Futaba en telemetry

Ik wil een nieuwe zender aanschaffen doch had graag telemetry. FUTABA zou in 2011 ook telemetry voorzien, maar op welke zenders dan en wat zijn de mogelijkheden, dat is nog een groot vraagteken. Stel dat ik nu toch al een zender zou kopen zou deze feature nog kunnen toegevoegd worden ? Is het mogelijk een ander telemetry systeem te voorzien naast het FUTABA FASST systeem ?

De T8FG en b.v de 20FX van futaba zijn geschikt voor hun aankomende
telemetry zover ik weet.
Waarschijnlijk moet je nog wel een keer een software update doen tegen die tijd als je
een versie van nu aanschaft.

Misschien dat er nog meer zenders geschikt zijn met een software update tegen die tijd maar dat is nu nog koffiedik kijken...

Verder is de HITEC aurora 9 een leuke zender die ik nu zou kopen als ik een nieuwe zender wou.

9 kanaals, touch screen, groot scherm, telemetry mogenlijkheden etc etc
Hitec Aurora Features

Wel moet je je afvragen welke telemetry info echt nuttig is, buiten
dat het een leuke gadget is.

Ik heb een Futaba T7C met deze er los op:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2

Hij geeft als voornaamste weer:
1 Hij piept als het voltage van mijn lipo onder de 3.3volt de cel komt
Ik land dus nooit te laat of juist te vroeg wat zonde is van de vliegtijd.
2 voltage is ook per cel af te lezen van het display.
3 je kan ziet hoeveel A je verbruikt bij een bepaalde gasstand (met extra modulle)
4 Je kan zien hoeveel Mah je uit een lipo hebt getrokken.(met extra modulle)
5 Je kan een temperatuur censor aansluiten.

Om eerlijk te zijn is voor mij optie 1 echt nuttig en optie 2 handig om meteen te zien of cellen gelijk leeg lopen.
Het werkt verder super en kost bijna niks.
De quanum is zeer zuinig in verbruik, laad hem soms 1x in de 5 dagen vliegen.

Voor de rest is telemetry denk ik straks voor de meeste een gadget.
Stel je kan aflezen hoe hoog je zit.... wel leuk maar meer voor de fun.
Of er zou b.v ook een goeie brandstofmeter moeten komen zodat je ook bij een brandstof kist
weet wat je verbruikt maar dat is minder boeiend dan bij electro omdat accu,s verslechteren etc.

Ik kan wel een fotoke plaatsen van mijn Quanum als je dat wilt.

Laatst bewerkt:
helemaal mee eens.
telemetry is vooral handig om je lipo aftelezen,en met de extra module de temp/ampere/mah verbruik,aftelezen.
ik gebruik de losse set op me spektrum zender,voor zowel de easystar als de calmato op de club

op de easystar is die in werking zonder de extra module,en op de calmato is die wel met de extra module.

hier een flimpje in de huiskamer( meer om tezien hoe dat werkt.

lfukYkYgzcc[/media] - telemetry op easystar

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, bedankt voor de reacties. Quanum ziet er goed uit maar weer een extra kastje, batterij antenne etc... Lijkt me een nadeel.

FX20 ziet er niet uit maar als die ook telemetry zal hebben is het wel interessant.

FX-20-R6108SB 2,4 GHz FASST Futaba Robbe F8072 1-F8072 - Hobbydirekt Modellbau

nu 499 € blijkbaar.

Die zender is toch pas op de markt niet ?

Volgens mij is ie best nieuw ja.

Hier nog wat info:
Futaba T8FG and telemetry - RC Groups

Zon quanum is een extra kastje ja maar verder werkt het goed.
Lion accu die erin zit kun je dagen mee vliegen (zonder tussen door laden).
Opladen gaat via usb van je pc.

Antenne merk ik niks van.

Mijn zender zit in een koffer als ik niet vlieg.
Met het kliksysteem eraan vast (zie links boven):

http://img713.imageshack.us/img713/354/p1020646t.jpg

Als ik dan ga vliegen klik ik het schermpje erop:
http://img39.imageshack.us/img39/8033/p10206470.jpg

Ik snap dat je bij een nieuwe zender dit liever geintregeerd hebt.
Maar ik bedoel alleen te zeggen:
Zoek eerst een zender die echt bij je gebruik past.
en bedenk wel dat telemetry leuk is maar meer een extratje is.

Moet het perse futaba zijn?
Kijk anders buiten die hitec ook eens naar de spectrum dx8 en dx 10.

Maar er zijn nog meer merken.

Wil je bij futaba echt keuze dan moet je wachten.

multiplex heeft al telemetry toch?

weet dat deze ook erg goed aangeprezen wordt
heb er geen persoonlijke ervaringen mee.

attachment.php

Ben benieuwd:)

Nog even wachten tot 3 februari 2011, dan begint de Spielwarenmesse in Neurenberg en worden weer alle noviteiten voorgesteld.

Even ter info. In België rond Zaventem Vliegveld in een zone van 15 km, mag je alleen nog vliegen, mits je telemetrie aan boord hebt en goedgekeurd voorzien van CE, gelijkvormigheidsattest en conformiteitsverklaring. Dit zo gesteld door de DGLV (Directoriaat Generaal der Luchtvaart).
Kopen buiten België gaat niet meer en zonder telemetrie inclusief hoogtesensor geen vlieg vergunning.
Hoe is het rond Schiphol ? In België is het dus een zeer serieuze sittuatie geworden.
Wij gebruiken nu een FrSky opbouw syteem dat uitstekend werkt met vrijwel alle bestaande zenders en zelfs oude zender (multplex Royal) eenvoudig ombouwd naar 2.4 GHz met telemetrie.

Telemetrie...

Ps, waarom wachten op Futaba, Graupner heeft't met z'n Hott-systeem vandaag al -bewezen- aan boord....CE en FCC goedgekeurd!

Wim

Even een bommetje leggen.

Ps, waarom wachten op Futaba, Graupner heeft't met z'n Hott-systeem vandaag al -bewezen- aan boord....CE en FCC goedgekeurd!

Wim

Als ik voor iedere keer dat Graupner van 2.4Ghz systeem wisselt, een kwartje zou krijgen, dan kan ik zo een nieuwe Futaba T18MZ gaan halen......

laten we dit flauw argument nu eens achter ons laten, en graupner wat krediet geven....ik weet niet of je moeite al eens gedaan hebt om mee te volgen op RCnetworks.de? ooit al een fabrikant gevonden die zelfs op zondagavond actief meevolgt en support geeft op een forum??? die binnen de week requests van gebruikers implementeert in een nieuwe software-release?? of heb je liever een producent die arrogant vanthoudt aan z'n eigen waarheid-our way or the highway.......??hoeveel sensoren heeft Futaba vandaag al werkend??

W.

Laatst bewerkt:
1)Ooit al een fabricant gevonden die zelfs op zondagavond actief meevolgt en support geeft op een forum???
2)Die binnen de week requests van gebruikers implementeert in een nieuwe software-relase??

1) Ja
2) Hij zal vast zijn best doen maar communiceert niet zo sterk (zal het nogal druk hebben). Binnen een week is nogal straf overigens want hij wil zeker weten dat het goed wekrt voordat hij het de wereld in stuurt (en dat lukt je soms niet binnen een week).

Hiermee doel ik op Weatronic.

Als jij iemand anders bedoelde zijn er dus meerdere :p

;)

Als ik voor iedere keer dat Graupner van 2.4Ghz systeem wisselt, een kwartje zou krijgen, dan kan ik zo een nieuwe Futaba T18MZ gaan halen......

Voor drie kwartjes? Heb je een link? :-)
Feit is dat HoTT nu een jaar op de markt is en er nergens verhalen opduiken over problemen. Denk persoonlijk niet dat Graupner er dan mee stopt. Daarnaast is er nu een heel behoorlijk arsenaal aan sensoren, zowel voor brandstof, elektro en zweefvliegers.

Ik ben in ieder geval erg wijs met mijn HoTT zender met telemetrie. Iets vergelijkbaars (in verkrijgbaarheid, prestaties, betrouwbaarheid en prijs) is denk ik moeilijk te vinden.

Ik ben ook op de HoTT kar gesprongen, voorlopig enkel nog maar een vario sensor in gebruik, maar toch al tevreden over het systeem. Werkt perfect.
Sensor als test in een klein electro trainertje (1,1 m)gestoken. En dan is het toestelletje op een hoogte van 427 m nog amper te zien.....
Als nu nog eens een nieuwsgierige vraagt: Hoe hoog kan je ermee? heeft hij gelijk een antwoord.:)

Wat is eigenlijk de huidige stand van zaken met de Futaba telemetry. en gaat dit nog werken met de T8fg.

Het Futaba telemetrie-systeem wordt in maart leverbaar en werkt onafhankelijk van de zender. Je kunt je helper de display-unit in handen geven of 'm aan je zender bevestigen of je leest de gegevens af op je telefoon.

Ok bedankt voor het antwoord, het hele idee dat de fx20 en de T8fg al telemetrie voorbereid zouden zijn is dus komen te vervallen. (evt na een software update)

Back