Futaba 18 MZ met telemetrie

Je zult bij F11 vliegen al wel ontdekt hebben dat het vliegen van de snaps erg afhankelijk is van de stand, en snelheid van het model. Dit kun je belangrijk verbeteren door elke snap in het programma zo te programmeren dat de timing gewoon hetzelfde blijft. Je moet natuurlijk wel 7 verschillende soorten snaps voorprogrammeren en de juiste schakelaars kiezen, hierbij is de spraak module van groot belang, bij het terugzetten vertelt hij meteen welke de volgende schakelaar wordt.

Wat een rotding he!

Als je je snap zo afstelt dat je hem kunt controleren, ben je niet afhankelijk van timing en vlieg je gewoon op wat je ziet. Je kist stopt als jij stopt en niet omdat jij toevallig op precies 1.2 seconden de sticks loslaat. Je gaat mij niet wijsmaken dat een jury, internationaal, punten geeft of aftrekt omdat er een marginaal verschil in rolsnelheid in snaps zit, dat zien ze uberhaupt niet eens.

Al dat geschakel leidt alleen maar af van het vliegen zelf. Ik heb het al vaak gehoord op de NL wedstrijden 'oh shit, schakelaar vergeten'. Daarin zou een pratende zender ook niet helpen, als je het vergeet gaat hij je niet aan herrinneren. Dus.. ik vlieg met zo'n stick-afhankelijke dual rate en hoef helemaal niets op mijn zender te doen; kan mij volledig concentreren op het vliegen. Diegene die het heeft zoals jij voorstelt, moet op z'n minst in één programma 7 keer een schakelaar overhalen, en doet hij dat niet, kloppen z'n snaps niet meer. Die is dus bezig met schakelen en heeft een moeilijkheidsgraad toegevoegd, terwijl het nagenoeg niets oplost.

Het is bijna slapstick.. ik zie het al voor mij. Op het EK, iemand staat te schakelen, hij wil de eerste snaproll maken, schakelt, de zender zegt 'snaproll 3'. Kut. Verkeerde schakelaar. Een andere dan, 'snaproll 4, de volgende schakelaar is 5'. De piloot begint nu te zweten, want de snap moet nu toch echt gemaakt worden, een andere schakelaar dan 'spin entry 1, volgende schakelaar is schakelaar F'. AARGH... nou ja, dan maar zo een snap..

En dan.. na de wedstrijd wordt er een groepsfoto gemaakt.. komt die gast weer aanlopen met z'n zender.. houdt z'n zender voor z'n hoofd, wil de flits aanzetten, zender zegt 'snaproll 1'.. aha.. daar zat ie dus.. :)

En ja, ik vind het een rotding in gebruik, en ben daar ook zeker niet de enige in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is bijna slapstick.. ik zie het al voor mij. Op het EK, iemand staat te schakelen, hij wil de eerste snaproll maken, schakelt, de zender zegt 'snaproll 3'. Kut. Verkeerde schakelaar. Een andere dan, 'snaproll 4, de volgende schakelaar is 5'. De piloot begint nu te zweten, want de snap moet nu toch echt gemaakt worden, een andere schakelaar dan 'spin entry 1, volgende schakelaar is schakelaar F'. AARGH... nou ja, dan maar zo een snap..

En dan.. na de wedstrijd wordt er een groepsfoto gemaakt.. komt die gast weer aanlopen met z'n zender.. houdt z'n zender voor z'n hoofd, wil de flits aanzetten, zender zegt 'snaproll 1'.. aha.. daar zat ie dus.. :)
Misschien een idee om dit eens na te spelen en dan op youtube te plaatsen?

Tuurlijk Henri, je hebt helemaal gelijk, de overgrote meerderheid van piloten op de EK ziet het helemaal verkeerd en hebben allemaal een "rotding" gekocht. Het wachten is alleen nog tot jij hun de schellen van de ogen afvliegt.

Tot zo ver nog even een video van iemand die heel goed weet wat hij doet. Tel maar even hoeveel keer hij schakelt tijdens een vluchtje F09.
QXGNk-gJl5g[/media] - Chad Northeast - F09 Radio

Haha Bert, rustig maar, het is Henri die zijn gedachten de vrije loop laat.

Misschien komt die nog eens op jullie niveau terecht en dan zal ook hij waarschijnlijk schakelen alsof z`n leven ervan af hangt ;-)

Dat is inderdaad ook mijn gedachte Bert. Tot ze op jullie niveau zitten denk ik dat ze niet echt recht van spreken hebben. Wanneer ze zonder alle mixxers en dualrates en andere software matige hulpjes beter zijn dan jullie en alle andere op het ek en wk dan mogen ze vertellen wat de rest fout doet.

Ik laat in ieder geval een 18MZ komen. Waarom?? Heel handig ding, nieuw, Leuk om te hebben. En ach de mensen die zo'n ding laten komen werken er waarschijnlijk erg hard voor.

Ik kan mij niet herrinneren dat ik gezegd heb dat alle EK vliegers gek zijn? Ik zie overigens Chad Northeast in dat filmpje niets doen wat een T12 of FX-30 niet kan? En één schakelaar gebruiken voor z'n snaps?

Ik heb gezegd dat ik de T14 een onding vind, en kan dat ook beargumenteren. Niet meer en niet minder.

Het feit dat je meerdere zenderaccu's moet meenemen als je het ding één dag wilt gebruiken, dat hij traag reageert op 'toetsaanslagen' op het scherm en het feit dat het een alu gespoten plastic behuizing is, vind ik nadelen van de T14.

Die mogelijk deels of allemaal bij de T18 opgelost zijn, ik ga er vanuit dat Futaba er meer CPU kracht in gezet heeft en hoop dat ze nu ook een alu/metaal behuizing gepakt hebben. Dat moet een zender in die prijsklasse imo gewoon hebben.

Pak maar eens een T14 vast en dan een JR 12X, dan voelt die JR veel meer alsof je een stuk kwaliteit in handen hebt, het is degelijker, ligt lekkerder, enzovoort. En laten we even wel zijn, er is in dit draadje niemand die op een EK of WK mensen het snot voor de ogen vliegt.

Als we dan even door willen trekken.. de laatste wedstrijd ben ik op de 5e plek terecht gekomen, 3 plaatsen boven Bert en in de laatste vluchtronde binnen de 90% van Derk, op de derde plek, onder Danny en Derk.

Zou ik dan nu met een T14 ineens gaan winnen ofzo? Omdat die zender zoveel beter is? Of heeft Derk gewonnen omdat ie met een T14 vliegt? (doet ie dat eigenlijk?)

Beiden lijken mij knap stug, en ik geloof ook niet dat dat een stelling is die men wil volharden.

Kijk, iedereen die die zender mooi vind en het zich kan veroorloven, moet dat ding vooral kopen, het is ook hobby, dus het hoeft niet altijd beter te zijn om het toch te kopen. Dat is je goed recht. Maar ga niet lopen beweren dat er zoveel verschil in zit, of dat het bij wedstrijden tot hogere scores gaat leiden.

Ik denk dat mensen daar gewoon eerlijk in moeten zijn. Ik ben een Futaba-fan, heb altijd met Futaba gevlogen en dat bevalt mij heel erg goed. Vlieg graag met een pult, dus dan is de FX-30 een voor de hand liggende keuze. Als er veel geld over zou blijven, zou ik zelfs overwegen om een FX-40 te kopen, gewoon omdat ik dat een mooi ding vind, ook al heeft ie dezelfde nadelen als de T14, op de accu na dan.

Maar.. ben ik met die FX-30 beter gaan vliegen dan met de FF9? Of zou ik met de FX-40 beter gaan vliegen dan met de FX-30? In alle eerlijkheid: nee. Gaat iemand beter vliegen omdat ie z'n T14 omruilt tegen een T18? Ik geloof er geen snars van. De telemetrie is een mooie functionaliteit waarom je dat zou kunnen doen, het grotere scherm, omdat het ding er gewoon mooier uitziet.. voornamelijk emotionele zaken dus, naast de telemetrie.

Dat spraak systeem is de enige reden waarom je de 14MZ zou nemen, en ik vraag mij echt af hoeveel piloten op het EK of WK dat gebruiken. Ik heb het zelf nog nooit gezien. Ik heb wel al heel wat video's gezien van top piloten met een 14MZ en sommige ervan verzetten inderdaad veel switches, maar dat kan ook met een 12FG. Andrew Jesky verzet heeeeel erg veel switches, maar dat zijn gewoon dual rates van elk roer appart. Dus geen ingewikkelde dingen. 7 verschillende snaps gaan voorprogrammeren... dat is nu net waarom ik "tegen" F3A ben, wat doen die mannen dan in de finale? :-) Stresssssssen waarschijnlijk lol. Zou er iemand zijn die finale's vliegt op een WK die alle snaps in zn zender steekt? Volgens mij heb je daar wel wat meer voor nodig.

Het gaat pas echt vernieuwend worden als we op het display kunnen FPV-en m, zittend vanaf een stoeltje als we even niet vliegen, kunnen gebruiken als Ipad.
Ik mis de op smartphone gebruikelijke MP3 speler en ingebouwde radio alsmede het kunnen luisteren naar ander luchtvaartverkeer via een scanner.
Zo is er wel meer.
Als ik telemetrie ingebouwd heb en ik weet mijn hoogte en snelheid en heb een cam, dan kan dat ding toch automagisch landen? Belachelijk dat dit nog steeds niet kan. :-)

Ik wacht dus nog even op een plusversie en gebruik zolang mijn CG10.
En bovendien ... zelf vliegen is denk ik leuker dan een vliegtuig dat straks alles zelf doet via een zender.

Dit is interessant:

Nach der Markteinführung der T18MZ im Herbst 2011
werden nach und nach alle FASST Sender wie T8FG,
FX-20, T12FG, FX-30 etc. schrittweise auf das neue
FASSTest™-System umgestellt. Die neuen Anlagen würde
sowohl das FASST-System als auch das FHSS-System als
Modulationsart zur Verfügung stellen. Damit wird gewährleistet,
dass vorhandene FASST-Empfänger zusätzlich
mit den telemetriefähigen RC-Anlagen betrieben werden
können. Die Telemetriedaten werden im Display angezeigt,
oder wahlweise und über Tonausgabe und wahrscheinlich
auch Sprachausgabe über den Kopfhöreranschluss
ausgegeben. Diese Funktionalität steht natürlich nur in der
Modulationsart FASSTest zur Verfügung.

Kortom, als de T18 er is, gaan ze de telemetrie verder doorvoeren over de rest van het gamma. Wat dan natuurlijk vooral interessant is voor huidige bezitters, is of het mogelijk is 'oude' zenders te 'upgraden'. Ik vermoed van wel, ws is het een kwestie van module wisselen en nieuwe firmware..

Heb de LHS al gemaild met de vroeg hoe snel en voor welke prijs hij daar te leveren is:)

Back