Futaba 18 MZ met telemetrie

Het scherm reageert gelukkig erg snel. Niet te vergelijken met mijn 14mz. Die is gewoon langzaam in vergelijking met de 18mz.

Is er al iets bekend over de telemetrie sensoren, wanneer komen die beschikbaar?

@alexzzzz al iets gehoord over een prijsje? ben serieus hoor. Bij rc-heli-shop blijft het stil.

Laatst bewerkt:
Ondertussen is hij al redelijk leverbaar overal, mijn planning is om 'm in het voorjaar te bestellen:)

Hier nog een leuke optie;

Laatst bewerkt door een moderator:
Modelletjes uit de 14MZ kun je via een USB sticky eenvoudig kopiëren;

Gisterenochtend aangekomen samen met een hele hoop andere dingen :)
Voelt vertrouwd als de T14MZ maar het touchscreen is fenomenaal.
Start ook snel op. Een slimmigheidje is dat als je hem b.v. s' ochtends voor het eerst start hij een zogenaamde "koude start" doet. Deze duurt wat langer maar is nog steeds veel sneller dan een T14MZ. Als je binnen een aantal uur(moet even uitzoeken hoeveel) je de zender dan weer aanzet doet hij een "warme start" en die is snel (tussen 5 en 7 seconden) :cool: .
full
full

Wel al wat eigenaardigheden zoals b.v. invullen van mijn naam in de zender, krijg ik alles in het Japans :shock:.

Moet alleen even wennen dat de menu indicatie in de onderste regel nu alleen maar als omschrijving dient van de fysieke knop daaronder.
Bij de T14MZ is de touchscreen omschrijving van b.v. "model menu" ook een touch knop.

18MZ

full
Jiiiiiiihaa,
Gisteren de zender opgehaald uit Belgie.
Mooi apparaat maar wel iets groter dan ik gewend was in vergelijking met mijn huidige FF-9.
Nu eerst 9 toestellen in het geheugen zetten.
Lijkt makkelijk te gaan, maar natuurlijk net een beetje andere bediening dan de FF-9 (logisch natuurlijk)
Met zijn 1191 gram ook iets zwaarder dan de FF-9.
Toch de bijgeleverde neckstrap maar eens uitproberen.

JP

Hoe zijn de praktijkervaringen? Die van mij is binnen 2 weken binnen, ik laat het hier nog wel weten.....:)

Zojuist opgehaald:p

Vanavond even er mee spelen, en dan zaterdag eens zien hoe het vliegt:)

T18.jpg

De standaard oplader werkt op 230V, maar dat is niet altijd voorhanden.

Van een balancer-verlengkabel heb ik net mijn eigen laadkabel gemaakt;

2012-03-30_20_28_43.jpg

2012-03-30_20_28_24.jpg

Wel even opletten: de + zit niet op de normale plaats, dus die heb ik moeten omsolderen. Verder is het wel een normaal balanceerstekkertje, en een normale lipo zou er dus ook zo in passen. Geen dure zenderaccu's meer nodig dus:p (een originele was 130 euro)

Geen dure zenderaccu's meer nodig dus:p (een originele was 130 euro)

wie koopt er dan ook originele ?

zonet nog 2 stuks voor de 14 gekocht aan 17euro/st en voor 15 euro een lader die via 230v, auto en usb kan laden.

verder niet van toepassing op de 18, naar wat ik hoor is deze veeeeeel zuiniger dan de 14.

verder niet van toepassing op de 18, naar wat ik hoor is deze veeeeeel zuiniger dan de 14.

Ja, die van de T18 is een 2s lipo, 2600Mah. Vandaag 3 vluchten gedaan, met 93% restcapacititeit. Ik kan er nu nog niet veel over zeggen (het stroomverbruik) maar de zender doet het in ieder geval super:p

Dit is een voorbeeld van hoe de telemetrie van de T-18MZ nu werkt.

De voedingsspanning van de ontvanger en een externe spanning kan op het display worden weergegeven. Op zich is dit niets schokkend, mijn oude FC-28 kon dat al, al was daar wel een snoertje voor nodig.

Echt interessant wordt het als de update voor de T-18MZ beschikbaar komt. Hier T18MZ spricht deutsch wordt een tipje van de sluier opgelicht over wat we kunnen verwachten in de nieuwe versie van de software.

In bericht 70 van dit item heeft vorige week kort een link gestaan naar de duitse handleiding van deze versie. Het forumbeheer heeft deze link verwijderd, wat meteen leidde tot een uitgebreide en interessante discussie.

Op zich is het verwijderen van een link naar een handleiding merkwaardig omdat daar tot dit moment nooit moeilijk over werd gedaan.

Robbe/Futaba T 18 update 2.1.0

Vandaag is de eerste Update voor de T 18 beschikbaar gekomen.De telemetrie sensoren worden volgende week verwacht.
Groet, Erik.

De telemetrie sensoren staan nu op de Robbe site als beschikbaar. En nu een pratende zender. Mooie update.

Dat was dan zeker een blijmakertje. Nu staat de verwachte levering op week 20/21. Het leveringsmoment is al vele malen naar achteren verschoven...

18 mz

Hallo mannen,
Wilde gisteren de update downloaden, maar dan moet je eerst je zender bij robbe registreren.
Dus zender registreren en gaan dacht ik.
Helaas ik krijg het niet voorelkaar.
Dus met robbe gemaild, en dit was het antwoord :mad:

Hallo,

die Daten des Senders sind uns nicht bekannt. Bitte prüfen Sie die Herkunft des Senders, ob dieser ein original Robbe Siegel trägt, da Sie nur Support und Service bekommen, wenn der Sender auch von uns ist. Wenden Sie sich hierzu ggf. an Ihren Händler.

mit freundlichen Grüßen / with best regards

robbe® Modellsport GmbH & Co. KG

JP

Robbe levert alleen support op apparatuur die ze zelf aan de detailhandel hebben geleverd. Robbe apparatuur is te herkennen aan de Robbe garantiezegels op de apparatuur.

Blijkbaar wordt er ook Futaba apparatuur verkocht die uit andere bron afkomstig is. Eigenlijk zou de winkelier dit bij de aankoop moeten vermelden.

Een update voor de T-18MZ is ook bij Futaba te downloaden. Dit is een Engelstalige versie.

Zie: Futaba® Software Downloads/Updates

Ik denk eerder dat Robbe zelf zijn zaakjes met de website niet op orde heeft.

Ik had mijn T12FG op de oude site wel geregistreerd. Maar met die nieuwe site kan dat niet meer en word er ook niet gereageerd op mijn mailtjes met vragen hierover.
En dat terwijl ik mijn registratie probeer met de gegevens die Robbe mij notabene zelf heeft toegestuurd via een email.

Blijkbaar ben je als bestaande klant niet echt interessant meer.

Gelukkig dat je alle updates via de futaba site zelf wel gewoon kan doodbloeden.

Back