Funtana .40

Hey allemaal,

Ik heb een tijdje terug een Funtana overgenomen van een clubgenoot.
Als eerste heb ik em omgebouwd naar electro, wat erg goed gelukt was,
met de volgende setup (die ik eigenlijk in een red-bull Extra 300 zou doen, maar deze was maar niet verkrijgbaar......)
In combinatie met een 6S 3000mah 40C en een APC Thin electric 16x8 vliegt tie echt heerlijk :D

Motor: TGY AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1
SK5065-380.jpg

ESC: Turnigy Super Brain 80A Brushless ESC
TSB-80A.jpg

Het enige wat ik minder vond, is het standaard schema van de Funtana.
Daar besloot ik dus wat aan te doen:
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En als je toch al schaamteloos een Extra kopieert, mogen de zwarte strepen natuurlijk niet ontbreken :)

full

full

De neus moet nog even door iemand anders dicht worden geglast (zaten nog wat gaten in van de brandstofmotor),
het is nog even wachten dus tot die klaar is.

Na een tijdje te hebben gevlogen met de Funtana, ben ik er achter dat de enige manier om meskant te vliegen, 80-100% gas en vol rudder is.
Het is ook nog behoorlijk lastig om een nette rol te maken, gezien je ontzetten hard moet compenseren met de rudder.

In een poging om dit te verbeteren heb ik het volgende gedaan:

Jawel, sideforce-generators :)
full

full

full

Ik hoop het dit weekend te kunnen testen, ik zal dan zeker even m'n bevindingen laten weten!

@Andries

Kan ook wel de SFG's van de exp even inscannen, zodat je ze kan overtekenen. Dat ziet er misschien wat stoerder uit op de wingtips:)

Wat is de uitslag van je rudder en met welke prop vlieg je precies, dit laatste maakt bij mijn trainer (jawel) het verschil tussen niet meskant vliegen en redelijk meskant kunnen vliegen (het blijft een trainer)

probeer eens een prop met meer spoed of pak een grotere prop met juist minder spoed.

Wat tevens opvalt is dat de "hoogte" van de romp relatief klein is waardoor bij meskant er eigenlijk te weinig draagkracht is om de kist lekker in de lucht te houden, kijk je bijvoorbeeld naar mijn extra, dan is de romp enorm voor zijn spanwijdte.

Laatst bewerkt:
De uitslag van m'n rudder valt eigenlijk alleen te beschrijven als "komt net niet tegen het hoogteroer" :)
Qua snelheid/kracht heb ik met deze motor/prop combo ook eigenlijk weinig te klagen.
Het was me vooral opgevallen dat de latere versies van de Funtana meestal met SFG's kwamen, uiteraard om de geringe hoogte van de romp te compenseren.
Het mooie aan de SFG's die ik nu heb gemaakt, is dat je ze uit een enkele plank balsa en een restje oracover kan maken :rolleyes:

Mochten SFG's niet (genoeg) helpen, dat lijkt het me tijd om het zooitje over te lepelen in een Sebart Sukhoi 50 ;)

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk verbeter je het meskantgedrag meer met een t-canalizer. Ook zou je een strake bij het kielvlak kunnen overwegen.

DSC01001_2.jpg

img53.jpg

Dat zijn beide zaken ontworpen om de effectieviteit van het rudder te vergroten.

En, merkte je verschil? :)

Ik heb er nu een weekendje mee gevlogen, en ik kan concluderen dat hij vele malen beter vliegt :D

Behalve natuurlijk meskant, wat nu heel makkelijk gaat, zijn harriers nu ook opeens een stuk makkelijker, hij neigt nu veel minder tot tipstalls.
Ook is het nu veel "minder werk" om een nette rechte rol te maken, omdat je gewoon veel minder hoogteverlies hoeft te compenseren.

Dus, al met al, groot succes! :D

super dat het goed is bevallen, had eerlijk gezegd niet anders verwacht, mijn extra vloog ineens ook een stuk beter met de SFG's/winglets erop:D

heb je de SFG's trouwens nog "hol gemaakt", denk dat minder gewicht aan je wingtips namelijk wel beter is voor de vliegeigenschappen :)

veel vliegplezier!

Nu het SFG verhaal gelukt is, wordt het tijd voor de volgende verbetering.....

Om te voorkomen dat ik telkens de vleugel moet verwijderen bij elke accu-wissel:

full

Alleen nog een klepje, zie je er niks meer van ;)
full

Het is nu even uitzoeken waar ik nog verstevigingen wil plaatsen, zou niet heel veel moeten zijn, gezien ik precies tussen 2 spanten zit.

Back