funtana electro

Ok, dat valt mee toch, 4 kg?
Ik bedoelde meer de vergelijking van twee identieke (geen aangepaste folie en zelfde servo's) x100's, eentje met een saito 125 en één op electro. Dan valt electro zwaar uit.

ja idd electro komt zwaarder uit, maar de regelaar kan bv veel lichter(deze kan op een 2m 2m20ook al) die bec +lipo kan wat lichter... en als de motor te vergelijken is met een saito 150 ipv 125?? of toch tenminste evenredig,voordeel is dat je een 2inch grotere prop draait ook.... als je dan gaat vergelijken naar de meeste funtana's met 26cc benzine + reso kom je terug pak lichter uit.... als alles binnnen is en gemonteerd kan ik vergelijken he:p

ja idd electro komt zwaarder uit, maar de regelaar kan bv veel lichter(deze kan op een 2m 2m20ook al) die bec +lipo kan wat lichter... en als de motor te vergelijken is met een saito 150 ipv 125?? of toch tenminste evenredig,voordeel is dat je een 2inch grotere prop draait ook.... als je dan gaat vergelijken naar de meeste funtana's met 26cc benzine + reso kom je terug pak lichter uit.... als alles binnnen is en gemonteerd kan ik vergelijken he:p

Ben benieuwd! Hou ons op de hoogte:cool:

oke, vanmorgen bericht gekregen dat het op de post is.

wat is er al op komst
motor/regelaar/bec/richtingsservo/kleindelen(hevelkes,scharnieren,....)/motormounth

daarmee was er vlug een 1500pakket gevuld.

de prop ligt te wachten bij een vriend

dus als alles aangekomen is en ingebouwd, dan es goed nakijken welke accu's waar plaatsen en kijken dat het zwaartepunt goed komt.

en dan overige servokes kopen en de accu's bestellen
alles opt gemak dus want er zijn nog andere bouwprojecten ook, en ik wil de lipo's niet gelijk in de vrieskou invliegen...
wel al stuk verder in de folie, nog rolroeren en onderkant romp(wacht ik mee omdat ik dan overal nog goed bij kan...

fotokes:(let op de UH folie... deze gaat me heel goed, is lichter dan oracover volgens mij, maar is mss wat kwetsbaarder dan oracover"zal rapper scheuren" denk ik)
nu dit word dus een budget funtana, maar het is dan ook het proberen en experimenteren waard.

IMG_3500.JPG

IMG_3502.JPG

IMG_3503.JPG

IMG_3504.JPG

de eerste lichting binnengekregen, alle smooi verpakt en met leuke luchtzakjes in de doos tegen deuken enzo. netjes gedaan. alles ziet er dik in orde uit, wel groooot:)
morgen eens zien hoe ik de motor ga plaatsen. gsm erbij gelegd ter vergelijking voor grootte

IMG_3523.JPG

IMG_3525.JPG

IMG_3527.JPG

IMG_3528.JPG

IMG_3529.JPG

IMG_3530.JPG

ik zal wel effe moeten zien naar die bec, want daar zit een verkeerde handleiding bij..
2 uitgangen, 2 schakelaartjes, morgen eens bezien hoe en wat waar moet komen. ook is de oranje motorsteun wat te lang. ik zal 4 nieuwe alu buiskes draaien en draad tappen op de juiste lengte

Laatst bewerkt:
Dat ziet er allemaal goed uit moet ik zeggen, ik heb ook de turnigy UBEC van UH, maar deze nog niet getest.

Ben benieuwd hoe deze setup gaat bevallen, ik heb ook al een paar modellen met een turnigy setup uitgerust, die mij goed bevallen.

Succes

regelaar is huggge:p de ubec moet ik nog effe zien hoe alles moet aangesloten zijn, snap die nog niet 100%:p de motor ziet er zeergoed uit. jammer dat de motormontage iets te lang is motorspant is nog niet vastgelijmt dus die kan ik naar achteren brengen, maar ik opteer toch om die stangen te verkorten, want dan kan mijn lippo wat meer naar voor... ok zal ik de ontvanger accu(2cell 1500mah kokam) de ubec en de regelaar(als die elkaar niet storen) onder de motorkap te bevestigen... zitten ze ook lekker koel en kan ik er wel mooi aan langs onder. en heb ik meer speling met mn CG. leuk te horen dat er positieve bevindingen zijn, en er zat een stickerset bij "ho ho":p

Ubec zover mogelijk weg plaatsen van andere electro, is mij geleerd. Bij mijn (X50) Funtana zit de ontvanger ter hoogte van de achterlijst van de vleugel, de UBEC (dezelfde, werkt goed) ter hoogte van de voorlijst, en de regelaar zit onder de motorkap. Ik heb de regelaar zo in de propwind geplaatst:

Funtana%20029.jpg

Met een opening in de motorkap. Misschien dat dat bij jouwe ook past; je regelaar is groter maar je toestel ook.

Succes,

Hugo

ja zo heb ik het ook in gedachten. in de motorkap zat onderaan toch al een opening van de vroegere uitlaat.... dus de regelaar zit zo in de koele lucht, ook zal deze wel niet warm komen, want 100amp is ruuiiim genomen. ik dacht om de esc onderaan motorblok te zetten en de ubec op de zijkant of bovenkant.... anders plaats ik deze "in" de romp.

hoe sluit je die ubec aan op de ontvanger?? 2 stekkerkes komen eruit???greetzz en bedankt

Ik zie net dat ik een model kleinere UBEC heb, maar dat boeit niet; je twee servo-achtige stekkers gaan in je ontvanger, op de plek waar de accu aangesloten zou moeten worden. Als je 2 ontvangers hebt, wat bij een toestel dat 15A UBEC nodig heeft wel vaker voorkomt, kan je dus elke ontvanger aansluiten. Nu kan je de tweede op een vrij kanaal kwijt, of los laten (aftapen). De rode stekker heb ik eraf gehaald en die draden aan de Dean van de hoofdaccu gezet. Je schrijft overigens dat er 2 schakelaars aan zitten, maar op de foto zie ik er maar één. Of bedoel je die direct kleine aan de UBEC zelf, niet aan de draden? Die is om tussen een uitgangsspanning van 5 of 6 volt te kiezen. De meeste electronica is blij met 4,8V (4 cellen) dus ook met 5V, maar op 6V zijn je servo's krachtiger. Alleen kan niet alle moderne electronica 6V aan, dus even controleren in de handleidingen.

Hugo

regelaar en ubec+ubec lipo zijn al gesoldeerd. ubec geeft werkt alleszinds al. nu eens zien voor de motormontage... en regelaar:p

nu ben ik gewoon om op al mijn lipo's met goudconnectors te werken... maar voor 8cellen is dit wel verstandig of beter van die deans connectors nemen?? of zijn goudcontacten beter en zo ja welke diameter? groeten

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het niet heel veel verschil maakt, ik vind Dean wel handig omdat ik het dan niet verkeerdom aan kan sluiten (mits goed gesoldeerd). Misschien is het bij 8S wel handig om een vonkonderdrukking erop te maken. Een klein parrallelstekkertje met een flinke weerstand, die je eerst aansluit. Even wachten (elko's vullen zich) en de hoofdstekker vastmaken, zodat de weerstand en de kleine stekker buiten spel gezet worden.

Hugo

staartwiel, roerhorentjes balllinks, richtingsservo,ubec, ontvangerlipo, ontvanger en regelaar zijn al gemonteerd

greeetzz

Ik zou > 50A geen deans gebruiken.
<100A kan allemaal met 4mm goud contacten, dus dat moet prima kunnen.

En idd wel iets om het vonken tegen te gaan, daar mol je je goud contacten mee.

oke 4mm contacten heb ik liggen... die vonk vermijden? heeft iemand daar een schema, foto of verdere info van?? groeten

Back