Futaba BLS451 servo's

Als ik ze binnen heb zal ik mijn bevindingen wel laten weten.
Kracht en snelheid geloof ik wel, maar waar ik erg benieuwd naar ben is
de nauwkeurigheid.

sorry, was beetje cranky en kom uit een middenstandsgezin, vandaar.. anyways, waar je ze haalt moet je zelf weten. Ik had ze dus door een NL winkelier laten bestellen (McModebouw te bilthoven) en die heeft ze keurig zo snel mogelijk geleverd tegen een prijs iets lager dan de adviesprijs van Robbe.

De winkeliers kunnen er in dit geval weinig aan doen, Robbe maakt de futaba spullen gewoon veel te duur. Vanuit dat oogpunt kan ik er nog wel iets van begrip voor opbrengen als je ze in het buitenland besteld.

Ik haal eigenlijk alles in NL, op een paar exotische dingen na die hier gewoon niet te krijgen zijn, en op de lange duur ben ik daarmee niet eens zo heel veel duurder uit als wanneer ik alles 'on-line' en in het buitenland besteld zou hebben. Daar staat tegenover dat als ik de winkel binnenloop, er koffie gezet wordt of een blikje fris klaar staat en we daar lekker een tijdje over de hobby staan te ouwehoeren..

maar ieder z'n meug.

@Holco: nauwkeurigheid tijdens vliegen heb ik dus nog niets over, maar ik heb ze wel al getest door er lange latjes op te zetten (op de hevels) en te kijken hoe nauwkeurig ze in dezelfde positie terugkomen bij een zelfde knuppelbeweging, en hoe goed ze weer in het midden uitkomen, en dat doen ze gewoon erg goed. In m'n derwisj heb ik een Hitec servo op het rudder zitten (6975, toch ook geen goedkope of kleintje) en die is echt brandhout vergeleken bij deze Futaba's. De Hitec zie je echt stapjes maken, je kunt zien dat hij digitaal is, dat hebben deze Futaba's niet. Dat bedoelde ik ook met 'soepel lopen'.

Laatst bewerkt door een moderator:
[/QUOTE]@Holco: nauwkeurigheid tijdens vliegen heb ik dus nog niets over, maar ik heb ze wel al getest door er lange latjes op te zetten (op de hevels) en te kijken hoe nauwkeurig ze in dezelfde positie terugkomen bij een zelfde knuppelbeweging, en hoe goed ze weer in het midden uitkomen, en dat doen ze gewoon erg goed. In m'n derwisj heb ik een Hitec servo op het rudder zitten (6975, toch ook geen goedkope of kleintje) en die is echt brandhout vergeleken bij deze Futaba's. De Hitec zie je echt stapjes maken, je kunt zien dat hij digitaal is, dat hebben deze Futaba's niet. Dat bedoelde ik ook met 'soepel lopen'.[/QUOTE]

Ik heb die ervaring ook met Hitec servo's!!
Ben blij dat ze zo nauwkeurig zijn, een Henseleit heli is daar namelijk extra gevoelig voor.

En tips ... waar deze voordelig te koop zijn wordt erg gewaardeerd.

Wel, bij onze lokale shop (Albatros) is hij 95,80 geprijsd, da's zonder import risico.
En, daar loop ik met een gerust hart binnen, zonder me schuldig te voelen als mijn lijm op is.

Heb er wel zelf nog geen ervaring mee, maar overweeg ze voor een toekomstige heli.

Groeten,
Chris

[offtopic]
Het is niet alleen de tussenhandel die de prijs opdrijft! Robbe heeft Nederland als rijk land bestempelt, en de inkoop prijzen van de lokale hobby-winkels zijn hoger dan de Aziatische verkoop-prijzen... Het is waar dat sommige winkels 25% marge of meer pakken, maar het prijsverschil komt ook door de dwingende prijsregels van Robbe...
[ontopic]

Als ik de specs lees van de servo's ziet dat er goed uit, maar wel ongeveer even goed als 9252's die de helft kosten. Ik wacht lekker tot de prijs gedaald is ;)

Ps Ed, jij lijmt je blaadjes toch na een crash ;)

Hallo,

Eventjes reageren op het bovenstaande.

Robbe hanteerd hogere prijzen, maar waarom.

1: BTW
2: CE
3: handleidingen
4: Garantie
5: Import kosten
6: Personeel (loonkosten)

Robbe dient aan bepaalde eisen te voldoen volgen de EU, anders mogen de producten niet op de europese markt komen.

Dus Robbe drijft de prijzen niet alleen omhoog, maar daar hebben we met z'n allen aan meegewerkt !

Prijs van de Servo ligt rondom de 92, 00 euro.

Als je dit vergeljkt met inklaring en btw = 73,50 + 19%(btw) + 2%(inklaring) = 89,21

Dan maakt het weinig uit.

Het is maar je voor kiest.

Laatst bewerkt:
Robbe hanteerd hogere prijzen, maar waarom.
1: BTW

Helaas, niet waar. Robbe is tussenhandel, je koopt niet rechstreeks bij Robbe. BTW is dus geen issue, of althans, niet in de mate waarin jij beweert dat dit het geval is.

Yep. Robbe moet wel een conformiteitsverklaring afgeven aangezien zij importeur zijn. Hierdoor moet de prijs inderdaad hoger uitvallen.

3: handleidingen

In dit geval niet aan de orde. Er zit bij deze servo geen 'robbe handleiding' als zodanig. Futaba levert er al een handleiding bij.

Wederom niet aan de orde. Elke fabrikant moet garantie leveren. Als jij je futaba servo niet via Robbe koopt, zit er ook garantie op.

5: Import kosten

Ongedefinieerd iets. Wat zijn dit voor kosten? Waarom zou robbe dit wel hebben en een amerikaanse leverancier niet? Het zijn louter packaging en handlingkosten waar je het dan over hebt, hier zou robbe juist schaalvoordeel op kunnen halen.

6: Personeel (loonkosten)

Wederom een niet geldig argument, immers, elke levarancier heeft personeelskosten.

Robbe dient aan bepaalde eisen te voldoen volgen de EU, anders mogen de producten niet op de europese markt komen.

Dat is dan ook gelijk het enige punt waarop een levering van deze Servo's via Robbe verschilt van de alternatieven. Al het andere geldt net zo goed voor Robbe als voor elke andere leverancier.

Prijs van de Servo ligt rondom de 92, 00 euro.

Robbe adviesprijs is, uit mijn hoofd, 129 euro.

Als je dit vergeljkt met inklaring en btw = 73,50 + 19%(btw) + 2%(inklaring) = 89,21

Dan maakt het weinig uit.

Dit is dan ook een onjuiste vergelijking.

Robbe maakt e.e.a. wel degelijk buitensporig duur en daarmee maken ze het voor zichzelf ook nodig om dingen duur te maken.

Servo's zijn daar een erg mooi voorbeeld van. Doordat Robbe kennelijk een korte terugverdientijd rekent voor het terugverdienen van het afgeven van de conformiteitsverklaring, zijn de servo's duur. Gevolg daarvan is dat klanten servo's elders halen en dus de omzet (volume) laag is. Doordat het volume laag is en de kosten van de conformiteitsverklaring omgeslagen moeten worden, wordt de eindprijs hoog, wat e.e.a. in stand houdt.

Gevolg van dit alles: Robbe/Futaba is veel te duur in vergelijking tot 'gewoon Futaba', dus koopt iedereen 'gewoon futaba'.

Zou robbe nu de servo's tegen een normale prijs op de markt zetten, dan zou de omzet (volume) omhoog gaan. Men kan dan de kosten van de conformiteitsverklaring over een groter volume omslaan, waardoor de prijs laag kan blijven.

Het is maar net wat je als leverancier wilt; je kunt hoog volume draaien met lage marges, of een laag volume met hoge marges. Robbe heeft duidelijk voor het laatste gekozen.

Dit is dan ook een onjuiste vergelijking.

Robbe maakt e.e.a. wel degelijk buitensporig duur en daarmee maken ze het voor zichzelf ook nodig om dingen duur te maken.

Servo's zijn daar een erg mooi voorbeeld van. Doordat Robbe kennelijk een korte terugverdientijd rekent voor het terugverdienen van het afgeven van de conformiteitsverklaring, zijn de servo's duur. Gevolg daarvan is dat klanten servo's elders halen en dus de omzet (volume) laag is. Doordat het volume laag is en de kosten van de conformiteitsverklaring omgeslagen moeten worden, wordt de eindprijs hoog, wat e.e.a. in stand houdt.

Gevolg van dit alles: Robbe/Futaba is veel te duur in vergelijking tot 'gewoon Futaba', dus koopt iedereen 'gewoon futaba'.

Zou robbe nu de servo's tegen een normale prijs op de markt zetten, dan zou de omzet (volume) omhoog gaan. Men kan dan de kosten van de conformiteitsverklaring over een groter volume omslaan, waardoor de prijs laag kan blijven.

Het is maar net wat je als leverancier wilt; je kunt hoog volume draaien met lage marges, of een laag volume met hoge marges. Robbe heeft duidelijk voor het laatste gekozen.

Dit doet graupner dus ook, JR is vrijwel identiek maar wel 30% goedkoper, ik heb dus ook fijn JR!!

Het is maar net wat je als leverancier wilt; je kunt hoog volume draaien met lage marges, of een laag volume met hoge marges. Robbe heeft duidelijk voor het laatste gekozen.[/QUOTE]

En ding word hier vergeten,omdat robbe meer probeert te verdienen op een laag volume hoeven ze ook minder op voorraad te hebben,dus minder magazijnruimte nodig,minder transport,minder personeel etc. Ze drukken de kosten zoveel mogelijk en nog zijn ze in de ogen van veel mensen te duur.
Dat is een probleem waar de meeste westerse bedrijven mee zitten,dankzij de concurentie vanuit oost europa en azïe. Wij als consument werken dit echter wel zelf in de hand door massaal goedkope producten te kopen via internet.
Vaak scheelt dit in de prijs maar per definitie word je er op de lange rit niet veel wijzer van. Kleine pakketjes glippen meestal wel door de controles heen en je bespaart dan op btw en invoerrechten. Grotere artikelen zoals bv helis zijn heel goedkoop te bestellen maar vanwege de omvang betaal je je scheel aan verzendkosten.Ook de kans dat hier naar gekeken word door de douane is veel groter(die mannen zitten er ook niet voor niets en de meeste nieuwe adresjes die wij ontdekken om te bestellen weten zij allang.)De kans is dus niet denkbeeldig dat je dan gaat betalen en dan ben je duurder uit dan in Nl.

Ik maak me zelf ook wel eens schuldig aan internetshoppen in het buitenland maar meestal verbruiksartikelen. Heb ik iets nodig wat en duur is en waarbij ik denk dat service ook wel leuk zou zijn ga ik gewoon naar mijn lokale hobbyboer.De uiteindelijke "winst"is dan veel groter.....

Topic ging m.i. over nieuwe Futaba Servos, niet waar je ze koopt...:confused:
Laat een ieder toch kopen zoals hij dat wenst en daag elkaar niet uit voor iedere keer de zelfde discussie, leest niet echt prettig vind ik...

Wijze woorden !
Van alle reacties die niet over de servo op zich gaan is dit tenminste een zinvolle.

Ik heb ze net binnen:p
Inderdaad een mooi soepel lopende servo zonder enige speling.
Snoertje is wel wat dikker (stugger) als normaal en vrij kort 195mm.

Ik heb ze binnen, mooi vanuit de EU dus geen importkosten.

Foto, de tandwielen zijn metaal:
bls451003eu3.jpg

Helaas geen foto van het rubber en hoorntje aangezien het iets te donker is om foto's te nemen. Het rubber bestaat uit 1 gedeelte, dus dat is lekker stevig. Het servohoorntje wat erbij zit is ook lekker heavy duty.

Ik gebruik altijd liever de standaard 2mm dikke servo hevels, mocht er wat gebeuren (afkloppen!!) zal het heveltje breken en voorkomen dat er een vaak erg prijzig (bij dit type servo's) nieuw tandwiel setje in moet;)

Ik ben geen expert maar ik dacht dat dit de verklaring dat het aan de eisen van de EU voldoet, de CE eisen.

Back