een oude Fiat Panda, dat gaat ook niet werken.

Wat ik weinig tot niet lees, is de Prop Adapter..

Diegene die Multiplex mee leverd is echt onwijs bagger.
Kleine tik en hij is krom.

Ik heb daarom een Knappe Aeronaut adapter erop zitten.. en die zijn prachtig zuiver.
En veel taaier ook, die gaan niet zo maar krom.

Advies, bij een kromme as, direct de propadapter vervangen en oude weggooien..
Liefst bij aankoop al.

Kunstof Motor plaat is ook gewoon slecht. Deze is veelste flex.
Bij een licht resonantie gaat de plaat mee resoneren, met alle gevolgen van dien..
Een goede alu plaat doet wonderen.

Voor de rest is de funcub gewoon een onwijs leuk goed doordacht kistje..
Alleen de meegeleverde prop adapter en motor plaat zijn zo zwak als wat.

Ik deel niet de mening dat de constructie waardeloos is. Wellicht gewoon een maandag ochtend gevalletje?Ik ben wel van mening, dat je de voorgeschreven aandrijving het beste kan gebruiken, aangezien de hele FunCub hierop is afgestemd qua bouw. Leg maar eens een Ferrari motor in een oude Fiat Panda, dat gaat ook niet werken.

Ik gebruik exact de voorgeschreven aandrijving van Multiplex.
Dan zou je toch mogen verwachten dat het probleemloos werkt. Te horen en te lezen naar het aantal mensen dat er problemen mee hebben, kan je moeilijk zeggen dat het een probleemloos toestel is qua ontwerp ?

Er zijn trouwens twee verschillende type funcups.

20110721_215334.jpg

Met het grote roer is het nieuwere type. Met nieuwe type komen de vibraties geloof ik bijna niet meer voor.

Maar goed, ik zal wel geluk hebben. Ik vind het een probleemloos toestel qua ontwerp. Ik heb nergens last van. Alle stock onderdelen zitten er nog op.

Maar van elk toestel van elke fabrikant zijn denk ik wel verbeter punten door te voeren. Persoonlijk vind ik het wel leuk om een toestel te verbeteren als het nodig is. Daar zijn we tenslotte modelbouwers voor.

Een week geleden bestelde ik de "funcub floor stiffener kit" voor ongeveer 20 Euro, inclusief verzendkosten:
FunCub_Parts

Was binnen de week geleverd, netjes verpakt.
Deze kit is een mooi stukje engineering, het kan in het vliegtuig gemonteerd worden zoals een schip-in-fles.
Het ziet er heel netjes uit, lasercut materiaal, nauwkeurig gemaakt. Je hebt dankzij deze kit ook een soort vloertje waarop je de batterij kan leggen, en eronder past de ESC prima.
Het komt erop neer dat je alle vibraties van de zijdelingse motorophangingsbeugels overbrengt op de houten constructie, die op haar beurt over de ganse langte aan de funcub romp gelijmd is.
Gisteravond heb ik de eerste test gedaan thuis, en ik heb geen enkel vibratie probleem meer kunnen vaststellen tijden statische motor run-ups.
Het gas een aantal keer open en dicht gedaan, een tiental seconden op volgas laten draaien, alles draait nu prima.
Van zodra het weer het toelaat ga ik een paar vluchtjes doen om te zien of het inderdaad definitief opgelost is, maar tot nu toe ziet het er goed uit, en ben ik heel erg opgelucht.

Naast deze kit kan je ook een bijhorende houten motor ophanging kopen, zodat je de standaard ophanging volledig buitenspel zet. In mijn geval had dat niet gekund, omdat die Himax motor te groot is; ik moest nu al uit deze kit een stukje uitdremelen om hem te huisvesten....

Heb ik niet gemeten, maar zo kritisch is dat toestel niet qua gewicht.
Zwaartepunt is nauwelijks verschoven na de montage, maar dankzij het batterijvloertje kan ik dat heel flexibel bijstellen mits de nodige velcro.

Gisteravond twee vluchten kunnen doen, en het probleem lijkt opgelost.
Ik las trouwens op een ander forum dat iemand door het beter bevestigen van het cockpit kapje ook van vibraties verlost werd. Blijkbaar veroorzaakt die uitsnijding in de romp een kritieke verzwakking qua torsionele stijfheid, wat hij heeft verholpen door het kapje op meerdere punten vast te maken aan de romp via schroefjes.

Back