Futaba bls 452

Hi,

Ik heb van mijn tail servo de futaba bls 452 de complete binnenwerk gears plus lager vervangen omdat een kunstof gear stuk was gegaan tijdens een crash. Nu werkt de servo op de bench prima maar als ik hem met de hand beweeg voel ik op een lagere snelheid een zwaar punt.. kan dit kwaad?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou toch proberen te vinden waar het aan ligt zodat de servo weer zo goed als nieuw is omdat de werking misschien toch nadelig beïnvloed kan worden. Misschien zit er een asje net niet helemaal goed op z'n plek, kan er iets beter of juist minder worden gesmeerd of misschien deeltjes van de schade tussen de tandwielen?

Het gekke is dat ik alles nieuw er in heb zitten icl vet.. Ik hou er ook niet van als iets niet 100% is maar ik kan nu niks ontdekken dat het de werking beinvloed.Ik heb hem net nog getest je hoort niks en ziet ook niks.Je hoort ook niet dat hij het moeilijk heeft of iets dergelijks.

Enige wat me nu tegen houdt hem weer open te maken is dat hij net netjes in de heli zit samen met de ontvanger er op, dus dan zou ik alles weer los moeten trekken.

Nieuwe gears lopen altijd wat zwaarder... ook verkeerd vet kan een raar effect geven omdat het tussen de tanden weggeperst moet worden dan(is weerstand)..

Hallo @Bullet3030:

ik heb het 5 keer gelezen en zou zeggen,
dat kan niet,
ik ben ook een, die alles 100 % wil !

Ik denk dat die servo in de 700er zit,
lat de servo toch 100 keer hen en weer bewegen
en ga dan nog een keer door probeeren,
meer zou ik niet weten ??

suc6, Uwe

IK heb hem er toch uitgehaald voor de zekerheid... en wat blijkt is dat ik toch micro stukjes plastic van de oude gears uit de deksel haal..Blijkbaar heb ik hem toch niet goed schoon gemaakt na de crash.Ik heb de nieuwe gears nu uitgespoeld en de servo nog eens grondig schoon gemaakt

Straks weer in elkaar bouwen en hopen dat het beter is.

IK heb hem er toch uitgehaald voor de zekerheid... en wat blijkt is dat ik toch micro stukjes plastic uit de deksel haal..Blijkbaar heb ik hem toch niet goed schoon gemaakt na de crash.Ik heb de nieuwe gears nu uitgespoeld en de servo nog eens grondig schoon gemaakt

Straks weer in elkaar bouwen en hopen dat het beter is.

ppfffhhhh,

gelukkig maar,
als zo'n grotere plastik in de juiste moment ...
goed schoon maken en nieuwe vet,
ik heb dat witte spul (5532 VAN ROBBE), is ook goed bij onder 0 graden in de winter

en de crash dan, wat was nog meer kapot (moet je niet vertellen)

groetjes van Uwe

Hi,

Ik heb van mijn tail servo de futaba bls 452 de complete binnenwerk gears plus lager vervangen omdat een kunstof gear stuk was gegaan tijdens een crash. Nu werkt de servo op de bench prima maar als ik hem met de hand beweeg voel ik op een lagere snelheid een zwaar punt.. kan dit kwaad?

Darom ging het !!

Was niet echt een crash maar "tip over".. maar helaas zijn deze gears ook weer stuk.. kunstof troep. Waarschijnlijk door de resten van de oude gears. Nieuwe besteld.

Vanavond de nieuwe gears er in gezet. Alles super clean, ondank dat hij nu met de hand soepel gaat blijft er een zwaar punt in zitten.Dit voel je alleen als je de horn heel langzaam beweegt.

Iemand enig idee hoe een servo er verder van binnen uitziet? Zitten er onder de gears in het huis zelf nog lagers of tandwielen?

Mijn mks ds8910 heeft dit dus ook, dat ding is gewoon haast nieuw en draait op een bepaald moment zwaar, als ik de kast stevig aandraai is het ook erger dan wanneer ik de kast losdraai, zit ik hier lekker met mijn servo die uit the box niet goed werkt. Heb igg een nieuwe kast, gears en vet besteld. Ben benieuwd.

Dat gevoel kreeg ik eerst ook nog dat het erger werdt met het aandraaien van de schroeven.

Iets losser had dan net weer geen resultaat helaas.Ik ben bang dat ik een compleet nieuwe servo ga bestellen. Ik heb geen zin in narigheid door een tail servo.

[...]als ik de kast stevig aandraai is het ook erger dan wanneer ik de kast losdraai[...]
Op zich toch niet zo vreemd want als je de boel 'te vast' draait kan de behuizing mogelijk vervormen en dan klopt de maatvoering niet meer.

@bullet
Aan de hand van je verhaal denk ik dat het niets is maar probeer maar wat mee te denken :)
Misschien het best om de servo op dat zware punt te zetten, dan te openen en kijken of je nog iets kan vinden. Mogelijk moet het gewoon wat inlopen ivm smering, toleranties.

http://www.rc-helipower.nl/files/products/2770/bls452.jpg
Ik heb hitec 5065mg en ds510 servo's gerepareerd dus voor zover dat gelijkend zal zijn is het enige wat je naast de tandwielen hebt: de motor met klein tandwiel, twee asjes en een punt waar je dat grote tandwiel met eindaandrijving voor de servo arm plaatst (rechts op afbeelding). Daar in de elektronica van de servo wel een potmeter ofzo zitten om de positie te bepalen. Als je enkel die set plaatst en met de hand draait merk je wel of daar weerstand is. Indien niet dan is het verder enkel de overbrenging; het motortje maakt zoveel omwentelingen dat die toch niet op een bepaald punt zou aanlopen ofzo.

Meedenken is altijd goed ;) . Ik heb van alles geprobeerd en zie misschien iets over het hoofd. Het kleine tandwiel vanaf de motor is ook zo klein dat het moeilijk te zien is of hier wat mee is.

Als ik de rudder stick los laat na input blijft hij wel hangen op dit punt. Als ik dan vervolgens de heli staart beweeg dan merk je er niks van en gaat hij gewoon door.

Ik ga nog iemand er naar laten kijken.De uitkomst zal ik posten.

Meedenken is altijd goed ;) . Ik heb van alles geprobeerd en zie misschien iets over het hoofd. Het kleine tandwiel vanaf de motor is ook zo klein dat het moeilijk te zien is of hier wat mee is.

Als ik de rudder stick los laat na input blijft hij wel hangen op dit punt. Als ik dan vervolgens de heli staart beweeg dan merk je er niks van en gaat hij gewoon door.

Ik ga nog iemand er naar laten kijken.De uitkomst zal ik posten.

Goede idee vind ik
veilig voor de heli en jou portemonnee

Ik hen de servo overgenomen van peter en uiteraard uit elkaar gehaald niks kennen vinden in heb de servo ingebouwd en afgesteld en vandaag gevlogen geen probleem tegen gekomen gelukkig maar. Zou het kennen zijn dat nieuwe gears moeten inlopen of zo.
Gr ronald

Back