funjet propje?

funjet propje? + aerodynamica vraagje

Ik heb me een funjet gebouwd en de volgende setup zit er nu op

Motor is een (Protech) Megax Brushless Mb28-4507. Richtprijs = 85 Euro.
Regelaar is een J Perkins Distribution - Home sp 50Ampére.
Accus : TARA 2200 mah 3s1p 11,1v 20C
En als propje een 5,5*4.3
Ik trek met deze setup een 33 tot 35A

Nu is mijn vraag kan het door propkeuze vlugger. niet dat ik er niet tevreden over ben want hij gaat kaarsrecht omhoog en stoppen doet hij niet maar had toch mss nog wat bijgeleerd.

De motor heeft 2700KV dat is mss handig om te weten.

Laatst bewerkt:
Met 35A zit je al aan 15-16C van je batterij. Lijkt me niet slecht. Om sneller te gaan, moet vooral de 'pitch' van de prop omhoog maar daarmee stijgt uiteraard ook de stroom. Ik kan je ten zeerste aanbevelen van om eens met motocalc aan de slag te gaan. Uit je uitleg begrijp ik dat je best goed op de hoogte bent en dan ga je aan motocalc wel wat plezier beleven.

Stekke

Je kan een 4.7x4.7 proberen maar een 5.2x5.2 trekt teveel denk ik

5.5x4.3 vindt ik optimaal, heb ik zelf ook op mijn projeti. Met slechts 25A gaat dat al +/- 160 km/u. 4.7x4.7 doet minder want hij heeft minder diameter dus minder kracht over en dat compenseert de hogere spoed niet. Verticaal is zoiezo veel minder. Ik zou het hierbij houden :)

Je hebt Graunper CAM speed props neem ik aan?

ja het is een cam. ik heb nog een 5*5 van APC liggen als ik die erop zet trekt hij ook een 33A zou het meer snelheid opleveren? Met de 5.5 * 4.3 kan ik hem vertikaal laten stilvallen, terug gas geven en hij versnelt terug naar boven. dat is niet echt nodig maar een beetje meer snelheid zou mogen.

zal het programmatje eens proberen als ik thuis ben. :)

Laatst bewerkt:
Kwestie van proberen. Ik vermoed dat je niet veel snelheid erbij krijgt en wel acceleratie verliest. Het voelt misschien dus minder snel aan.

als ik die manne zo hoor vertellen van 150 tot 180kph daar geloog ik na verleden weekend dus niets van he. zeker niet op 3celletjes met een 4W ofzoiets erin...

we zullen het eens proberen met een 5*5 ;)

o nee? Wil je mijn projeti eens meten? Mega 16/15/4 met cam prop 5.5x4.3 op 3s TP 2100 ProLite (25A) gaat echt over de 150 :) (gelazerd)

ja maar dat is bijna gelijk toestel : klein, schuim, 400 size, build for speed :)

ik heb met een funjet samen gevlogen met een vergelijkbare setup en dat ging op het oog even hard.

Als je harder wilt moet je op een veld gaan vliegen in het bos, dan lijkt het nog veel sneller. Maakt het ook stukken spannender :)

enige nadeel is dat mijn motortje dat niet aankant.
dan zo maar vliegen, het gaat wel aandrig vlug hoor dat bedoel ik niet want een calmato ga ik dubbel zo snel voorbij... hartelijk dank voor de informatie trouwens!!!

een calamto volgas haalt ook snel 80.... dus dubbel is dan 160 :)

het wordt nooit een edf jet... alhoewel mijn sniper ook maar 178 haalde..

weet jij toevallig ook niet of ze soms iets doen om de aerodynamica te verbeteren?
ik had al alle openstaan de gaten dichtgekleefd enzo.

Al gedacht aan EDF? Beetje piepschuim wegsnijden achteraan en een microjet van Wemotec erop of zo... Google maar eens op funjet + edf, ongetwijfeld al iemand die je dat voorgedaan heeft... Typ funjet maar eens in op youtube...

Of als je toch bij een prop wil blijven: mss vind je hier wat tussen...

Stekke

op dit formaat is edf veel minder efficient. Moet veel meer vermogen in voor een beter resultaat.....

snelheid

Ik weet niet hoe jullie aan die snelheden komen.
Vorige week zondag mijn Funjet gevlogen met een andere motor.
Setup was:
Hacker B50 7L
Polyquest 4350, 5S
YGE 160A FAI regelaar
Propje, 5x5,5 APC

Op de grond draaide de prop 45000 rpm.

Gemeten waardes tijdens de vlucht:
Spanning: minimaal 15volt
Stroom: 170A
Toerental ruim boven de 48000
stijgsnelheid >36 m/s
Maximale hoogte 150 meter

Maar de rechte lijn snelheid schatten we zo tegen de 200 km/u, dus niet echt snel.
Helaas had ik de radargun niet mee.
Volgens motocalc zou je op ruim 300 km/u moeten komen maar het vleugelprofiel van de Funjet (en ook de Projeti) heeft zo'n enorme weerstand dat je niet echt snel kan met dat ding.

Ik heb dus ook maar weer alles eruit gesloopt de Funjet in de hoek gegooid.

GJ

Laatst bewerkt:
vandaag nog eens gaan vliegen en volgens mij kom ik toch met geen enkele setup op 130kph uit hoor. in vlakke vlucht dan he.

Johan, hij is nieuw 59 euro.. dat kan je de kop toch niet kosten..
Als ik hem wegdoe dan kan ik er toch niks meer voor vragen dus ik ga er maar mee experimenteren, of gebruik hem als leskistje op de club, ding vliegt erg simpel.
Maar misschien bedenk ik me wel.

Gert-Jan

Back