Funjet gekocht met Typhoon motor

• Topicstarter Topicstarter Verbunt
  • Startdatum Startdatum
V

Verbunt

Guest
Hoi Allen,

Ik heb een MPX funjet gekocht met onderstaande setup:"

- Typhoon 3W
- ESC 30A
- 3s 1600mA

Denken jullie dat ie verticaal kan en welke prop zal ik gebruiken 4.7x4.7 of 5x5?

Gr.

Ik heb ook de Funjet met een typhoon 3W motor en 5,5*5,5 prop en 2200mah accu.
Deze gaat verticaal alleen jouw regelaar is te ligt voor deze motor als je verticaal wil, met 5,5*5,5 prop trek je ongeveer 36A vollast en met 5,5*4,5 prop 32A
met 800 gram trust.
mijn funjet weegt 625 gram.

Gezien de lipo en regelaar zou ik zeker niet meer doen dan 4.75 x 4.75...

En dat gaat dan nog steeds lekker hard hoor.

In het boekje van de motor staat dat er 30A loopt met een prop van 5x5....dus......nu weet ik het ook niet meer..... :(

op 3s Lipo met een 4,7x 4,7 zit je al rond de 30A hoor. Dus daarboven zeker niet proberen.
Jouw Lipo is 1600mAh, als je deze wilt gebruiken dan hoop ik wel dat deze 20C continue is, anders gaat de levensverwachting wel wat tegenvallen....

Accu is te licht,zwaartepunt komt daardoor ook niet goed,de regelaar is ook op het nippertle,doch ik vlieg hem echter ook met een 30A
De setup trekt met de tang gemeten echter 34A bij volgas,verticaal gaat ie zeker en vast
Zeeeer leuk toestelletje trouwens

Hoi,

een 5,5 x 4,3 graupner Camspeed propje zit onder de dikke stromen van de 5,5 x 5,5 en trekt stukken beter dan de 4,7 x 4,7.

Echter kom ik met 3 cellen lipo op een 3 turns mega toch echt ver boven die 30 ampere..
advies om toch een sterkere regelaar te kopen. En stromen te meten om je accu heel te houden.

Mvg, Vincent

Gisteren met 5.2x5.2 gevolgen. Dit ging perfect :) Mijn accu is trouwens van LRP (25C), dus geen probleem. Ook het zwaartepunt ligt perfect trouwens.
Ik ga zsm eens met een 4.7x4.7 vliegen, ff het verschil meten. Jammer genoeg kan ik niet zelf de stroomsterkte meten, dus das wel een beetje een probleem.

Verbunt zei:
Jammer genoeg kan ik niet zelf de stroomsterkte meten, dus das wel een beetje een probleem.

Als je in de buurt woont...wil ik wel mijn dataloggertje er even onderhangen :wink:

mvg, Z

Bedankt, maar tis niet meer nodig. Ik heb het net gemeten met een A-tang. Met een 4.7*4.7 is ie 15A en met 5.2*5.2 is ie bijna 20A. Dus ruim voldoende. Dit heeft dus echt te maken met de spanning die de 3W aankan. Als je een 4s lipo gebruikt zal ie wel richting de 30A gaan.

Andere vraag: Hoe hebben jullie de antenne gemonteerd? Hangt deze ook aan de zijkant onder de vleugel te 'bengelen' of hebben jullie de overlengte in de romp gelegd??

Ik weet honderd procent zeker dat ik een 3W heb. Ik kan ook voor mijn gevoel ongeveer 5 minuten vliegen, dus ook in dat geval klopt het dat ie rond de 15 a 20A trekt. Als de fabrieksopgave zeft dat ie met een 5x5 met een 4s 30A trekt, dan trekt ie op 3s (11.1V) weldegelijk veel minder Ampere.
Of de Ampere tang is niet goed.

Ik snap het nu echt niet meer, jullie? Wat is de waarheid :(

Met de 3W op 3S kom je op WOT makkelijk boven de 30A met een 4.7 x 4.7 prop, aldus mijn Eagletree datalogger die gecalibreerd is...

Verbunt zei:
Ik weet honderd procent zeker dat ik een 3W heb. Ik kan ook voor mijn gevoel ongeveer 5 minuten vliegen, dus ook in dat geval klopt het dat ie rond de 15 a 20A trekt. Als de fabrieksopgave zeft dat ie met een 5x5 met een 4s 30A trekt, dan trekt ie op 3s (11.1V) weldegelijk veel minder Ampere.
Of de Ampere tang is niet goed.

Ik snap het nu echt niet meer, jullie? Wat is de waarheid :(
Als hij op 4s 30 amp trekt, wat niet zo waarschijnlijk is dan trekt hij op 3s juist nog meer amps. Ik denk eerder dat de lipo je beperkt in je vermogen. Heb je andere packs om te testen?
Binnenkort ga ik mijn 3W ook testen op 4s en de verwachting is dat dat zo'n 40+ amp gaat trekken afhankelijk van de prop natuurlijk.

Hier een log van mij uit het funjet draadje:
Amstel76 zei:
Zoals beloofd nog even de logfile van mijn Funjet. Helaas heb ik de vlucht niet af kunnen maken omdat ik opeens onwijze storing had. Het scheelde niet veel of het was een crash geweest, maar snel geland dus. Waarschijnlijk was het iets uit 1 van de bedrijven op het afgelegen industrieterrein waar we vlogen.

De setup:
Typhoon EDF-3W 5.5x4.5
Castle Creation Phoenix 45
Thunderpower Extreme 3s 2150 mAh 25C
2 keer Hitec HS-65 MG
Berg ontvanger

*klikbaar*

Amstel76 zei:
Als hij op 4s 30 amp trekt, wat niet zo waarschijnlijk is dan trekt hij op 3s juist nog meer amps.
Binnenkort ga ik mijn 3W ook testen op 4s en de verwachting is dat dat zo'n 40+ amp gaat trekken afhankelijk van de prop natuurlijk.

Ben ook een nieuwe funjet aan het samen stellen. Zat even naar jouw brekening te kijken. Amp * Volt = Watt. Dus als je aanneemt
dat een 3W neit meer kan leveren dan 350Watt dan zou het zoiets zijn als 350W = 33A * 10,5V
Jij zegt dus als je een 4S pakt dat de Amp's lager worden. Wat in de brekening zou kloppen als het vermogen hetzelfde zou blijven. Dus: 350W = 26A * 13.5V
Maar is dat in de praktijk ook echt zo?

Had wel ergens gelezen dat de 4W met 4S sneller was dan 3W op 3S. Komt omdat de 4W makkelijk een grotere prop rond draaid zoals 5,5*4,3
Vraag me af hoe een 4S op een 3W vliegt!! Wil namelijk wel een mooie set samenstellen dit keer! :D :wink:

Back