Furie , renovatie , zomer 2025

Dag forum,
In 1988 heb ik mijn 5e model gebouwd, de stoomsleepboot Furie , van kaptein Jan Wandelaar, uit het boek Hollands glorie van Jan De Hartog.
Tekeningen destijds gekocht van NVM. Model is op schaal 1 op 75 , net als mijn andere modellen.
Vorig jaar in september op de NVM modelbouwexpo , in het scheepvaartmuseum , met enige modellen gestaan.
Daar ook de modellen van de Furie van Dick Bosman en Wim v.d. Heuvel mogen bewonderen.
Hierbij foto , met de 3 Furie's. Achteraan : Dick Bosman zijn model (denk ik ). In het midden het model van Wim v.d. Heuvel . En vooraan mijn Furie.
20240928_144459.jpg

Naar aanleiding van de foto's gemaakt van de Furie van Wim en de restauratie van de Furie van Erwin van Leeuwen (zie modelbouwforum SS-Furie 1:25 Restauratie project, in 2019 ) heb ik mijn Furie aangepast.
Zo was het voor de aanpassing:
Menne models 015.jpg

En zo is ze nu:

11-08-2025 SB aanzicht.JPG

Intussen ook proefvaart gehouden , ging prima. In 1988 heb ik ook een proefvaart gehouden , maar het waaide toen nogal , en ik had toen besloten : dit was 1 keer en nooit weer. Van destijds zijn helaas geen foto's of filmpjes gemaakt.
Maar het ging deze 2e keer prima ,filmpje en foto's volgen nog , evenals de details van de renovatie.

Groeten Menne Osinga

Übercool om een varend gemaakte boot, die 37 jaar niet gevaren heeft, toch weer in het water te leggen.

Mooi scheepje ook.

Leuk dat je die "oude dame" weer in ere herstelt Menne. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het inwendige en of daar ook het nodige is veranderd. Hoop dat je in de details daar ook nog iets over plaatst. Gr. Klaas.

Hoi Klaas,
Ook de electrische installatie is deels vernieuwd en uitgebreid. Komt binnenkort meer info, met E-schema en foto's.

Gr. Menne

Back