Fusion stijgt moeizaam.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pompebled, 20 apr 2021.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Gisteren voor het eerst mijn Parkfun Fusion weer gevlogen, er moest flink wat up bij tijdens de start om een duik in het gras te vermijden, ook het hoogte winnen ging wat moeizaam.

Zwaartepunt vooraf gecontroleerd en met een korte glijvlucht zonder motor bevestigd.

Eenmaal op hoogte ging het vliegen goed, maar moest ik steeds wat up blijven geven om rechtuit te kunnen vliegen.
    Hoe deze vliegdag is afgelopen kun je lezen in mijn andere topic (eerste les in 5Bft).

Tijdens het (weer) in elkaar lijmen, viel het me op dat het staartdeel niet echt recht is, maar licht naar beneden gebogen is, dit kan uit de mal komen, of door het lang op de plank liggen, maar de stabilo wijst dus een fractie omhoog (in de vliegrichting gezien), dus eigenlijk vloog ik met een héél klein beetje down op een heel groot oppervlak.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit de oorzaak is voor het bescheiden stijgvermogen.

Ik ga de herstelde romp voorzien van een laagje glasweefsel en epoxy en neem daarbij de gelegenheid te baat om het staartdeel recht te zetten.

Mocht dit niet voldoende zijn dat heb ik een ander idee, feel free om het af te schieten...

Het profiel van de stabilo is aan de trailing edge vrij dik, iets van 6 mm, met haakse randen.
    Heb ik de verwervelingen van deze rand nodig om hoogte te kunnen sturen?
    Anders overweeg ik om deze rand scherper te maken door materiaal aan de onderzijde weg te snijden/schuren over een drietal centimeters.

In principe zou dit drag naar beneden moeten genereren, waardoor ik tijdens de vlucht geen up hoef te geven om recht te kunnen vliegen.

Kan dit werken, of verkondig ik onzin?

Groeten, Jan.

2. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je vliegtuig krom is zal het, ronduit gezegd, klote vliegen.
    Dat moet je niet oplossen door dingen te gaan aanpassen, maar door het ding recht te maken.

Wat ik raar vind is dat de glijvlucht geen problemen leek uit te wijzen.

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    De referentie dat het goed was kwam van m'n instructeur, ik heb geen idee hoever een schuimpje moet kunnen zweven als je een lage handstart doet zonder motor.

Veel verder dan een meter of zeven-acht zal de afstand niet geweest zijn...

Ik maak de start gewoon recht, dus.

Groeten, Jan.

4. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het gaat niet om de afstand, maar om de stabiliteit van die vlucht. Als je kist de neiging heeft om te duiken, doet hij dat in motorvlucht zowel als glijvlucht.
    Is de glijvlucht goed, dan is de kist goed. Gebeurt er iets geks in motorvlucht, dan ligt het niet aan het vliegtuig maar aan het feit dat de motor "iets" doet met je vliegtuig wat hij niet zou moeten doen.
    Dat kan nog steeds betekenen dat er iets krom is, maar niet noodzakelijkerwijs de romp of de staartvlakken.
    Je zult dus even een stap terug moeten doen, en EERST uitzoeken of die glijvlucht daadwerkelijk in orde is, vóórdat je iets gaat verbouwen of corrigeren.

Deel Deze Pagina